Jak efektivně prodávat online? Druhý díl „Buďte online“ vzdělávacího seriálu od Google

Ve druhé lekci vzdělávacího programu společnosti Google nazvaného SMB Academy „Prodávejte online“, vám přiblížíme nákupní trendy s ohledem na sezónnost, což je v oblasti online prodejů důležitý faktor. Dále, jak si nastavit cíle a strategii online kampaně, co přináší nástroj Smart Bidding, a také jak využít reklamu v Nákupech Google (tzv. Google Shopping). Vše přehledně vysvětlí video, které najdete na konci tohoto článku.

Proč je to důležité právě teď?

Z pohledu retailu je čtvrtý kvartál nejdůležitějším obdobím v roce. Nejde však jen o období kolem Vánoc, stále více totiž stoupá i popularita výprodejové akce Black Friday, která je v podstatě spouštěčem vánočních nákupů. Ve smyslu nákupního chování zákazníků je také zajímavým faktem, že vyhledávání na internetu související s vánočními svátky začíná již v září.

Útraty u maloobchodníků za online nákupy z roku na rok stoupají, což můžeme pozorovat jak v Česku, tak i v sousedních státech. Nástup pandemie tuto postupnou změnu ještě akceleroval. Podle studie, kterou zveřejnila poradenská společnost McKinsey, během jara 2020 přibylo v České republice 1,3 milionů nových uživatelů online služeb. Největší nárůst přitom zaznamenala věková skupina nad 65 let a také lidé z venkova a menších měst. 70 % Čechů také během jara bylo nuceno změnit své nákupní zvyklosti. Ve vyhledávání na Googlu letos výrazně vzrostl zájem o kategorie související s e-commerce – zájem o dovážku potravin, sportovní vybavení, oblečení nebo vybavení pro domácnosti a zahrady.

Vzhledem k tomu, že nákupy v kamenných prodejnách zůstávají v důležité předvánoční sezóně omezeny, nastal právě teď nejvyšší čas začít pracovat na strategii pro online.

Jak na to?

Stanovení cílů a strategie online kampaně

Při výběru strategie pro online kampaň je důležité si nejprve ujasnit, čeho chcete kampaní dosáhnout – může jít například o růst prodejů nebo zvýšení efektivity vynaložených prostředků. Následně je třeba vyhradit si dostatečný rozpočet a v neposlední řadě je nutné nastavit si vhodné cíle na základě vašeho současného, případně historického, výkonu. Častou chybou totiž bývá volba příliš ambiciózních až nerealistických cílů.

Smart Bidding (Inteligentní nabídky)

Vhodným nástrojem pro jednoduché řízení poptávky a obchodních výsledků kampaně je tzv. Smart Bidding, který odhaduje konverzní poměry, rychle reaguje na změnu poměrů na trhu a mnoho manuální práce dokáže udělat za vás. Smart Bidding umožňuje nastavení kampaně na základě zvolené obchodní metriky, jako je například návratnost investice nebo částka za jeden nákup.

Ve své podstatě je tento nástroj založený na strojovém učení a umělé inteligenci, proto je nutné mu dopřát i delší časové období na sběr dat, aby se naučil řešit kampaně co nejefektivněji.

Nákupy Google (tzv. Google Shopping)

Často se stává, že se některý produkt objeví ve Vyhledávání v rámci panelu Nákupy Google několikrát, přičemž je v nabídce různých prodejců, ale za stejnou cenu. Proto je důležité umět se v rámci silné konkurence odlišit. Hraje zde roli optimalizace, proto zkuste testovat jiný titulek či obrázek. Rovněž je zde i možnost zobrazení „výprodejové ceny“, případně nastavení podle dalších parametrů.

Speciálním formátem jsou tzv. Smart Shopping kampaně, které zobrazují vaše produkty novým i stávajícím zákazníkům a zároveň kampaň optimalizují na vaše stanovené cíle (jako například návratnost investice, maximalizace tržeb apod.). Zobrazení takové reklamy není omezeno jen na Vyhledávač, zobrazuje se i v Obsahové síti Google, na videoplatformě YouTube či v Gmailu.

Matouš Ledvina z Googlu přibližuje pohled na vánoční sezónu z pohledu retailu, poskytuje návod, jak si stanovit cíle pro Shopping kampaně a přibližuje rozdíly mezi standardními a Smart Shopping kampaněmi

Těšíme se na Vás u dalšího dílu.

O SMB Academy

Více informací o programu SMB Academy pro firmy najdete na webové stránce Grow with Google.

Vzdělávací program byl vytvořen pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu a ve spolupráci s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR, Svazem průmyslu a dopravy ČR a Hospodářskou komorou ČR.

Grow with Google – Pomáháme Česku růst je společnou iniciativou Google ČR a AMSP ČR. Portál BusinessInfo.cz je jedním z míst, kde je tato iniciativa dostupná podnikatelské veřejnosti.

https://youtu.be/jb6cBkvpet4
https://youtu.be/jb6cBkvpet4

Pravidelné novinky e-mailem