MZV: Mapa globálních oborových příležitostí
Sultanát Omán je třetí největší země na Arabském poloostrově. Má největší podíl veřejného sektoru v ekonomice v porovnání s ostatními zeměmi GCC. Omán není členem OPEC, ale je členem tzv. OPEC+. Omán má ambice se stát globálním logistickým a telekomunikačním centrem. Je to země s přibližně 5 mil. obyvatel, Z toho 2,88 mil. Ománců (58%) a 2,1 milionu cizinců (42%) a z tohoto počtu připadá 1,4 mil na zaměstnané cizince a 0,8 mil. na zaměstnané Ománce. Z důvodu nástupu početné mladé ománské populace do pracovního procesu probíhá v zemi dlouhodobě tzv. “omanizace”. Nezaměstnanost je dlouhodobě osciluje mezi 2,6-2,8%. U žen to je 8,3%. Mezi mladou generací 15-24 let je obecně nezaměstnanost 8,6%. Zhruba 19,8 ománské populace má VŠ vzdělání
Ománská ekonomika je relativně malá a silně závislá na ropném průmyslu, který tvoří hlavní zdroj příjmů z exportu. Vývoz ropy a plynu tvoří kolem 65 % státních příjmů země. Tvorba HDP: těžba a zpracování ropy 29%, plynu 5%, zemědělství a rybolov 2%, průmysl 19% a zbytek připadá na služby. Trh je velmi konkurenční a otevřený mezinárodnímu obchodu. Největší obchodní partneři UAE, Saúdská Arábie, Ćína, a Indie. Ománský zahraniční obchod je výrazně přebytkový. Ománská měna Rijál (OMR) zůstává dlouhodobě fixována na USD 2,6 USD/OMR.
Daň z příjmů obyvatelstva, příjmy z kapitálových zisků, majetku, dědictví nebo nemovitostí – vše uvedené podléhá nulové dani. Daní se pouze právnické osoby ve výši 15%. Zavedena 5% DPH, některé zboží podléhá nulové DPH (léky, potřeby pro děti, některé základní potraviny). .
Vláda Ománu si uvědomuje potřebu ekonomické diverzifikace, aby snížila závislost země na ropě. Iniciativa Vision 2040 zahrnuje plány na rozvoj neropných sektorů, jako je turismus, logistika, průmysl, zemědělství a rybolov. Tyto snahy jsou zaměřeny na podporu udržitelného ekonomického růstu, zvýšení zaměstnanosti a rozvoj malých a středních podniků. Snaha o diverzifikaci ekonomiky představuje náročný úkol, který vyžaduje značné investice a strukturální reformy. Omán dlouhodobě láká zahraniční investory, kteří by v zemi rozvinuli výrobu finálního spotřebního zboží, vytvořili vyšší přidanou hodnotu a nová pracovní místa pro narůstající mladou populaci země.
| Ukazatel | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
| Růst HDP (%) | 1,19 | 1,70 | 2,70 | 3,20 | 2,80 |
| Veřejný dluh (% HDP) | 37,49 | 32,50 | 29,10 | 26,30 | 28,20 |
| Míra inflace (%) | 0,95 | 0,59 | 1,50 | 1,80 | 1,30 |
| Populace (mil.) | 5,17 | 5,27 | 5,40 | 5,52 | 5,63 |
| Nezaměstnanost (%) | – | – | – | – | – |
| HDP/obyv. (USD, PPP) | 40 736,92 | 41 600,00 | 42 280,00 | 43 590,00 | 44 840,00 |
| Bilance běžného účtu (mld. USD) | 2,64 | 1,86 | 1,71 | 1,65 | 0,91 |
| Saldo obchodní bilance (mld. USD) | 23,84 | 26,57 | 25,26 | 24,79 | 24,87 |
| Průmyslová produkce (% změna) | -0,20 | 0,20 | 1,80 | 3,40 | 2,60 |
| Exportní riziko OECD | 4/7 | 4/7 | 4/7 | 4/7 | 4/7 |
| Predikce EIU | Zdroj: EIU, OECD, IMD, WB (nezaměstnanost) | ||||
Zdroj: EIU, IMF
Zdroj: EIU
| Top 4 importní partneři 2023 (%) | |
| Spojené arabské emiráty | 26,4 |
| Saudská Arábie | 12,4 |
| Čína | 7,3 |
| Indie | 7,2 |
| Zdroj: EIU | |
| Top 5 import dle zboží 2023 (mld. USD) | |
| Celkem | 38,8 |
| Oleje ropné, oleje z nerostů živičných (ne surové), přípravky z nich j. n.; odpadní oleje | 7,1 |
| Automobily osobní aj. vozidla pro dopravu osob | 2,2 |
| Oleje ropné, oleje z nerostů živičných surové (ropa) | 1,6 |
| Ruda železná a koncentráty | 1,4 |
| Zařízení telekomunikační, příslušenství přístrojů pro záznam, reprodukci zvuku, obrazu | 0,9 |
| Zdroj: Trade Map (International Trade Center) | |
Energetika
Omán se zavázal k nulovým čistým emisím do roku 2050. Vláda se snaží rozšířit své kapacity na výrobu elektřiny prostřednictvím nezávislých projektů obnovitelných zdrojů energie (IPP) a plánuje do roku 2030 získávat nejméně 35 % elektřiny z obnovitelných zdrojů, zejména prostřednictvím větrných a solárních projektů na pevnině.
Množství slunečního svitu, povětrnostní podmínky v přímořských oblastech, rozsáhlá nevyužitá pouštní plocha a podpora vlády vytváří v Ománu ideální podmínky, které nahrávají rozvoji obnovitelných zdrojů energie. Omán má také velmi ambiciózní cíle v oblasti produkce zeleného vodíku a amoniaku, které se bez masivního rozvoje obnovitelných zdrojů neobejdou. Země cílí na využití solární energie v blízkosti průmyslových parků a větrných elektráren na pobřeží Indického oceánu.
V návaznosti na COP-26 v Glasgow byl v listopadu 2021 zveřejněn nový ambiciózní cíl Ománu. V období 2021–2027 chce Omán vybudovat nové zdroje obnovitelné energie v objemu alespoň 2660 MW. Plán se opírá hlavně o fotovoltaiku – 79 % nových zdrojů a vítr – 21 % z plánované nové kapacity OZE. Všechny dosavadní konvenční zdroje v Ománu jsou plynové elektrárny, s nimiž může Omán lehce vykrývat fluktuaci výkonu OZE.
Všechny nové zdroje se v Ománu budují jako tzv. nezávislé energetické projekty (IPP) většinou na bázi BOO (build own operate) či BOOT (build own operate transfer). Tyto projekty se umisťují do průmyslových parků a zvláštních ekonomických zón, kde jsou dodavatelům nabízeny nejlepší pobídky a úlevy. O těch je třeba jednat s Úřadem pro průmyslové investice (MADAYN) či Agenturou pro správu zón (OPAZ). Vybírat je možné z několika desítek lokalit na území celého Sultanátu Omán, který je co do rozlohy třetí největší zemí Arabského poloostrova. Licence uděluje Úřad pro regulaci veřejných služeb (APSR). Vydavatelem certifikátů I-REC (o pravosti dodávek z obnovitelných zdrojů) v Ománu – někdy označovaných také jako Energy Attribute Certificates (EAC) – je ománská společnost Three Pillars Consulting (TPC).
Omán plánuje investice do zeleného vodíkového průmyslu ve výši 140 miliard dolarů do roku 2030 a doufá, že do stanoveného roku 2030 produkce 1 milionu vodíku tun ročně. Společnost Hydrogen Oman (Hydrom), dceřiná společnost státního podniku Energy Development Oman má dohlížet na rozvoj v tomto odvětví.
Zapojení do projektů je možné prostřednictvím účasti ve výběrových řízeních, která vypisují Ománské státní subjekty.
Zelený vodík, solární IPP, větrné a solární projekty jsou hlavními oblastmi energetického sektoru, které vytvářejí příležitosti pro zahraniční podniky v oblasti prodeje zařízení a služeb, transferu technologií, výzkumu a vývoje a privatizace státního majetku. Sektor je příležitostí rovněž pro investory zaměřující se na velké infrastrukturní projekty.
Těžební a ropné technologie
Těžební průmysl je jedním z odvětví, na které se ománská vláda zaměřuje v rámci svého programu diverzifikace hospodářství. Očekává se, že těžební sektor v Ománu v nadcházejících letech významně poroste. Růst budou pohánět rostoucí globální poptávka po nerostných surovinách, vládní podpora a investice do nových těžebních projektů.
Těžební sektor Ománu je silně zastíněn produkcí ropy a zemního plynu. Jeho podíl na HDP země je na úrovni 0,6%, do budoucna však vykazuje značný růstový potenciál. Jen zásob sádrovce má tato země nejvíce na světě cca 40% objevených ložisek na světě.
Vláda Ománu aktivně podporuje rozvoj těžebního průmyslu. Zákon o nerostných zdrojích, který vstoupil v platnost v březnu 2019, poskytuje rámec pro udržitelný rozvoj a komercializaci ománských přírodních zdrojů. Vláda rovněž poskytuje investiční pobídky a daňové úlevy pro investory do tohoto odvětví.
Růst těžebního sektoru v Ománu v nadcházejících letech podpoří rostoucí globální poptávka po nerostných surovinách, vládní podpora a investice do nových projektů. Vláda se snaží formou legislativních opatření, pobídek pro investory, včetně daňových úlev a dalších výhod oslovit zahraniční investory a zahraniční společnosti z oblastí průzkumu, těžby, logistiky a zpracování těžených surovin.
Ačkoliv v Ománu již probíhá těžba některých surovin, jsou ománské nerostné zdroje, včetně kovů a průmyslových nerostů, stále relativně nevyužité. Mezi nejvýznamnější realizované projekty patří projekt Sohar (těžba mědi a chromitu), projekt Barka (těžba zlata) a projekt Duqm (těžba vápencového kamene), projekt Salalah – West (sádrovec). Celková investice do těchto projektů se odhaduje na 4 miliardy USD. Mimo uvedené suroviny ukázaly průzkumy na komerčně využitelná ložiska azbestu, uhlí, železné rudy, olova, manganu, niklu, stříbra a zinku.
Jedním z hlavních cílů rozvoje tohoto odvětví je rovněž dokončení a rozvoj geologických, geofyzikálních a geochemických map v Ománu, pokračování v průzkumných pracích pro všechny druhy nerostných surovin a nalezení jejich využití v oblasti průmyslu.
Na vládní úrovni jsou partnery zahraničních firem zejména Ministerstvo energetiky a nerostných zdrojů a Minerals Development Oman, státní společnost, která je v Ománu pověřena rozvojem sektoru těžby a zpracování nerostných surovin.
Stavebnictví
Státní průmyslová strategie Ománu počítá s rozvojem technologie a výroby stavebních materiálů z cementu či sádry, kam patří třeba výroba betonových prefabrikátů či sádrokartonových desek. Firmy zabývající se produkcí tohoto zboží by mohly díky částečné lokalizaci výroby, pobídkám a úlevám státu expandovat na trhy Arabského poloostrova a přilehlých oblastí Asie a Afriky.
Omán patří k velkým dovozcům stavebního materiálu, a to i přes to, že je v zemi pro jeho výrobu dostatek vstupů. Vláda se proto – lákáním investorů a posilováním výrobních kapacit místních podniků – snaží přesunout Omán z kategorie dovozce do kategorie exportéra stavebního zboží a materiálu. Jde především o nadstavbovou výrobu navazující na státními podniky zajišťovanou těžbu surovin a vytváření konečného produktu pro stavebnictví.
Omán chce zajistit, aby se v sultanátu rozšířila výroba stavebních hotových prefabrikovaných dílů, jakými jsou např. dlaždice a zámková dlažba, betonová odvodňovací koryta, trubky či komínové díly, betonové sloupy a sloupky, tvárnice, díly pro výstavbu plotů, obrubníky, květináče, betonové stavební tašky nebo např. panelové moduly se zárubněmi, připravenými rozvody pro vodu a elektřinu a tepelnou izolací (zde proti horku) – tj. prefabrikované stavební moduly apod.
Cementové a sádrové směsi jsou připravené ve velkých zpracovatelských provozech státních ománských firem. Ty by mohly být vstupními surovinami pro výrobu stavebních a omítkových směsí, sádrokartonových desek a betonových prefabrikátů. Ománská vláda hledá firmy, které by do země přinesly výrobu celé plejády zboží pro stavebnictví. Státní agentury jsou pak investorům schopny garantovat vstupy i jejich ceny, připravit (zaplatit školení a vzdělávání) ománských zaměstnanců, případně pomáhat s odbytem či připravit vhodný exportní kanál (zavázat se k odběru produkce či pomoci s přepravou a exportem), zajistit daňové prázdniny, úlevy, pobídky případně bezcelní dovoz pro stroje, technologie i další vstupy.
Na straně těžby nalezne český investor často velké státní podniky, jako jsou Minerals Development Oman (MDO) či Oman Mining Company (OMC). MDO je státní subjekt usilující o rozvoj sektoru těžby v Ománu. Jeho zájmem je lákání investorů a budování nových kapacit na těžbu a zpracování minerálů v sultanátu. Státní agentura pro průmyslové investice (MADAYN) či Úřad pro dohled nad průmyslovými parky a ekonomickými zónami (OPAZ) pak českému investorovi mohou ozřejmit systém pobídek a úlev a řadu dalších podrobností.
Cesta expanze na trhy Ománu a dalších GCC zemí může vést přes lokalizaci (alespoň části) výroby do Ománu. Převážet poměrně těžký stavební materiál z Evropy na Arabský poloostrov by bylo neekonomické, obzvlášť v případě země bohaté na vstupní suroviny.
Průmyslové technologie, průmysl 4.0
Vláda má zájem o všestranný rozvoj kovovýroby v zemi, zajímá se o výrobu elektromotorů, transformátorů, vodičů, potrubí a ovládacích prvků, pump, kompresorů a ventilů – a to jak v metrických, tak především v imperiálních normách (včetně chytrých měřáků a čidel). Omán je země bohatá na nerostné suroviny a zpracovávání rudy v sultanátu bylo dlouhodobě vládou podporováno. V posledních dvaceti letech v zemi vyrostly některé významné provozy na výrobu železa, oceli a hliníku. Dodnes však chybí výrobní závody, které by kovovýrobu v zemi dále rozvíjely.
V oblasti těžby a zpracování primárních surovin je v zemi řada velkých – především státem vlastněných závodů, ale sofistikovanější koncové zboží určené k finální spotřebě zákazníků se v sultanátu dodnes nevyrábí. Sultanát je schopen – díky bohatým nerostným zdrojům a příjmům z prodeje ropy – těžit rudu a z ní vyrábět ingoty, plechy, profily apod. Nedokázal však dosud v hodnotovém řetězci uzavřít cyklus výroby a poskytovat konečné výrobky. Ománská vláda je pevně rozhodnuta zvýšit podíl domácí přidané hodnoty a prostřednictvím úlev a pobídek láká do země firmy z oblasti zpracovatelského průmyslu – mezi těmi je rozvoj kovovýroby a strojírenství v popředí zájmu vlády.
Omán je bohatý na kovy je zde měď, zlato, stříbro, chrom, mangan, olovo a zinek, vyrábí se hliník, zpracovává železo, ocel atd. Omán vyváží hlavně polotovary a ingoty ze železa, oceli a hliníku a dováží kovové zboží v sofistikovanější podobě: potrubí a ventily, měděné dráty, železné konstrukce či válcovanou ocel.
Ománská vláda si je dobře vědoma potřeby maximalizace přidané hodnoty při výrobě zboží a světového trendu elektromobility. Zaměřuje proto svoji pozornost na zboží pro elektroenergetiku. Plánuje v zemi zavést a zvýšit výrobu elektrických vodičů, transformátorů a elektromotorů. Za stejně důležitou pak považuje výrobu pro síťovou přepravu průmyslových tekutin a plynů, pro niž vidí v domácím petrochemickém průmyslu velké uplatnění. Usiluje proto, aby soukromé i státní subjekty v zemi zavedly výrobu potrubí, pump, kompresorů a ventilů. Ropná infrastruktura v zemích Perského zálivu stojí na angloamerickém základě, v Ománu je pak metrický a imperiální systém často smíšený. A to je výzva, které je potřeba se přizpůsobit, a to včetně měřáků a čidel.
Případná expanze českého subjektu do Ománu se pak odvíjí od schopnosti lokalizovat místně alespoň část výroby a předem projednat se státními agenturami, jako jsou Státní agentura pro průmyslové investice (MADAYN) či Úřad pro dohled nad průmyslovými parky a ekonomickými zónami (OPAZ), co největší úlevy a pobídky. Potenciál skýtá také možnost nalézt silného místního odběratele a jemu dlouhodobě dodávat např. vybavení pro strojírenskou výrobu.
ICT, elektronika, kyberbezpečnost
Vize 2040, dlouhodobý plán rozvoje Ománu, počítá s posílením národních technických schopností, vybudování důležité infrastruktury ICT a zlepšení služeb e-governmentu. Vláda stanovila rozvoj ICT jako svou prioritu a toto odvětví má v nadcházejících letech dobré předpoklady k růstu.
Omán buduje infrastrukturu informačních a komunikačních technologií s cílem snížit digitální zaostalost odlehlých oblastí prostřednictvím své National Broadband Strategy. Strategie předpokládá, že do konce roku 2024 bude vysokorychlostní připojení a tím i digitální služby dostupné pro 95 % populace Ománu.
V souladu se strategií digitálního Ománu podniky stále více přecházejí na cloud computing, což vytváří obchodní příležitosti pro budování datových center. Růst elektronického obchodu zvyšuje poptávku po cloudových službách a datových centrech spolu se spoluprací mezi vládním a soukromým sektorem v těchto oblastech. Ománský datový park je příkladem společného podniku vládní telekomunikační společnosti Omantel a společností ze soukromého sektoru.
Omán usiluje o vývoj vlastních služeb kybernetické bezpečnosti se zaměřením na řízené bezpečnostní služby, analýzu kyberkriminality, řízení bezpečnostních incidentů a poradenství. První fungující centrum kybernetické bezpečnosti v Ománu je součástí Ománského národního týmu pro počítačovou pohotovost (Oman National Computer Emergency Readiness Team), které chrání vládní instituce před kybernetickými riziky.
Rozvoj e-commerce s sebou přináší potřebu rozvoje digitálních platebních řešení a obecně fintech odvětví. Ománská centrální banka (CBO) spustila v roce 2020 Fintech Sandbox, uzavřené testovací prostředí pro fintech společnosti, které má prokázat funkčnost a využitelnost nových technologií před jejich nasazením do praxe. Dále v roce 2023 vydala CBO pokyny pro banky a poskytovatele platebních služeb, aby nabízeli službu tzv. tokenizace karet umožňující zákazníkům registrovat platební karty a aplikace jako Apple Pay, Samsung Pay apod.
Nejvýznamnějšími institucemi v tomto odvětví jsou Ministerstvo dopravy, komunikací a informačních technologií (MTCIT), které dohlíží na národní projekty IT infrastruktury a iniciativy e-governmentu. Telekomunikační regulační úřad vytváří pravidla a provádí dohled při zavádění ománských sítí 5G. Ománský technologický fond realizuje investice do společností, které vyvíjejí platformy pro online aukce, tržiště, výukové platformy apod.