Slovensko

MZV: Mapa globálních oborových příležitostí

Velvyslanectví ČR v Bratislavě

e-mail: bratislava.commerce@mzv.gov.cz

www.mzv.gov.cz/bratislava

Slovensko je malá a otevřená exportní ekonomika závislá na ekonomickém vývoji v Německu a okolních zemích. Slovenská ekonomika zaujímá podle své výkonnosti 25. místo v Evropě a ve světovém srovnání 60. příčku. V roce 2024 vykázalo slovenské hospodářství meziroční růst o 2,1 %. K růstu ekonomiky přispěl především růst průmyslu o 1,7 %, z čehož výroba dopravních prostředků se zvýšila o 3,8 %. Běžný účet platební bilance se pohybuje dlouhodobě v deficitu. V zemi žije 5,5 mil. obyvatel, přičemž HDP na obyvatele dosahuje 46 010 USD. Nezaměstnanost v roce 2024 dosáhla 5,01 % a v následujících dvou letech by se měla na této úrovni udržet.

Země vyváží především stroje a přepravní zařízení, včetně automobilů, které tvoří 63 % slovenského exportu. Růst ekonomiky a exportu dlouhodobě podporuje především automobilový průmysl, který se na celkové výkonnosti slovenské ekonomiky podílí 13 % a na němž je slovenské hospodářství životně závislé. Dochází ke zvyšování podílu výroby elektromobilů s novými příležitostmi rovněž pro české firmy. Slovensko je největší výrobce osobních aut na světě na počet obyvatel, v roce 2024 vyrobilo 182 nových aut na 1 000 obyvatel. Mezi další důležité sektory patří elektrotechnický, chemický a hutnický průmysl. V rámci hospodářských priorit se Slovensko soustředí především na obnovu a výstavbu dopravní infrastruktury, a to jak silniční, tak i železniční, dále energetiku, petrochemii, modernizaci obranného průmyslu a také na investice do ochrany životního prostředí.

Ukazatel 2023 2024 2025 2026 2027
Růst HDP (%) 1,38 2,10 1,80 2,70 2,30
Veřejný dluh (% HDP) 56,05 55,70 53,60 52,30 51,40
Míra inflace (%) 10,96 3,15 3,80 3,20 2,40
Populace (mil.) 5,52 5,51 5,48 5,45 5,44
Nezaměstnanost (%) 5,30 5,01 5,20 5,30 5,10
HDP/obyv. (USD, PPP) 43 945,07 46 010,00 47 810,00 50 340,00 52 610,00
Bilance běžného účtu (mld. USD) -2,24 -3,80 -2,57 -2,05 -0,82
Saldo obchodní bilance (mld. USD) 0,31 -0,02 -0,81 -0,87 -0,93
Průmyslová produkce (% změna) 3,80 0,60 2,00 3,30 2,40
Exportní riziko OECD
Predikce EIU Zdroj: EIU, OECD, IMD

Zdroj: EIU, IMF

Zdroj: EIU

Top 4 importní partneři 2023 (%)
Německo 19,2
Česká republika 18,3
Polsko 8,5
Rakousko 7,7
Zdroj: EIU
Top 5 import dle zboží 2023 (mld. USD)
Celkem 113,6
Díly a příslušenství vozidel motorových 15,3
Zařízení telekomunikační, příslušenství přístrojů pro záznam, reprodukci zvuku, obrazu 5,2
Automobily osobní aj. vozidla pro dopravu osob 4
Prostředky k rozvodu elektrické energie j. n. 2,8
Oleje ropné, oleje z nerostů živičných surové (ropa) 2,4
Zdroj: Trade Map (International Trade Center)

 

Dopravní infrastruktura

Veřejná osobní doprava tvoří pouze jednu čtvrtinu z celkového podílu osobní dopravy na Slovensku. Právě z důvodu zmírňování negativních ekologických dopadů individuální automobilové dopravy je cílem zvýšení atraktivity veřejné osobní dopravy prostřednictvím modernizace a rekonstrukce infrastruktury pro veřejnou dopravu, včetně zabezpečení ekologického a nízkopodlažního vozového parku. Na modernizaci veřejné hromadné dopravy v krajských a okresních městech se podílí především čeští výrobci autobusů, trolejbusů a tramvají. Vedle modernizace vozového parku se další vývoj v silniční dopravní infrastruktuře orientuje na budování inteligentních dopravních systémů. Na modernizaci klíčové silniční infrastruktury je v operačním programu Obnovy a odolnosti Slovenska vyčleněno celkem 2,2 mld. EUR. Do roku 2026 by mělo být na Slovensku 48 % autobusů a trolejbusů ekologických, přičemž v rámci ekologizace dopravy se aktuálně Slovensko orientuje na autobusy s vodíkovým pohonem.

Aktuálně je na Slovensku zprovozněno 800 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. V silniční dopravě jde i nadále především o  dokončení a výstavbu dalších úseků dálnic a rychlostních silnic, a to včetně přivaděčů. Silniční infrastruktura má velký význam pro celkový hospodářský růst, pro mobilitu pracovní síly, jakož i pro konkurenceschopnost v rámci mezinárodní dělby práce. Z tohoto důvodu se Slovensko hodlá výrazně zapojit do budování inteligentních dopravních systémů, do zvyšování bezpečnosti silniční dopravy, jakož i do výstavby a modernizace silnic první třídy. Za účelem zvyšování bezpečnosti dopravy se v dopravě na bratislavských dálnicích již uplatňuje inovovaný systém liniového řízení dopravy. V této souvislosti bylo zaznamenáno snížení nehodovosti o cca 14 %.

Ve strategickém plánu rozvoje dopravní infrastruktury je pro oblast rozvoje silniční infrastruktury na Slovensku uvedena vize „moderní, kvalitní, bezpečné a efektivně fungující dopravní infrastruktury“, a to především v koridorech transevropské dopravní sítě (TEN-T). Modernizace a rozvoj silniční infrastruktury je rozsáhlým, ať již finančně či technicky, a mimořádně náročným procesem. Možnost využívání fondů EU považuje Slovenská republika za klíčovou.

Česká a Slovenská republika považují za prioritu při budování dopravní infrastruktury zrychlení a rozšíření silničního spojení mezi Zlínem a Púchovem a rovněž mezi Třincem a Žilinou. Možnosti českého exportu jsou zejména v přípravné fázi, projekčních činnostech i realizačních pracích.

Již dlouhodobě přetrvává na Slovensku problém s nevyhovujícím, až kritickým stavem mostů. Nezbytné opravy těchto mostů si v následujících deseti letech vyžádají celkem 300 mil. EUR.  V současnosti se připravuje příslušná projektová dokumentace. Kromě problémů s finančním zabezpečením údržby a opravy mostů zápasí Slovensko rovněž s nedostatkem fundovaných odborníků v této oblasti. Díky neodborným postupům byly v mnoha případech finanční prostředky investovány do oprav neefektivně, a neřešila se tak samotná podstata problému. Plánovaná a již připravovaná oprava mostů může být vhodnou příležitostí pro české firmy z oblasti stavebních konstrukcí a mostů.

Realizaci a zjednodušení velkých infrastrukturních projektů má výrazně zrychlit novela stavebního zákona, novela zákona o veřejných zakázkách a zákon o strategických investicích. Příležitostí k realizaci strategických projektů silniční infrastruktury, které  ovlivní ekonomický růst, zaměstnanost a životní podmínky obyvatel v regionech, je  „Program Slovensko 2021 – 2027“.

Železniční sektor

Železniční doprava je dlouhodobě podfinancovaným sektorem, přičemž prioritou v rámci železniční infrastruktury je rekonstrukce a modernizace železničních tratí. S tím nezbytně souvisí modernizace vozového parku, přičemž na jeho obnově se již významně podílí čeští výrobci kolejových vozidel. Jednou z priorit Železnic Slovenské republiky (ŽSR), jakožto správce železniční infrastruktury, je tzv. „odložená údržba“, na kterou byla v roce 2025 alokována  částka cca 50 mil. EUR. ŽSR odhaduje investiční dluh na železniční infrastruktuře na 15 mld. EUR, přičemž na modernizaci železniční infrastruktury a obnovu mobilních prostředků je v operačním programu “Integrovaná infrastruktura” vyčleněno celkem 1,1 mld. EUR. Slovensko rovněž deklaruje svůj záměr další liberalizace dopravy, vedle obnovy vozového parku v silniční i železniční dopravě se zde naskýtají rovněž příležitosti pro vstup soukromých dopravců.

Železniční infrastruktura na Slovensku má relativně hustou síť. Celková délka železničních tratí na Slovensku dosahuje 3 623 kilometrů, nicméně její technická úroveň výrazně zaostává za vyspělými zeměmi a ztrácí i své konkurenční výhody. K hlavním nedostatkům železniční infrastruktury na Slovensku patří nízká úroveň traťových rychlostí, úseky bez elektrifikace a celková nevybavenost technologiemi pro plynulou přepravu osob a zboží.

Z celkové délky železničních tratí na Slovensku je 35 % tratí problémových a až 56 % tratí není elektrifikovaných. Aktuálně čelí výrazné kritice stav slovenských kolejnic. Podle slovenských i českých dopravců je stav slovenských kolejnic mnohdy až „život ohrožující“. Na dosavadní obnově zdejší železniční infrastruktury se významně podíleli čeští výrobci kolejových vozidel a lze předpokládat, že tato spolupráce při modernizaci železniční infrastruktury bude pokračovat i nadále.

Na modernizaci železniční infrastruktury a obnovu mobilních prostředků má Slovensko v rámci operačního programu “Integrovaná infrastruktura” vyčleněno celkem 1,1 mld. EUR. Pro oblast železniční dopravy stanovila Slovenská republika dvě prioritní oblasti: železniční infrastrukturu (TENT-T CORE) a obnovu mobilních prostředků s rozpočtem na projekty v hodnotě cca 850 mil. EUR a železniční infrastrukturu (mimo TEN-T CORE) s rozpočtem na projekty v hodnotě 260 mil. EUR. Další stovky milionů EUR na modernizaci železniční infrastruktury jsou vyčleněny z jiných evropských fondů.

Kromě uvedených prioritních oblastí je vládní prioritou v oblasti železniční infrastruktury zvýšení rychlosti na trati Čadca – hranice s ČR z 80 km/hod. na 120 km/hod., posílení tratě Bratislava – Košice, modernizace železničních uzlů Žilina a Bratislava a elektrifikace tratí. Státní společnost Železnice Slovenské republiky plánuje modernizovat zabezpečovací zařízení, železniční svršek, koleje, výhybky a nástupiště.

Připravuje se rovněž modernizace dalších úseků na železniční trati Žilina – Košice. Modernizace technické infrastruktury železniční tratě má za cíl dosáhnout zvýšení traťové rychlosti na 160 km/hod na co nejdelších úsecích.

Národní železniční dopravce Železniční společnost Slovensko (ŽSSK) momentálně realizuje největší modernizaci vozového parku v historii. Průměrné stáří lokomotiv je 29 let. Pouze každý devátý kolejový vůz je nový nebo modernizovaný. ŽSSK bude nakupovat elektrické jednotky, dieselové motorové jednotky a osobní vozy. Modernizace železniční dopravy se sice uskutečňuje, nicméně probíhá pomalu. Zároveň však lze konstatovat, že samotná modernizace nepomůže, pokud neprobíhá rovněž pravidelná údržba a servis již existujících vozidel, ale i celé železniční infrastruktury.

ŽSSK připravuje modernizaci stávajících lůžkových vozů v odhadované hodnotě 90 mil. EUR. Dále připravuje soutěž na nákup osobních železničních vozů pro noční dopravu, kde je předpokládaná hodnota zakázky 36,5 mil. EUR. Dalším připravovaným projektem je nákup elektrických jednotek. Předpokládaná hodnota zakázky je 645 mil. EUR. Celkem by společnost ŽSSK měla nakoupit 15 ks těchto elektrických jednotek. Vzhledem k tomu, že na Slovensku jsou linky, které nemohou obsloužit elektrické jednotky, neboť v některých místech stále chybí elektrifikace tratí, připravuje ŽSSK projekt na nákup bateriových vlaků. Předpokládaná hodnota zakázky je 313,3 mil. EUR. Mělo by se jednat o 16 souprav s opcí na dalších 20 souprav.  

Vedle modernizace vlakových souprav se ŽSSK soustředí i na zlepšování zákaznických služeb. Byla zavedena opatření na zjednodušení cestování – od rychlejšího online nákupu jízdenek až po kvalitnější zákaznickou podporu.

Vedle obnovy vozového parku je v procesu příprav rovněž projekt zdvoukolejnění a zvýšení rychlosti a elektrifikace železniční tratě Bratislava – Komárno. Ten zahrnuje např. výstavbu nových nástupišť s mimoúrovňovým přístupem, výhyben, instalaci trakčního vedení a automatizovaných výhybek.

Ke kolejové dopravě patří i tramvajová doprava, která je na Slovensku prozatím zastoupena pouze v Bratislavě a v Košicích. Její zavedení se plánuje také v Žilině. V Bratislavě a v Košicích probíhá pravidelná výměna tramvají, na níž se podílí čeští výrobci.  

Poměrně významné místo v osobní veřejné dopravě mají na Slovensku trolejbusy s trakčním vedením. Trolejbusová veřejná doprava je na Slovensku zavedena v Bratislavě, Banské Bystrici, Žilině a Prešově, o jejím znovuzavedení se uvažuje rovněž v Košicích. Na obnově trolejbusů se významně podílí rovněž čeští producenti. Město Bratislava vyhlásilo soutěž na výstavbu trolejbusové tratě, přičemž předpokládané náklady se odhadují na 4,9 mil. EUR.

Energetika

Na Slovensku se v roce 2024 zvýšila výroba i spotřeba elektrické energie. Více než 70 % veškeré elektřiny na Slovensku vyrábí společnost Slovenské elektrárny, a.s. Se svými 5 jadernými bloky a 31 vodními elektrárnami, po odstavení uhelných elektráren, vyrábí tato společnost 100 procent elektřiny bez přímých emisí CO2. K nárůstu celkové výroby elektrické energie z předcházejících 29,9 TWh přispěl třetí blok jaderné elektrárny Mochovce (JEMO), který byl v provozu již po celý rok 2024. Slovensko posiluje roli jaderné energetiky ve výrobě elektřiny, po spuštění 3. bloku JEMO se připravuje dokončení 4. bloku JEMO a slovenská vláda již schválila vybudování úplně nového, ještě většího zdroje jaderné  energie. 

Objem vyrobené elektřiny v roce 2024 meziročně stoupl o 1 %, přičemž spotřeba se zvýšila o 3 %. Celkově se vyrobilo přes 30,2 TWh elektřiny, zatímco spotřeba dosáhla 27,3 TWh. Přebytek výroby nad spotřebou představoval 2,9 TWh, což bylo méně než v roce 2023, kdy přebytek dosáhl 3,4 TWh. Celkový slovenský export elektřiny v roce 2024 dosáhl 5,2 TWh, z toho na Ukrajinu směřovalo cca 2,8 TWh.

V elektroenergetice patří mezi příležitosti zvýšení kapacity přeshraniční přenosové soustavy kvůli plánovanému spuštění nových reaktorů v jaderné elektrárně v Mochovcích o výkonu 2 x 471 MW. Další potenciál představuje výstavba bateriových úložišť elektrické energie, instalace zařízení využívající obnovitelné zdroje energie (větrné parky, solární elektrárny) a výroba vodíku s pomocí přebytkové elektřiny z jaderných elektráren. Příležitosti nabízí rovněž budování dobíjecích a rychlonabíjecích stanic pro elektromobily, skladování elektřiny a budování inteligentních řešení (automatizace, big data nebo smart sítě). Transformace regionu Horní Nitra nabízí, po skončení těžby uhlí v roce 2023, příležitosti v projektech spojených s využitím geotermální energie.

Vývoj na energetickém trhu, zejména z důvodu válečného konfliktu na Ukrajině a s tím souvisejících sankcí EU na ruské energetické zdroje potvrdil, že energetický mix Slovenska s převahou jaderné energetiky je rozumným rozhodnutímJiž funkční 3. blok a připravované spuštění 4. bloku JEMO mají společný instalovaný výkon 471 MW a společně pokryjí cca 26 % celkové spotřeby elektřiny na Slovensku, navíc bez přímých emisí CO2.

I přes rostoucí spotřebu elektřiny je Slovensko stále energeticky soběstačné a pokrývá svoji spotřebu z vlastních zdrojů. Očekává se, že v budoucnu se vývoj v rámci průmyslového odběru elektřiny změní – obdobně, jako tomu bylo po odstavení výrobního závodu Slovalco. Změna zřejmě nastane po rozšíření obnovitelných zdrojů energie, kde se očekává zvýšení jejich podílu na celkovém energetickém mixu. Zatímco v roce 2023 Slovensko vyvezlo o 3,24 TWh více energie, než dovezlo, v roce 2024 čistý export energie dosáhl 2,95 TWh. Čistý slovenský export se v roce 2024 meziročně snížil o téměř 14 %. V rámci dovozu nejvíce elektřiny na Slovensko proudilo z ČR a Polska.

Spotřeba elektřiny na Slovensku zřejmě vzroste po dokončení ohlášené investice slovensko-čínské firmy Gotion InoBatteries, která postaví na Slovensku továrnu na výrobu baterií do elektromobilů. Výrobní kapacita v první fázi dosáhne 20 GWh s možností jejího následného zvýšení až o 100 procent.

Možný problém s nedostatkem elektřiny související s podporou elektromobility hodlá Slovensko řešit výstavbou nového jaderného bloku. Současně začíná s přípravou projektu malých modulárních reaktorů, což otevírá nové příležitosti pro české firmy.

Příležitosti pro české firmy nabízí budování dobíjecích a rychlonabíjecích stanic pro elektromobily, skladování elektřiny, budování inteligentních řešení (automatizace, big data a smart sítě). Dlouhodobě nevyužívanou příležitostí jsou geotermální prameny, které jsou hojně zastoupeny podél hranice s Maďarskem. Aktuálně se pracuje na projektu využívání geotermální energie v Košické kotlině. Projekt má být financován z Fondu pro spravedlivou transformaci EU.

Další příležitostí je připravovaná výstavba větrných parků. Slovenská asociace fotovoltaického průmyslu a OZE připravují výstavbu větrného parku s instalovaným výkonem větrných elektráren 1 116 MW. Na projekty elektrárny s výkonem 509 MW již byl podán záměr na posouzení vlivů na životní prostředí. Kompletní větrný park by mohl vyrábět elektřinu pro 736 tisíc domácností na Slovensku. Celkově se jedná až o 150 nových větrných farem do roku 2030 v hodnotě 1,4 mld. EUR. V objektu jaderné elektrárny Jaslovské Bohunice má vzniknout největší fotovoltaická elektrárna na Slovensku s výkonem 48 MW. 

Slovensko plánuje obnovit v katastru města Gbely již zlikvidovaný vrt na ověření množství zásob zemního plynu, jeho těžbu a případné využití na výrobu elektrické energie. K obnovení vrtu je nutno vybudovat transformátor a elektrickou přípojku v délce cca 1200 metrů. Plyn vytěžený na Slovensku v současnosti pokrývá pouze jedno procento z celkové roční spotřeby, která se pohybuje kolem 5 mld. m³ zemního plynu.

Potenciál pro výrobu elektřiny mají rovněž bohaté zdroje geotermální energie na velké části území Slovenska. Dosud není v zemi žádná geotermální elektrárna. Jeho energie je využitelná jak ve formě tepelné energie na topení, tak i na výrobu elektrické energie. Potenciál geotermální energie při dekarbonizaci teplárenství by mohl být podstatně výrazněji využíván právě v souvislosti se zdejším rozvinutým centrálním vytápěním.  Projekty a realizace co nejefektivnějšího využití tohoto jedinečného energetického zdroje mohou být vhodnou příležitostí rovněž pro české firmy, a to jak z oblasti hlubinných vrtů, tak i z oblasti energetiky.

Příležitosti pro české firmy nabízí také energetické využití a zhodnocování komunálního odpadu, zlepšování energetické hospodárnosti budov (například zateplování, kotle na biomasu, fotovoltaické panely, sluneční kolektory, tepelná čerpadla či úsporná svítidla) s odhadovanými náklady 6 mld. EUR v následujících deseti letech. Ve veřejném prostoru půjde dále o výměnu veřejného osvětlení ve městech a obcích za 600 mil. EUR nebo podporu „zelených“ veřejných zakázek. Na Slovensku pokračuje rovněž projekt Zelená domácnost na financování podpory instalace obnovitelných zdrojů energie.

Obranný a bezpečnostní sektor

Slovensko následuje trend enormního zvyšování výdajů na obranu, přičemž v roce 2024 vydalo minimálně požadovaná 2 % HDP. Připravuje nákup nových obrněných transportérů, nadzvukových stíhaček, houfnic, vrtulníků, moderních radarů a dalších produktů. Ministerstvo obrany plánuje v průběhu následujících osmi let investovat do modernizace armády celkem 9 mld. EUR. Připravuje významné projekty na modernizaci pozemních sil a podzvukového letectva, které představují výraznou příležitost pro uplatnění produktů české provenience, jako jsou např. podzvukové letouny, nákladní vozidla, ruční palné zbraně, ale i celá řada dalších. Česká i Slovenská republika mají zájem o užší spolupráci svých armád a sjednocení výzbroje pro zvýšení vzájemné součinnosti a bojových schopností.

Současný stav v armádě charakterizuje zastaralost výzbroje, techniky, materiálu i komunikačních a informačních systémů. Na základě závazků vůči NATO musí Slovensko dobudovat těžkou mechanizovanou brigádu. Obranný průmysl zažívá v důsledku geopolitického napětí a ozbrojených konfliktů, zejména války na Ukrajině, výrazný rozmach. Slovensko čekají masivní investice do obrany, Ministerstvo obrany plánuje v průběhu následujících osmi let investovat do modernizace armády téměř 9 mld. EUR. Slovensko chce rovněž zvýšit výdaje na obranný výzkum. Připravuje významné projekty na modernizaci pozemních sil a podzvukového letectva, které představují výraznou příležitost pro uplatnění produktů české provenience, jako jsou například podzvukové letouny, nákladní vozidla, ruční palné zbraně, ale i celá řada dalších.

Úspěšná spolupráce v obranném průmyslu probíhá při výrobě ručních zbraní a munice. Značný potenciál má rovněž budoucí spolupráce ve výrobě, opravách, servisu a delaboraci vojenské techniky, výrobě zbraní, munice nebo vývoji a výrobě rádiových navigačních systémů.

Mezi hlavní cíle dlouhodobého plánu rozvoje rezortu obrany patří, kromě vybudování těžké mechanizované brigády, také například navyšování a zkvalitňování personálních kapacit ozbrojených sil, reorganizace vzdušných sil v souladu s potřebami pro nově zavedenou techniku, jakož i vytvoření jednotky kybernetických operací nebo dobudování Společného operačního velitelství.

Česká republika vnímá Slovenskou republiku jako klíčového partnera pro spolupráci v obranném a bezpečnostním sektoru a má zájem nadále rozvíjet spolupráci na bilaterálních projektech i projektech v rámci NATO, EU a V4. Spolupráce mezi českým a slovenským obranným průmyslem probíhá nepřetržitě, a to i v rámci oborových asociací.

Obranný průmysl má pro obě země klíčový potenciál. ČR i SR mají tradiční podniky obranného průmyslu a mimořádné know-how. Společně mohou být obě země konkurenceschopné na globální úrovni. Potřebují získat nové trhy a vytvářet nová pracovní místa. Trhy v obou zemích jsou malé a mezinárodní konkurence silná.

Perspektivní spolupráce českých a slovenských firem se tak nabízí při zapojení obou rezortů obrany a domácího průmyslu do strategických akvizičních projektů a koordinovaném postupu ve společných projektech v rámci Evropského obranného fondu (European Defence Fund). Fond nabízí granty na společný výzkum inovativních obranných technologií a produktů a taktéž pobídky ke spolupráci na společném vývoji a akvizicích obranného materiálu a technologií. Evropský obranný fond by měl přispívat ročně částkou až 5,5 mld. EUR na posílení obranyschopnosti EU.

Zcela nové možnosti se nyní českým firmám naskytují ve spolupráci se slovenskými firmami v souvislosti s válečným konfliktem na sousední Ukrajině. Jedná se například o společné akvizice, rámcové smlouvy nebo nové joint venture mezi českými, slovenskými a ukrajinskými firmami.

Slovenské ozbrojené síly oceňují vysokou technologickou úroveň českých produktů. Přezbrojování ozbrojených složek na Slovensku probíhá průběžně. České firmy by se měly účastnit veřejných soutěží na dodávky zboží a služeb pro slovenský obranný průmysl a více v této oblasti využívat spolupráci se slovenskými firmami.

Automobilový sektor

Automobilový průmysl je hnací silou slovenské ekonomiky, přičemž vytváří 13 % HDP a 42 % slovenského exportu. V současnosti tvoří automobilový sektor na Slovensku čtyři automobilky, 350 dodavatelů a agregovaně tento sektor zaměstnává 261 tisíc lidí. Slovensko je největším výrobcem automobilů na obyvatele na světě. Dochází také k rozvoji elektromobility, v roce 2030 by mělo na Slovensku jezdit podle odhadu 30 – 40 tisíc elektrických automobilů. Na Slovensko přichází již pátá automobilka (Volvo Cars), která bude od roku 2026 vyrábět u Košic 250 tisíc elektromobilů ročně.

Automobilová výroba je pilířem slovenského průmyslu, vytváří 13 % HDP, 54 % celkové průmyslové výroby a 42 % slovenského exportu. Tvoří jej čtyři automobilky: Volkswagen, Kia, Stellantis (dříve PSA Group), Jaguar Land Rover a více než 350 dodavatelů. Automobilový průmysl zaměstnává přímo 176 tisíc lidí, přičemž agregovaně je to až 261 tisíc lidí.

Slovensko nadále patří ke světovým lídrům ve výrobě automobilů, i když jejich počet v roce 2024 klesl pod jeden milion. V roce 2024 se na Slovensku vyrobilo celkem 993 tis. aut. V porovnání s rokem 2023 jejich počet klesl o 87 tis. kusů. Na tisíc obyvatel se  na Slovensku vyrobí 182 automobilů, což je nejvíce na světě na počet obyvatel.

Aktuálně automobilky Jaguar Land Rover a Volkswagen Bratislava posuzují vliv nově zavedených cel USA na dovoz aut do USA. Právě tyto dvě automobilky vyvážejí své produkty především na americký trh. Zavedení 25% cel může jejich export do USA  výrazně negativně ovlivnit.

Automobilový trh na Slovensku prochází strukturálními a technologickými změnami. V následujících letech se očekává příchod velkých výzev, k nimž patří především další snižování limitů emisí CO2/km, rozvoj digitalizace a zejména elektrifikace modelů. Právě schopnost adaptovat se na nové systémy a elektrifikaci vyráběných aut bude klíčová pro dodavatele. V současné době vyrábí na Slovensku elektromobily automobilka Volkswagen (modely Volkswagen e-up, Škoda e-Citigo a Seat Mii electric) a Stellantis (Peugeot e-208). Zbývající automobilky (Kia, Jaguar Land Rover) výrobu elektrických aut postupně připravují a zavádějí.

Zcela nový výrobní závod na výrobu elektromobilů postaví na východě Slovenska švédská automobilka Volvo Cars. Investice dosáhne celkem 1,2 mld. EUR, z toho celou pětinu tvoří předpokládaná podpora státu. Volvo se tak stane již pátou automobilkou, která bude mít výrobní závod na Slovensku. Společnost Volvo bude u Košic vyrábět pouze elektromobily. Nový výrobní závod Volvo Cars bude umístěn ve strategickém průmyslovém parku Valaliky u Košic na východním Slovensku. Výstavba košického závodu byla zahájena v roce 2024, s instalacemi zařízení a výrobních linek se počítá v průběhu roku 2025. Se sériovou výrobou v nové továrně by měla společnost začít v roce 2026. Velkým plusem této lokality je skutečnost, že tento průmyslový park nabízí rovněž prostor pro další růst i rozšiřování. Roční kapacita nového výrobního závodu bude 250 tisíc elektromobilů. Očekává se vytvoření až 13 tisíc nových pracovních míst, přičemž v samotném závodě najde práci 3300 pracovníků. V rozmezí let 2024-2027 proinvestuje Volvo na Slovensku téměř 2 mld. EUR.

Výstavba zcela nového výrobního závodu na výrobu elektromobilů Volvo na Slovensku představuje rovněž zcela nové příležitosti pro české firmy. Jedná se jak o možnosti subdodávek v průběhu výstavby samotné továrny a instalace výrobních linek, tak i následných dodávek celé škály komponentů pro výrobu elektromobilů po spuštění sériové výroby v roce 2026.

Exportní příležitosti existují pro dodavatele autodílů a příslušenství pro klasické automobily se spalovacími motory, hybridními motory i pro elektromobily. V oblasti elektromobility se nabízí exportní potenciál u baterií, energeticky úsporných a zároveň ultra rychlých nabíjecích systémů, vysokonapěťových systémů, výzkumu inteligentních sítí či softwaru potřebného k řízení baterií.

Potenciál nabízí rovněž budování rychlonabíjecích stanic pro elektromobily na dálnicích a hlavních silničních tazích, budování čerpacích stanic pro auta na zkapalněný plyn (LPG), stlačený plyn (CNG) a vodík.

Další příležitosti nabízí tzv. oběhová ekonomika v automobilovém průmyslu. Jedná se například o lepší management při recyklaci odpadů z výroby aut, větší využívání použitých materiálů, recyklaci složitých kompozitních materiálů a lithium-iontových autobaterií nebo zvýšení kapacity autobaterií.

Zemědělství a potravinářství

Potravinová soběstačnost na Slovensku se dlouhodobě pohybuje na úrovni 40 %. Obdobná situace je i na pultech obchodních řetězců, které sice propagují slovenské potraviny, ale v konečném důsledku jich nabízejí málo, rovněž okolo 40 %. Každý pracovní den přijíždí do země přes 1000 kamionů s potravinami. Slovensko nabízí velké příležitosti při budování jatek, mrazíren, konzerváren, zavlažovacích zařízení a zpracovatelských kapacit pro zeleninu a ovoce. Na Slovensku je nedostatek zpracovatelských kapacit pro maso, zeleninu i ovoce a ty existující potřebují modernizaci, přičemž konzervárenský průmysl v zemi téměř zmizel.

Nedostatek zpracovatelských kapacit v rostlinné i živočišné produkci je jedním z hlavních důvodů vzrůstajícího salda obchodní bilance slovenského agrosektoru. Slovensko vyváží základní produkty z důvodu stále nízké technické vybavenosti sektoru a naopak dováží zpracované produkty. Až téměř 80 % toho, co Slovensko v rámci agrosektoru dováží ze zahraničí, by dle zemědělců bylo schopné zpracovat a vyrobit doma, kdyby disponovalo dostatečným technickým, ale i lidským potenciálem. Aktuálně slovenské zemědělství, konkrétně chov hovězího dobytka, zápasí s vysoce infekčním onemocněním zvířat, se slintavkou a kulhavkou. To se výrazně promítne do následného  zvýšení dovozu masa, mléka a mléčných výrobků. 

Saldo zahraničního obchodu Slovenska s potravinářskými a zemědělskými výrobky v roce 2024 překročilo 2,3 mld. EUR. Meziročně se prohloubilo o téměř 21 %. Záporné saldo se meziročně prohloubilo u živočišných výrobků o téměř 11%, u rostlinných výrobků až o 240 % a u potravin, nápojů a tabáku o 17 %. V porovnání s rokem 2023 byl dovoz potravinářských a zemědělských výrobků o 6 % vyšší. V meziročním srovnání byl nižší dovoz rostlinných výrobků, dále olejů a tuků.  

Slovensku se nadále nedaří zvyšovat svou soběstačnost ani u zpracovaných potravin, ani u masa, zeleniny či ovoce. Některé pěstitelské plochy dále klesají.

Celková výměra zemědělské půdy na Slovensku je 2 375 025 hektarů. Největší část z této výměry představuje orná půda (59,17 %) a trvalé travní porosty (35,79 %). Nejmenší zastoupení mají chmelnice, ovocné sady, vinice a zahrady. Slovensko má 6 tis. hektarů ovocných sadů. I přesto, že se na Slovensku každý rok vysázejí nové ovocné sady, nedaří se zvyšovat soběstačnost v ovoci. Pouze u jablek je Slovensko soběstačné, a to na úrovni kolem 40 %. Poměrně paradoxně, v porovnání s minulostí, má Slovensko nejnižší míru soběstačnosti u meruněk, broskví nebo rybízu.

Výměra zemědělské půdy se každým rokem zmenšuje o cca 2,47 %. Na zemědělské půdě se preferuje pěstování plodin, které jsou lukrativní na trhu. Pěstují se zejména energetické plodiny jako slunečnice, kukuřice a řepka. Rozloha energetických plodin se zvýšila téměř o 200 %. Rozšiřování pěstování energetických plodin jde však na úkor pěstování krmiva, cukrové řepy, brambor a zeleniny. Právě u těchto zemědělských a potravinářských komodit vykazuje Slovensko klesající vlastní soběstačnost. Každým rokem klesá sazební plocha brambor, prozatím je soběstačnost u brambor na úrovni 40 %.

Příčinou trvale nízké potravinové soběstačnosti je vedle poklesu v pěstování potravinářských plodin i trvale klesající trend v živočišné výrobě. Počty hovězího dobytka klesly od roku 1998 o cca 30 %, drůbeže o cca 22 % a počty prasat až o více než 64 %.

Nízká produkce potravin se ještě výrazněji prohlubuje a zároveň z důvodu vysokých cen energií se jejich cena výrazně zvyšuje. Zhruba 60 % potravin musí Slovensko dovážet. Důvodem je především nedostatek, respektive zcela chybějící zpracovatelské zázemí. Slovensko vyváží živý dobytek, protože má nedostatek stájí pro dobytek, jatek a dováží zpracované drahé maso. Podobně, Slovensko s klimaticky absolutně vhodnou oblastí na pěstování zeleniny a ovoce, musí z důvodu nedostatku zpracovatelských kapacit vyvážet surovou zeleninu a ovoce a dováží zpět jak surovou, tak především téměř úplně všechnu mraženou zeleninu a ovoce. Chybí zde konzervárny, mrazírny i sklady pro ovoce a zeleninu.

Slovensko nezbytně potřebuje investice do prvovýroby a zpracování mléka. Stav v oblasti mléčného sektoru je alarmující a dokonce hrozí, že nebude produkovat a zpracovávat mléko již po roce 2028. Modernizace prvovýrobců a zpracovatelů mléka je poslední šancí na záchranu slovenského mlékárenství.

Příležitosti se nabízí rovněž při výstavbě kafilérií, které mohou zpracovávat bioodpad. Příležitosti pro české firmy existují také při budování a modernizaci zavlažovacích systémů, zpracovatelských kapacit a dodávkách masa, masných výrobků, konzervované a mražené zeleniny a ovoce.

Zahraniční potraviny z ekonomicky vyspělejších zemí EU, například Německa a Rakouska, jsou však kritizovány kvůli horší kvalitě stejných potravin na Slovensku, než v domovských zemích. Potenciál pro export potravin z ČR na Slovensko nadále existuje, například u mléčných výrobků, uzenin, masa a zpracovaných masných výrobků, cukrovinek, vína z hroznů, regionálních piv či ovocných šťáv. Trvale žádoucími českými mlékárenskými produkty na slovenském trhu jsou vedle mléka zejména tvaroh a máslo.

Výzkum, vývoj, inovace a vzdělávání

Slovensko, jakožto malá země silně ekonomicky závislá na automobilovém průmyslu, se začíná výrazněji orientovat i na podporu vědy, výzkumu, inovací a vzdělávání. Do rozvoje a využití lidského kapitálu hodlá v nejbližších letech investovat 2,6 mld. EUR. Slovenská vláda v roce 2023 schválila Koncepci dlouhodobé podpory rozšíření inovací ve vzdělávání. V zemi chybí vědecko-výzkumná centra. Příležitosti pro české firmy se tak na Slovensku otevírají nejen v modifikovaném automobilovém průmyslu a výše zmiňované ochraně klimatu a životního prostředí, ale také v dalších oblastech, jako jsou například úsporná energetická řešení, digitalizace výroby a státní správy a další oblasti.

Slovenská vláda schválila v roce 2023 Koncepci dlouhodobé podpory rozšíření inovací ve vzdělávání. Pracovní skupiny v současnosti připravují způsob mechanismu implementace Koncepce dlouhodobé podpory rozšíření inovací ve vzdělávání. Zvažuje se možnost podpory rozšíření inovací prostřednictvím nového fondu. Úkolem nové koncepce má být zvýšení přínosu pro stát z titulu ověřených inovací podporou jejich rozšíření pro co největší část cílové skupiny, tedy především pro žáky a učitele škol.

Podle série průzkumů veřejného mínění mají občané Slovenska menší zájem o vědu, technologie a inovace, než je průměr v rámci EU. Dle zveřejněných údajů pouze pětina mladých lidí ve věku 15-24 let má o nové výzkumné a technologické objevy velký zájem. Právě tato skutečnost je také jedním z klíčových důvodů, proč vláda SR klade důraz na podporu vědy a výzkumu a na propojení akademického sektoru s výrobou. V rámci vzdělávání je jedním z aktivních přístupů podpora duálního vzdělávání, které má na Slovensku dlouhodobou a úspěšnou historii. Právě vhodné a včasné propojení teorie, vědy a praxe je silným motivačním aspektem pro zvyšování zájmu mladých lidí o vědu, výzkum, inovace a vzdělávání.

V rámci vzdělávání je jedním z aktivních přístupů podpora duálního vzdělávání. Podpůrných a zároveň popularizačních aktivit směřujících k propojení vědy, výzkumu, inovací a praxe je zatím na Slovensku poměrně málo, a když už existují, tak jsou soustředěny pouze ve větších městech. Jako příklad lze uvést centrum „Steel Park“ v Košicích nebo „Aurelium“ v Bratislavě. V těchto tzv. zážitkových centrech vědy se žáci a studenti různého věku přiměřenou a vhodnou formou seznamují s vědou, inovacemi a jejich možným praktickým uplatněním. Příkladem propojení praxe a výzkumu je košický klastr „IT Valley“. Jedná se v podstatě o jediné vysoce sofistikované vědecké centrum na Slovensku, kde se úspěšně propojily místní univerzity, samospráva, firmy a výzkumné instituce.

S výjimkou duálního vzdělávání, které se zatím celkem daří, zejména díky několika velkým průmyslovým firmám, udržovat a podporovat, je dalších aktivit směřujících k podpoře propojení vědy, výzkumu a praxe na Slovensku poměrně málo. Jedním z hlavních důvodů nedostatku podpůrných a zároveň popularizačních aktivit, zejména pro mladé lidi zvažující svou budoucnost, je absence propracovaného plánu podpory a rozvoje vědy a téměř absolutní nedostatek vědecko-výzkumných center.

Proto zřizování center vědy, výzkumu a inovací na Slovensku právě v současné době, kdy je obecně zdůrazňována nezbytnost nových vědeckých postupů zaměřených především na zlepšování a ochranu klimatu a životního prostředí, lze považovat za vysoce aktuální a významnou investiční příležitost rovněž pro české podnikatelské subjekty a investory. Slovensko hodlá postupně zvyšovat investice do výzkumu a vývoje ze státního rozpočtu tak, aby se v roce 2030 dostaly na úroveň 0,67 % HDP. Do rozvoje a využití lidského kapitálu hodlá v nejbližších letech investovat celkem 2,6 mld. EUR.

Aktuálně se do popředí dostává umělá inteligence, její vliv a uplatnění ve vzdělávání, medicíně, kultuře i podnikatelském prostředí. Uskutečňuje se množství workshopů za účasti zahraničních odborníků, na školách se testuje využití AI u zkoušek. S inovacemi a s digitalizací je úzce spojena i budoucnost jaderné energetiky jak globálně, tak i na Slovensku, kde jaderná energetika patří ke klíčovým sektorům slovenské ekonomiky.    

Slovenští studenti stále více odcházejí studovat na české univerzity. Nejvíce jich studuje na Masarykově univerzitě v Brně, kterou na Slovensku označují za nejkvalitnější slovenskou vysokou školu, a o její učitele i studenty má zájem bratislavská Komenského univerzita. Právě jejich prostřednictvím by slovenská univerzita chtěla zvýšit svůj kredit. Již se objevují i první signály o tom, že v Bratislavě má vzniknout nové centrum excelence pro oblast zdraví inspirované právě centrem CEITEC na Masarykově univerzitě, přičemž ředitel tohoto centra byl jmenován do Rady vlády Slovenské republiky pro vědu, techniku a inovace. Lze očekávat, že je to velmi dobrý a silný impuls pro další rozvoj vědy, výzkumu, inovací a vzdělávání na Slovensku.

Příležitosti pro české firmy se tak na Slovensku otevírají nejen v modifikovaném automobilovém průmyslu a výše zmiňované ochraně klimatu a životního prostředí, ale také v dalších oblastech, jako jsou například úsporná energetická řešení, digitalizace výroby a státní správy a podobně.

Informace o stavu digitalizace a o moderních technologiích na Slovensku v oblasti vzdělávání lze každoročně získávat na mezinárodní konferenci ITAPA v Bratislavě. Jde o největší a nejdůležitější konferenci o digitalizaci a moderních technologiích na Slovensku.

• Teritorium: Evropa | Slovensko | Zahraničí

Doporučujeme