Namibie

MZV: Souhrnná teritoriální informace

Namibijská republika je jednou z nejstabilnějších demokratických států subsaharské Afriky, a to i přes rostoucí vnitropolitické napětí a výzvy spojené s nerovností a nezaměstnaností. V listopadu 2024 proběhly všeobecné volby, které přinesly historický milník: Netumbo Nandi-Ndaitwah se stala první ženou zvolenou do úřadu prezidenta Namibie. Její strana SWAPO si udržela většinu v Národním shromáždění, avšak s pouhými 51 ze 104 mandátů, což představuje nejslabší výsledek strany od získání nezávislosti v roce 1990. Volby byly poznamenány technickými problémy, včetně nedostatku volebních lístků a prodloužení hlasování o několik dní, což vedlo k obviněním opozice z porušení volebního zákona a následným právním výzvám. Navzdory těmto kontroverzím byly výsledky voleb potvrzeny a Nandi-Ndaitwah byla slavnostně inaugurována v březnu 2025. Prezidentka Nandi-Ndaitwah ve svém inauguračním projevu zdůraznila závazek k hospodářské diverzifikaci, tvorbě pracovních míst a boji proti korupci. Zaměřila se na zvýšení investic do zemědělství, zpracovatelského průmyslu a rozvoje zelené energie, zejména v oblasti produkce zeleného vodíku.

Namibie pokračuje ve spolupráci s mezinárodními partnery na rozvoji projektů obnovitelných zdrojů energie a zeleného vodíku, včetně výstavby infrastruktury a vývozu obnovitelné energie. Tyto iniciativy mají potenciál přilákat značné zahraniční investice a podpořit ekonomický růst země v nadcházejících letech.

Zásadní roli v transformaci ekonomiky hraje sektor energetiky. Namibie v současnosti dováží přibližně 60 % své spotřeby elektřiny prostřednictvím Southern African Power Pool (SAPP). V roce 2024 pokračuje liberalizace trhu s cílem posílit domácí výrobu elektřiny – zejména prostřednictvím nezávislých producentů energie (IPPs), kteří nově mohou prodávat elektřinu přímo velkoodběratelům bez zprostředkování státního distributora NamPower. Tento přístup se stává klíčovým pilířem rozvoje projektů v oblasti solární, větrné energie a tzv. zeleného vodíku. Současně probíhá příprava legislativního a institucionálního rámce, který má podpořit stabilní a předvídatelné investiční prostředí pro realizaci těchto projektů. Namibie v tomto ohledu navazuje intenzivní spolupráci s partnery z EU, USA a Jižní Koreje, přičemž přísliby investic v roce 2024 přesahují 10 miliard USD ve fázi memorand a předběžných dohod. Tyto investice mají potenciál zásadně přispět k diverzifikaci hospodářství a snižování fiskálních i makroekonomických rizik v nadcházejícím desetiletí.

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

Základní údaje
Hlavní město Windhoek
Počet obyvatel 2,75 mil.
Jazyk angličtina (oficiální jazyk), oshiwambo (49 %), khoekhoe, herero, afrikánština, němčina
Náboženství 90 % křesťané (z toho 50 % luteráni, 19 % katolíci), 10 % animistická náboženství
Státní zřízení poloprezidentská republika
Hlava státu Netumbo Nandi-Ndaitwah
Hlava vlády Netumbo Nandi-Ndaitwah
Název měny namibijský dolar (NAD)
Cestování
Časový posun +1 hod. (zimní) / 0 hod. (letní)
Kontakty ZÚ
Velvyslanec Mgr. Tomáš Uličný
Ekonomický úsek Mgr. David Vaverka
Konzulární úsek Mgr. Michal Jeřábek
CzechTrade ne
Czechinvest ne
Ekonomika 2024
Nominální HDP (mld. USD) 13,52
Hospodářský růst (%) 3,1
Inflace (%) 4,2
Nezaměstnanost (%) 36,9 %

Souhrnná teritoriální informace (STI) Namibie (326.06 KB)



1. Základní informace o teritoriu

Podkapitoly:

1.1. Systém vládnutí a politické tendence v zemi

Namibijská republika zůstává jedním z politicky stabilnějších států regionu s prezidentským systémem vlády, v němž je prezident volen v přímých volbách a vykonává funkci hlavy státu, předsedy vlády i vrchního velitele ozbrojených sil. Prezident nominuje členy kabinetu, zatímco zákonodárná moc náleží dvoukomorovému parlamentu, složenému ze 104členného Národního shromáždění a 42členné Národní rady. Po smrti prezidenta Dr. Hage Geingoba v únoru 2024, který stál v čele Namibie od roku 2015, byl dočasným výkonem prezidentské funkce pověřen jeho viceprezident Nangolo Mbumba. Ten v souladu s ústavním rámcem převzal úřad do konání řádných všeobecných voleb v listopadu 2024, přičemž sám o prezidentský post neusiloval. Ve volbách byla s výrazným náskokem zvolena Netumbo Nandi-Ndaitwah, dosavadní viceprezidentka a dlouholetá představitelka vládnoucí strany SWAPO. Tím se stala první ženou v čele Namibijské republiky od její nezávislosti v roce 1990. Strana SWAPO si i přes ztrátu dvoutřetinové ústavní většiny udržela dominantní postavení v Národním shromáždění. Opozice zůstává roztříštěná, a proto se v nadcházejících letech neočekává zásadní změna politického rozložení sil v zemi.

Seznam členů nové vlády včetně jejich resortů je k dispozici na oficiálním vládním portálu Namibijské republiky. Prezidentka Nandi-Ndaitwah deklarovala pokračování dosavadní politiky s důrazem na hospodářskou diverzifikaci, boj s korupcí a podporu investic, zejména v sektoru obnovitelných zdrojů a průmyslového rozvoje.

1.2. Zahraniční politika země

Namibie má korektní vztahy se západními zeměmi včetně Evropské unie, důvodem jsou zejména ekonomické zájmy a rozvojová pomoc. V nedávné minulosti se Namibie ocitla na tzv. seznamu daňových rájů Evropské komise, avšak po přijetí příslušných zákonů byla Namibie z tzv. Black listu EU počátkem roku 2021 odstraněna. Aktivní v oblasti rozvojové spolupráce je především Německo, přestože jej v roce 2017 namibijská vláda zažalovala o reparace za zločiny genocidy spáchané císařskou koloniální vládou v letech 1904 až 1908 vůči namibijským kmenům Hererů a Namů. Německá vláda se za zločiny v minulosti opakovaně omluvila, ale reparace rozhodně odmítla. Silné vazby rozvíjí Namibie s Čínou, která je hlavním investorem především v oblastech těžby nerostných surovin (uran), budování infrastruktury (terminál Walvis Bay) a rybolovu. Relativně intenzívní vztahy má Namibie taktéž s Indií, jež má v zemi ekonomické zájmy podobně jako Čína. V minulosti byla Namibie kárána OSN za nedodržování sankčního režimu vůči Severní Koreji. Spekulovalo se, že Severní Korea využívá uran z Namibie pro svůj jaderný program. Bezproblémové vztahy podpořené provázaností ekonomik má Namibie se všemi svými sousedy včetně JAR. S jihoafrickým randem má dokonce Namibie kurzovně svázánu svoji měnu namibijský dolar. Země je členem Jihoafrického rozvojového společenství (SADC) i Jihoafrické celní unie (SACU).

1.3. Obyvatelstvo

Při rozloze 824 269 km², což je více než desetinásobek rozlohy Česka, žije v Namibii přibližně 2,6 mil. obyvatel. Hustota zalidnění činí pouhé 2,7 obyvatele na km². Podle posledních zveřejněných údajů Světové banky byla míra porodnosti na jednu ženu 3,3 dítěte (2024). Roční přírůstek obyvatelstva se pohybuje okolo 2,2 %. Průměrná délka dožití je je 59,5 let u mužů a 63,1 let u žen.. Kolem 50 % obyvatel je národnosti Oshivambo. Přibližně 22 % Namibijců tvoří příslušníci skupiny Kawango (kmeny Kawango, Herero, Caprivi a Tswana). Národnosti Damara, Lozi, Kwangali mají podíl 12 %. Běloši německého původu a Jihoafričané hovořící afrikánsky jsou v populaci zastoupeni přibližně 6 %. Barevných míšenců je asi 5 %. Dalšími zastoupenými skupinami jsou Křováci a rehobotští míšenci (přibližně 5 %).

Více jak 90 % obyvatel je křesťanského vyznání (z toho asi 50 % luteráni, 19 % katolíci, 6 % vyznavači holandské reformované církve, 5 % anglikáni). Necelých 9 % obyvatel pěstuje tradiční animistická náboženství. Příslušníci ostatních náboženství včetně islámu a nevěřící tvoří zhruba 1 % populace.

2. Ekonomika

Podkapitoly:

2.1. Základní údaje

Růst namibijského hospodářství v roce 2024 dále zpomalil, přičemž aktuální vládní odhad činí 3,1 %. Pokles tempa růstu je způsoben zejména utlumenou globální poptávkou po komoditách, včetně diamantů, pokračujícím suchem, které postihuje zemědělský sektor, a slabým ekonomickým výkonem hlavních obchodních partnerů, tj. JAR a Číny. Výhled na roky 2025–28 je však optimističtější, a to díky předpokládanému zahájení těžby ropy a zemního plynu v pobřežních vodách, plánovanému navýšení objemu těžby mědi a uranu a pokračujícím investicím do infrastruktury a obnovitelných zdrojů energie.

Zásadní roli v ekonomické transformaci Namibie bude hrát produkce tzv. zeleného vodíku, který se stal strategickou prioritou vlády. Země disponuje výjimečnými klimatickými podmínkami (více než 300 slunečných dnů ročně a přes 1500 km větrného pobřeží) a spolupracuje na tomto rozvoji s investory z Německa, Francie, Nizozemska a USA. Tyto projekty mají potenciál významně přispět k hospodářské diverzifikaci a přilákat další přímé zahraniční investice.

Průměrná inflace se v roce 2024 pohybovala kolem 4,2 %, čímž se Namibie nadále drží v rámci cílového pásma své centrální banky (3–6 %). Monetární politika země je silně ovlivněna vývojem v Jihoafrické republice, neboť namibijský dolar je pevně navázán na jihoafrický rand v poměru 1:1.

Jedním z nejpalčivějších problémů zůstává nezaměstnanost. V roce 2024 se celková míra nezaměstnanosti nadále drží vysoko a dosahuje přibližně 36,9 %, přičemž nezaměstnanost mladých ve věku 15–24 let překračuje 44 %. V některých severních regionech přesahuje dokonce i 60 %. Vláda plánuje reformy na podporu zaměstnanosti v souvislosti s rozvojem energetiky, těžby a zpracovatelského průmyslu.

Ratingové agentury ponechávají v roce 2024 hodnocení Namibie beze změny. Agentura Fitch potvrzuje známku BB- se stabilním výhledem, Moody’s pak rating B1, rovněž se stabilním výhledem. V mezinárodních žebříčcích zůstává Namibie ve střední kategorii: v indexu snadnosti podnikání figuruje na 104. místě, v žebříčku globální konkurenceschopnosti pak na 94. příčce.

Ukazatel 20222023202420252026
Růst HDP (%) 5,354,163,13,63,8
HDP/obyv. (USD/PPP) 1166012340127501306013600
Inflace (%) 6,075,884,23,73,8
Nezaměstnanost (%) N/AN/AN/AN/AN/A
Export zboží (mld. USD) 4,424,6514,8044,9885,185
Import zboží (mld. USD) 6,3436,2896,7186,6136,624
Saldo obchodní bilance (mld. USD) -1,94-1,636-1,423-1,142-0,955
Průmyslová produkce (% změna) N/AN/AN/AN/AN/A
Populace (mil.) 2,642,692,752,82,86
Konkurenceschopnost N/AN/AN/AN/AN/A
Exportní riziko OECD 06.VII06.VII06.VII06.VIIN/A

Zdroj: EIU, OECD, IMD

2.2. Veřejné finance a státní rozpočet

V roce 2024 se fiskální politika Namibijské republiky začala postupně posouvat od restriktivního rámce k mírnému fiskálnímu uvolnění. Cílem je podpořit domácí poptávku a vytvořit příznivější podmínky pro podnikatelský sektor mimo oblast těžby, kde nadále přetrvává vysoká daňová zátěž.

Podle aktuálního rozpočtového výhledu činí schodek veřejných financí v roce 2024 přibližně 5,1 % HDP, což znamená mírné navýšení oproti roku 2023, kdy deficit klesl na 3,9 %. Míra zadlužení Namibie se v roce 2024 pohybuje nad 66 % HDP a podle projekcí ministerstva financí bude i nadále růst až k hranici 80 % HDP kolem let 2027-28. Zvyšující se zadlužení je z velké části důsledkem vládních investic do infrastruktury, energetiky a přípravy rozsáhlých projektů v oblasti těžby ropy, plynu a obnovitelných zdrojů. Vláda zároveň počítá s tím, že strukturální reformy a příliv přímých zahraničních investic do strategických odvětví vytvoří v následujících letech prostor pro stabilizaci veřejných financí.

Veřejné finance 2024
Saldo státního rozpočtu (% HDP) -5,1
Veřejný dluh (% HDP) 66
Bilance běžného účtu (mld. USD) -1,727
Daně 2025
PO 31-37,5 %
FO 0-37 %
DPH 15 %

2.3. Bankovní systém

Bankovní trh je regulován centrální bankou (Bank of Namibia) a finanční sektor ministerstvem financí. V Namibii působí celá řada komerčních bank, z nichž nejvýznamnější jsou uvedeny níže. Stát kontroluje státní finanční a bankovní instituce Nampost Savings Bank a Agricultural Bank of Namibia. Většina finančních institucí v soukromém vlastnictví podniká s podstatným podílem jihoafrického kapitálu. Trh s akciemi je provozován společností Namibian Stock Exchange, která je napojena na johannesburgskou burzu (Johannesburg Stock Exchange). Namibijské soukromé pojišťovny jsou převážně vlastněny jihoafrickými pojišťovacími společnostmi a nabízejí kompletní škálu pojišťovacích služeb. Penzijní a pojišťovací fondy musí podle vládního nařízení směrovat 35 % svých investic v rámci Namibie. Na dodržování pravidel v rámci finančního trhu dohlíží organizace pro regulaci a dohled nad bankami a finančními institucemi Namibia Financial Institutions Supervisory Authority (NAMFISA).

Přehled nejvýznamnějších bankovních institucí v Namibii:

Standard Bank Namibia Limited (vlastněna jihoafrickou Standard Bank)

First National Bank Namibia Limited (vlastněná jihoafrickou First National Bank)

Bank Windhoek Limited

Nedbank Namibia Limited

Trustco Bank Namibia Limited

Atlantico Namibia (pobočka Banco Privado Atlantico)

Bank BIC Namibia Limited

Letshego Bank Namibia Limited

Agricultural Bank of Namibia (bankovní instituce s výrazným podílem státního kapitálu)

Nampost Savings Bank (státní doručovací společnost; poskytuje také bankovní služby)

2.4. Daňový systém

Aktuální sazba daně z přidané hodnoty (DPH) v Namibii činí 15 % a vztahuje se na většinu zboží a služeb.

Základní sazba daně z příjmu právnických osob je 31 %, nicméně v případě těžebních společností platí zvláštní režimy: společnosti těžící diamanty podléhají sazbě až 55 %, zatímco na ostatní těžební podniky se vztahuje sazba 37,5 %.

Daň z příjmu fyzických osob je progresivní, v roce 2024 se pohybuje v rozmezí od 0 % do 37 %, v závislosti na výši zdanitelného příjmu.

Namibijský daňový systém pro právnické osoby prochází v posledních letech revizemi s cílem zvýšit transparentnost a omezit daňové úniky. Zrušení systému tzv. exportních zón (Export Processing Zones – EPZ) v roce 2020 prostřednictvím zákona Income Tax Amendment Bill 2020 vedlo ke zjednodušení a zpřísnění daňové disciplíny, jelikož tyto zóny byly ministerstvem financí označeny za nadměrně zneužívané. Namibijská vláda současně pokročila s implementací nového rámce tzv. zvláštních ekonomických zón (Special Economic Zones – SEZ), jejichž cílem je vytvořit atraktivní prostředí pro zahraniční investory, zejména v oblasti průmyslové výroby a logistiky. Tyto zóny nabízejí zvýhodněné daňové a celní režimy, přičemž mezi nejvýznamnější patří SEZ v přístavním městě Walvis Bay. Vláda zde investorům poskytuje individuálně sjednané pobídky, které mohou zahrnovat snížení daňové zátěže, zrychlené daňové odpisy nebo administrativní usnadnění při dovozu výrobních zařízení a komponent.

Přehled a aktuální výše všech daní je k dispozici na stránkách namibijského daňového úřadu.

3. Obchod a investice

Podkapitoly:

3.1. Obchodní vztahy

Obchodní vztahy s ČR

Objem vzájemného obchodu mezi Českem a Namibií je minimální a zdaleka nedosahuje svého potenciálu. Pozitivní obchodní bilance je dlouhodobě na straně Namibie.

20202021202220232024
Import z ČR (mld. CZK) 0,030,050,080,080,11
Export do ČR (mld. CZK) 0,110,070,130,110,13
Saldo s ČR (mld. CZK) 0,080,020,050,030,02

Zdroj: ČSÚ

TOP 5 položek importu z ČR

SITC 3Název zbožíHodnota (mil. CZK)Podíl z celku (%)
752Zařízení k automat. zpracování dat, jednotky periferní2421,61
891Zbraně a munice1412,61
774Přístroje elektrodiagnostické pro účely medicinální54,50
764Zařízení telekomunikační, příslušenství přístojů pro záznam, reprodukci zvuku, obrazu43,60
523Soli kovové, peroxosoli kyselin anorganických00

Zdroj: ČSÚ

TOP 5 položek exportu do ČR

SITC 3Název zbožíHodnota (mil. CZK)Podíl z celku (%)
011Maso hovězí čerstvé, chlazené nebo zmrazené5240,31
057Ovoce a ořechy (ne olejnaté) čerstvé, sušené3728,83
764Zařízení telekomunikační, příslušenství přístojů pro záznam, reprodukci zvuku, obrazu107,40
034Ryby čerstvé (živé, zabité), chlazené nebo zmrazené65,01
893Předměty z hmot plastických j. n.43,38

Zdroj: ČSÚ

Obchodní vztahy s EU

Obchodní vztahy s Namibií upravuje Dohoda o ekonomické spolupráci mezi EU a státy Jihoafrického rozvojového společenství EU-SADC EPA, která se provádí od roku 2016. EU-SADC EPA odstarňuje drtivou většinu celních sazeb mezi EU a Namibií a pozitivně tak přispívá k nárustu objemu vzájemné obchodní výměny. Důvodem záporného salda na straně EU je přdevším dovoz zemědělských produktů (hovězího masa a ryb) a nerostných surovin včetně vzácných kovů a diamantů.

20202021202220232024
Import z EU (mil. EUR) 354,2512,79562,42377,61566,6
Export do EU (mil. EUR) 1110,311361,311336,041178,781441,6
Saldo s EU (mil. EUR) 756,11848,52773,62801,17875

Zdroj: Evropská komise

Obchodní vztahy se zeměmi mimo EU

Obchodní výměna se zeměmi mimo EU v posledních pěti letech kolísá, přičemž negativní obchodní bilance je dána mimo jiné hospodářskou závislostí na sousední JAR.

20202021202220232024
Import ze zemí mimo EU (mil. EUR) 3434,84542,335327,066502,545642,57
Export do zemí mimo EU (mil. EUR) 1794,752045,472765,413748,692998,74
Saldo se zeměmi mimo EU (mil. EUR) -1640,05-2496,87-2561,64-2753,85-2643,83

Zdroj: EIU, Eurostat

3.2. Přímé zahraniční investice

Nejvíce FDI směřuje v Namibii tradičně do těžebního průmyslu, a sice především do těžby uranu, diamantů, zinku, mědi a ropy. Na významu nabývají a v příštích letech nabývat budou investice do tzv. zeleného vodíku. Mezi největší investory v Namibii se pak řadí sousední JAR, VB, USA či Německo. Prezident Hage Geingob představil v nedávné době řadu politik majících za úkol posilnit namibijskou ekonomiku, avšak řada z nich do značné míry omezuje investiční příležitosti zahraničních subjektů, a to zejména v oblasti těžby a s ní souvisejících aktivit. Ochrana vlastnického práva je v Namibii garantována ústavou, parlament má však pravomoc vyvlastnit či omezit tato práva v případě, že se jedná o cizince. K podpoře investorů a FDI slouží v Namibii agentura Namibia Investment Promotion and Development Board, která spadá pod kabinet prezidenta.

Další informace o tocích přímých zahraničních investic nejen v Namibii lze nalézt v poslední zprávě Konference OSN o obchodu a rozvoji (UNCTAD).

ZÚ Pretoria neeviduje žádné přímé zahraniční investice českých společností v Namibii.

3.3. FTA a smlouvy

Smlouvy s EU

Jakožto členská země Jihoafrického rozvojového společenství (SADC) je Botswana součástí Dohody o ekonomickém partnerství mezi Evropskou unií a SADC (tzv. EU-SADC EPA), která vstoupila v platnost v roce 2016, a která odstranila drtivou většinu celních sazeb. Tato dohoda přispěla k nárůstu vzájemné obchodní výměny. Země je signatářem tzv. Dohody z Cotonou, která zastřešuje obchodní, rozvojovou a politickou spolupráci Evropské unie a země Afriky, Karibiku a Pacifiku. V dubnu 2021 byla vyjednavači EU a Organizace afrických, karibských a tichomořských států parafována budoucí dohoda, která dohodu z Cotonou nahradí.

Smlouvy s ČR

Česká republika nemá s Namibií uzavřeny žádné platné dvoustranné mezinárodní smlouvy. Taktéž o žádné bilaterální dohodě Česko s Namibií nejedná.

3.4. Rozvojová spolupráce

Namibie se řadí mezi příjemce mezinárodní rozvojové pomoci a profituje, mimo jiné, z Dohody OACPS-EU, která nahradila Dohodu z Cotonou a řídí vztahy mezi Evropskou unií (EU) a Organizací afrických, karibských a tichomořských států (OACPS). Tato dohoda byla uzavřena v dubnu 2021 a zaměřuje se na udržitelný rozvoj, ochranu klimatu, politickou spolupráci a inkluzivitu. Zdůrazňuje také regionální integraci, bezpečnost a boj proti změně klimatu.

Kromě bilaterálního programu rozvojové spolupráce realizované z prostředků Evropského rozvojového fondu (EDF) využívá Namibie také programy, jež jsou realizovány prostřednictvím soukromých firem a neziskových organizací. V rámci EDF bylo Namibii pro období 2014 až 2020 přiděleno dohromady 68 mil. EUR v oblastech zemědělství, podpory vzdělání, občanské společnosti a reforem veřejného sektoru. Čerpání prostředků EDF bude ve stávajícím rozpočtovém období probíhat i nadále. Přehled rozvojových projektů, které se realizují v Namibii, je k dispozici na stránkách Evropské komise. Na podporu projektů v oblasti infrastruktury, vodohospodářství a energetiky se v Namibii zaměřuje Evropská investiční banka (EIB). Informace o grantech a rozvojových projektech Delegace EU jsou zveřejněny taktéž na stránkách Delegace Evropské Unie ve Windhoeku.

3.5. Perspektivní obory (MOP)

Namibie nepatří do skupiny zemí, ke kterým se zpracovává tzv. Mapa oborových příležitostí.

4. Kultura obchodního jednání

Podkapitoly:

4.1. Úvod

Namibijci jsou srdeční, poměrně vzdělaní a sebevědomí lidé se smyslem pro humor. Českou republiku často znají a vnímají ji jako úspěšnou demokracii. Podnikatelská společnost je relativně různorodá a charakter obchodního jednání se může v konkrétních případech odlišovat. Připravte se na jednání s německy mluvícím obchodníkem ze Swakopmundu, Afrikáncem podnikajícím v těžebním sektoru, který Namibii dosud považuje za jihoafrickou provincii z dob před revolucí, či státním úředníkem dosazeným vládnoucí socialistickou stranou. Pracovní den začíná brzy ráno, oblíbené jsou pracovní snídaně. Je nutné být flexibilní a počítat s případnými změnami při plánování schůzek. Na jednání je vhodné mít připravenou prezentaci, mluvit k věci a být srozumitelný. Buďte přirození a sebejistí. Plynulá angličtina je samozřejmostí, znalost místního jazyka oshiwambo není nutná.

4.2. Oslovení

Namibijští partneři (zejména státní úředníci) mohou být při prvním setkání značně formální. Je vhodné partnera oslovit titulem a uvést jeho funkci (např. Mr. Director /Mr. President, Madam Director /Madam President). Pokud si funkcí nejsme jistí, použijeme oslovení Sir /Madam. Oslovení Sir /Madam se používá taktéž při komunikaci s neznámými protějšky např. v hotelu, bance, restauraci apod. Přijatelné je také oslovení titulem a příjmením (Mr. Ubuntu /Ms. Ubuntu). Všeobecně platí, tak jako v Evropě, že osoba společensky významnější může nabídnout osobě společensky méně významné oslovení křestním jménem či přezdívkou. Dle konkrétní situace a postavení partnera na společenském žebříčku se o to můžeme sami pokusit a oslovení křestními jmény nabídnout. V případě jednání s oficiálními představiteli či staršími partnery je obvykle nutné dodržovat formálnost v oslovení.

4.3. Obchodní schůzka

Ideální čas pro jednání v Namibii je dopoledne v době, kdy ještě nepanují vysoké teploty. Obvyklé úřední hodiny firem a úřadů jsou od 8 h do 17 h. Při sjednávání schůzky je třeba počítat s jistou flexibilitou a s možnými změnami. Ideální je první setkání je realizovat v kanceláři partnera. Pro navazující jednání je možné navrhnout setkání ve formě pracovní snídaně, večeře či oběda k doladění detailů a bližšímu vzájemnému poznání. Přijetí u partnera doma není při prvních kontaktech obvyklé. „Čas je darem Afriky“ a Afričanům plyne jinak. Na schůzku je třeba dorazit přesně, což ale nelze nečekat automaticky od protistrany. V případě zdržení partnera je nejlépe věc přejít a soustředit se na obsah jednání.

Na jednání s namibijskými představiteli je nutno připravit se přinejmenším stejně svědomitě a přistupovat k nim podobně jako k jednání s partnery v Evropě. Je třeba zohlednit skutečnost, že se jedná o zástupce jiného kulturního okruhu: prezentace proto musí být jasná, srozumitelná a přesvědčivá. Afričané neradi čtou mezi řádky a Namibijci nejsou výjimkou, je třeba hovořit konkrétně a přímo k věci. Při přípravě vlastní prezentace neuškodí zařadit jednu či dvě strany reálií. Při vzájemných rozhovorech je třeba být vnímavý, otevřený i pro nečekané obraty, nepovyšovat se ani neponižovat, pružně držet svůj standard.

Na první schůzce se nedoporučuje nabízet alkohol. V omezeném množství je zvykem konzumovat alkoholické nápoje při případné neformální večeři (ne u oběda). Řada Namibijců, kteří zastávají vyšší posty ve státní správě či ve vedení soukromých subjektů, pochází ze společensky etablovaných, často politicky angažovaných a finančně dobře zajištěných rodin. Nezřídka jsou absolventy či mají dokonce akademické tituly z jedné či více prestižních světových univerzit. Afričané si obecně cení dosažení vysokého společenského statusu, což ti úspěšní často demonstrují nápadným důrazem na okázalost a materiální sebeprezentaci. Upravený zevnějšek se očekává i od Evropana. Kravata ani oblek nejsou nutností. Pánům postačí kvalitní košile, lehké sako a kalhoty a uzavřená společenská obuv, dámám letní šaty či kostým. Při jednání na ministerstvu však oblek doporučujeme (i bez kravaty).

V některých otázkách mohou být afričtí obchodníci značně formální, v jiných jsou zase neobyčejně otevření. Dobrá nálada podpořená vtipnou historkou otevírá brány úspěchu. U Afričanů je hluboce zakořeněná úcta ke stáří a cit pro hierarchii. Lze jen doporučit, aby byl součástí obchodní delegace služebně starší kolega či jinak významná osoba v rámci hierarchie firmy vybavená příslušnými pravomocemi a informacemi ohledně dodacích podmínek, ceny a financování obchodu. Není vhodné pouštět se do politických, rasových a jiných potenciálně nebezpečných názorových výměn. Případně až po důkladném seznámení s postoji proti strany. U nás oblíbenou ironii či sarkasmus při jednání nemusí partneři vždy správně pochopit. Dobrými tématy pro rozhovor jsou rodina, sport, přírodní krásy Namibie a jejích obyvatel. Většina Namibijců, se kterými se lze při obchodním jednání setkat, jsou křesťané. Tradiční náboženství se udržují především na venkově. Obecně v subsaharské Africe panuje benevolentní přístup v otázkách víry a náboženské rozdíly jsou akceptovány. Rozdílné vyznání by tak nemělo představovat překážku případné obchodní spolupráce.

4.4. Komunikace

Jednacím jazykem je angličtina, která je všeobecně rozšířená. Znalost nejrozšířenějšího místního jazyka oshiwambo či některého z dalších lokálních jazyků není nutná a tlumočník není potřeba. Na druhou stranu naučit se několik frází v některém z místních dialektů neuškodí. Protistranu potěší vyjádření respektu k místní kultuře. Někteří podnikatelé německého původu mluví německy. Při jednáních lze často využít afrikánštinu, kterou hovoří většina bílých Namibijců pocházejících z Jižní Afriky. Taktéž řada dceřiných společností má své matky či pobočky v Jižní Africe. Pro oficiální obchodní komunikaci se doporučuje používání emailu. Namibijci rádi komunikují neformálně prostřednictvím aplikací chytrého telefonu (WhatsApp, Signal, Telegram apod.), tuto formu komunikace je vhodné využívat k běžné konverzaci, při dojednávání či potvrzování schůzek apod.

4.5. Doporučení

Jako nejvhodnější postup při vstupu na trh se jeví obrátit se s nabídkou spolupráce na prověřeného místního partnera, firmu, jež působí ve vašem oboru v Namibii. Společník by měl být schopen zajistit odpovídající přijetí, program a doprovázet vás na schůzky. V době vaší nepřítomnosti bude s protistranou v kontaktu a zajistí navazující jednání. Dále je vhodné se obrátit na státní agenturu Namibia Investment Promotion and Develepment Board a formálně požádat o spolupráci a asistenci při tvorbě programu. Zkušenost při komunikaci s touto agenturou je relativně pozitivní. Pro zajištění přijetí na ministerstvech a v armádě doporučujeme taktéž obrátit se na obchodně-ekonomický úsek českého velvyslanectví v Pretorii.

4.6. Státní svátky

1. leden – Nový rok

21. březen – Den nezávislosti

Velký pátek (velikonoční)

Velikonoční pondělí

1. květen – Svátek práce

4. květen – Den Cassinga

Den nanebevstoupení ( květen nebo červen,  40 dnů po velikonocích, čtvrtek)

25. květen – Den Afriky

26. srpen – Den hrdinů

10. prosinec – Den lidských práv a den namibijských žen

25. prosinec – svátek vánoční

26. prosinec – Den rodiny

5. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu

Podkapitoly:

5.1. Vstup na trh

V souladu s platnou s Dohodou o ekonomickém partnerství mezi Evropskou Unií a zeměmi Jihoafrického rozvojového společenství, která je uplatňována od roku 2016, je možné většinu komodit dovážet do Namibie volně a bezcelně. Pouze na skupinu vybraných položek je nutno mít dovozní povolení (tzv. Import Permit), fytosanitární nebo veterinární popř. další osvědčení. Požadavky na dokumentaci a celní tarify u konkrétního zboží je možné vyhledat (podle HS kódů) v databázi Market Access Database Evropské komise. Užitečné informace, přehled dovozních a vývozních požadavků a tarifů včetně aktuální výše DPH jsou k dispozici na stránkách namibijského daňového úřadu Namibia Revenue Agency.

5.2. Formy a podmínky působení na trhu

Namibijský trh je poměrně vyspělý. Vzhledem k geografické vzdálenosti a specifičnosti trhu je žádoucí při vývozu využívat místních zástupců znalých prostředí případně podle charakteru zboží distributorů. V případě státních zakázek jsou registrovaná pobočka v Namibii či místní společnost partnera, jež podává nabídku, nezbytnou podmínkou účasti v tendru. S registrací pobočky v Namibii pomůže investiční agentura Namibia Investment Promotion and Development Board. V případě, že český subjekt uvažuje o založení vlastní kanceláře či společného podniku, jerovněž možno doporučit využití služeb této státní instituce. Mnoho významných firem a organizací (včetně např. nemocničních a hotelových řetězců) v Namibii je napojeno na jihoafrické a jiné nadnárodní společnosti. U těchto subjektů je nákupní politika řízena mateřskou organizací v zahraničí.

5.3. Marketing a komunikace

Namibijský trh je relativně vyspělý a panuje na něm značná konkurence. Pravidelná a kvalitní propagace tak jsou základními předpoklady úspěchu na tomto trhu. V oboru reklamy a marketingu působí řada specializovaných firem a asociací, které poskytují servis na profesionální úrovni. V oblasti reklamy jsou obvyklé inzeráty v denících a odborných časopisech, které jsou vydávány jednotlivými profesními svazy (producenti potravin, důlní průmysl aj.) a také v elektronických médiích a na sociálních sítích (zejména prostřednictvím platforem Facebook či Instagram).

K získání kontaktů a přehledu o nabídce místního trhu lze doporučit účast na některém z veletrhů, které se konají v Namibii, jejich přehled je k dispozici na stránkáchNamibia Trade Directory. Převážná většina veletrhů, výstav a konferencí regionálního významu se koná v sousední JAR (méně již v Botswaně či Angole) a účastní se jich i namibijská podnikatelská sféra a zástupci státního sektoru.

5.4. Problematika ochrany duševního vlastnictví

Namibie je členem řady mezinárodních organizací a signatářem většiny mezinárodních úmluv týkajících se ochrany duševního vlastnictví včetně tzv. Dohody TRIPS (The Agreement on Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights) Světové obchodní organizace. V praxi může být vymáhání nároků v oblasti ochrany duševního vlastnictví a autorských práv problematické.

Namibie patří mezi signatáře Úmluvy WIPO (World Intellectual Property Organization); Pařížské úmluvy (průmyslového vlastnictví); Bernské úmluvy (o ochraně literárních a uměleckých děl); Patent Cooperation Treaty (Patenty); Madridské dohody (mezinárodní registrace ochranných známek); Madridského protokolu (o mezinárodním zápisu ochranných známek); Haagské dohody (o mezinárodním ukládání průmyslových vzorů). Udělování ochranných známek se řídí namibijským zákonem o ochranných známkách č. 48/1973Z a zákonem Industrial Property Act 1, 2012.

Namibie je taktéž členem Bernské úmluvy, a tak možné chránit autorská práva v zemi stejně jako všechny ostatní členské země automaticky (více než 160 zemí) v rámci jedné žádosti. Právní oporu poskytuje namibijský zákon Copyright and Neighbouring Rights Protection Act, 1994 (Act 6 of 1994). V rámci problematiky udělování patentů je Namibie členem PCT, ARIPO (African Regional Intellectual Property Organization), WTO a Mezinárodní úmluvy. Ačkoli v Namibii existují nové právní předpisy týkající se patentové právní úpravy, řídí se tato oblast podle starších právních předpisů (např. jihoafrický zákon z r. 1916).

5.5. Trh veřejných zakázek

Oblast veřejných zakázek upravuje zákon č.15 z roku 2015 Public Procurement Act 15. Rada pro veřejné zakázky Namibie (Central Procurement Board of Namibia) působí pod ministerstvem financí a je odpovědným orgánem pro zadávání zakázek na zboží a služby. Na stránkách této instituce a v tisku lze nalézt informace o zveřejněných výběrových řízeních a poptávkách a konkrétních podmínkách podání přihlášky do těchto výběrových řízení. V Namibii registrovaní tuzemští dodavatelé mají cenovou preferenci na základě lokálního podílu (minimálně 30 %). Přes deklarovanou otevřenost systému veřejných zakázek je obtížné obdržet kontrakt bez spojení s místním partnerem.

5.6. Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů

Namibijský trh je relativně vyspělý, zachovává tradiční obchodní normy a etiketu. Obchodní etika je na dobré úrovni. Zavedené firmy si obvykle nedovolí nesolidní jednání. Dílčími problémy jsou byrokracie a nedostatek transparentnosti zejména ve vládním sektoru.

Mezinárodní platební styk se uskutečňuje ve volně směnitelných měnách (lze používat USD, EUR a GBP), na druhou stranu Namibie patří k zemím, které uplatňují devizová omezení (tzv. exchange controls). Ve vnitřním obchodě lze platit pouze namibijskými dolary nebo jihoafrickými randy.

Doporučuje se, aby u exportu zboží spotřebního charakteru byl používán dokumentární akreditiv potvrzený renomovanou bankou. V případě obchodního sporu s namibijskou firmou je vhodné využít poradenské asistence místní právnické kanceláře, která je dobře seznámena s lokálními zvyklostmi a právním systémem. Přehled advokátních kanceláří v Namibii se sídlem ve Windhoek je k dispozici na stránkách organizace The Law Society of Namibia.

5.7. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria

Česká republika nemá s Namibií uzavřenu dohodu o bezvízovém režimu. Víza ke vstupu do Namibie vydává velvyslanectví Namibijské republiky v Berlíně. Informace o cestování do Namibie a podmínkách vstupu jsou aktualizovány na stránkách MZV ČR (kapitola cestování do Namibie) a českého velvyslanectví v Pretorii.

V Namibii se vyskytuje malárie, především na severu a východě (v hlavním městě Windhoeku a na jihu země nikoliv). Na severovýchodě v regionu Caprivi se vyskytuje ojediněle moucha tse-tse, která roznáší spavou nemoc.

V zemi jsou akceptovány především kreditní karty VISA, MasterCard, American Express a Diners Club, avšak v odlehlejších oblastech omezeně. Výměnu valut je nutno provést buď na letišti, na větších hraničních přechodech nebo ve velkých městech v bankách nebo směnárnách a v hotelích, protože není zajištěna směna v odlehlejších oblastech. Jako platidlo je běžně přijímán také jihoafrický rand, vůči němuž má namibijský dolar pevně stanovený kurz jedna ku jedné.

Namibie leží ve stejném časovém pásmu jako Česko, avšak z důvodu letního času je v obou zemích shodný čas pouze několik týdnů v září a v říjnu. Od listopadu do března je v Namibii o hodinu víc, od dubna do srpna o hodinu méně než v ČR. Mezinárodní telefonní předvolba je +264. Namibie je relativně bezpečná země, nicméně v hlavním městě Windhoek se po setmění nedoporučuje pohybovat pěšky a bez doprovodu. 

Motorová vozidla jezdí vlevo, chodci se taktéž vyhýbají vlevo. Zejména mimo větší aglomerace existuje problém s dostupností zdravotní péče. Panuje značný rozdíl mezi státními zdravotnickými zařízeními a kvalitními soukromými zdravotnickými zařízeními, kde jsou však ceny ošetření vysoké, proto je vhodné uzavřít cestovní připojištění na úhradu léčebných výdajů s dostatečným krytím.

Před cestou je doporučeno zaregistrovat se v databázi dobrovolné registrace občanů České republiky při cestách do zahraničí (DROZD), jež umožňuje v případě neočekávané události účinně organizovat pomoc českým občanům ze strany velvyslanectví.

5.8. Zaměstnávání občanů z ČR

Podmínky pro zaměstnávání cizinců jsou relativně jednodušší než např. v sousední JAR. Zaměstnávaný cizinec se musí prokázat povolením k dlouhodobému pobytu v Namibii. Pro jeho získání musí předložit doklad potvrzující účel pobytu na území Namibie a adresu přechodného bydliště v Namibii. Pro některá odvětví bývá vyžadován i výpis z trestního rejstříku.

Zahraničním investorům nabízí pomoc s vyřízením pracovních povolení pro zaměstnance tzv. Namibia One Stop Centre, které spadá pod namibijskou investiční agenturu (Namibia Investment Promotion and Development Board), jež spadá pod kabinet prezidenta.

5.9. Veletrhy a akce

Přehled veletrhů a akcí, které se konají v Namibii a jejichž počet je limitovaný, se uvádí na stránkách Namibia Trade Directory.

Jedním z tradičních veletrhů, který se pravidelně koná ve Windhoeku, je těžební veletrh Mining Expo & Conference Namibia.

Převážná většina výstav a konferencí regionálního významu se koná v sousední JAR (méně již v Botswaně či Angole) a účastní se jich i namibijská podnikatelská sféra a zástupci státního sektoru – viz přehled nejvýznamnějších veletrhů v JAR s přesahem do Namibie.

6. Kontakty

Podkapitoly:

6.1. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu

Diplomatickou a konzulární působnost pro Namibii vykonává zastupitelský úřad v Pretorii:
Velvyslanectví České republiky v Pretorii (Embassy of the Czech Republic in Pretoria)
Fyzická adresa: 936 Pretorius Street, 0083 Arcadia, Pretoria
Poštovní adresa: P.O.Box 13671, Hatfield 0028, Pretoria, South Africa
Tel: +27 12 431 2380, fax: +27 12 430 2033
E-mail: pretoria@embassy.mzv.gov.cz
Web: www.mzv.gov.cz/pretoria
Teritoriální působnost: Jihoafrická republika, Angola, Botswana, Lesotho, Madagaskar, Mauricius, Mosambik, Namibie, Svazijsko
Vedoucí úřadu: Mgr. Tomáš Uličný, mimořádný a zplnomocněný velvyslanec
Konzulární úsek: Mgr. Dana Eltomová, konzulka
Ekonomický úsek: Mgr. David Vaverka, ekonomický diplomat 
Tel.: +27 12 431 2385, +27 12 431 2389
E-mail: pretoria.commerce@mzv.gov.cz
Velvyslanectví ČR v Pretorii se nachází cca 50 km od mezinárodního letiště v Johannesburgu (O.R. Tambo). GPS: S25º44,708′; E 28º13, 566′

Delegace EU ve Windhoeku
Fyzická adresa: 2 Newton Street, Windhoek, Namibia
Poštovní adresa: P.O. Box 24443 Windhoek, Namibia
Tel: +264 61 202 6000
Email: delegation-namibia@eeas.europa.eu
Web: https://www.eeas.europa.eu/delegations/namibia_en?s=112
Vedoucí úřadu: Ana Beatriz Martins, velvyslankyně
Provozní hodiny: pondělí až pátek 7:30-16:30

6.2. Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)

Telefonní nouzová linka velvyslanectví České republiky v Pretorii +27 82 416 0016 je přístupná rovněž v aplikaci WhatsApp a Viber a je určena výhradně občanům ČR v nouzi či ohrožení zdraví a života.

Integrovaný záchranný systém: +264 61 211 111

Policie: +264 61 10111

Windhoek městská policie – prevence zločinu (non-stop služba): +264 61 290 2239, +264 61 290 2018

Soukromá klinika MediClinic Windhoek: +264 61 22 9246 (pohotovost), +264 61 433 1000

Státní nemocnice Windhoek Central Hospital: +264 61 203 9111

ISOS mezinárodní letecká záchranná služba: Tel: +264 61 23 0505, +264 61 23 24977 Mobil: +264 61 81 128 4888, +264 61 81 128 4889

6.3. Důležité internetové odkazy a kontakty

Vláda:

Vládní portál – odkazy na státní instituce a ministerstva
Namibia Revenue Agency – daňový úřad

Obchod/Investice:

Namibia Investment Promotion and Development Board – investiční agentura kabinetu prezidenta
Namibiam Agricultural Trade Forum – obchodní komora spadájící pod ministerstvo industrializace, obchodu a malých a středních firem Namibia
Chamber of Commerce and Industry – obchodní komora

Právo:

The Law Society of Namibia – přehled advokátních kanceláří

Média:

Namibia Press Agency (NAMPA) – státní tisková agentura
Namibia BroadcastingCorporation (NBC) – státní televize a rozhlas
Allgemeine Zeitung – deník
The Namibian – deník
Namibia Economist – ekonomické novinky New Era Newspaper – státní deník

• Teritorium: Afrika | Namibie | Zahraničí

Doporučujeme