Název projektu | Ekonomická vazba pacienta ke zdraví | ||
Gestor | MZd | Spolugestor | |
Zahájení projektu | 2011 | Ukončení projektu | 2013 |
Obsah, charakteristika projektu
Projekt je zaměřen na racionalizaci poptávky ze strany pojištěnců, podporu péče o vlastní zdraví i zohlednění nákladů zdravotnických zařízení na služby související s vlastním pobytem pacienta v zařízení. Zahrnuje tedy jak opatření, která se dají považovat spíše za podporu prevence, tak i opatření směřující k odstranění nákladů zdravotnických zařízení přímo nesouvisejících s léčbou.
Klíčovou součástí projektu je pak definice standardu jako základní varianty zdravotní služby z hlediska provedení, materiálu, diagnostiky a následné péče. Nadstandardem je potom varianta využívající shodnou, ale komfortnější technologii, postup, materiál, zajištění následné péče atd.
Existence nadstandardu umožní připlácení si za některé (z medicínského hlediska ne nezbytné) typy materiálu či úkony. V systému tak bude nejen více peněz, ale zvýší se i transparence a omezí možnosti korupčního jednání. Spoluúčast je nutno chápat nejen jako zdroj prostředků zdravotních, ale zdůrazňovat i motivační charakter pro pacienta a jeho monitorování kvality poskytovaných služeb, včetně vykázaných výkonů.
Popis stávající situace, důvody řešení
Spoluúčast pacienta a jeho zainteresovanost na starosti o vlastní zdraví patří mezi jednu z klíčových oblastí definujících povahu systému zdravotnictví. Jedná se o oblast poměrně kontroverzní a politicky citlivou.
V minulosti byly podniknuty určité kroky (regulační poplatky) orientované především na omezení zbytné poptávky. Ukazuje se však, že systém potřebuje určité parametrické úpravy, které by reflektovaly účinnost jednotlivých dílčích opatření. V systému rovněž v současné době chybí finanční zainteresovanost pojištěnce na prevenci a zdravém životním stylu.
Nadstandard poskytne možnost připojištění, omezí korupci a klientelismus a v neposlední řadě povede ke zvýšení přísunu prostředků do systému.
Příklad ze zahraničí
Problematika standardů je řešena v mnoha zemích EU15. Velmi přijatelný systém z hlediska zátěže pojištěnce nabízí např. Nizozemí, kde je možnost výběru volitelných variant zajišťování péče, včetně míry spoluúčasti pacienta na jednotlivých plánech. Obdoba existuje rovněž v Německu.
Popis realizace projektu
Realizace projektu předpokládá úpravu některých zákonných i podzákonných norem, zejména ale tomuto předcházející hluboké analýzy, a to především v části projektu týkající se standardu či nadstandardu. Rovněž je třeba do tvorby analýz zapojit relevantní partnery jak v rámci politického spektra, tak zejména z řad odborné veřejnosti. Participace těchto skupin by měla zaručit stabilitu nastaveného systému v čase. Část projektu zaměřená na prevenci patří do gesce jednotlivých pojišťoven a měla by být součástí určité konkurence mezi nimi.
V rámci analytické části týkající se definice standardu je třeba zvážit veškeré relevantní etické, medicínské i ekonomické aspekty jednotlivých „položek“. Vzhledem k obsáhlosti dnešní medicínské praxe bude s velkou pravděpodobností realizace tohoto subprojektu řešena spíše negativním výčtem postupů nespadajících do standardu. Tento způsob řešení je nutný zejména pro dodržení přijatelných časových termínů.
Součástí realizace nezbytně musí být i informování široké veřejnosti o smyslu prováděných opatření.
Výstupy projektu
Vyhláška upravující problematiku nadstandardu, novelizace zákona 48/1997 ve smyslu potřebných změn regulačních poplatků, kontinuální vytváření programů podporujících zainteresovanost na prevenci a zdravém životním stylu a dodržování léčebného postupu v případě nemocných.
- Nevybírání poplatků v ordinacích je možno upravit v úhradách, například zvýšenou kapitační platbou u praktických lékařů a bonusem ke korunové hodnotě bodu u ambulantních specialistů. Alternativně je možno refundovat poplatky vybrané za výkony provedené v rámci certifikovaného léčebného plánu pojišťovnou.
- obsah Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti ČR
- diskusní fórum ke Strategii mezinárodní konkurenceschopnosti ČR