Systém EU pro obchodování s emisemi: Shrnutí základních informací

Tzv. EU ETS (European Union Emissions Trading Scheme) je hlavním nástrojem Evropské unie pro snižování emisí skleníkových plynů prostřednictvím jejich zpoplatnění. Jak systém funguje a jakými změnami aktuálně systém EU ETS prochází?

Změna klimatu patří mezi největší dlouhodobé celosvětové problémy. Členské státy Evropské unie se z tohoto důvodu dohodly, že podniknou konkrétní kroky k odstranění příčin, které oteplování planety způsobují. 

Jeden z klíčových nástrojů EU pro dosažení klimatické neutrality do roku 2050 je systém EU pro obchodování s emisemi (ETS). Zpoplatňuje vypouštění CO₂ a tím chce motivovat k čistější výrobě. 

Jak systém funguje?

Systém EU ETS je založen na principu tzv. emisních povolenek.

Jedna povolenka držitele opravňuje k vypuštění jedné tuny CO2.

Každý rok pak musí společnosti z několika klíčových odvětví vyřadit povolenky odpovídající emisím CO2, které vyprodukují. Povolenky lze od zemí EU koupit v dražbách a společnosti s nimi pak mohou obchodovat.

Aby se podniky neuchylovaly k přesunu svého podnikání do zemí bez přísných předpisů na ochranu klimatu, kde by mohly emise bezplatně vypouštět, dostávají některá odvětví určitý podíl povolenek zdarma.

Počet povolenek pro všechna odvětví je omezen. Tím se snižuje celkové množství skleníkových plynů, které lze vypustit.

Každý rok se navíc tento strop snižuje, a tím i celkový objem vypuštěných emisí.

Výnos z nákupu povolenek se smí použít na opatření, jež vedou k dalšímu snižování emisí. Patří mezi ně například tepelná izolace budov či rozšiřování ekologických technologií. A modernizace energetické infrastruktury v zemích EU s nižšími příjmy.

Ilustrační obrázek | Shutterstock

Jakými změnami systém EU ETS prochází?

Do roku 2024 se v Evropě týkal velkých průmyslových podniků, výrobců elektřiny a leteckého sektoru.

U emisí z průmyslu a výroby elektřiny již přitom došlo k poklesu emisí přibližně o 47 % ve srovnání s úrovní v roce 2005, kdy byl systém spuštěn.

Nyní však systém prochází proměnou, rozšiřuje se a zpřísňuje: zvyšuje se cíl snížení emisí do roku 2030 na 62 % úrovně z roku 2005. Kromě toho se systém od roku 2024 rozšiřuje i na emise z námořní dopravy. A v roce 2026 se bude zásada „znečišťovatel platí“ plně vztahovat na letectví.

Pro ostatní odvětví, jako je výroba oceli, cementu nebo hliníku, bude do roku 2034 zcela ukončeno přidělování bezplatných povolenek.

Zároveň EU postupně zavede nový mechanismus, který zajistí, aby byla za emise CO2 placena rovnocenná cena i u dováženého zboží z uvedených odvětví.

Díky všem těmto změnám chce EK dosáhnout toho, že odvětví, na něž se systém vztahuje, přispívají k dosažení ambicí EU v oblasti klimatu odpovídajícím dílem.

ETS 2: systém vztahující se na budovy, silniční dopravu a další odvětví

V rámci revizí směrnice o ETS z roku 2023 byl vytvořen nový systém obchodování s emisemi nazvaný ETS2, který je oddělen od stávajícího systému EU ETS. 

Systém ETS 2 se vztahuje na emise z vytápění budovsilniční dopravy a malých průmyslových podniků, na které se nevztahuje stávající systém EU ETS. Plně funkční bude od roku 2027.

Systém pro obchodování s emisními povolenkami je jedním z nástrojů zpoplatnění emisí založených na principu znečišťovatel platí.

V tomto případě se bude vztahovat na emise v předvýrobní části dodavatelského řetězce. Monitorovat a vykazovat své emise budou muset spíše dodavatelé paliv než koneční spotřebitelé, jako jsou domácnosti nebo uživatelé automobilů. 

Regulované subjekty v rámci systému ETS 2, dodavatelé fosilních paliv, si budou moci nakupovat povolenky z dražeb. 

Vždy na konci roku pak vyřadí takový počet povolenek, který odpovídá objemu emisí z paliva, které které uvolnily ke spotřebě (prodaly).

U emisí v těchto odvětvích je stanoven strop a ten se bude muset každoročně snižovat.

Strop ETS 2 bude stanoven tak, aby do roku 2030 snížil emise o 42 % ve srovnání s úrovněmi z roku 2005.

Systém má:

  • motivovat ke zvyšování energetické účinnosti obytných a kancelářských budov
  • a pobízet k upřednostňování nízkoemisní dopravy.

Snížení emisí v těchto odvětvích totiž dosud nepostačovalo k tomu, aby EU dosáhla svého cíle klimatické neutrality do roku 2050.

Fáze monitorování a vykazování emisí začala již od 1. ledna 2025.

Podpora pro občany a podniky

Aby se však tyto změny zrealizovaly, je podle EK nutné poskytnout občanům i podnikům při přechodu na ekologičtější alternativy nezbytnou podporu.

Proto budou muset země EU své příjmy z nového systému ETS investovat do projektů v oblasti klimatu a transformace energetiky, a to způsobem, který propaguje ekologickou transformaci pro všechny.

Sociální klimatický fond

Hlavním nástrojem těchto investic je Sociální klimatický fond.

Ten má od roku 2026 zmobilizovat 86,7 miliardy eur a pomáhat nejzranitelnějším osobám s tím, aby se zapojily do zelené transformace ekonomiky, a ušetřily tak náklady na energie.

Může se jim například:

  • zateplit dům,
  • instalovat tepelné čerpadlo nebo
  • poskytnout zvýhodněné jízdné na veřejnou dopravu.

Každá země EU má vypracovat plánjak peníze z fondu nejlépe využít.

Sociální klimatický fond bude fungovat v souladu s novým systémem ETS.

Další informace

Zdroj: Evropská komise (Zastoupení v České republice)
• Oblasti podnikání: Voda, odpady a životní prostředí

Doporučujeme