Projekt 07 Železniční doprava (Strategie MK)
Projekt „Železniční doprava“ je součástí pilíře „Infrastruktura“ Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky pro období 2012 až 2020 (SMK). Projekt nese pořadové číslo 7. Strategie byla projednána a schválena Vládou ČR dne 27. září 2011.
Název projektu | Železniční doprava | ||
Gestor | MD | Spolugestor | MMR, MPO |
Zahájení projektu | 2011 | Ukončení projektu | 2050 |
Obsah, charakteristika projektu
Projekt je součástí dlouhodobé strategie dopravy, která řeší komplexní problematiku rozvoje dopravního sektoru. Tato strategie má zajistit koordinovaný rozvoj všech modů dopravy – tj. silniční, železniční, vodní a letecké dopravy. Projekt “Dopravní infrastruktura – železniční doprava“ si klade za cíl zlepšit kvalitu a kapacitu železniční infrastruktury, zvýšit modální podíl železniční nákladní dopravy a implementovat vysokorychlostní technologii jako předpoklad získání konkurenceschopnosti železniční dopravy jako celku.
Popis stávající situace, důvody řešení
Přestože hustota železniční sítě patří mezi největší v Evropě, kvalita železniční infrastruktury je pouze průměrná. Podle žebříčku Světového ekonomického fóra se ČR v rámci EU umístila na 12. místě.1
Identifikované problémy:
- neuspokojivý stav kvality a kapacity železniční infrastruktury;
- neexistence hierarchicky nejvyššího železničního systému – vysokorychlostních tratí (VRT);
- neuspokojivý modální podíl železniční nákladní dopravy způsobující problémy v oblasti životního prostředí i potíže při podnikání v železniční dopravě nedostačující kapacity systémů intermodální dopravy a přepravy.
Příklad ze zahraničí
Příkladem dobré praxe je Švýcarsko, kde se daří dobře kombinovat silniční a železniční dopravu. Současně je věnována velká pozornost budování úseků rychlých tratí, které doplní konvenční železniční síť a výrazně zkvalitní mezinárodní dostupnost Švýcarska.
Podnikatelská veřejnost | Šance na zapojení domácích výzkumných institucí a domácího průmyslu. |
Finanční dopady | Na výstavbu a rekonstrukce tratí – ročně cca 50 mld Kč. |
Popis realizace projektu
První fáze bude u všech modů dopravy stejná. Bude nutné vytvořit analýzu možností alternativních způsobů financování a na základě multikriteriální analýzy vytvořit prioritizaci projektů k realizaci. Mutlitkriteriální analýza zohlední mimo jiné také dopady na životní prostředí. Cílem je primárně realizovat projekty s nejvyšší přidanou hodnotou za vynaložené peníze. Za tímto účelem bude vytvořeno expertní zázemí pro hodnocení projektů a hodnocení rekonstrukcí a oprav pro zajištění kvality stávající infrastruktury. V této fázi bude také nezbytné vytyčit legislativní změny v jednotlivých modech dopravy.
K odstranění identifikovaných problémů je třeba vybudovat hlavní železniční síť pro dálkovou osobní a nákladní dopravu, pro městskou a příměstskou dopravu v hustě osídlených oblastech a optimalizovat síť pro páteřní regionální dopravu. Konvenční železniční systém musí být doplněn systémem rychlých a velmi rychlých železnic, který zajistí napojení ČR na již existující síť VRT Evropy, který výhledově zabezpečí energeticky i environmentálně udržitelnou a konkurenceschopnou dopravu do významných evropských center.
V rámci železniční dopravy dojde k optimalizaci současných poplatků za použití dopravní cesty tak, aby se přeprava zboží v klíčových dálkových relacích stala konkurenceschopnou a to nejen ve vztahu k silniční dopravě, ale i k železniční dopravě v okolních státech.
Pokud má ČR udržet krok s vyspělými státy a zajistit optimální využití investic do železniční infrastruktury, musí zajistit podporu pro vznik sítě veřejných logistických center (VLC) a terminálů kombinované dopravy, jako propojovacích uzlů mezi sítěmi jednotlivých druhů dopravy, a to prostřednictvím veřejných rozpočtů. V souvislosti s definováním prioritních evropských železničních koridorů nákladní dopravy (nařízení 913/2010) se předpokládá zvýšení poptávky po intermodálních přepravách. Podporovány budou jen životaschopné projekty, nevyžadující provozní podporu.
Výstupy projektu
Železniční infrastruktura uspokojující potřeby silných přepravních vztahů s minimálními dopady na životní prostředí a veřejné zdraví.
- Světové ekonomické fórum používá pro mezinárodní srovnání v oblasti infrastruktury převážně tzv. “měkká data“, jimiž je dotazování reprezentativního vzorku podnikatelů.