Největší operace v dějinách testování. České podniky bojují s nedostatkem testů

Některé české podniky posílají co nejvíce zaměstnanců pracovat z domova, jiné musejí využít veřejná testovací místa. Kvůli rostoucí ceně a hlavně nedostatku antigenních testů či samotestovacích sad mají potíže splnit povinnost i firmy, které začaly s testováním dobrovolně už v loňském roce. Každý podnik se snaží s povinností vyrovnat nápaditě a za využití stávajících možností – někde se zapojil závodní lékař, jinde využívají jako odběrovou laboratoř toho času nevytížené zasedačky.

Parafráze slavné filmové hlášky by mohla znít, že povinné testování ve firmách je největší akcí v dějinách testování. Už před tím, než byly do povinnosti zařazeny i malé podniky, odhadl hlavní ekonom společnosti Roklen Pavel Peterka, že potřebné obrovské množství testů prakticky nelze zajistit. „Povinné testy se budou týkat až 4,3 milionu lidí. Pokud bude testování povinné čtyřikrát do měsíce, pak mluvíme o 17,2 milionech testů,“ konstatoval analytik. „Ke splnění povinnosti testovat na pracovištích tak bude za měsíc potřeba téměř dvojnásobný počet testů, než Česká republika provedla za celý rok,“ upozornil. „Reálně hrozí, že firmy nebudou mít dostatek testů a proto buď pošlou zaměstnance domů s tím, že nemají test, nebo budou povinnost obcházet,“ varoval ekonom.

Nyní se navíc povinnost rozšíří i na malé podniky s více než deseti zaměstnanci, které budou muset s testováním začít nejpozději 26. března. „Stejně jako v případě velkých a středních firem bude testování povinné jednou týdně a výjimku budou mít lidé, kteří jsou plně očkovaní nebo prokazatelně prodělali covid v posledních 90 dnech,“ informoval Úřad vlády ČR.

Ze zasedaček jsou laboratoře

Přestože na papíře vypadá příkaz k testování jednoduše, v praxi musí přistoupit každý tuzemský podnik k řešení situace trošku odlišně – podle toho, v jakém oboru působí či kde má konkrétně výrobu.

Třeba největší český zpracovatel mléka a výrobce sýrů Madeta musel zajistit testování na několika místech, protože má provozy nejen v Českých Budějovicích, ale také v Jindřichově Hradci, Českém Krumlově, Plané nad Lužnicí a Pelhřimově. „Testujeme v areálech, tedy v sídle firmy v Českých Budějovicích i jednotlivých závodech, a to v zasedacích místnostech, které se dají dobře větrat a jsou v případě výrobních závodů daleko od provozu,“ informovala mluvčí společnosti Marta Faktorová. „Zatím k žádným potížím nedošlo. Snad jen sehnat testy pro první týden bylo náročné, ale nakonec se to podařilo a tři tisíce objednaných sad dorazily včas,“ doplňuje Faktorová.

Podobnou zkušenost zatím udělali v teplických sklárnách společnosti AGC Flat Glass Czech. „Zásadní problém, se kterým jsme se setkali, byla nedostupnost testovacích sad a jejich rychle rostoucí cena. Druhý problémem je pak vzhledem k tomu, že některé výrobní linky fungují v nepřetržitém provozu, logistika testování,“ uvádí mluvčí společnosti Libor Sehnal.

„Testujeme všechny zaměstnance přímo v areálech závodů. Byla vytvořena místa, která splňují hygienické požadavky. Část z nich je obsazena pracovníky externích firem, kteří testování zajišťují profesionálně a používají svoje testovací sady. Druhá část testovacích míst je obsazena proškolenými lidmi se zdravotnickým vzděláním s uzavřenou dohodou o provedení práce, kteří s pomocí sad, které jsme zakoupili, testují zbytek našich pracovníků,“ říká Sehnal.

Samotestovací sady? Dodávky se zpožďují

To přední stavební společnost Strabag musela vyřešit, jak otestovat své dělníky přímo na stavbách. „Při testování zaměstnanců využíváme samotestovací sady. S ohledem na to, že naši pracovníci působí na pobočkách a staveništích v celé České republice, je to pro nás nejefektivnější způsob. Pouze jednou, krátce po zavedení povinného testování ve firmách, jsme na naší centrále v Praze využili mobilní testovací jednotku,“ říká Edita Novotná, vedoucí oddělení komunikace skupiny Strabag Česko/Slovensko. „S odporem pracovníků se nesetkáváme, podstupují testování ochotně. Nejnáročnější tak dosud bylo především objednání dostatečného množství samostestovacích sad, kterých potřebujeme desítky tisíc. Vysoká poptávka na trhu se projevila například tím, že se některé objednávky začaly zpožďovat,“ upozorňuje Novotná.

Průvodce samotestováním ve firmách

Problém částečně řeší práce z domova

Firma Tokoz, která vyrábí zámky a kování, patří k těm podnikům, které nečekaly na příkaz shora a začaly dobrovolně testovat své pracovníky už na začátku podzimní vlny pandemie. „Spolupracujeme se smluvním lékařem, který testuje přímo u nás v prostorách firmy. Protože to děláme už od konce listopadu, na startu povinného testování jsme potíže neměli. Nyní se už ale potýkáme s problematickou dostupností testů jako všichni ostatní. Jejich nedostatek je aktuálně větším problémem než cena,“ říká majitel společnosti Vladimír Chládek.

I proto Tokoz nechává maximum těch pracovníků, u nichž je to možné, pracovat z domova. „V průběhu února vykonávalo práci na home office 74 zaměstnanců z celkového počtu zhruba 135 lidí, u nichž je to z provozních důvodů možné. Obdobně se vyvíjí počet lidí pracujících z domova i v březnu,“ říká Vladimír Chládek. Toto řešení ale samozřejmě nepřipadá v úvahu u pracovníků, kteří se přímo podílejí na výrobě. Celkem má firma zhruba pět stovek zaměstnanců.

To společnost E.ON Česká republika zvolila kombinaci několika způsobů testování. „V celé skupině bylo během prvního týdne otestováno antigenním testem 1745 zaměstnanců. Z toho bylo odhaleno 18 pozitivních případů a 14 následně potvrdil i PCR test. Zaměstnanci využívali akreditovaná testovací centra ve firemních prostorech v Brně a v Českých Budějovicích, kde se mohou nechat testovat dvakrát týdně, dále samotesty dodané zaměstnavatelem i veřejná testovací centra. Dalších téměř 1 300 zaměstnanců pracovalo celý týden na home office,“ vypočítává tiskový mluvčí společnosti Roman Šperňák.

Související:
Testování na koronavirus ve firmách startuje, zatím ho nezvládají ani některé nemocnice

V hutích se začíná testovat v pět hodin ráno

Dobrovolně začala už dříve testovat své lidi Ostravská huť Liberty. A jen během prvního týdne povinného testování musela prověřit pět tisíc zaměstnanců – z toho mělo 30 pozitivních antigenních testů. „Testujeme už od října. Stálo nás to už několik milionů korun. Ani teď státní příspěvek nepokrývá celé testování. Vlastní náklady na měsíc březen teď předpokládáme ve výši zhruba tří milionů korun,“ říká mluvčí Liberty Ostrava Barbora Dvořáková Černá.

„V huti jsme měli čtyři testovací místa a využili jsme externí odbornou firmu, se kterou už jsme měli zkušenost v minulosti. Testovali jsme v příslušných dnech už od pěti hodin od rána, aby se mohli pohodlně zúčastnit zaměstnanci všech směn. V případě, že je antigenní test pozitivní, zaměstnanec ihned odchází domů, kontaktuje svého lékaře a ten ho pošle na PCR test. My samozřejmě nakaženého pracovníka sami trasujeme. Opatření máme nastavena tak, aby v případě nakažení jednoho zaměstnance nemusela do karantény celá osádka směny,“ říká mluvčí.

Současná vlna povinného testování je podle ní složitější. „Od října jsme testovali na pracovištích, kde jsme měli podezření, že tam může být nákaza. Teď je to mnohem náročnější – mimo jiné v tom, že jsme museli najednou otestovat všechny zaměstnance i agenturní pracovníky, byť by tu byli jen jediný den v týdnu.“

Podle Barbory Dvořákové Černé firma už od loňského počátku pandemie podnik zavedl přísná opatření. „Je to ozonizace prostoru, dezinfekce, také bráníme kumulaci zaměstnanců na jednom místě, snížili jsme počty zaměstnanců v kantýnách, v interní dopravě, v šatnách a sprchách. Maximálně využíváme práci z domova u technicko-hospodářských pracovníků. Rozdělili jsme mezi zaměstnance 600 tisíc roušek a 60 tisíc respirátorů,“ vypočítává mluvčí.

Minimální počet nakažených hlásí zatím díky přísným opatřením také tuzemské maloobchodní řetězce. Ty zvládaly podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR během prvního týdne otestovat všechny své zaměstnance, kteří měli naplánovanou směnu. Přitom pozitivní antigenní test mělo podle svazu jenom půl procenta z nich.

Tomáš Stingl, Jakub Procházka

Další informace hledejte na www.businessinfo.cz/koronavirus

Odpovědi na nejčastější dotazy podnikatelů ohledně podpůrných programů a opatření proti šíření koronaviru

Koronavirus – Jaká je situace ve světě?

Pravidelné novinky e-mailem