Jak objevit nové obchodní příležitosti v zahraničí? Čtvrtý díl „Buďte online“ vzdělávacího seriálu od Googlu

Ve čtvrtém díle „Jak objevit nové obchodní příležitosti v zahraničí“ vám představíme hlavní body exportní strategie. Řekneme si, jak vybrat vhodný trh pro vaši expanzi a podle čeho připravit samotnou strategii. Přiblížíme vám, na co brát ohled a jak o sobě dát vědět potenciálním zákazníkům. Vše pak přehledně vysvětlí video, které naleznete na konci tohoto článku.

Uladzik Kryhin/Shutterstock.com

Proč exportovat?

Pokud stále nevíte, zda se ponořit do světa mezinárodního obchodování, zkuste zvážit veškeré důvody, proč do toho jít. Je možné, že konkurenční firma už kouzlo zahraničního obchodu dávno objevila a díky tomu realizuje větší úspory z rozsahu. Nebo je díky větším dodávkám schopná domluvit si lepší podmínky u dodavatelů, což pak dále na cenách pocítí spotřebitelé. Nebo na váš trh začali vstupovat další hráči, kteří si velmi rychle získávají vaše zákazníky. Obecně vzato je pak export velmi strategickým krokem, který pomáhá diverzifikovat rizika.

Navíc, spotřebitelé na evropských trzích jsou připraveni nakupovat ze zahraničí, což je velmi pozitivní zpráva pro firmy, které o expanzi uvažují. Pokud se podíváme například na naše sousedy, 81 % Rakušanů a téměř dvě třetiny Slováků již u zahraničních prodejců nakupují.

Cesta k zahraničnímu obchodu

Cesta na nové trhy může být poměrně jednoduchá. V podstatě stačí přeložit vaše online webové stránky do cizího jazyka a začít prodávat cílové skupině. Ale pokud chcete exportovat opravdu úspěšně, musíte si dát pozor na tři důležité kroky. Jaké to jsou?

1. Zvolte vhodnou strategii pro vaši firmu

K tomu, aby vaše strategie byla úspěšná, musíte vědět, proč chcete uplatnit váš potenciál v zahraničí. Chcete zvýšit objem prodejů nebo ovládnout svou vertikálu na novém trhu? Dále byste si měli uvědomit, v jaké zemi plánujete vaše produkty nabízet a jak trh v dané zemi vypadá. Celých 60 % firem uvádí, že získávání informací o cílovém trhu je tou nejdůležitější částí celého procesu. Bezplatný nástroj Market Finder vám s analýzou trhu pomůže. Sice zatím ještě není dostupný v češtině, ale přináší mnoho užitečných funkcí, které pomohou každé online firmě.

Analýza konkurence je dalším důležitým krokem při budování exportní strategie. Připravte si přehled vašich konkurentů, který bude obsahovat souhrn nejdůležitějších informací o nich. S přehlednějším monitoringem dalších kroků vám pomůže SWOT analýza (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats), která vám poskytne zrcadlo silných a slabých stránek vaší firmy, potenciálních příležitostí nebo hrozeb.

2. Nastavte e-shop pro nový trh

Při nastavování e-shopu byste měli provést důkladnou analýzu zvyklostí na cílovém trhu. Zaměřit byste se měli zejména na obvyklé platební metody, metody doručení zboží či komunikaci se zákazníky. Vhodné je také zvážit překlad vašich webových stránek a grafických materiálů. Až u 82 % spotřebitelů se zvyšuje pravděpodobnost nákupu, pokud propagační materiály firmy jsou v jejich rodném jazyce a 44 % exportérů tvrdí, že bez lokalizace obsahu by vstup na nový trh nebyl vůbec možný. S lokalizací dokážou pomoci Google Trends. Jde o nástroj Googlu, který ukazuje, jaké vyhledávací výrazy nejvíce trendují jak na území České republiky, tak v zahraničí.

3. Budujte svou značku v zahraničí

Zda se rozhodnete váš produkt nějak upravit, jakou zvolíte komunikační strategii a jak budete váš produkt prodávat je jen na vás. Zvolit můžete metodu vlastního e-shopu, nebo přes srovnávače či partnery. S vaší komunikační strategií a strategií prodeje vám opět pomůže Market Finder, který vám poví více o spotřebním chování na trhu.

Jakým způsobem oslovit zahraniční zákazníky a objevit nové odbytiště pro vaše produkty s pomocí nástrojů od Googlu, přibližuje Martin Svoboda

Těšíme se na Vás u dalšího dílu.

O SMB Academy

Více informací o programu SMB Academy pro firmy najdete na webové stránce Grow with Google.

Vzdělávací program byl vytvořen pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu a ve spolupráci s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR, Svazem průmyslu a dopravy ČR a Hospodářskou komorou ČR.

Grow with Google – Pomáháme Česku růst je společnou iniciativou Google ČR a AMSP ČR. Portál BusinessInfo.cz je jedním z míst, kde je tato iniciativa dostupná podnikatelské veřejnosti.




• Teritorium: Česká republika