Seznam kapitol
MZV: Souhrnná teritoriální informace
Demokratická republika Svatý Tomáš a Princův ostrov (STP) je poloprezidentskou republikou. V roce 1975 získala nezávislost na Portugalsku, což definuje vzájemné úzké vztahy jak na politické, tak ekonomické úrovni. Svatý Tomáš a Princův ostrov je zakládajícím členským státem Společenství portugalsky hovořících zemí.
Svatý Tomáš a Princův ostrov je rozvojovou zemí a typickým zemědělským státem. Celkem 49 % rozlohy země zaujímají plantáže. Pěstuje se na nich především kakao a káva, v menším množství dále banány, kokosová a olejová palma a vanilka. 6 % rozlohy zaujímá orná půda. Na ní se pěstuje obilí a zelenina, která není určena pro vývoz, ale pro místní spotřebu. Průmysl není příliš rozvinut, jediným odvětvím, které se na ostrovech uplatnilo, je potravinářský průmysl. Svatý Tomáš a Princův ostrov je jedním z nejvýznamnějších afrických producentů kakaa.
Co se týče podílu HDP, zemědělství tvoří 13,7 % (2024) průmysl 14 % (2024) a služby 69,6 % (2024). Chudoba obyvatelstva je vysoká: 55% obyvatel se nachází pod hranicí chudoby.
Tato Souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytována v základním rozsahu.
| Základní údaje | |
| Hlavní město | São Tomé |
| Počet obyvatel | 235 536 |
| Jazyk | Portugalština |
| Náboženství | 80% katolíci, 19% ateisté |
| Státní zřízení | poloprezidentská republika |
| Hlava státu | Carlos Vila Nova |
| Hlava vlády | Américo D´Oliveira dos Ramos |
| Název měny | svatotomášská dobra |
| Cestování | |
| Časový posun | +1 hodina |
| Kontakty ZÚ | |
| Velvyslanec | Ing. Martin Pohl |
| Ekonomický úsek | PhDr. Kateřina Bocianová, Ph.D. |
| Konzulární úsek | JUDr. Anna Syková, Ph.D. |
| CzechTrade | ne |
| Czechinvest | ne |
| Ekonomika | 2024 |
| Nominální HDP (mld. USD) | 0,8 |
| Hospodářský růst (%) | 1,2 |
| Inflace (%) | 14,4 |
| Nezaměstnanost (%) | 9,2 |
Souhrnná teritoriální informace (STI) Svatý Tomáš a Princův ostrov (245.46 KB)
1. Základní informace o teritoriu
Podkapitoly:
1.1. Systém vládnutí a politické tendence v zemi
Prezident republiky je volen na pětileté funkční období ve všeobecných a tajných volbách a musí získat absolutní většinu, aby mohl být zvolen. Prezident může vykonávat až dvě po sobě jdoucí funkční období.
Předseda vlády je jmenován prezidentem a 14 členů kabinetu je vybráno předsedou vlády. Národní shromáždění, jakožto zákonodárný orgán, se skládá z 55 členů, kteří jsou voleni na čtyřleté funkční období a scházejí se pololetně.
Prezidentem STP je Carlos Vila Nova, jenž byl zvolen v roce 2021. O výkonné kompetence se dělí s premiérem Américem Ramosem, který byl nově jmenován dne 14. ledna 2025, kdy byl předešlý premiér Patrice Trovoada odvolán prezidentem pro přetrvávající neshody.
Složení vlády:
Américo D´Oliveira dos Ramos, premiér
Ilza Amado Vaz, ministryně zahraničí, spolupráce a komunit
Nilda Borges da Mata, ministryně mládeže, turismu a udržitelnosti
Gareth Guadalupe, ministr hospodářství a financí
Isabel Viegas de Abreu, ministryně školství, vědy a vysokého vzdělání
Vera Cravid, ministryně spravedlnosti, parlamentních záležitostí a pro práva žen
Horácio da Trinidade de Sousa, ministr obrany a vnitřního pořádku
Nelson Cardoso, ministr pro infrastrukturu a přírodní zdroje
Nilton Garido Sousa Pontes, ministr zemědělství, rybolovu a venkovského rozvoje
Celso Matos, ministr zdravotnictví
Jocel Tiny dos Ramos, ministr práce, solidarity a sociálních věcí
Hlavními problémy, se kterými se musí vláda vypořádat, jsou vysoké zadlužení, potřeba zlepšení zdravotnictví, systému školství, infrastruktury, problematika pitné vody a dodávky elektřiny.
1.2. Zahraniční politika země
Svatý Tomáš a Princův ostrov je zakládajícím členským státem Společenství portugalsky mluvících zemí, což je politické sdružení lusofonních národů na čtyřech kontinentech, kde je portugalština úředním jazykem.
Zahraniční politika je definována snahou o zlepšení ekonomického a sociálního rozvoje, otevření země zahraničním investorům a o modernizaci. Klíčové jsou vztahy s Portugalskem s ohledem na koloniální minulost, kdy byla podepsána Dohoda o ekonomické spolupráci.
1.3. Obyvatelstvo
Dle zpráv portugalských mořeplavců nebyly ostrovy v době jejich objevení osídleny, současní obyvatelé jsou tedy původem přistěhovalci. Běžně se rozlišují Angolares (potomci angolských otroků), míšenci (rovněž forros nebo filhos de terra – synové země, potomci prvních portugalských osadníků a osvobozených otroků), serviais (námezdní pracovníci z Kapverd, Angoly a Mozambiku) a Evropané, v drtivé většině Portugalci.
Struktura obyvatelstva je zajímavá tím, že 60% populace je mladších 25 let a současně roste křivka porodnosti, což znamená další populační růst v budoucnosti.
Převládajícím náboženstvím v zemi je křesťanství, hlásí se k němu 80 % obyvatel země. 20 % obyvatelstva je negramotných.
2. Ekonomika
Podkapitoly:
2.1. Základní údaje
V roce 2024 čelila ekonomika Sao Tomé a Príncipe významným výzvám, přičemž růst HDP byl odhadován mezi 0,9 % a 1,2 %, což odráží skromný výkon způsobený faktory jako nedostatek deviz, přerušení dodávek energie a strukturální omezení. Inflace zůstávala vysoká (14,4 %) a byla tlačena nahoru vysokými náklady na energii a nedostatkem deviz. Míra nezaměstnanosti zůstala vysoká, odhadována na 9,17 %, což ukazuje na přetrvávající výzvy na trhu práce.
Převody od diaspory zůstaly důležitým zdrojem externích příjmů, ačkoli byly nedostatečné k vyrovnání strukturálních deficitů platební bilance. Fiskální deficit zůstal vysoký, odhadovaný mezi 2,0 % a 3,3 % HDP, což odráží závislost na externím financování a výzvy při mobilizaci vnitřních příjmů. Hrubý veřejný dluh činil 37,3 % HDP, což naznačuje významné zatížení veřejných financí.
V reakci na tyto tlaky vláda zavedla daňové reformy, včetně zavedení daně z přidané hodnoty (DPH) a zrušení dotací na paliva, s cílem konsolidovat veřejné finance. V prosinci 2024 byla schválena dohoda na 40 měsíců s Mezinárodním měnovým fondem (MMF) v rámci rozšířené úvěrové facility v hodnotě přibližně 24 milionů dolarů, určená na podporu strukturálních reforem a stabilizaci ekonomiky. I přes tato opatření zůstávají ekonomické vyhlídky nejisté, přičemž oživení závisí na účinné implementaci reforem a makroekonomické stabilitě.
2.2. Veřejné finance a státní rozpočet
| Veřejné finance | 2024 |
| Saldo státního rozpočtu (% HDP) | 2,0-3,3 |
| Veřejný dluh (% HDP) | 37,3 |
| Bilance běžného účtu (mld. USD) | -0,054 |
| Daně | 2025 |
| PO | N/A |
| FO | N/A |
| DPH | N/A |
2.3. Bankovní systém
Centrální banka
Banco Central de São Tomé e Principe, Av. 12 de Julho São, Caixa Postal 13 São Tomé; tel.: +239 122 1269, 122 2292, fax: +239 122 2777, mail: bcentral@bcstp.st , web: www.bcstp.st
Komerční banky
Banco International de São Tomé e Principe, Praça da Independencia, Caixa Postal 536, São Tomé; tel.: +239 122 1436, 122 1445, fax: +239 122 2427, mail: bistp@cstome.net
Banco Equador São Tomé e Principe, Rua de Moçambique, Caixa Postal 361 São Tomé; tel.: +239 122 6150, fax: +239 122 6149, e-mail: banco_equador@cstome.net
Pojišťovna SAT Seguros, Avenida 12 de Julho, São Tomé; tel.: +239 122 6161, fax: +239 122 6160, e-mail: satinsuran@cstome.net
2.4. Daňový systém
Před několika lety proběhla rozsáhlá reforma daňového systému, jejíž účelem bylo systém zjednodušit a učinit jej více transparentním. V zásadě se ovšem jednalo o navýšení většiny sazeb tak, aby mohl být pokryt schodek státního rozpočtu.
3. Obchod a investice
Podkapitoly:
- 3.1 Obchodní vztahy
- 3.2 Přímé zahraniční investice
- 3.3 FTA a smlouvy
- 3.4 Rozvojová spolupráce
- 3.5 Perspektivní obory (MOP)
3.1. Obchodní vztahy
V roce 2024 zůstávalo zahraniční obchodování Svatého Tomáše a Princova ostrova silně závislé na omezenému počtu obchodních partnerů, přičemž hlavními cíli vývozu byly Nizozemsko, Belgie a Portugalsko. Kakao nadále představovalo hlavní vyvážený produkt, který tvořil přibližně 79 % celkového vývozu, následované palmovým olejem, pepřem, kokosem a čokoládou. Nizozemsko absorbovalo přibližně 30 % celkového vývozu.
Pokud jde o dovoz do Svatého Tomáše a Princova ostrova, Portugalsko zůstalo hlavním dodavatelem a představovalo přibližně 54 % celkového dovozu. Mezi dalšími významnými partnery byli Angola, Čína, Francie a Spojené státy. Hlavními importovanými produkty byly potraviny (22 % z celkového objemu), investiční zařízení (21 %) a paliva (15 %), vedle stavebních materiálů a nápojů. Tato obchodní struktura odráží závislost země na dovozu pro uspokojení základních potřeb spotřeby a výroby, zatímco vývoz zůstává soustředěn na zemědělské produkty, zejména kakao.
Obchodní výměna mezi ČR a Svatým Tomášem je zanedbatelná. V roce 2018 nebyly zaznamenány žádné významné exportní případy, naopak dovoz dosáhl 522 tis. USD. (v tis. USD). Ve vývozu ČR se v posledních letech jednalo o např. textilní výrobky, maso a nápoje. V dovozech se objevují výrobky chemického průmyslu, mechanické výrobky a kakao a produkty z něj.
Obchodní vztahy nemají bilaterální smluvní základnu.
3.2. Přímé zahraniční investice
V roce 2024 pokračoval Svatý Tomáš a Princův ostrov ve čelení výzvám při lákání přímých zahraničních investic (FDI), což odráží jeho ekonomickou zranitelnost a závislost na externí pomoci. FDI představují přibližně 2,7 % HDP země. Tato hodnota naznačuje skromné oživení ve srovnání s předchozími lety, kdy byly přímé zahraniční investice negativní nebo nulové.
Aby podpořila investice, vláda Svatého Tomáše a Princova ostrova se snaží diverzifikovat mezinárodní partnerství a zlepšit podnikatelské prostředí. Portugalsko nedávno podepsalo dohodu o finanční spolupráci, která zahrnuje půjčku ve výši 15 milionů eur na podporu oblastí jako vzdělání, spravedlnost, zdravotnictví a dobré řízení. Tyto iniciativy mají za cíl posílit makroekonomickou stabilitu a učinit zemi atraktivnější pro zahraniční investory.
Navzdory těmto snahám zůstávají přímé zahraniční investice v Svatém Tomáš a Princově ostrově omezené, kvůli faktorům jako je malá velikost domácího trhu, nedostatečná infrastruktura a institucionální výzvy. Efektivní provádění strukturálních reforem a zlepšení podnikatelského prostředí jsou klíčové pro zvýšení důvěry investorů a přilákání udržitelných investic v budoucnu.
V zemi se nevyskytují české investice.
3.3. FTA a smlouvy
V zemi existuje příslušná legislativa a jsou zde tři bezcelní/offshore zóny:
• Letiště Svatý Tomáš, 20 ha
• Baia das Agulhas (Princův ostrov)
• Centro de negócios offshore Více viz příslušný úřad Autoridade das Zonas Francas. Tel: (+239) 221178 Fax: (+239) 227643 E-mail: azf@cstome.net C.P: 1012
3.4. Rozvojová spolupráce
Země je vysoce závislá na rozvojové pomoci, která každoročně představuje 25 – 35 mil. USD. Kryje tak převážnou část příjmové stránky státního rozpočtu a představuje celosvětově jednu z nejvyšších úrovní v přepočtu na obyvatele.
Rozvojová pomoc byla hlavních nástrojem MMF a ostatních donorů k docílení zavedení hospodářských reforem. Ze zemí EU poskytuje bilaterální rozvojovou pomoc především Portugalsko.
V červnu 2014 podepsala EU a vláda Sv. Tomáše a Princova ostrova Národní indikativní program pro období 2014-2020. V
rámci 11. EDF se EU zavázala poskytnout částku 28 mil. EUR na projekty ve dvou prioritních oblastech: 1) voda a sanitace
2) podpora zemědělského sektoru a jeho exportních kapacit.
3.5. Perspektivní obory (MOP)
4. Kultura obchodního jednání
Podkapitoly:
4.1. Úvod
4.2. Oslovení
4.3. Obchodní schůzka
4.4. Komunikace
4.5. Doporučení
4.6. Státní svátky
5. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu
Podkapitoly:
- 5.1 Vstup na trh
- 5.2 Formy a podmínky působení na trhu
- 5.3 Marketing a komunikace
- 5.4 Problematika ochrany duševního vlastnictví
- 5.5 Trh veřejných zakázek
- 5.6 Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
- 5.7 Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
- 5.8 Zaměstnávání občanů z ČR
- 5.9 Veletrhy a akce
5.1. Vstup na trh
5.2. Formy a podmínky působení na trhu
5.3. Marketing a komunikace
5.4. Problematika ochrany duševního vlastnictví
5.5. Trh veřejných zakázek
5.6. Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
5.7. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
5.8. Zaměstnávání občanů z ČR
5.9. Veletrhy a akce
6. Kontakty
Podkapitoly:
- 6.1 Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
- 6.2 Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
- 6.3 Důležité internetové odkazy a kontakty
6.1. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
Pro Svatý Tomáš a Princův ostrov je teritoriálně příslušné
Velvyslanectví ČR v Lisabonu (Embaixada da República Checa em Lisboa)
Rua Pêro de Alenquer, 14 1400-294 Lisboa, Portugal
Tel.: +351 213 001 010, 213 010 487 Fax: +351 213 010 629
E-mail: Lisbon@mzv.gov.cz
Web: www.mzv.gov.cz/lisbon
Honorární konzulát Svatý Tomáš
Rua de Cabo Verde, Cidade de Sâo Tomé
Caixa Postal No. 720, Sâo Tomé
Telefon+239 902 8711, +239 990 8711
Nouzová linka+420 222 420 222
E-mail: SaoTome.Honorary@mzv.gov.cz
Vedoucí úřadu Jaime da Glória Oliveira, honorární konzul
6.2. Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
Ostrov Svatý Tomáš:
nemocnice Ayres Menezes – 22 1222, 221 233
hasiči – 112
informace – 103
letiště – 22 20 63
policie – 22 22 22
Princův ostrov:
klinika – 25 10|05
hasiči – 25 10 23
informace – 103
letiště – 25 10 09
policie – 25 10 56
6.3. Důležité internetové odkazy a kontakty
Internetové informační zdroje
www.parlamento.st – oficiální stránky parlamentu
www.sao-tome.com – informace pro turisty (vč. anglické verze)
http://www.bcstp.st/ – centrální banka Svatého Tomáše
http://www.afdb.org/en/countries/southern-africa/sao-tome-principe/ – Africká rozvojová banka
http://eeas.europa.eu/sao_tome_and_principe/index_en.htm – Stránky EU
www.worldbank.org – Světová banka – ekonomické údaje
www.imf.org – Mezinárodní měnový fond – ekonomické údaje
www.cia.gov CIA – všeobecné informace o zemi
Delegace EU s působností pro Svatý Tomáš a Princův ostrov se nachází v Gabunu.
Delegace Evropské unie v Gabonu pro Rovníkovou Guineu, Svatý Tomáš a Princův ostrov a Středoafrické hospodářské společenství (CEEAC)
Délégation au Gabon, Pour la République de Guinée équatoriale, Sao Tomé-et-principe et la CEEA
Lotissement des Cocotiers, Bas de Gué-Gué, Boîte Postale 321, Libreville – GABON
Tel.:+241 07 40 19 98 nebo 99 +241 04 11 99 26 +241 04 11 99 27 +241 04 11 99 28 Fax: +241 736554
E-mail: delegation-gabon@eeas.europa.eu
Web: www.eeas.europa.eu/delegations/gabon