Indie: Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled

20. 9. 2018

© Zastupitelský úřad ČR v Dillí (Indie)

1.1. Oficiální název státu, složení vlády

Název státu:

  • česky: Indická republika
  • anglicky: The Republic of India
  • hindsky: Bhárat Ganradžja

Složení vlády k 20. 9. 2018:

Předseda vlády: Narendra Modi

Působnost:

  • Ministerstvo personálních záležitostí, veřejných stížností a penzí
  • Úřad pro atomovou energii
  • Úřad pro výzkum vesmíru
  • Všechny důležité politické otázky a ostatní portfolia, které nejsou přiřazeny ani jednomu z ministrů

Úřad vlády

  • Státní ministr: Jitendra Singh (spravující také Úřad pro atomovou energii a Úřad pro výzkum vesmíru)

Ministerstvo zemědělství a podpory zemědělců

  • Ministr: Radha Mohan Singh
  • Státní ministryně: Krishna Raj
  • Státní ministr: Gajendra Singh Shekhawat
  • Státní ministr: Parshottam Rupala

Ministerstvo pro AYUSH (ájurvéda, jóga a naturopatie, júnání, siddha a homeopatie)

  • Státní ministr: Shripad Yesso Naik (samostatná působnost)

Ministerstvo chemikálií a hnojiv

  • Ministr: Ananth Kumar
  • Státní ministr: Inderjit Singh Rao
  • Státní ministr: Mansukh L. Mandaviya

Ministerstvo civilního letectví

  • Ministr: Suresh Prabhu
  • Státní ministr: Jayant Sinha

Ministerstvo uhlí

  • Ministr: Piyush Goyal
  • Státní ministr: Haribhai Parthibhai Chaudhary

Ministerstvo obchodu a průmyslu

  • Ministr: Suresh Prabhu
  • Státní ministr: C. R. Chaudhary

Ministerstvo komunikací (Department of Telecomunications)

  • Státní ministr: Manoj Sinha (samostatná působnost)

Ministerstvo plánovaní

  • Státní ministr: Inderjit Singh Rao (samostatná působnost)

Ministerstvo pro spotřebitelské otázky, distribuci potravin a veřejnou distribuci

  • Ministr: Ram Vilas Paswan
  • Státní ministr: C. R. Chaudhary

Ministerstvo korporátních záležitostí

  • Ministr: Arun Jaitley
  • Státní ministr: P. P. Chaudhary

Ministerstvo kultury

  • Státní ministr: Dr Mahesh Sharma (samostatná působnost)

Ministerstvo obrany

  • Ministryně: Nirmala Sitharaman
  • Státní ministr: Dr. Subhash Ramrao Bhamre

Ministerstvo pro rozvoj severovýchodního regionu

  • Státní ministr: Dr. Jitendra Singh (samostatná působnost)

Ministerstvo pro pitnou vodu a sanitaci

  • Ministr: Uma Bharati
  • Státní ministr: Ramesh Chandappa Jigajinagi

Ministerstvo pro vědy související s pozorováním Země

  • Ministr: Dr. Harsh Vardhan

Ministerstvo elektroniky a informačních technologií

  • Ministr: Ravi Shankar Prasad
  • Státní ministr: S.S. Ahluwalia

Ministerstvo životního prostředí, lesů a změny klimatu

  • Ministr: Harsh Vardhan
  • Státní ministr: Dr. Mahesh Sharma

Ministerstvo zahraničních věcí

  • Ministryně: Sushma Swaraj
  • Státní ministr: Gen. (Dr.) V. K. Singh (Retd.)
  • Státní ministr: M. J. Akbar

Ministerstvo financí

  • Ministr: Arun Jaitley
  • Státní ministr: Shiv Pratap Shukla
  • Státní ministr: P. Radhakrishnan

Ministerstvo potravinářského zpracovatelského průmyslu

  • Ministryně: Harsimrat Kaur Badal
  • Státní ministryně: Sadhvi Niranjan Jyoti

Ministerstvo zdravotnictví a péče o rodinu

  • Ministr: Jagat Prakash Nadda
  • Státní ministryně: Anupriya Patel
  • Státní ministr: Ashwini Kumar Choubey

Ministerstvo těžkého průmyslu a státních podniků

  • Ministr: Anant Gangaram Geete
  • Státní ministr: Babul Supriyo

Ministerstvo vnitra

  • Ministr: Rajnath Singh
  • Státní ministr: Hansraj Gangaram Ahir
  • Státní ministr: Kiren Rijiju

Ministerstvo bydlení a vymýcení městské chudoby

  • Státní ministr: Hardeep Singh Puri (samostatná působnost)

Ministerstvo pro rozvoj lidských zdrojů

  • Ministr: Prakash Javadekar
  • Státní ministr: Upendra Kushwaha
  • Státní ministr: Dr. Satya Pal Singh

Ministerstvo pro informační zdroje a vysílání

  • Státní ministr: Rajyavardhan Singh Rathore (samostatná působnost)

Ministerstvo práce a zaměstnanosti

  • Státní ministr: Santosh Kumar Gangwar (samostatná působnost)

Ministerstvo spravedlnosti

  • Ministr: Ravi Shankar
  • Státní ministr: P. P. Chaudhary

Ministerstvo pro mikro, malé a střední podnikání

  • Státní ministři: Giriraj Singh (samostatná působnost)

Ministerstvo pro otázky menšin

  • Státní ministr: Mukhtar Abbas Naqvi
  • Státní ministr: Dr. Virendra Kumar

Ministerstvo pro nové a obnovitelné zdroje energie

  • Státní ministr: Raj Kumar Singh (samostatná působnost)

Ministerstvo pro tradiční samosprávu (paňčájatí rádž)

  • Ministr: Narendra Singh Tomar
  • Státní ministr: Parshottam Rupala

Ministerstvo parlamentních záležitostí

  • Ministr: Ananth Kumar
  • Státní ministr: Arjun Ram Meghwal
  • Státní ministr: Vijay Goel 

Ministerstvo personálních záležitostí, veřejných stížností a penzí

  • Státní ministr: Dr. Jitendra Singh (samostatná působnost)

Ministerstvo pro ropný průmysl a zemní plyn

  • Ministr: Dharmendra Pradhan

Ministerstvo energetiky

  • Státní ministr: Raj Kumar Singh (samostatná působnost)

Ministerstvo železnic

  • Ministr: Piyush Goyal
  • Státní ministr: Manoj Sinha
  • Státní ministr: Rajen Gohain

Ministerstvo silniční dopravy a dálnic

  • Ministr: Nitin Jairam Gadkari
  • Státní ministr: Mansukh L. Mandaviya

Ministerstvo rozvoje venkova

  • Ministr: Narendra Singh Tomar
  • Státní ministr: Ram Kripal Yadav

Ministerstvo dolů

  • Ministr: Narendra Singh Tomar
  • Státní ministr: Haribhai Parthibhai Chaudhary

Ministerstvo pro vědu a technologii

  • Ministr: Dr. Harsh Vardhan

Ministerstvo námořní dopravy

  • Ministr: Nitin Jairam Gadkari
  • Státní ministr: Mansukh L. Mandaviya
  • Státní ministr: P. Radhakrishnan

Ministerstvo pro rozvoj lidských dovedností a podnikání

  • Ministr: Dharmendra Pradhan
  • Státní ministr: Anantkumar Hegde

Ministerstvo pro sociální spravedlnost a posilování postavení

  • Ministr: Thaawar Chand Gehlot
  • Státní ministr: Krishan Pal
  • Státní ministr: Ramdas Athawale
  • Státní ministr: Vijay Sampla

Ministerstvo statistiky a implementace programů

  • Ministr: D. V. Sadananda Gowda
  • Státní ministr: Vijay Goel 

Ministerstvo oceli

  • Ministr: Chaudhary Birender Singh
  • Státní ministr: Vishnu Deo Sai

Ministerstvo textilního průmyslu

  • Ministryně: Smriti Zubin Irani
  • Státní ministr: Ajay Tamta

Ministerstvo cestovního ruchu

  • Ministr: Alphons Kannanthanam (samostatná působnost)

Ministerstvo pro kmenové záležitosti

  • Ministr: Jual Oram
  • Státní ministr: Sudarshan Bhagat
  • Státní ministr: Jasvantsinh Sumanbhai Bhabhor

Ministerstvo pro vodní zdroje, správu řek a oživení Gangy

  • Ministr: Nitin Jairam Gadkari
  • Státní ministr: Arjun Ram Meghwal
  • Státní ministr: Dr. Satya Pal Singh

Ministerstvo pro záležitosti žen a dětí

  • Ministryně: Maneka Sanjay Gandhi
  • Státní ministr: Dr. Virendra Kumar

Ministerstvo mládeže a tělovýchovy

  • Státní ministr: Rajyavardhan Singh Rathore (samostatná působnost)

Zdroje aktuálních informací:

zpět na začátek

1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)

Počet obyvatel Indie a demografická struktura

V Indii probíhá sčítání lidu jednou za 10 let a naposledy proběhlo v roce 2011. Zpracovat údaje o více než jedné miliardě obyvatel si vyžádá nemalý čas a některé demografické údaje jsou publikovány s několikaletým odstupem. Nejnovější publikovaná data z roku 2015 odhadují současný počet obyvatel Indie na 1,295 miliardy. Přestože Indie patří mezi země s výrazným přírůstek obyvatelstva, tempo růstu počtu obyvatel se plynule snižuje. Ještě v roce 2004 přírůstek činil 1,6 %, v roce 2014 už to bylo 1,2 %. Zpomalení růstu přírůstku obyvatelstva je také patrné na věkové struktuře obyvatel.

Složení populace na základě posledního sčítání lidu

Věková skupina

Počet obyvatel (v mil.)

(%)

0–4

112,80

9,3

5–9

126,92

10,5

10–14

132,70

11

15–19

120,52

10

20–24

111,42

9,2

25–29

101,41

8,4

30–34

88,59

7,3

35–39

85,14

7,0

40–44

72,43

6,0

45–49

62,31

5,1

50–54

49,06

4,1

55–59

39,14

3,2

60–64

37,66

3,1

65–69

26,45

2,2

70–74

19,20

1,6

75–79

9,23

0,8

80–84

6,22

0,5

85–89

2,38

0,2

90–94

1,44

0,1

95–99

0,63

0,1

100+

0,60

0,1

Neidentifikovatelný věk

4,48

0,4

Celkem

1 210 854 977

100,0

Národnostní složení země

Indie je mnohonárodnostní stát, kterému dominuje indoárijská skupina (72 % Hindustánci, Bengálci, Gudžaráthové, Paňdžábci, Uríjci, Maráthové). Dalšími početnými skupinami je skupina drávidská (25 % Tamilové, Telugové, Kannadové, Malajámci aj.), etnické skupiny (Mundové) a horské skupiny v Himálajích.

Náboženské složení země

Podle sčítání lidu z roku 2001 v Indii převažovalo hinduistické náboženství (80,5 %), následované islámem (13,4 %), křesťanstvím (2,3 %) a ostatními náboženstvími, jejichž procentuální zastoupení bylo nižší než 2 %. .

Census z roku 2011 potom přináší především mírný nárůst procentuálního zastoupení indické muslimské komunity. Otázka náboženského zastoupení v Indii je velice citlivá a je politicky zatížená. V indické společnosti panuje mýtus rychle rostoucí populace muslimů. Muslimská komunita sice skutečně má tradičně vyšší porodnost než většinová hinduistická společnost, natalita  však mírně klesá a postupně se přibližuje k celoindickému průměru

Náboženské složení

2001

2011

Hinduismus

80,5 %

79,8 %

Islám

13,4 %

14,2 %

Křesťanství

2,3 %

2,3 %

Sikhismus

1,9 %

1,7 %

Buddhismus

0,8 %

0,7 %

Džinismus

0,4 %

0,4 %

Ostatní náboženství

0,6 %

0,7 %

Náboženství neuvedeno

0,1 %

0,2 %

Celkem

100 %

 

Odhad počtu obyvatel a držitelů identifikačních karet (k 30. dubnu 2018)

Svazový stát/ zvláštní teritorium

Odhad počtu obyvatel

Počet držitelů identifikačních karet Aadhaar

Procentní podíl na odhadovaném počtu obyvatel

Dillí

18 345 784

21 375 831

116,5 %

Goa

1 542 750

1 565 944

101,5 %

Himachal Pradesh

7 316 708

7 402 318

101,2 %

Punjab

29 611 935

29 855 892

100,8 %

Kerala

35 330 888

35 540 388

100,6 %

Haryana

27 857 649

27 972 200

100,4 %

Chandigarh

1 126 705

1 130 455

100,3 %

Telangana

38 472 769

38 459 456

100,0 %

Uttarakhand

11 090 425

10 835 621

97,7 %

Lakshadweep

71 218

69 270

97,3 %

Dadra & Nagar Haveli

378 979

364 263

96,1 %

Daman & Diu

220 084

210 224

95,5 %

Gujarat*

63 907 200

60 363 920

94,5 %

Andamany a Nikobary

419 978

391 947

93,3 %

Puducherry

1 375 592

1 281 766

93,2 %

Západní Bengálsko

97 694 960

90 999 858

93,1 %

Tamil Nadu

76 481 545

70 880 815

92,7 %

Chhattisgarh

28 566 990

26 473 218

92,7 %

Maharashtra

120 837 347

111 510 299

92,3 %

Odisha

45 429 399

41 922 788

92,3 %

Jharkhand

37 329 128

34 303 615

91,9 %

Karnataka

66 165 886

60 773 832

91,9 %

Andhra Pradesh

52 883 163

48 430 082

91,6 %

Tripura

4 057 847

3 601 125

88,7 %

Madhya Pradesh

82 342 793

73 026 996

88,7 %

Sikkim

671 720

583 963

86,9 %

Uttar Pradesh

228 959 599

197 429 983

86,2 %

Rajasthan

78 230 816

66 626 827

85,2 %

Mizoram

1 205 974

1 001 364

83,0 %

Bihar

119 461 013

98 752 109

82,7 %

Manipur

3 008 546

2 412 939

80,2 %

Arunachal Pradesh

1 528 296

1 173 055

76,8 %

Jammu Kashmir

13 635 010

9 923 881

72,8 %

Nagaland

2 189 297

1 228 338

56,1 %

Meghalaya

3 276 323

747 155

22,8 %

Assam

34 586 234

2 878 440

8,3 %

Celkem

1 335 610 549

1 181 500 177

88,5 %

zpět na začátek

1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.

Ukazatel

2013

2014

2015

 2016

2017

Růst HDP (v %)

6,4

7,4

8,1

7,1

6,7

HDP (v mld. USD)

1 856

2 039

2 102

2 273

2 591

HDP na obyvatele (v USD, PPP)

5 249

5 678

6 162

6 597

7 084

Míra inflace v % měřená průměr. indexem spotřebitelských cen

10,1

6,4

4,9

4,9

3,3

Míra nezaměstnanosti (v %)

5,2

7,3

7,1

5,0

3,9

Poznámka: zdroje dat Economist Intelligence Unit, nezaměstnanost - burza BSE ve spol. s institutem CMIE ; hospodářské statistické údaje v Indii odrážejí finanční rok, který začíná 1.4. a končí 31.3. Údaje za rok 2017 jsou vesměs odhadované. V případě nezaměstnanosti jsou statistiky spíše orientační.

Základní charakteristiky a vývoj ekonomiky

Indická ekonomika patří mezi sedm největších ekonomik na světě a rychlým tempem roste. Velikost indické ekonomiky koresponduje s relativně vysokým stupněm diverzifikace a s vysokou odolností vůči externím šokům. Globální recese před několika lety mimo jiné ukázala, jakou sílu má ekonomika, která se může opřít o obrovský domácí trh s rychle rostoucí agregátní poptávkou. V letošním roce by měl růst překonat opět hranici 7 % HDP a Indie by měla znovu získat na krátko ztracený přívlastek nejrychleji rostoucí velké ekonomiky. Indické výrobce v mnoha ohledech chrání vysoká cla a obtížně překonávané netarifní překážky. Velký význam má v ekonomice stále zemědělský sektor, který zaměstnává bezmála polovinu práce schopného obyvatelstva. Naopak průmysl se podílí na tvorbě HDP přibližně 17 % s tím, že vláda tento podíl chce zvyšovat až na 25 %. Státní sektor je v Indii stále relativně velký, což platí například zejména o bankovnictví. Vláda pokračuje v privatizaci státních podniků a na pomoc státním bankám zatíženým vysokým podílem nesplácených úvěrů vyčlenila v loňském roce finanční pomoc. Běžný účet platební bilance je dlouhodobě v záporném saldu kvůli vysoké převaze importu nad exportem. Na druhou stranu příliv investic a remitencí ve výsledku zajišťuje stabilní růst devizových rezerv. Vláda bude muset řešit celou řadu výzev spojených s neutěšenou situací v sektoru zemědělství a malých a středních podniků.

Celková míra veřejného zadlužení od roku 2002 trvale klesá (z 83 na 69 % HDP), míra zadlužení centrální vlády (bez dluhů svazových států) za stejné období klesla z 67 na 48 % HDP. Míra zahraničního zadlužení klesla v případě centrální vlády z 8 na 2,6 % HDP. Rizikem pro další vývoj ekonomiky je vysoká míra nesplácených úvěrů v bankovním sektoru a schopnost vlády zvládnout souběh reformních kroků spojených s demonetizací v roce 2016, zavedením jednotné daně na zboží a služby v roce 2017 a rozpočtově náročnými programy na snižování chudoby. Další rizika souvisí s růstem cen ropy, hrozbou růstu deficitu svazových států, zvyšováním vládních výdajů a souvisejícím tlakem na akceleraci inflace.

Vláda zvyšuje výdaje na modernizaci infrastruktury, dotace a sociální dávky s cílem zajistit si podporu voličů ve volbách do dolní komory v roce 2019. V aktuálním finančním roce se tak počítá s vyšším rozpočtovým schodkem kolem 3,5 % HDP. Po volbách by však měla pokračovat fiskální konsolidace a deficit by měl klesnout na 3 % HDP. Vláda v loňském roce spustila rozsáhlou daňovou reformu s cílem zvýšit daňovou základnu plátců nepřímých daní. Stejně tak v předchozím roce učinila opatření proti praní špinavých peněz, jež mimo jiné podnítilo rozšíření počtu plátců daní z příjmů. Vlajkovou lodí hospodářské politiky je iniciativa Make in India, která podporuje příliv přímých zahraničních investic a zvyšování průmyslové výroby. Obchodní politika je spíše ochranářská a vyznačuje se vysokými celními sazbami. Vláda se však chce zaměřit na podporu exportu a s rostoucím indickým exportem by přirozeně vznikl prostor pro reciproční uvolňovaní zahraničního obchodu. Ve stávajícím volebním období došlo k rozsáhlé liberalizaci řady omezení pro přímé zahraniční investice.

Vymahatelnost práva je relativně dobrá, ale nesmírně časově a jakýmkoli jiným způsobem náročná. Byrokratická zátěž je stále velmi vysoká, byť Indie díky značnému reformnímu úsilí současné vlády v roce 2017 poskočila na žebříčku snadnosti podnikání Světové banky o 30 míst a poprvé figuruje v první stovce zemí. Právní systém vycházející z britského modelu se vyznačuje nezávislostí soudní moci a vysokou kvalifikací soudců, kterých však je nedostatek.

Náchylnost k přírodním katastrofám je přiměřeně vysoká a odpovídá velikosti indického „subkontinentu“, jakož i faktorům souvisejícím se změnou klimatu. Pro zemědělství je klíčové monzunové období a vydatnost dešťů. Poměrně vysoký schodek obchodní bilance způsobuje mimo jiné dovoz ropy a zemního plynu. Na druhou stranu se Indie úspěšně snaží svou závislost na fosilních palivech snižovat rozvojem obnovitelných energetických zdrojů – zejména s využitím solární energie. Rizika zvyšování nezaměstnanosti (mladých) se daří držet pod kontrolou díky vysokým tempům hospodářského růstu.

zpět na začátek

1.4. Veřejné finance, státní rozpočet - příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let

 

2014/15

2015/16

2016/17

2017/18

2018/19

Výdaje (v mld. INR)

17 775

17 907

20 144

22 177

24 422

Příjmy (v mld. INR)

11 416

12 580

14 801

16 229

18 179

Poměr rozpočtového schodku k HDP v %

4,1

3,9

3,2

3,5

3,3

Návrh státního rozpočtu Indické republiky, byl dosud každoročně předkládán v parlamentu ministrem financí poslední pracovní den v únoru. V roce 2017 byl předložen poprvé na začátku února a jeho součástí byl nově i rozpočet železnic. Státní rozpočet musí být, než vstoupí v platnost od 1. dubna, kdy začíná v Indii nový finanční rok, schválen oběma komorami parlamentu. Rozpočtový rok začíná v dubnu a trvá do konce března následujícího roku.

zpět na začátek

1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba

Platební bilance

 

2012/13

2013/14

2014/15

2015/16

2016/17

Saldo běžného účtu (v mld. USD)

-91,47

-49,23

-27,45

-22,09

-15,23

Saldo finančního účtu (v mld USD)

-90,24

-48,1

-29,97

23,12

14,71

Saldo kapitálového účtu (v mil. USD)

-597,23

961,83

-194,95

40,72

150

Přímé zahraniční investice (v mld. USD)

23,99

28,15

33,87

36,02

35,61

Devizové rezervy (v mil. USD)

 

2014

2015

2016

2017

květen 2018

Devizové rezervy

295 670,9

328 269,6

335 970,1

380 680,1

393 716,6

Zlato

18 985,2

17 543,8

19 982,9

20 716,0

21 661,5

Special Drawing Rights

4 199,0

3 997,2

1 427,5

1 502,6

1 515,9

Pozice u MMF

1 142,4

1 295,9

2 290,8

2 023,1

2 046,0

Celkové rezervy

319 997,5

351 106,5

359 671,3

404 921,8

418 940,0

Pozn.: stav na konci kalendářního roku, pokud není uvedeno jinak.

Veřejné zadlužení centrální vlády a svazových států
(v % HDP) Domácí zadlužení centrální vlády Vnější zadlužení centrální vlády Celkové zadlužení svazových států Kombinované vnitřní veřejné zadlužení
2012/13 49,21 3,34 22,23 63,31
2013/14 48,83 3,33 22,00 63,73
2014/15 48,57 2,94 21,73 63,76
2015/16 48,91 2,97 23,21 65,64
2016/17 47,52 2,78 23,91 65,78
2017/18 45,84 2,60 - -
Dluhová služba
(v % HNP) 2012 2013 2014 2015 2016
Indie 1,684 2,112 4,586 2,408 3,451

zpět na začátek

1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)

Bankovní systém v Indii je do značné míry kontrolován státem. Velké banky byly znárodněny a v současnosti mají státní banky domininantní podíl na bankovním trhu. S pokračující liberalizací bankovního sektoru roste regulační a kontrolní úloha Indické centrální banky (Reserve Bank of India, RBI).  V Indii platí omezení pro zahraniční banky a jejich podíl na bankovním trhu je relativně malý, což souvisí mimo jiné s tím, že zahraniční banky v Indii mnohdy nemají plnohodnotné dceřiné společnosti, a proto nemohou nabízet plné spektrum bankovních služeb. 

Indická centrální banka (Reserve Bank of India): Banka vykonává dohled nad bankovním trhem a formuluje měnovou politiku. Spravuje měnové rezervy a je bankou centrální vlády a státních vlád. Banka sídlí ve finančním centru Indie, kde mimo jiné funguje i burza cennýc papírů, v Mumbai.

Bankovní trh - orientační přehled bank převzatý z webových stránek Indické centrální banky - úplný a aktualizovaný přehled bankovních domů, které mají bankovní licenci RBI lze nalézt prostřednictvím odkazu:

www.rbi.org.in

Výčet vybraných bank

State Bank of India a přidružené banky:

  • State Bank of Bikaner and Jaipur
  • State Bank of Hyderabad
  • State Bank of Mysore
  • State Bank of Patiala
  • State Bank of Travancore

Další státem vlastněné banky:

  • Allahabad Bank
  • Andhra Bank
  • Bank of Baroda
  • Bank of India
  • Bank of Maharashtra
  • Canara Bank
  • Central Bank of India
  • Corporation Bank
  • Dena Corporate Centre
  • Indian Bank
  • Indian Overseas Bank
  • Oriental Bank of Commerce
  • Punjab National Bank
  • Syndicate Bank
  • Union Bank of India
  • United Bank of India
  • Punjab & Sind Bank
  • UCO Bank
  • Vijaya Bank

Soukromé indické banky:

  • Bank of Rajasthan
  • Bharat Overseas Bank
  • Catholic Syrian Bank
  • Federal Bank Ltd.
  • Dhanlaxmi Bank
  • Jammu & Kashmir Bank
  • Karnataka Bank
  • Karur Vysya Bank
  • City Union Bank
  • Lakshmi Vilas Bank
  • Nainital Bank
  • Ratnakar Bank
  • South Indian Bank
  • Tamilnad Mercantile Bank
  • ING Vysya Bank
  • ICICI Bank
  • Axis Bank
  • IndusInd Bank
  • Yes Bank
  • SBI Commercial and International Bank
  • HDFC Bank
  • DCB Bank
  • Kotak Mahindra Bank

Soukromé zahraniční banky:

  • Abu Dhabi Commercial Bank
  • American Express Bank
  • Arab Bangladesh Bank
  • Australia & New Zealand Bank
  • Antwerp Diamond Bank
  • Bank International Indonesia
  • Bank of America
  • Bank of Bahrain and Kuwait
  • Bank of Ceylon
  • Bank of Nova Scotia
  • Bank of Tokyo Mitsubishi
  • Barclays Bank
  • BNP Paribas
  • Citibank
  • Credite Agricole Corporate & Investment Bank
  • Chinatrust Commercial Bank
  • Credit Suisse
  • Commonwealth Bank of Australia
  • DBS Bank
  • Deutsche Bank
  • First Rand Bank
  • Hong Kong and Shanghai Bank
  • Industrial & Commercial Bank of China
  • JP Morgan Chase Bank
  • JSC VTB Bank
  • Krung Thai Bank
  • Mizuho Bank
  • Mashreqbank
  • National Australia Bank
  • Oman International Bank
  • Rabobank International
  • Shinhan Bank
  • Societe Generale
  • Sonali Bank
  • Standard Chartered Bank
  • State Bank of Mauritius
  • Sberbank
  • Sumitomo Mitsui Bank
  • UBS
  • United Overseas Bank
  • Westpac Bank
  • Woori Bank

Družstevní a zemědělské banky:

V Indii operuje v současnosti 31 družstevních a 56 zemědělských bank ve venkovských oblastech, které slouží specifickým komunitám a operují v každém svazovém státu.

Přehled pojišťoven

Orientační přehled pojišťoven v Indii:

  • Agriculture Insurance Co. of India Ltd.
  • Apollo Munich Health Insurance Co. Ltd.
  • Bajaj Allianz General Insurance Co. Ltd.
  • Bharti AXA General Insurance Co. Ltd.
  • Cigna TTK Health Insurance Co. Ltd.
  • Export Credit Guarantee Corporation of India Ltd.
  • Future Generali India Insurance Co. Ltd.
  • HDFC ERGO General Insurance Co. Ltd.
  • Cholamandalam MS General Insurance Co. Ltd.
  • ICICI Lombard General Insurance Co. Ltd.
  • IFFCO Tokio General Insurance Co. Ltd.
  • Kotak Mahindra General Insurance Co. Ltd.
  • L&T General Insurance Co. Ltd.
  • Liberty Videocon General Insurance Co. Ltd.
  • Magma HDI General Insurance Co. Ltd.
  • Max Bupa Health Insurance Co. Ltd.
  • National Insurance Co. Ltd.
  • Raheja QBE General Insurance Co. Ltd.
  • Reliance General Insurance Co. Ltd.
  • Religare Health Insurance Co. Ltd.
  • Royal Sundaram General Insurance Co. Ltd.
  • SBI General Insurance Co. Ltd.
  • Shriram General Insurance Co. Ltd.
  • Star Health and Allied Insurance Co. Ltd.
  • Tata AIG General Insurance Co. Ltd.
  • The New India Assurance Co. Ltd.
  • The Oriental Insurance Co. Ltd.
  • United India Insurance Co. Ltd.
  • Universal Sompo General Insurance Co. Ltd.

Další informace a kompletní aktuální seznamy pojišťoven a zajišťoven lze nalézt na webu Insurance Regulatory  and Development Authority of India.

zpět na začátek

1.7. Daňový systém

Indický daňový systém zůstává navzdory snahám o zjednodušení poměrně složitý. V roce 2017 byla provedena rozsáhlá daňová reforma, která zavedla jednotnou daň ze zboží a služeb se stejnými sazbami ve všech svazových státech. Zodpovědnost za vybírání daní sdílí centrální vláda, vlády svazových států a místní orgány. Zatímco centrální vláda vybírá daň z příjmu a cla, místní orgány vybírají daně z nemovitostí a místní poplatky.

Smlouva o zamezení dvojího zdanění

Indie má s Českou republikou podepsanou smlouvu o zamezení dvojího zdanění.

Přímé daně

Daň z příjmu (Income Tax Act 1961)

Všechny osoby, jejichž příjem převyšuje stanovenou hranici, jsou povinny platit daň z příjmu. Daň se platí vždy za finanční rok, který začíná 1. 4. a končí 31. 3. následujícího roku. Mezi daňové poplatníky se řadí jednotlivci, rodiny,  firmy, sdružení a další právnické osoby. Výše poplatků se odvíjí od příjmu poplatníka a jeho bydliště – zákon rozlišuje tři kategorie: občané s trvalým bydlištěm, nerezidenti a občané obvykle se zdržující v Indii (Resident, Non-Resident a Not Ordinarily Resident). Zvláštní kapitolou je indická diaspora žijící v zahraničí (Non-Residential Indian), jejíž příjmy činí významnou položku platební bilance. Vláda se v posledních letech snaží tyto osoby přilákat do země, aby zde investovaly.

Korporátní daň (Corporate tax)

Všeobecná korporátní daň se pohybuje mezi 30,9 % a 43,26 % v závislosti na typu daněného subjektu. Zdanění v Indii je především odlišné pro domácí a zahraniční firmy. Zatímco domácí firmy jsou povinny platit základní sazbu daně ve výši 30 %, zahraniční firmy až ve výši 40 %. K tomuto základu se ještě připočítává přirážka, která se odvíjí od výše příjmu dané firmy, a vzdělávací daň. Zahraniční firmy, které jsou registrovány v Indii dle příslušných indických zákonů, jsou považovány za indické firmy. Z daňového hlediska je mnohdy výhodnější registrovat firmu v Indii, protože místní zdanění je nižší.Zvláštní sníženou výsi základní daně 25% platí nově společnosti, jejichž roční příjmy nepřesahují 500 mil. INR S návrhem rozpočtu na rok 2018 - 2019 byla zvýšena hranice ročního obratu firem podléhajícím snížené sazbě na 2,5 mld. INR. Základní sazba korporátní daně se však nemění a zůstává na úrovni 30 procent.

Příplatky

V závislosti na výši ročního obratu a rezidentství společnosti se k základní sazbě daně přičítají příplatky. Od příplatků jsou osvobozeny společnosti s ročním obratem do 10 mil. INR. Společnosti dosahující ročního obratu mezi 10 a 100 mil. INR platí dodatečných 7% ze základní sazby daně (nerezidentní 2%), tedy přičteme 2,1 procentního bodu (respektive 0,8 procentního bodu pro nerezidentní) k základní sazbě 30% (respektive 40% pro nerezidentní společnosti). Společnosti s ročním obratem nad 100 mil. INR pak platí 12% ze základní sazby daně (nerezidentní 5%) navíc. V tomto případě se tedy přičítá 3,6 procentního bodu pro rezidentní společnosti a 2 procentní body pro nerezidentní společnosti k základní daňové sazbě.

Minimální náhradní daň (MAT)

Z důvodu častých daňových úniků prostřednictvím různých daňových pobídek a výjimek byla zavedena tzv. minimální náhradní daň (MAT; Minimum Alternate Tax) pro společnosti. Tato daň je určena pro společnosti, jejichž daňová povinnost dosahuje méně než 18,5% jejich účetního zisku vypočítaného bez započtení daňových úlev. Míra efektivního zdanění podle MAT se pohybuje progresivně od 19,06 do 21,34% z účetního zisku pro indické společnosti a od 19,06 do 20,01% pro nerezidentní společnosti.

Vzdělávací daň (Education Cess)

Tato daň ve výši 3 % ze základní sazby daně je vybírána společně s korporátní daní a její výnos je využíván na poskytování univerzálního přístupu k základnímu (2/3) a vyššímu (1/3) vzdělávání. Návrh rozpočtu z roku 2018 počítá se zvýšením této sazby na 4%.

Srážkové daně

Dividendy, úroky, franchisingové poplatky

Na tradiční finančnické operace se v Indii vztahují různé sazby srážkové daně. Dividendy podléhají zvláštnímu režimu daně z vyplacení dividend (DDT), jsou sice vyňaty z daňové povinnosti, avšak společnost musí při jejich vyplacení zaplatit zvláštní daň v efektivní výši 20,3576% včetně příplatku a vzdělávací daně.

Na úroky vyplácené nerezidentům se s několika výjimkami vztahuje srážková daň ve výši 20%, případně 40% pro nerezidentní společnosti v závislosti na mezivládní dohodě.

Franchisingové poplatky podléhají srážkové dani v efektivní výši 10,506% nebo 10,815% podle výše obratu. V případě, že společnost není registrována jako plátce daně v Indii (nemá číslo PAN) a nedodá příslušnou dokumentaci, je výše daně navýšena podle mezinárodní smlouvy nebo na 20%.

Daň ze mzdy

V Indii zaměstnavatel ani zaměstnanec neplatí daň ze mzdy, tak, jak jí známe v Evropě. Oba pouze přispívají 12% z hrubé mzdy zaměstnance do fondu sociálního zabezpečení.

Daně z transakcí s nemovitostmi

Převody nemovitých věcí mimo zemědělské půdy přesahující hodnotu 5 mil. INR podléhají dani ve výši 1% plus příplatek a vzdělávací daň z hodnoty převodu. Společnosti a nerezidenti pronajímající nemovité věci s příjmem z pronájmu nejméně 180 tis. INR ročně pak podléhají zvláštní dani z pronájmu ve výši 2%/10% v závislosti na typu majetku.

Nepřímé daně

Goods and Services Tax (GST)

Implementací GST byly nahrazeny některé nepřímé daně, zároveň byly odstraněny rozdíly v sazbách mezi jednotlivými státy a z fiskálního pohledu  vznikl jednotný trh, na němž došlo k nahrazení různých typů nepřímých daní včetně daně z přidané hodnoty (VAT), národní daně z prodeje (CST), daně ze služeb, prodejní daně apod. Ačkoliv měla být GST zavedena již v roce 2010, její schválení v parlamentu bylo několikrát odloženo kvůli odporu svazových států a opozice. GST  byla zavedena od 1. července 2017. Podrobné informace k zavedení GST lze najít například na webu CBEC nebo SK Group.

Rozvržení daňových sazeb u zboží

Sazba

Počet skupin/druhů zboží

Podíl na celk. počtu druhů zboží

osvobození od daně

85

7 %

5 %

170

14 %

12 %

210

17 %

18 %

520

43 %

28 %

230

19 %

Hlavní druhy zboží osvobozené od daně:

    • mléko;
    • obiloviny;
    • tradiční třtinový cukr – (angl. jaggery).  

Hlavní druhy zboží zdaněné sazbou 5% (základní potraviny):

    • cukr, čaj, káva (s výjimkou instantní kávy);
    • kuchyňský olej;
    • uhlí;
    • jihoindické cukrovinky (Mithai).  

Hlavní druhy zboží zdaněné sazbou 12%:

    • základní elektronika;
    • zpracované jídlo

Hlavní druhy zboží zdaněné sazbou 18%:

    • olej na vlasy, zubní pasta, mýdlo;
    • kapitálové zboží;
    • průmyslové polotovary.

Hlavní druhy zboží zdaněné sazbou 28%:

    • automobily, motocykly vyšší třídy;
    • klimatizace, ledničky;
    • cigarety;
    • sycené nápoje.

Podle daňových odborníků lze v zásadě konstatovat, že základní zboží je skutečně zdaněno sazbou 5 % nebo je od zdanění GST osvobozeno.

Zdanění služeb

Rovněž na služby jsou uplatňovány čtyři sazby: 5 %, 12 %, 18 % a 28 % s tím, že vzdělávání a zdravotnictví jsou od GST osvobozeny. Dále je osvobozeno ubytování v hodnotě nižší než 1000 INR za den.

Hlavní druhy služeb zdaněné sazbou 5%:

    • většina dopravních služeb, ať už osobních či nákladních;
    • reklama v tištěných médiích;
    • tisk novin.

Hlavní druhy služeb zdaněné sazbou 12%:

    • letecká osobní doprava mimo ekonomickou třídu;
    • jídlo a pití v restauraci bez klimatizace a licence k prodeji alkoholu;
    • ubytovací služby v rozmezí 1000 a 2500 INR za den;
    • výstavba za účelem prodeje;

Hlavní druhy služeb zdaněné sazbou 18%:

  • jídlo a pití v restaurací s klimatizací nebo licencí k prodeji alkoholu;
  • venkovní catering;
  • ubytovací služby v rozmezí 2500 a 5000 INR za den;
  • divadlo, cirkus, koncert v rámci tradiční indické kultury;
  • smlouvy o dílo.

Hlavní druhy služeb zdaněné sazbou 28 %:

  • služby zábavního průmyslu – zábavní parky, závody, kasína, sportovní akce atd.;
  • hazard;
  • jídlo, pití a ubytování v pětihvězdičkových hotelích.

Dosud byly služby zdaněny sazbou 15 %, jejich rozdělení do různých sazeb podle ceny (úrovně komfortu) pravděpodobně povede ke správním sporům mezi daňovými plátci a finančními úřady. I proto je obecně považováno za krok zpátky, který bude působit více komplikací, než kolik přinese užitku.

Daň z přidané hodnoty (VAT)

Zavedením GST byla většinově odstraněna povinnost k platbě daně z přidané hodnoty (VAT). U některých produktů však zůstala zachována. Jmenovitě se jedná o pohonné hmoty včetně surovin a alkohol určený k lidské spotřebě. Výše daně se liší podle státu a povinným subjektem k platbě je prodávající, který má ale možnost VAT fakturovat kupujícímu.

Cess – daňová přirážka na sociální politiku

Její výnos je využíván na poskytování univerzálního přístupu ke vzdělání, zdravotní péči a sociálním službám.

 

 

Celní systém

Celního zákon (Customs Act 1962) a Celní sazebník (Customs Tariff Act 1975) jsou hlavními zákony, které regulují placení cel v momentě vývozu a dovozu zboží do Indie. Indický celní systém, který zahrnuje cla a další poplatky, je poměrně komplikovaný. Na standardní sazby se postupně načítají další poplatky. Z hlediska obchodu s Indií je proto vždy nutné každou komoditu velmi pečlivě zvažovat a informovat se na webových stránkách Celního a daňového úřadu (Central Board of Excise and Customs), viz CBEC. Metodiku propočtu cel a další informace je možno nalézt v části Customs Tarrifs a Customs Manual.

Základní clo (Basic Duty)

Clo se vztahuje na produkty dovezené do Indie, na něž je uvalena základní či speciální sazba (seznam zemí stanovených Celním a daňovým úřadem). U některého typu dovozu (např. specifické případy dovozů kapitálového zboží a dovozy pro potřeby informačních technologií) je sazba nulová.

Informační zdroje k daňovému systému v Indii:

 

zpět na začátek

Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

Tisknout Vaše hodnocení: