MZV: Mapa globálních oborových příležitostí
Pákistán má potenciál stát se jednou z nejrychleji rostoucích ekonomik rozvojového světa a je po Indonésii druhou největší muslimskou zemí dle počtu obyvatel, celkově je 5. nejlidnatější zemí. Ekonomika země se v roce 2024 zotavila, dosáhla růstu HDP o 3,2 % a očekává se, že v roce 2025 poroste o 3,0 % a v roce 2026 o 5,1 %. Vývoz zboží vzrostl v roce 2023 o 15 %, přičemž celkový export dosáhl 32,5 miliardy USD. Program Extended Fund Facility od MMF poskytl Pákistánu v září 2024 další finanční podporu ve výši 7 miliard USD (splatné přes 3 roky), což dále stabilizovalo ekonomiku a posílilo rezervy. Rekordně vzrostly remitence ze zahraničí na 30 mld USD za rok 2024. PZI vzrostly za první polovinu finančního roku 2024-2025 o 14 % oproti roku předtím, jsou ve výši 200 mil USD.
Podařilo se také zkrotit vysokou inflaci, která v roce 2024 dosahovala přes 30 %, na současných 6 %. Obchodní bilance zůstává v deficitu, který se zvýšil na 40 mld USD (FY2024-2025). Exportní riziko OECD zůstává na nejvyšší úrovni 7/7. Pákistán je začleněn do programu EU GSP+ pro vybrané rozvojové země, který umožňuje přístup na evropský trh prakticky bez cel. Pro importy do Pákistánu je průměrná výše cla 7,7 %, výrazná je však administrativní zátěž spojená s dovozem a registrací výrobků.
| Ukazatel | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
| Růst HDP (%) | 0,00 | 3,20 | 3,00 | 5,10 | 5,20 |
| Veřejný dluh (% HDP) | 53,10 | 49,10 | 52,60 | 55,00 | 56,00 |
| Míra inflace (%) | 30,76 | 12,64 | 6,00 | 5,20 | 5,30 |
| Populace (mil.) | 247,50 | 251,30 | 255,22 | 259,30 | 263,52 |
| Nezaměstnanost (%) | 11,00 | 10,40 | 9,90 | 9,40 | 9,10 |
| HDP/obyv. (USD, PPP) | 6 040,00 | 6 290,00 | 6 470,00 | 6 860,00 | 7 240,00 |
| Bilance běžného účtu (mld. USD) | -0,83 | 0,81 | -5,60 | -10,81 | -17,70 |
| Saldo obchodní bilance (mld. USD) | -19,50 | -23,37 | -33,79 | -40,41 | -52,78 |
| Průmyslová produkce (% změna) | -9,88 | 0,41 | 5,70 | 6,20 | 6,10 |
| Exportní riziko OECD | 7/7 | 7/7 | 7/7 | 7/7 | 7/7 |
| Predikce EIU | Zdroj: EIU, OECD, IMD | ||||
Zdroj: EIU, IMF
Zdroj: EIU
| Top 4 importní partneři 2023 (%) | |
| Spojené arabské emiráty | 23,4 |
| Saudská Arábie | 9,6 |
| Indonésie | 8,9 |
| Spojené státy americké | 6,6 |
| Zdroj: EIU | |
| Top 5 import dle zboží 2023 (mld. USD) | |
| Celkem | 50,4 |
| Oleje ropné, oleje z nerostů živičných (ne surové), přípravky z nich j. n.; odpadní oleje | 6,5 |
| Oleje ropné, oleje z nerostů živičných surové (ropa) | 4,8 |
| Plyn zemní, případně zkapalněný | 4,4 |
| Tuky, oleje nevysychavé rostlin. surové (ne „vláčné“) | 2,9 |
| Zařízení telekomunikační, příslušenství přístrojů pro záznam, reprodukci zvuku, obrazu | 1,2 |
| Zdroj: Trade Map (International Trade Center) | |
Energetika
Pákistánský energetický sektor je komplexní a rozvíjející se trh, který čelí významným výzvám, ale má značný potenciál pro růst. Země spoléhá na fosilní paliva (53 % výroby elektřiny), která zároveň musí dovážet. Jednou z priorit vlády je rozšíření možností zplyňování uhlí. Z obnovitelných zdrojů je nejvíce zastoupená vodní energetika (19 %), potenciál je i u solárních a větrných elektráren. Zastaralá infrastruktura výroby a přenosu energie přispívá k neefektivitě a vyšším nákladům, časté jsou také výpadky proudu. České firmy se mohou podílet na projektech na rozvoj uhelných elektráren, OZE či modernizaci infrastruktury.
Energetický sektor v Pákistánu je komplexní a rozvíjející se trh, který čelí mnoha výzvám, zároveň však může nabízet příležitosti pro české firmy. Pákistánská spotřeba energie každý rok stoupá, vzhledem k neefektivitě přenosové sítě a dovozům fosilních paliv má Pákistán v regionu jednu z nejvyšších cen elektřiny.
Vláda si klade za cíl nižší závislost na dovozu uhlí a plynu, chystá se proto rozšíření těžby uhlí a rozvoj kapacit pro jeho zplyňování, kde české firmy mohou nabídnout jak své technologie, tak know-how. Většina projektů je řešena na úrovni provinčních vlád.
Pákistán má velký potenciál i pro rozvoj obnovitelných zdrojů energie – největší podíl zaujímá vodní energetika (19 %), potenciál je i pro rozvoj solárních a větrných elektráren. Některé projekty jsou financovány Světovou bankou či vytipovány pro Global Gateway. Na severu země by se mělo stavět cca 160 malých vodních elektráren, do kterých české firmy mohou dodat technologie.
Přenosové sítě jsou klíčové pro zvládnutí rostoucí poptávky po energii. Současná přenosová soustava je zastaralá, což vede k neefektivitě a vysokých přenosovým nákladům. V současné době dochází k rozšiřování sítě i do regionů, kde dodnes není připojení k síti – v těchto oblastech žije značná část populace. Do budoucna lze očekávat výrazný nárůst spotřeby energií. České firmy mohou využít své odbornosti v oblasti energetické infrastruktury ke spolupráci na projektech zaměřených na posílení energetické odolnosti a udržitelnosti v Pákistánu.
Klíčovým faktorem pro projekty v energetice je přítomnost silného investora či regionální vlády, kteří jsou schopni poskytnout relevantní záruky a součinnost.
ICT, elektronika, kyberbezpečnost
Pákistánský sektor informačních a komunikačních technologií (ICT) zažívá rychlý růst a má významný potenciál pro rozvoj. Celkový export za FY2023-24 dosáhl 3,22 mld USD, za prvních šest měsíců FY2024-2025 vývoz odvětví narost o 28 %. Tento růst je poháněn velkým množstvím kvalifikovaných a cenově dostupných IT profesionálů, rostoucím počtem technologických startupů, rostoucí penetrací internetu a vládní podporou prostřednictvím různých politik. Pracovní síla zahrnuje přibližně 300 000 anglicky mluvících IT odborníků a ročně se vyprodukuje přibližně 25 000 absolventů IT. Cíl vlády je dosáhnout ICT trhu ve výši 20 mld USD. ICT sektor je jedním z hlavních sektorů pro vývoz pracovní síly.
ICT sektor v Pákistánu prochází dynamickým růstem, podpořeným pokroky v digitálních technologiích a rostoucí dostupností internetu. Cílem je velikost trhu ve výši 20 mld USD, oproti současným cca 3,5 mld USD. Pákistán má mladou populaci, ročně vyprodukuje 25 000 IT odborníků, kteří všichni mluví anglicky.
Příležitosti lze najít ve všech sub-sektorech ICT, od FinTechu, přes vývoj her. ICT odborníci jsou jednou z klíčových skupin pro další vládní prioritu – vývoz pracovní síly.
Velký potenciál pro spolupráci je v oblasti kybernetické bezpečnosti. Ta s postupující digitalizací zůstává klíčovým problémem. Země čelí mnoha problémům umocněných rostoucí závislostí na digitální infrastruktuře a rychlým přijímáním nových technologií. Pákistán je považován za jednu ze zemí nejzranitelnějších vůči kybernetickým útokům.
Pákistán se potýká s nárůstem kybernetických hrozeb, včetně hackerů, krádeží identity, kyberšikany, finančních podvodů, digitálního pirátství a malwaru. Přístup k internetu má v Pákistánu přes 100 milionů lidí, kteří však nemají dostatečné povědomí o možných hrozbách, a to ani v rámci veřejné správy.
Chybí moderní technologická infrastruktura, efektivní provádění strategií a dostatečný pokrok ve výuce IT, což činí zemi zranitelnou vůči kybernetickým útokům. Mnoho místních firem spoléhá na spolupráci se zahraničními firmami kvůli nedostatku místních odborných znalostí. Legislativní rámec také není vyspělí – National Cybersecurity Policy 2021 poskytuje rámec pro řešení rizik kybernetické bezpečnosti, včetně vytvoření struktury řízení, podpory ochrany údajů, zvyšování povědomí a podpory vnitrostátní a globální spolupráce. Jeho implementace však byla pomalá. Zákon o prevenci elektronických zločinů (PECA) z roku 2016 dostatečně neřeší nové a sofistikované hrozby, jako je ransomware a pokročilé perzistentní hrozby. Pakistan Telecommunication Authority vydala v roce 2023 Cyber Security Strategy for Pakistan’s Telecom Sector, jejíž realizace také stagnuje. Chybí také komplexní legislativa na ochranu osobních údajů, zákon nebyl zatím schválen.
Pákistánský kyberprostor je také zranitelný vůči státem podporované kybernetické špionáži a útokům nepřátelských agentur. Trh s vybavením a službami pro kybernetickou bezpečnost v Pákistánu je stále ve fázi rozvoje a vyžaduje více investic a technických znalostí.
Pákistán je čtvrtým největším poskytovatelem freelance služeb na světě, hned po Indii, Bangladéši a USA, přičemž vývoj herního softwaru je v popředí poskytovaných služeb. Většina pákistánského ICT sektoru je orientována na export, přičemž v USA končí zhruba polovina.
Zdravotnictví a farmacie
Pákistánský trh nabízí ve zdravotnictví a farmaceutickém průmyslu velké příležitosti – zároveň je však těžké na trh proniknout. Země má přes 260 milionů lidí, zdravotní péče je však stále málo dostupná a koncentrovaná zejména do měst. Pákistánské nemocnice potřebují moderní zařízení prakticky ve všech oblastech, tlak je na cenu a poskytování pozáručního servisu. Farmaceutický průmysl je v Pákistánu relativně rozvinutý, nabízí se možnosti jak dodávek hotových léků, tak i aktivních farmaceutických látek. Povinností u léků i výrobků je registrace u Drug Regulatory Authority of Pakistan (DRAP), což samo o sobě představuje často nepřekonatelnou zkoušku.
Pákistán má kolem 260 milionů lidí, demografická projekce odhaduje růst populace na 400 mil. lidí do roku 2050. Zdravotní péče však není široce dostupná a je spíše koncentrovaná do městských oblastí. Pákistán má pouze 0.6 nemocničních lůžek na 1 000 obyvatel. Země na zdravotní péči vynakládá pouze 2.2 % GDP (2024), což je silně pod mezinárodním standardem. Pákistán je velkým příjemcem mezinárodní pomoci v oblasti zdravotnictví, ať už se jedná o osvětu, vakcinační programy, či poskytování primární péče.
Zodpovědnost za zdravotnický systém byla v roce 2011 převedena na provincie, od té doby dochází k mírnému zlepšování, systém však výrazně zasáhly povodně v roce 2022 a pandemie covidu. Zlepšování zdravotní péče je prioritou vlády, většina populace však k péči nemá přístup či na ni nemají finanční prostředky.
Nemocnice jsou jak státní, provinční, tak soukromé – ty jsou často lépe vybavené. Nejlepší nemocnice spravuje armáda, letectvo a námořnictvo, které má každý svou síť nemocnic v rámci armádních měst. Příležitosti pro české firmy jsou jak v dodávkách technologií, tak výcvikových programech či dodávkách do farmaceutického průmyslu. Tlak je vždy na cenu (srovnávání s konkurencí z Číny) a poskytování pozáručního servisu. V nemocnicích vedených armádou není tak výrazný tlak na cenu. Některé české firmy již na trh pronikly a je možné navázat na dobré jméno českých výrobků.
Farmaceutický průmysl je relativně rozvinutý, příležitosti jsou jak v dodávkách hotových léků, tak aktivních látek pro jejich výrobu. Velikost trhu byla v roce 2024 ve výši 2.5 mld USD, EIU odhaduje budoucí růst na cca 5 % ročně.
Povinností je registrace u Drug Regulatory Authority of Pakistan (DRAP), což samo o sobě představuje často nepřekonatelnou zkoušku. DRAP je zodpovědný za regulaci jak léků, tak zdravotnických prostředků.
Těžební a ropné technologie
Pákistánský těžební a ropný sektor nabízí českým společnostem příležitosti zejména v oblasti těžebních technologií a geologických služeb. Země je bohatá na prakticky všechny nerostné suroviny. Tento sektor je však stále nedostatečně rozvinutý a má značný růstový potenciál. Rozvoj těžby a doprovodných služeb je jednou z priorit současné vlády. České firmy mohou přinést inovace v oblasti těžebního vybavení, automatizace a udržitelných postupů. Pákistán usiluje o zvýšení vlastních kapacit v těžbě ropy, zemního plynu a uhlí.
Pákistán je bohatý na prakticky všechny nerostné suroviny, včetně uhlí, mědi, lithia, zlata, drahokamů a vzácných zemin. Těžební sektor je však stále nedostatečně rozvinutý, příležitosti se nacházejí jak v dodávkách technologií pro těžbu samotnou, tak např v geologickém průzkumu. Veškeré těžební projekty by do budoucna měly zaručit alespoň částečné zpracování nerostných surovin v zemi, vývoz vtěženého materiálu bez jeho zpracování na místě bude zakázán. Zároveň vláda upravila a zjednodušila proces vydávání povolení pro nové doly a pro související dovozy techniky. Pákistán chce být příští těžařskou mocností, cílem je také větší energetická nezávislost Pákistánu.
Pokročilé těžební technologie jsou podle vlády nezbytné pro zvýšení efektivity těžby, snížení dopadu na životní prostředí a zajištění bezpečnosti pracovníků. České inovace v oblasti těžebních zařízení, automatizace a udržitelných těžebních praktik mohou významně přispět k modernizaci těžebního sektoru v Pákistánu. Projekty v regionu Chagai, jako je těžba mědi a zlata, zdůrazňují potřebu pokročilých technologií a spolupráce mezi místními a mezinárodními investory.
Geologické služby jsou klíčové pro úspěšné těžební operace, zahrnující hodnocení ložisek nerostů a geologické mapování. České odborné znalosti v oblasti geotechnického inženýrství, seismické analýzy a odhadu zdrojů mohou významně podpořit úsilí Pákistánu o efektivní identifikaci a využití nerostných zdrojů. Rostoucí investice do geologických služeb a využívání státem vlastněných výzkumných agentur, jako jsou Geological Survey of Pakistan (GSP) a Pakistan Mineral Development Corporation (PMDC), jsou klíčové pro plné využití nerostného potenciálu. PMDC sama spravuje několik dolů, další jsou operovány investory (Čína, Kanada a další).
Pákistán usiluje o rozšíření kapacit na zplyňování uhlí a hledá dodavatele technologií pro povrchovou těžbu lignitu a související technickou expertízu.
Voda a životní prostředí
Pákistán je jednou ze zemí, na které nejvíce dopadají změny klimatu. Země dlouhodobě a každoročně trpí nedostatkem vody. Vodní hospodářství je klíčové pro zajištění dostatečného množství vody jak pro domácnosti, tak pro průmysl a zemědělství. Snaha je o zabezpečení dodávek vody skrze moderní zavlažovací systémy a zajištění čištění odpadních vod.
Vodohospodářství je v Pákistánu klíčovou otázkou, rostoucí nedostatek vody ovlivňuje zemědělství, průmysl i domácí spotřebu. Efektivní řešení vodního hospodářství jsou nezbytná pro zvládnutí těchto výzev a zajištění udržitelného využívání vody. Jedním z klíčových problémů je zajištění pitné vody pro populaci. Vodní toky, včetně podzemních, jsou často kontaminovány, města často nemají funkční čističky odpadních vod.
Pákistán má velmi nízkou míru čištění odpadních vod, pouze asi 1 % shromážděné odpadní vody se čistí. V mnoha městech chybí funkční čistírny odpadních vod. Velké množství nevyčištěných odpadních vod je vypouštěno do řek a vodních toků, což způsobuje vážné znečištění a zdravotní rizika. Sběr odpadních vod byl v roce 2006 na národní úrovni odhadován na 50 %, přičemž pouze 10 % odpadních vod bylo účinně čištěno. Mezi hlavní problémy patří nedostatek investic do infrastruktury čištění odpadních vod, špatné odvodňovací systémy (zejména ve venkovských oblastech), nedostatečné nakládání s odpadními vodami a potřeba větší efektivity v zajišťování bezpečnosti a kvality sanitárních služeb. Sociální a kulturní normy zde také hrají roli v hygienických postupech. Vodní hospodářství je v pravomoci provincií či měst – jen Karáčí, největší město Pákistánu, má téměř 30 milionů obyvatel.
Druhou možnou příležitostí jsou zavlažovací systémy pro zemědělství – zavlažování skrze řeku Indus a její přítoky je řešeno spádově, bez využití většího množství technologií. S měnícími se přírodními podmínkami a klimatem stoupá potřeba moderních a efektivních řešení pro zavlažování.
České firmy mohou nabídnout odborné znalosti v oblasti technologií pro úsporu vody, čištění odpadních vod a desalinačních procesů ke zlepšení vodní bezpečnosti, ale i systémy zavlažování pro zemědělství.