MZV: Mapa globálních oborových příležitostí
Tádžikistán je v důsledku občanské války v 90. letech nejchudší zemí ve Střední Asii. Země si drží stabilní růst HDP okolo 5-7 %, který by měl výhledově jen nepatrně zpomalit. Ekonomika Tádžikistánu je silně orientována na Rusko a Čínu. Zatímco Rusko je nejvýznamnější obchodní partner a zdroj remitencí pracovních migrantů, Čína je největším investorem a také věřitelem Tádžikistánu.
Vedení země se v posledních letech snaží realizovat reformy ve všech oblastech, modernizovat společnost a otevírat zemi světu, zahraničním investorům a obchodním partnerům. Přesto se i nadále jedná o zemi s autoritářským režimem, který silně zasahuje do veškerého dění. V roce 2022 přesáhla populace Tádžikistánu 10 mil. obyvatel a HDP na obyvatele (PPP) hodnotu 6 tis. USD. Tádžikistán může nabídnout levnou pracovní sílu, levnou elektřinu (přes 90 % z vodních elektráren) a velké nerostné bohatství (hliník, antimon a další). Tádžikistán má zájem rozvíjet projekty a spolupráci se zeměmi EU. Rovněž se nabízí řada příležitostí ve spolupráci se Světovou bankou, Mezinárodním měnovým fondem či Evropskou bankou pro regionální rozvoj, které v zemi dlouhodobě působí. Z hlediska exportního rizika OECD je země v nejhorší kategorii 7. Vzhledem k vysoké kategorii rizika se pro exportéry nabízí hledání projektů s mezinárodním financováním i zárukami, včetně evropské iniciativy Global Gateway.
| Ukazatel | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
| Růst HDP (%) | 8,30 | 7,00 | 6,00 | 5,10 | – |
| Veřejný dluh (% HDP) | 30,70 | 30,90 | 32,60 | 33,90 | – |
| Míra inflace (%) | 3,50 | 3,60 | 5,30 | 5,80 | – |
| Populace (mil.) | 10,22 | 10,46 | 10,71 | 10,96 | – |
| Nezaměstnanost (%) | – | – | – | – | – |
| HDP/obyv. (USD, PPP) | 6 180,00 | 6 600,00 | 6 890,00 | 7 230,00 | – |
| Bilance běžného účtu (mld. USD) | 0,58 | 0,06 | -0,05 | -0,13 | – |
| Saldo obchodní bilance (mld. USD) | -3,32 | -3,42 | -3,41 | -3,81 | – |
| Průmyslová produkce | – | – | – | – | – |
| Exportní riziko OECD | – | – | – | – | – |
| Predikce EIU | Zdroj: EIU, OECD, IMD | ||||
Zdroj: EIU, IMF
Zdroj: EIU
| Top 4 importní partneři 2023 (%) | |
| Rusko | 27,4 |
| Čína | 19,5 |
| Kazachstán | 15,2 |
| Uzbekistán | 8,4 |
| Zdroj: EIU | |
| Top 5 import dle zboží 2023 (mld. USD) | |
| Celkem | 5,7 |
| Oleje ropné, oleje z nerostů živičných (ne surové), přípravky z nich j. n.; odpadní oleje | 0,7 |
| Automobily osobní aj. vozidla pro dopravu osob | 0,5 |
| Pšenice (vč. špaldy) a sourež nemleté | 0,3 |
| Plyn zemní, případně zkapalněný | 0,2 |
| Dřevo jednoduše opracované, pražce železniční | 0,2 |
| Zdroj: Trade Map (International Trade Center) | |
Obranný a bezpečnostní sektor
Vzhledem k složité bezpečnostní situaci v regionu je obranný a bezpečnostní průmysl klíčovou prioritou vlády, která pro rok 2025 plánuje vyčlenit na přezbrojení armády přibližně půl miliardy USD. Výdaje na obranu a bezpečnost tak budou představovat 2,8 % HDP. Ministerstvo obrany dlouhodobě deklaruje zájem o spolupráci v obranném průmyslu, a to především v oblasti letecké techniky (modernizace L-39 a vrtulníků, lokalizace výroby malých letadel, výcvik pilotů apod.), modernizaci pozemní techniky, zbraní, radiolokační a telekomunikační techniky.
Energetika
Více než 98 % elektřiny v Tádžikistánu se vyrábí ve vodních elektrárnách, což představuje 93,9 % celkového instalovaného výkonu. Vodní elektrárny vyrobí 16,5 miliardy kilowatthodin (kWh) elektřiny. Existuje potenciál spolupráce při modernizaci zastaralých malých a středních vodních elektráren, případně výstavbě nových. Země se chce zaměřit také na produkci energie ze solárních zdrojů, jelikož je v Tádžikistánu 280-330 slunečných dnů za rok. Perspektivním oborem je taktéž modernizace přenosových soustav a propojení se sousedními zeměmi, jelikož v době letní “nadprodukce” Tádžikistán elektřinu exportuje, ale v zimním období není domácí produkce schopna pokrýt domácí spotřebu.
Zemědělství a potravinářství
Národní strategie pro přizpůsobení se změně klimatu Republiky Tádžikistán na období do roku 2030 určuje zemědělství jako jeden ze čtyř prioritních sektorů, ve kterých bude docházet ke stimulaci ekonomického růstu a urychlení modernizace. Tádžikistán potřebuje prostřednictvím zemědělství a potravinářství uspokojit domácí poptávku po potravinách, která roste v souvislosti s narůstající populací. Zároveň vidí velký potenciál v exportu své produkce za hranice. Zemědělský sektor Tádžikistánu generuje asi 20 % HDP, cca 20 % exportu země jsou zemědělské a potravinářské produkty a v sektoru zemědělství pracuje více než polovina obyvatel.
Zemědělství a potravinářství jsou důležitými odvětvími ekonomiky Tádžikistánu. Ačkoliv je asi pouze 7 % území vhodné pro zemědělskou produkci (zbytek tvoří hory), sektor díky příznivému klimatu generuje okolo 20 % HDP země a zaměstnává více než polovinu obyvatel. Kromě uspokojení domácí poptávky se Tádžikistán stále více snaží zaměřovat na export (především sušené ovoce, ořechy, ale i čerstvé ovoce a zeleninu). Proto je plánována do roku 2025 výstavba 5 logistických center a rozšíření kapacit pro zpracování. Zemědělská produkce Tádžikistánu vzrostla v roce 2024 o 10,6 %, ale zvýšil se i dovoz potravin. Vývoz činil 268,3 tis. tun produkce. Hlavní podíl na tom měla rostlinná výroba, která se zvýšila o 13,4 %, a živočišná výroba, která vzrostla o 4,9 %. V roce 2024 země nakoupila 227,6 tis. tun zemědělských produktů v hodnotě 186,9 mil. dolarů, což je o 83,1 tis. tun více než o rok dříve.
Země zároveň čelí velkým výzvám v souvislosti se změnou klimatu a přírodními katastrofami. Velmi relevantním tématem jsou udržitelná a chytrá řešení zavlažování v zemědělství a vysazování odolných plodin. Pro rozšíření exportu je nutné zpracování produkce, které prodlouží její trvanlivost, a proto je zde poptávka po potravinářském a balicím zařízení a linkách pro výrobu džusů, konzerv, sušených plodů, omáček, dětské výživy apod.
Zdravotnictví a farmacie
V roce 2024 bylo v Tádžikistánu 65 domácích farmaceutických společností, které vyráběly více než 582 druhů léků a léčivých přípravků, což je pouze malá část spotřeby země. Vzhledem k narůstající populaci Tádžikistánu rostou nároky na zdravotní péči a poptávka po dostupných léčivech. Státní program rozvoje farmaceutického průmyslu v Tádžikistánu na roky 2021-2025 vytváří výhodné podmínky pro lokalizaci výroby, přilákání investic, osvobozuje od daně z přidané hodnoty a cla dovoz moderních technologií a zařízení pro farmaceutický sektor apod. Nabízí se také možnosti při vybavování zdravotnických zařízení a školení personálu. V poslední době dochází k rozvoji soukromých klinik a zdravotních center, které mohou být taktéž perspektivními partnery pro spolupráci.
Počet obyvatel Tádžikistánu přesahuje 10 mil. S tímto trendem rostou mj. nároky na zdravotní péči, životní úroveň a poptávka po kvalitních lécích a léčivech. V této souvislosti byl přijat Státní program na rozvoj farmaceutického průmyslu na roky 2021–25. Aktuálně Tádžikistán dováží asi 90 % léků (z Indie, Ruska, Litvy, Ukrajiny a dalších zemí), proto existuje možnost diverzifikace dodávek i např. z ČR. Hlavním cílem státního programu je však přilákání investic do farmaceutického průmyslu a lokalizace výroby na území Tádžikistánu. Země se chce vymanit z této vysoké závislosti, a proto nabízí pro případné investory výhodné podmínky a podporu.
Perspektivní cestou může být navázání spolupráce formou rozvojové pomoci (dodávky zařízení a školení) s následnou komerční návazností. Vzhledem ke zvyšujícím se nárokům na zdravotní péči se nabízí také možnosti při vybavování zdravotnických zařízení a školení personálu. Spolupráce je možná nejen se státními zařízeními, ale také se soukromými klinikami, které především v hlavním městě přibývají a získávají stále větší popularitu.
V oblasti zdravotnictví existují příležitosti pro české firmy u řady aktivit, jako jsou například rekonstrukce nemocnic, výstavba specializovaných zdravotnických zařízení, dodávky zdravotnické techniky, nemocničních lůžek, léků či komunikační techniky.
Dopravní infrastruktura
Tádžikistán má ambice stát se dopravním koridorem regionu. Vláda se chce věnovat budování mezinárodních silničních tras a taktéž postupně přecházet na bezemisní dopravní prostředky. Ve všech fázích těchto projektů je možné najít příležitosti pro zapojení českých firem, ale klíčová je cena a možnost financování.
Připravované investiční projekty jsou zaměřené zejména na výstavbu a modernizaci silniční sítě zajišťující propojení jak složitě dostupných regionů Tádžikistánu, tak i tranzitního propojení směrem s Afghánistánem, Uzbekistánem a Čínou.
V první polovině roku 2025 bude v Gorno-badachšánské autonomní oblasti (GBAO) dokončena výstavba úseku silnice Kalai Khumb – Vanj – Rushan na hranici, čímž se jeho délka zkrátí o 16 km. To bude možné díky dvěma tunelům – jeden bude dlouhý 1,8 km a druhý 3,4 km.
Budou dokončeny práce na výstavbě 4,5 km silnic, 550 metrů lavinových koridorů a dvou mostů: jednoho dlouhého 82 metrů přes řeku Shoref a druhého dlouhého 200 metrů přes řeku Gund. V Sugdské oblasti se plánuje obnova 52 kilometrů silnic národního a mezinárodního významu.
Během příštích tří let bude v Dušanbe postaveno a uvedeno do provozu 40 kilometrů silnic se 7 nadjezdy. Výstavba probíhá ve většině případů prostřednictvím čínských společností, ale nabízí se příležitosti např. v dodávkách techniky, řídicích systémů apod. Ve všech fázích těchto projektů je možné najít možnosti pro zapojení českých firem, ale klíčová je cena a dostupnost financování.
S cílem adaptace na změny klimatu a přechod na “zelenou” ekonomiku Tádžikistán postupně přechází na ekologické dopravní prostředky. Do země je nově zakázáno vozit automobily starší 10 let. V roce 2023 začaly v Dušanbe jezdit první taxi elektromobily, v roce 2024 pak 30 elektrických autobusů, jejichž montáž probíhá v Tádžikistánu. Pro přechod na bezemisní dopravní prostředky je nutné budovat infrastrukturu, podmínky pro jejich využívání, systémy pro řízení dopravy apod. Dopravní infrastruktura je jednou z regionálních priorit EU v kontextu iniciativy Global Gateway, v případě jakéhokoliv projektu v této oblasti stojí za zvážení žádost o finanční a další podporu EU. Vzhledem k velikosti země a směřování většiny prostředků do hlavního města Dušanbe se bude pravděpodobně jednat spíše o kusovou záležitost, která by mohla být zajímavá pro menší české firmy.