Bangladéš

MZV: Souhrnná teritoriální informace

Základní údaje
Hlavní městoDháka
Počet obyvatel165 mil.
Jazykbengálština
Náboženstvíislám
Státní zřízenílidová republika
Hlava státuAbdul Hamid
Hlava vládyŠajch Hasína Vadžídová
Název měnytaka (BDT)
Cestování
Časový posun+5 hod. (v létě +4 hod.)
Kontakty ZÚ
VelvyslanecMilan Hovorka
Ekonomický úsekJakub Jaroš
Konzulární úsekNicole Machová
CzechTrade
Czechinvest
Ekonomika
Nominální HDP (mld. USD) 367,9
Hospodářský růst (%) 6,2
Inflace (%) 5,6
Nezaměstnanost (%) 5,2

Země je republikou, kde hlavou státu je prezident, výkonnou mocí ale disponuje vláda pod vedením premiérky Šajch Hasíny Vadžídové, která v čele vlády zastává již třetí funkční období.

Země má graduovat z kategorie  LDC v roce 2026.  Po graduaci  přijde o specifické preference a výsady. Nejkonkrétnější a nejvýznamnější ztrátou v tomto ohledu bude bezcelní a bezkvótový (DFQF) přístup na trh pro exportované zboží země. Centrum pro politický dialog odhaduje, že by to mohlo vést k 8–10% poklesu exportních příjmů, což by činilo přibližně 2,5 miliardy USD ročně. V této souvislosti bude pro Bangladéš hrát nejvýznamnější roli ukončení preferenčního  systému Evropské unie EBA.  Trh EU   v současné době představuje přibližně 62 % vývozu oděvů a téměř 56  %  celkového vývozu.   Bangladéš byl po několik posledních let nejrychleji rostoucí ekonomikou v regionu jižní Asie. Tak jako v případě jiných zemí byl však ekonomický růst zasažen pandemií koronaviru. Země je navíc náchylná na přírodní katastrofy, zejména každoroční mohutné záplavy. Její ekonimika je také již několik let zasažena přílivem cca 1 mil rohingských uprchlíků, přičemž péče o ně odčerpává finanční prostředky potřebné jinde.

Světová banka zvýšila prognózu růstu bangladéšského HDP pro tento fiskální rok na 3,6 procenta, čímž by se po Maledivách  stala druhou nejvýkonnější ekonomikou v jižní Asii. Mezinárodní měnový fond predikuje v roce 2021 růst HDP o 5 % a v roce 2022 o 7,5 %.

České firmy mohou nabídnout kvalitní výrobky především v obranném a civilním leteckém průmyslu, jako jsou vojenská vozidla, kontrolní systémy, radary, munice, letouny, ale i transfer technologií či spolupráci v oblasti výzkumu a vývoje. Dalšími konkrétními oblastmi již navázané spolupráce jsou vodohospodářství a potravinářství.

Tato Souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytována ve zkráceném rozsahu.

Mapa globálních oborových příležitostí – Bangladéš (MZV) (70.97kB) Souhrnná teritoriální informace (STI) Bangladéš (243.75kB)

1. Základní informace o teritoriu

Podkapitoly:

1.1. Systém vládnutí a politické tendence v zemi

Oficiální název státu: Bangladéšská lidová republika (The People’s Republic of Bangladesh)

Prezident: Abdul Hamid (ve funkci od 20.3. 2013)

Složení vlády:        Kabinet se skládá z ministrů se samostatným portfoliem a tzv. státních ministrů s dílčími pravomocemi, spadajícími pod úřad některého z ministrů. Vláda je složena z 25 kabinetních ministrů, 19 státních ministrů a tří náměstků ministrů. Předsedkyně vlády Hasiniová má na starosti ministerstvo veřejné správy, ministerstvo obrany, divizi ozbrojených sil, ministerstvo energetiky a nerostných surovin. 

– Ministr financí:  AHM Mustafa Kamal

– Ministr průmyslu: Nurul Majid Mahmud Humayun    

–  Ministr obchodu: Tipu Munshi        

 –  Ministr plánování: M.A. Mannan   

–  Ministr zemědělství:  Md Abdur Razzaque      

– Ministr vnitra: Asaduzzaman Khan Kamal 

– Ministr zdravotnictví a rodiny:  Zahid Maleque 

– Ministr  pro místní správu, rozvoj venkova a družstev: Md Tajul Islam

– Ministr rybářství a domácích zvířat:  SM Rezaul Karim 

– Ministr životního prostředí, lesů a klimatických změn: Md Shahab Uddin  

– Ministr půdy: Saifuzzaman Chowdhury 

– Ministr pošt, telekomunikací a informačních technologií:  Mustafa Jabbar 

– Ministr  pro záležitosti osvobozenecké války:  A. K.M. Mozammel Haque  

– Ministr pro záležitosti Chittagong Hill Tracts: Bir Bahadur Ushwe Shing 

– Ministr textilu a juty: Golam Dastagir Gazi

– Ministr pozemní dopravy a mostů: Obaidul Quader

– Ministr informací : Hasan Mahmud

– Ministryně školství: Dr. Dipu Moni 

– Ministr práva, spravedlnosti a parlamentních záležitostí: Anisul Huq

– Ministr zahraničí:  AK Abdul Momen

– Ministr železnic : Md Nurul Islam Sujan 

– Ministr vědy a technologií: Architect Yeafesh Osman 

– Ministr potravin: Sadhan Chandra Majumder

– Ministr pro sociální blaho: Nuruzzaman Ahmed

– Ministr pro zaměstnávání a blaho zahraničních pracovníků:  Imran Ahmad       

Politické tendence:   Rok 2021 je třetím rokem funkčního období staronové vlády Awami League a také rokem dalšího upadání vlivu hlavní opoziční Bangladéšské nacionalistické strany (BNP) bez své stále vězněné předsedkyně Khaledy Zia. Politické dění bylo významně ovlivněno pandemií koronaviru, která si vyžádala přednostní zaměření činnosti vlády na boj s ní. Vláda nadále sedí pevně v sedle, vliv hlavní opoziční strany Bangladéšské nacionalistické strany je již delší dobu marginální. Její předsedkyně  Khaleda Zia byla sice již podruhé z humanitárních důvodů dočasně propuštěna z vězení a výkon trestu byl přerušen, ale je nucena pobývat ve své rezidenci. Celkovou situaci nepříznivě ovlivňuje přítomnost více než 1 milionu rohingských uprchlíků v zemi. I po třech a půl letech se stále nepodařilo dojednat jejich repatriaci zpět do Myanmaru. 

1.2. Zahraniční politika země

Indie je historicky a i geograficky nejpřirozenějším partnerem Bangladéše. Vztahy mezi oběma zeměmi, zejména na politické úrovni, byly v uplynulém období poměrně přátelské. K jejich dalšímu prohloubení však brání pro Bangladéš zásadní překážky. Patří k nim oddalování podpisu dohody o řece Teesta, přetrvávající antidumpingová opatření na bangladéšský export juty a jutových výrobků a také zabíjení bangladéšských občanů  indickými pohraničními silami.  Bangladéš není ani příliš spokojen s poměrně nevýraznou rolí Indie v případě rohingských uprchlíků a rovněž  negativně vnímá  indickou pichlavost ohledně vztahů Bangladéše s Čínou. Z roku 2019 přetrvávajícím problémem je i novela zákona o občanství, která usnadnila nemuslimským migrantům z Bangladéše (stejně jako z Pákistánu a Afghánistánu) získání indického občanství, nikoliv však muslimským, a registrační  program v indickém svazovém státě Ásám, kdy se Bangladéš obává z případného exodu muslimů z Indie.  Dalším důležitým zahraničním partnerem je Čína. Vzájemné vztahy jsou založeny především na obchodní a investiční spolupráci, přičemž státní mistr zahraničních věcí Shahriar Alam označil čínskou podporu pro Bangladéš za požehnání. 

Čína trvale podporuje Bangladéš realizací  infrastrukturních staveb, poskytováním zvýhodněných půjček a investiční spoluprací. Padma Bridge Rail Link Project, financovaný zvýhodněnými půjčkami od čínské vlády, je v současné době největším projektem G2G v rámci „Belt and Road Initiative“. Tunel budovaný pod řekou  Karnaphuli je jediným tunelem  pod řekou v jižní Asii, který je financován z koncesních půjček od čínské vlády. Kromě toho čínské společnosti staví i železnici v oblasti  Cox‘s Bazar. V oblasti energetiky je s čínskou pomocí realizována řada velkých infrastrukturních projektů, jako jsou elektrárny Gulashao (365 MW), Payra (1320 MW), Alam (1320 MW), Patuakhali (1320 MW) a Barishal (350 MW). V oblasti vyspělých technologií je budované národní datové centrum IV. úrovně, financované z výhodných půjček čínské vlády, nejpokročilejším střediskem pro ukládání dat v jihovýchodní a jižní Asii. Čína se dále podílí na instalaci  jednobodového kotvení prostřednictvím projektu Double Pipelines umožňujícího přímou dodávku ropy z oceánských lodí do rafinerie v Chittagongu pomocí podmořských ropovodů. Čína je největším zdrojem  přímých zahraničních investic. 

Na ne úplně stejné vlně jsou vztahy s USA. USA si přejí mít Bangladéš na své straně v rámci Indo-tichomořské strategie (Indo-Pacific Strategy).   Experti tvrdí, že  zmíněná strategie obsahuje  bezpečnostní složku, která má čelit Číně, a je otázkou, zda je v zájmu země se ke strategii připojit.  Podle expertů by bylo moudré, aby se země nepřipojila k žádné alianci obsahující bezpečnostní složku. Problémem je, že USA jsou největší jednotlivou bangladéšskou exportní destinací a druhým největším investorem v zemi.  Kvůli krvavým historickým reminiscencím dlouhodobě negativní vztahy existují mezi Bangladéšem a Pákistánem.

Evropská unie má své zastoupení v Bangladéši. EU je pro Bangladéš největším exportním trhem, Vztahy EU s Bangladéšem byly v posledním období  soustředěny do oblasti formování pravidel GSP pro další roky, stavu pracovních práv, humanitární pomoci v rohingské uprchlické krizi a podpoře boje proti pandemii koronaviru. EU rovněž poskytla humanitární pomoc v reakci na cyklóny a záplavy, které zemi každoročně sužují.  Na posledním (virtuálním) zasedání představitelů EU s ministry práce, obchodu a zahraničních věcí  konaném v říjnu 2020 se jednání se soustředilo hlavně na pracovní práva. EU prohlásila, že Bangladéši nebude přiznán preferenční systém GSP+, o který Bangladéš lobbuje, dokud nebude implementovat 27 základních úmluv OSN o pracovních reformách, lidských právech a správě věcí veřejných.

1.3. Obyvatelstvo

Počet obyvatel a hustota zalidnění: V Bangladéši žije kolem 168  mil. obyvatel, hustota osídlení činí 1 100 ob. /km2.

Průměrný roční přírůstek činí 0,95 %.

Demografické složení: Kolem 98 % obyvatelstva tvoří Bengálci. Zbytek tvoří domorodé skupiny. Vláda Bangladéše uznává 27 domorodých etnických skupin v rámci zákona o kulturních institucích pro malé antropologické skupiny z roku 2010.

Úřední jazyk: Oficiálním jazykem je bengálština. 

Vyznání: Hlavní náboženství: muslimové (89,1 %), hinduisté (10 %), ostatní (0,9 %)

2. Ekonomika

Podkapitoly:

2.1. Základní údaje

Bangladéšská  ekonomika byla výrazně zasažena pandemií koronaviru s negativními dopady především na export oděvních výrobků a nezaměstnanost. Ve druhém pololetí 2020 se však postupně vzpamatovala. Bangladéš zaznamenal podle vládních odhadů v uplynulém fiskálním roce růst HDP o 5,24 %, podle lednového odhadu Světové banky pouze o 2,0 %. Přesná čísla nejsou ani po šesti měsících známa. ADB odhaduje růst  HDP v současném fiskálním roce  o  5,5 % až 6 %, vláda na 7,2 %.   Příjem na obyvatele se zvýšil z 1 909 USD na  2 064 USD. Inflace činila 5,65 %, což představuje tříleté maximum. Bangladéšský obchodní deficit se v první polovině fiskálního roku mírně prohloubil v důsledku pomalého vývozu. Ke konci roku 2020 vzrostl o 5,41 %, tedy o 8,22 miliardy USD.  Devizová rezervy de ke konci března dostaly na částku 43,36 mld. USD.  Deficit běžného účtu platební bilance se během prvních šesti měsíců fiskálního roku představoval  1,34 miliardy USD.   Dne 30.7. 2020 skončil sedmý pětiletý plán. Vláda uvedla, že většiny cílů v oblasti podnikání a hospodářství zahrnutých do plánu bylo dosaženo, přičemž několik odvětví dokonce překonalo své cíle. Zaostávají však export, daně a investice. Na konci prosince vláda schválila 8. pětiletý plán (2021-2025). Plán zahrnuje sedm strategických témat: růst náročný na pracovní sílu, orientovaný na export, zemědělskou diverzifikaci, dynamiku domácích malých a středních podniků, sektor moderních služeb, podnikání založené na ICT a zahraniční zaměstnání. Plán klade důraz také na zmírňování rizika změny klimatu a udržitelnou urbanizaci. Cílem 8FYP je dosáhnout 8,5 procentního růstu HDP do roku 2025. Podle nového plánu chce vláda dosáhnout statusu země s vyššími středními příjmy do FY2031 a statusu země s vysokými příjmy do FY2041.


Ukazatel 20182019202020212022
Růst HDP (%) 7,98,25,26,26,9
HDP/obyv. (USD/PPP) 4 532,94 938,95 243,65 600,06 050,0
Inflace (%) 5,55,65,75,65,5
Nezaměstnanost (%) 4,34,25,35,24,8
Export zboží (mld. USD) 38,738,833,037,240,9
Import zboží (mld. USD) 56,054,746,554,959,9
Saldo obchodní bilance (mld. USD) -17,3-15,9-13,5-17,8-19,0
Průmyslová produkce (% změna) 14,99,2-6,512,87,5
Populace (mil.) 161,4163,1164,7166,3167,9
Konkurenceschopnost 103/140105/141N/AN/AN/A
Exportní riziko OECD 5/75/75/75/7N/A

Zdroj: EIU, OECD, WEF









2.2. Veřejné finance a státní rozpočet

Veřejné finance
Saldo státního rozpočtu (% HDP) -6,7
Veřejný dluh (% HDP) 32,7
Bilance běžného účtu (mld. USD) -4,1
Daně
PO 10-45 %
FO 25 %
DPH 15 %

Fiskální deficit se mírně zvýšil na 5,4 % HDP. Saldo běžného účtu se pravidelně snižuje. Také zadluženost je poměrně nízká. Pozitivním jevem je rekordní výše devizových rezerv ve výši přes 43 mld. USD.


2.3. Bankovní systém

Bankovní systém v Bangladéši zastřešuje centrální banka Bangladesh Bank. V zemi dále působí celkem 61 bank, z toho mj. 4 znárodněné banky (Agrani Bank, Janata Bank, Sonali Bank a Rupali Bank) a 5 bank kontrolovaných vládou, které jsou odborně zaměřeny (Bangladesh Krishio Bank, Bangladesh Shilpa Bank, Bangladesh Shilpa Rin Sangstha, Bangladesh Small Industries and Commerce Bank – BASIC a Rajshahi Krishi Unnayan Bank). Vedle těchto bank působí ještě v zemi 10 zahraničních bank plus 33 nebankovních finančních institucí. Bangladéš je známý systémem mikrofinancování, kterým se zabývá v zemi kolem 600 organizací. Bankovní systém je přesycený, velmi křehký, je zatížen nesplácenými úvěry, korupcí a přezaměstnaností. Vysoké úroky a špatná úvěrová politika mají dlouhodobý negativní dopad na ekonomiku země. Akciový trh je nerozvinutý, obchoduje se přibližně s 200 tituly s nízkou likviditou. Hlavní burzy jsou v Dháce a Chittagongu. Deset bank čelilo v loňském roce nedostatku kapitálu ve výši 28 949 milionů rupií kvůli vysokému poměru nesplácených úvěrů. Jsou jimi  Agrani, Basic, Janata, Rupali, Sonali, Bangladesh Krishi, Rajshahi Krishi Unnayan, Bangladesh Commerce, ICB Islamic a Padma. Z poskytovatelů úvěrů čelila největšímu nedostatku kapitálu Krishi Bank. V prosinci loňského roku činil průměrný ukazatel kapitálové přiměřenosti (CAR), který určuje přiměřenost kapitálu banky v souladu s jejich rizikovou expozicí, 11,64 %.

2.4. Daňový systém

Podle analytiků má Bangladéš jednu z nejvyšších sazeb daně z příjmů právnických osob a složitý daňový systém, což odrazuje investory. Výše DPH činí 15 %. Daň z příjmu fyzický osob činí 25 %. Daně z příjmu právnických osob se pohybují v osmi kategoriích. Telekomunikační operátoři, banky a finanční instituce a výrobci cigaret – hlavní plátci daní – platí daň ve výši 40 % až 45 %. Nejnižší sazbu mají zpracovatelé juty (10 %) a výrobci oblečení (12 %). Obecně platí, že sazba daně z příjmů právnických osob pro nekótované společnosti je 35 % a pro kótované společnosti 25 %.  Obchodní komory již několik let požadují snížení daně z příjmů právnických osob. Od 1.7.2019 platí nový zákon o DPH o čtyřech hlavních sazbách, které se odklánějí od původních jednotných 15 %. Podle nového systému sazby DPH činí 5 %, 7,5  %, 10 % a 15 %. Experti kritizují, že zavedení tolika sazeb jde proti základům zákona.. Bangladéšský nedostatečný tok příjmů ve srovnání s velikostí ekonomiky a rozvojových prací je velmi znepokojivý. Poměr daní k HDP je  jedním z nejnižších na světě a hluboko pod ostatními v regionu. Podrobnosti k daním je možné získat na stránce  http://nbr.gov.bd/.

3. Obchodní vztahy s EU a ČR

Podkapitoly:

3.1. Obchodní vztahy

Obchodní vztahy s EU

EU je dlouhodobě největším vývozním trhem pro bangladéšské zboží. Bangladéš profituje z preferenčního zacházení ve prospěch nejméně rozvinutých zemí, která je známa také pod názvem „Everything but Arms“ (EBA). EBA zaručuje Obecný preferenční systém (Generalised Preferential Systém) po časově neurčené období a není podrobována pravidelnému přezkumu. Bangladéš má díky tomuto systému jednostranně pozitivní obchodní bilanci s EU.  Počátkem roku 2021  Evropská komise varovala Bangladéš, že je připravena zahájit kroky vedoucí k  odebrání všeobecného systému preferencí, pokud nedosáhne dostatečného pokroku v oblasti základních lidských práv a pracovních norem. EK v nedávné zprávě týkající se zemí, které mají preferenční systém EBA,  uvedla, že Bangladéš dosáhl pokroku v určitých oblastech, ale to nestačí a je třeba dalšího úsilí k úplnému sladění bangladéšských pracovních zákonů a postupů s normami ILO.

Obchodní výměna s EU (mil. EUR)


20182019202020212022
Export z EU (mil. EUR) 3 214,42 960,82 203,0N/AN/A
Import do EU (mil. EUR) 15 201,616 291,513 636,7N/AN/A
Saldo s EU (mil. EUR) 11 987,213 330,711 433,7N/AN/A

Zdroj: Evropská komise

Obchodní vztahy s ČR

Vzájemná obchodní bilance je dlouhodobě výrazně negativní a rok od roku se zvyšuje.

Obchodní výměna s ČR (mil. EUR)


20182019202020212022
Export z ČR (mld. CZK) 1,21,10,9N/AN/A
Import do ČR (mld. CZK) 12,313,713,7N/AN/A
Saldo s ČR (mld. CZK) 11,212,612,8N/AN/A

Zdroj: ČSÚ

3.2. FTA a smlouvy

Vláda přijala v říjnu iniciativu za účelem vytvoření nových obecných zásad pro preferenční dohody a dohody o volném obchodu.  Ministerstvo obchodu již požádalo Bangladéšskou komisi pro obchod a cla (Bangladesh Trade and Tariff Commission), aby připravila aktualizovaný návrh politických pokynů k preferenčním obchodním dohodám (PTA) a dohodám o volném obchodu (FTA). Země podepsala v prosinci vůbec první a dosud jedinou PTA s Bhútánem. Ekonomové již nějakou dobu zdůrazňují, že sjednání dohod  s hlavními obchodními partnery umožní pokračování bezcelního přístupu na trh a preferenčních obchodních výhod i poté, co země postoupí ze statusu nejméně rozvojové země.   Vláda  se chystá podepsat v nejbližší době preferenční obchodní dohodu (PTA) s Nepálem. Bangladéš o PTA jedná s  dalšími 11 zeměmi a obchodními bloky, jako jsou např.  Austrálie, Indonésie Japonsko a Kanada.   Bangladéš a Nepál se dohodly na podepsání dohody o volném obchodu    

Smlouvy s ČR

  ·         Smlouva mezi vládou České republiky a vládou Bangladéšské lidové republiky o zamezení dvojímu zdanění v oboru daní z příjmu a o zabránění daňovému úniku a vyhýbání se daňové povinnosti (Praha 12.11. 2019, v platnost vstoupila 15.1.2021)  

·         Dohoda o podpoře obchodu a hospodářské spolupráci mezi vládou České republiky a vládou Bangladéšské lidové republiky (Praha 21.5.2019)   

·         Kulturní dohoda mezi vládou Československé socialistické republiky a vládou Bangladéšské lidové republiky (Dháka 13.5.1981)

3.3. Rozvojová spolupráce

Bangladéš je čistým příjemcem zahraniční rozvojové pomoci. EU je jedním ze tří největších zahraničních donorů.Prioritami jsou pro EU  určil zdravotnictví, vzdělání, lidská práva a good governance, obchod a ekonomický rozvoj, potravinová bezpečnost a krizový management.   ČR dlouhodobě podporovala v minulosti Bangladéš prostřednictvím tzv. malých lokálních projektů zaměřených především na posilování ekonomických aktivit nejvíce ohroženého obyvatelstva.  Kvůli pandemii koronaviru nebyl však v roce 2020 v Bangladéši realizován žádný projekt.

3.4. Perspektivní obory (MOP)

Bangladéš není do MOP zahrnut.

4. Kulturní a obchodní jednání

Podkapitoly:

4.1. Úvod

Bangladéš je muslimská země, proto se  čeští podnikatelé mohou setkat s řadou odlišností.

4.2. Oslovení

Tituly jsou velmi důležité a je nejlepší oslovit partnery přímo pomocí jejich profesního titulu nebo pana, paní nebo slečny, následovaného příjmením.

4.3. Obchodní schůzka

Bangladéš je muslimská země a je třeba dodržovat všechna pravidla chování, která z toho vyplývají. Pátek je dnem pracovního klidu. Obchodní schůzky mohou mít zpoždění. Pro obchodní jednání se počítá s formálním oblečením.  Pro zahájení komunikace je běžné potřesení rukou. Ženám se však ruka nenabízí!  Obchodní jednání bývají delší, než je zvykem na Západě, tj. začínají typickými konverzacemi o počasí, sportu, rodině obchodníka apod. Důležitým (pozitivním) faktorem jsou dárky, které si Bangladéšané rádi vyměňují (např. sladkosti, suvenýry z cizích zemí, ne však alkohol). I když je Bangladéš muslimskou zemí, účast žen v jednacím týmu není problémem. Vedoucím by ale měl být muž. Pokud jde o věkové složení, to nehraje roli. I v Bangladéši existují mladí úspěšní manažeři, věk nehraje až tak podstatnou roli. Dvou až tříčlenný jednací  tým je optimální .

4.4. Komunikace

Osobní schůzky jsou preferovány před komunikací prostřednictvím telefonů, dopisů nebo e-mailů. Při obchodních jednáních je preferována angličtina.

4.5. Doporučení

Před uzavřením obchodu by české firmy měly prověřit registraci a bonitu svých bangladéšských obchodních partnerů. Rovněž doporučujeme využít k prověření obchodních partnerů či tendrů Honorární  konzulát ČRv Dháce.





4.6. Státní svátky

1. leden – Nový rok

21. únor – Den mučedníků & Den bengálského jazyka – Shahid Dibash (Language Martyrs‘ Day)

17. březen – Bangabandhu Day (narozeniny Šejka Mujibura Rahmana)

26. březen – Den nezávislosti 30. březen – Shab-e-Barat

14. duben – Bengálský Nový rok

1. květen – Svátek práce

7. květen – Jumatul Bidah

10. květen – Night of Destiny

13. květen – Eid-al-Fitr (konec Ramadánu)

14. – 15. květen – Eid-al-Fitr Holiday

26. květen – Buddha Purmina (narození Budhy)

20. červenec – Eid-ul-Azha2

21.,  22. červenec – Eid-ul-Azha Holiday

15. srpen – National Mourning Day

19. srpen – Ashura 30. srpen – Janmashtami

15. říjen – Durga Puja

19. říjen – Maulud Nabi (narozeniny Proroka)

16. prosinec – Den vítězství

25. prosinec – Vánoce

5. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu

Podkapitoly:

5.1. Vstup na trh

Pomoc v orientaci na trhu mohou poskytnout obchodní komory, např. Bangladéšská federace obchodních a průmyslových komor (Federation of Bangladesh Chambers of Commerce and Industry, FBCCI) nebo Dhaka Chamber of Commerce and Industry,  které může být nápomocná při analýze obchodních příležitostí. Před jejich kontaktováním je vhodné věc koordinovat se ZÚ Dillí nebo přímo konzultovat s Honorárním konzulátem ČR v Dháce. Jako v jiných asijských zemích, tak i v Bangladéši je třeba do obchodních aktivit zapojit místního konzultanta, který rozumí místnímu trhu a má nezbytné konexe. Pro uzavření obchodu je nezbytný osobní styk, Bangladéšané nejsou zvyklí uzavírat obchody na dálku. Vyjednávání je poměrně zdlouhavé, většinou je třeba několika obchodních jednání, kdy dojde k navázání „přátelského vztahu“.   

Vláda Bangladéše provádí politiku tržně orientované ekonomiky. Podporuje dovozy určené k rozvoji klíčových odvětví průmyslu. Kontrola dovozu se projevuje v rozdílné úrovni výše cel a v uplatňování dodatečného cla u některých výrobků. Na druhé straně osvobozuje od DPH výrobky a služby, na jejichž rozvoji má zájem. Podrobnosti jsou uvedeny v kapitole Daňový systém. Podmínky pro dovoz zboží jsou poměrně liberální a hlavně sledují cíl urychlit modernizaci země. Navíc Bangladéš má jen malou výrobní základnu a většinu výrobků musí dovážet. Dovozní politika sleduje zjednodušení celních tarifů, potlačení dovozů luxusního zboží zavedením zvláštní vyšší sazby, zjednodušení dovozů moderních technologií a umožnění výhodných dovozů pro exportně orientovaná odvětví průmyslu a dovozů kvalitního vybavení pro zdravotnická zařízení. V souladu s dohodami WTO vláda provedla nezbytné změny v celním zákoně z roku 1969 a formulovala pravidla pro zahájení šetření a uložení cla na antidumpingová, vyrovnávací a ochranná opatření. Tarify zůstávají hlavním nástrojem obchodní politiky Bangladéše. Celní plán je zveřejněn na začátku každého rozpočtového roku a je považován za nedílnou součást celního zákona z roku 1969. Celní sazby lze nalézt na stránkách bangladéšského celního úřadu: http://www.bangladeshcustoms.gov.bd/   Celní zákon Bangladéše také stanoví Alternativní řešení sporů (ADR). Celkově možno konstatovat, že bangladéšská ekonomika patří mezi poměrně otevřené ekonomiky, trh je relativně dobře zásoben (ve velkých městech) také zbožím z dovozu.

5.2. Formy a podmínky působení na trhu

Pomoc v orientaci na trhu mohou poskytnout obchodní komory, např. Bangladéšská federace obchodních a průmyslových komor (Federation of Bangladesh Chambers of Commerce and Industry, FBCCI) nebo Dhaka Chamber of Commerce and Industry,  které může být nápomocná při analýze obchodních příležitostí. Před jejich kontaktováním je vhodné věc koordinovat se ZÚ Dillí nebo přímo konzultovat s Honorárním konzulátem ČR v Dháce. Jako v jiných asijských zemích, tak i v Bangladéši je třeba do obchodních aktivit zapojit místního konzultanta, který rozumí místnímu trhu a má nezbytné konexe. Pro uzavření obchodu je nezbytný osobní styk, Bangladéšané nejsou zvyklí uzavírat obchody na dálku. Vyjednávání je poměrně zdlouhavé, většinou je třeba několika obchodních jednání, kdy dojde k navázání „přátelského vztahu“. Nejvhodnější variantou je s ohledem na byrokratické překážky při zřizování dceřinných společností forma joint venture. Zřízení kanceláře by mělo být ponecháno na místním partnerovi, který zná nejlépe místní podmínky. Je třeba ovšem pečlivě tohoto partnera prověřit. V tom může pomoci i Honorární konzulát ČR v Dháce.

5.3. Marketing a komunikace

Při propagaci výrobků je možno využívat internetu, který je široce rozšířen. Bangladéšští partneři ocení tištěné materiály (v angličtině).

5.4. Problematika ochrany duševního vlastnictví

Bangladéš je členem WTO ve skupině nejméně rozvinutých zemí. Jeho zákonodárství na ochranu duševního vlastnictví není plně kompatibilní se zákony vyspělých zemí. V září 2017 meziministerská schůzka rozhodla o připojení Bangladéše ke Smlouvě o patentové spolupráci (Patent Cooperation Treaty – PCT), mezinárodní smlouvě spravované Světovou organizací duševního vlastnictví zahrnující 145 smluvních zemí. PCT je jednou ze tří smluv o ochraně práv duševního vlastnictví. Vláda zároveň přijala iniciativy vedoucí k tomu, aby se stávající zákony o právech duševního vlastnictví (PDV) přizpůsobily ochraně místních inovací, vynálezů a výtvorů.  Podle Asociace softwarových a informačních služeb v Bangladéši (BASIS)  zákon o autorských právech z roku 2005 a patentový zákon z roku 2011 nejsou dostatečné k zajištění ochrany inovací, vynálezů a výtvorů. Stávající zákony o ochraně duševního vlastnictví musí být aktualizovány a pozměněny.   V oblasti práv duševního vlastnictví vláda přijala iniciativy, jejichž cílem je změnit a zavést nové právní předpisy v souladu se Smlouvou TRIPS. Národní politika duševního vlastnictví 2018 byla již schválena kabinetem. Navrhovaný celní zákon z roku 2018 rovněž obsahuje ustanovení o kontrole, zabavení a zadržování zásilek padělaného nebo pirátského zboží. Problematika ochrany duševního vlastnictví patří do portfolia ministerstva průmyslu (Ministry of Industries, Department of Patents and Designs) a ministerstva pro kulturní záležitosti (Ministry of Cultural Affairs, Copyright Office).

5.5. Trh veřejných zakázek

Transparentnost veřejných zakázek reguluje Zákon o veřejných zakázkách, z roku 2006 – Public Procurement. Act 2006 (Act No. 24 of 2006). Informace o nově vypsaných veřejných zakázkách je možno získat na webových stránkách EU v Dhace https://eeas.europa.eu/delegations/bangladesh_en  a dalších stránkách:

http://www.globaltenders.com/government-tenders-bangladesh.php

http://www.tendersinfo.com/global-bangladesh-tenders.php

http://www.alltender.com/

http://www.tenderbazar.com/

www.dpp.gov.bd/bgpress/index.php/document/tenders/139

5.6. Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů

Využívání místních soudů se nedoporučuje pro vysokou korupci a pomalost. Naprosto nejdůležitější podmínkou pro působení v teritoriu je navázat spolupráci s místním kvalitním konzultantem. Při sjednávání kontraktu se doporučuje dohodnout platbu neodvolatelným, potvrzeným akreditivem. Problémy mohou vyplývat především ze špatně dohodnutých platebních podmínek, a to zvláště u nových, neznámých firem. Při navazování nových obchodních kontaktů je nutno pečlivě zvažovat pozvání k jednáním do České republiky. Je třeba zvážit, zda je skutečně nutné, aby na osobní inspekci nově nakupovaného výrobku přicestovalo do ČR několik bangladéšských „ředitelů“. Český partner si musí ohodnotit důležitost kontraktu a nutnost takové návštěvy. Každopádně se osvědčuje vyžádat si od bangladéšského partnera konkrétní obchodní údaje a reference na jeho předchozí obchodní činnost. Potenciálním rizikem je politická a bezpečnostní situace v Bangladéši. Překážky v podnikání a investování v Bangladéši kladou především časté výpadky elektřiny vedoucí k zastavení výroby, špatná infrastruktura, korupce, nepředvídatelné výkyvy cen a časté celonárodní stávky (tzv. hartály), které narušují obchodní plány. V praxi bude ale většina problémů souviset se specifiky místního (rozvojového) trhu. Je nutno počítat se zaměstnáváním místního konzultanta, který pomůže překonat byrokratické překážky. Některé zahraniční firmy v poslední době ukončily svou činnost v zemi a stěžovaly si na obtížnou vymahatelnost kontraktů, byrokracii a nepružný soudní systém. Případné investice doporučujeme realizovat ve zvláštních exportních zónách.



5.7. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria

Vydávání bangladéšských víz při příletu je dočasně suspendováno (kromě určitého okruhu zahraničních investorů a podnikatelů), takže vízum si musí cestující vyřídit předem na velvyslanectví Bangladéše (pro ČR je příslušné velvyslanectví Bangladéše v Berlíně). Zahraniční cestující jsou povinni předložit při vstupu do země negativní potvrzení o absolvování PCR testu na výskyt COVID-19 ne starší jak 72 hodin. Podle nových pravidel platných od 29. března prozatím na dobu dvou týdnů   budou povinni absolvovat po příletu 14denní institucionální karanténu v hotelu na své vlastní náklady.

Dovoz valut není omezen, pouze je podle nařízení centrální banky Bangladéše stanovena povinnost deklarovat u celního úřadu dovoz cizí měny, pokud částka převyšuje 10 000,- USD (nebo ekvivalent této částky v jiné měně). Povoluje se dovoz věcí osobní potřeby, povolen je i dovoz 200 kusů cigaret. Existují přísné tresty za dovoz a držení drog a obchodování s nimi. Trestné činy související s drogami jsou trestány až doživotním odnětím svobody či trestem smrti.  

Očkování:: Bangladéš patří mezi zdravotně rizikové země. Doporučuje se očkování proti virové hepatitidě A, poliomyelitidě, tetanu, břišnímu tyfu. V případě cest do Bangladéše v době od října do prosince nebo v období dešťů se doporučuje i očkování proti choleře. Při pobytu na venkově hrozí zvýšené riziko nákazy vzteklinou. Při pobytu mimo Dháku existuje celoroční riziko nákazy malárií. V období od června do září se v Bangladéši mohou vyskytnout  případy japonské encefalitidy. Při pobytu v terénu hrozí uštknutí jedovatými hady.   Podnebí: V Bangladéši lze rozlišit tři hlavní roční období. Chladné období (které je pro návštěvu země nejlepší), trvá zhruba od září do února. V únoru začínají teploty stoupat a přichází horké období, které trvá až do konce května. V tomto období je návštěva Bangladéše velmi vyčerpávající a nepříjemná. Následuje deštivý monzun, který trvá zhruba od června do září. Upozorňujeme, že hlavní město Dháka je řazeno mezi nejznečištěnější města světa, pokud jde o kvalitu vzduchu.  

Bezpečnost a bezpečností doporučení: Dopad terorismu v zemi je v posledním období mírný. Vládě se poměrně daří  zvládat domácí teroristy  prostřednictvím rozsáhlých zásahů proti militantním silám. V době lockdownu v minulém roce se snížil počet trestných činů. Od zrušení lockdownu však došlo k opětovnému  nárůstu trestných činů, jako jsou zabíjení, loupeže, represe vůči ženám a dětem a vloupání.  

Před každou cestou do Bangladéše je doporučováno informovat se o aktuálním vývoji situace, pokud jde o přírodní jevy a také případná bezpečnostní rizika. Česká republika zde nemá velvyslanectví. Pro Bangladéš je akreditován zastupitelský úřad České republiky v Dillí. V Dháce působí Honorární konzulát – kontaktní údaje viz níže.  

Bangladéš je zemí, které sužují časté záplavy a sesuvy půdy způsobené pravidelnými silnými monzunovými dešti a cyklóny. Zvýšená rizika panují při cestování právě v období monzunových dešťů, tj. od června do září.  

Bangladéš je zemí s politicky velmi aktivním obyvatelstvem. Časté jsou protestní demonstrace, které zpravidla přecházejí do násilností. Doporučuje se vyhýbat se většímu shluku lidí, demonstracím a veřejným shromážděním.    Ve větších městech hrozí drobná pouliční kriminalita, podvody, kapesní krádeže. 

V Bangladéši existují území, kam je přístup cizincům zakázán nebo se nedoporučuje. V jihovýchodní části země se nachází oblast Chittagong Hill Tracts (zahrnnuje okresy Rangamati, Khagrachari a Bandarban), kde může být pohyb omezen dle aktuálních nařízení místních úřadů. Při cestě do této oblasti je třeba se informovat u místních úřadů a vyřídit si potřebná povolení.   Je třeba dbát  zvýšené opatrnosti při pohybu podél hranice s Indií. Existují pravidelné zprávy o osobách zabitých nebo zraněných v důsledku nezákonného překročení hranic s Indií.

Prodejní doba:   Obvykle jsou obchody otevřené od 10.00 do 20.30 hod.  

Pracovní doba:        Dny pracovního klidu jsou pátek s největšími muslimskými modlitbami a sobota. Neděle je běžný pracovní den. Pracovní doba ve státních úřadech je od 10:00 do 18:00.  

Veřejná doprava, a pohyb v rámci země: K rychlému přesunu do vzdálenějších částí země lze použít letecké spojení, přičemž ceny letenek jsou velmi příznivé.   Železniční síť je sice v Bangladéši poměrně hustá, na mnoha místech ale bohužel nemá návaznost přes řeky. Vybrat si lze od luxusní klimatizované první třídy přes několik mezistupňů až po přeplněnou druhou třídu bez rezervace.  Nejrozšířenějším dopravním prostředkem v Bangladéši je autobus. V podstatě lze rozlišit dva typy. Doporučujeme však cestovat pouze luxusními dálkovými busy s pohodlnými čalouněnými křesly a klimatizací.    Nejběžnějším dopravním prostředkem po městech jsou rikši a cyklorikši. Při jejich použití je třeba vždy smlouvat předem.    

Pojištění a zdravotní péče:  Ve větších městech lze najít zdravotní péči na přijatelné úrovni, přestože hygienické standardy zdravotnických zařízení jsou v porovnání s evropskými zvyklostmi výrazně nižší. Ve venkovských oblastech je situace mnohem horší. Obecně platí, že do Bangladéše by měly jezdit pouze osoby v dobrém zdravotním stavu a vybavené příslušnými očkováními. Je vhodné si s sebou vzít pravidelně užívané léky a navštívit v případě potřeby pouze renomovaného anglicky mluvícího lékaře. Zdravotní péči si zahraniční návštěvníci musí hradit v hotovosti. Je proto vhodné mít dostatečnou finanční zásobu a před cestou sjednat zdravotní pojištění.





5.8. Zaměstnávání občanů z ČR

V Bangladéši je omezeno zaměstnávání cizinců, v rámci firmy nesmí jejich počet překročit 5 % všech zaměstnanců. Zahraniční pracovník může v Bangladéši pracovat pouze pět let. K práci v Bangladéši je nutné pracovní vízum a povolení. Žádost o vízum je třeba podat na nejbližším zastoupení Bangladéše (Bangladéš nemá v ČR rezidentní zastoupení, nejbližší velvyslanectví Bangladéše je v Berlíně), podrobnější informace lze nalézt na: http://www.bdesh.info/info/visas.asp.   Pracovní povolení vyřizuje bangladéšské ministerstvo vnitra www.mha.gov.bd. 5.8.2.

Minimální mzda činí 8 100 taka (cca 96,- USD).

Podmínky využívání místní zdravotní péče českými občany a občany EU: ČR nemá s Bangladéšem uzavřenou žádnou bilaterální dohodu o vzájemném poskytování zdravotních služeb. Proto je nutno mít dostatek hotovosti a mít sjednané cestovní pojištění pokrývající náklady na pohotovostní pátrání a záchranu a ošetření během pobytu v Bangladéši.

5.9. Veletrhy a akce

Informace o výstavách a veletrzích v Bangladéši možno nalézt na webových stránkách Export Promotion Bureau www.epb.gov.bd,  na webech bangladéšského ministerstva obchodu, http://www.mincom.gov.bd/  nebo na stránkách Board of Investment, www.boi.gov.bd  či na webech obchodních a průmyslových komor jako je http://www.fbcci-bd.org/fbcci.

6. Kontakty

Podkapitoly:

6.1. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu

Pro Bangladéš je akreditované Velvyslanectví ČR v Dillí v Indii.

1)      Velvyslanectví ČR v Indii Adresa: 50-M, Niti Marg, Chanakyapuri, New Delhi – 11002 Tel.: +91-11-24155200 E-mail: newdelhi@embassy.mzv.cz   web: https://www.mzv.cz/nd    Facebook: https://www.facebook.com/czech.embassy.newdelhi Fax: +91-11-24155270 E-mail obchodního oddělení: commerce_delhi@mzv.cz E-mail konzulárního oddělení: delhi.consular@gmail.com Pracovní doba: pondělí – pátek 8,00 – 16,30

2)     Honorární konzulát Bangladéš vedoucí úřadu: p. A.S.M. Mohiuddin Monem Adresa:  Monem Business District, Level 2, East Tower 111, Bir Uttam C.R. Dutta Road, Dhaka -1205, Bangladesh Tel.: (+ 88) 02-9676855, 9665534, 9668638, 8610679 E-mail: dhaka@honorary.mzv.cz Web: www.czechrepublicbd.com Provozní doba úřadu: neděle – čtvrtek 10.30 – 12.30

3)     Delegace Evropské unie v Bangladéši Plot 7 Rd No 84, Gulshan 2 Dhaka 1212 Bangladesh Tel.: +880 2 5566 8057 Fax: +880 2 22226 3118 e-mail: delegation-bangladesh@eeas.europa.eu (link sends e-mail) Webové stránky: https://eeas.europa.eu/delegations/bangladesh_en

6.2. Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)

Telefonní kód země: +880, na policii 8-665-513, záchranná zdravotnická služba má číslo 199 a hasiči 9-555-555.

6.3. Důležité internetové odkazy a kontakty

http://www.lged.gov.bd/GovtWebsites.aspx    Vláda a propojení na jednotlivá ministerstva

https://www.bb.org.bd/                              Centrální banka

https://pmo.gov.bd/                                    Úřad premiérky

www.bids.org.bd/                                         Bangladesh Institute of Develoment Studies

https://bizbangladesh.com/                       Business Info Bangladesh

http://www.boi.gov.bd/                              Bangladesh Investment Development Authority 

http://www.epb.gov.bd/                             Export Promotion Bureau

http://www.dhakachamber.com/              Dhaka Chamber of Commerce and Industry

http://www.fbcci-bd.org/                           Federation of Bangladesh Chambers of Commerce and Industry




• Teritorium: Asie | Bangladéš | Zahraničí