CzechTrade: Desatero pro obchodování s Belgií
Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Belgií deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna o 4 aktuální tipy.
Desatero pro obchodování s Belgií níže
4 doporučení pro vstup na belgický trh za pandemické situace koronaviru:
- Hledání obchodních příležitostí
Prvním krokem je obecný screening trhu, tedy zjištění, zda výrobek či nabízená služba má na belgickém trhu potenciál. Situace v souvislosti s koronavirovou krizí je příležitostí pro nové produkty a služby, ale také nahrazení výpadků v dodavatelských řetězcích. S tímto krokem může zahraniční kancelář (ZK) CzechTrade v Bruselu pomoci. ZK čerpá z dostupných statistik, zpráv z daného odvětví, belgického tisku a webových stránek firem, které českému klientovi konkurují. - Výběr obchodních partnerů
Druhým krokem je vyhledání kontaktů na potenciální obchodní partnery na belgickém trhu. V Belgii nejsou k dispozici bezplatné databáze tohoto typu. Důvodem může být regionální a jazykové rozložení Belgie. V jižní valonské části se hovoří francouzsky, v severní části a na západě vlámsky a u hranic s Německem je malý region, kde se hovoří německy. Pokud se některé databáze tváří jako bezplatné, většinou zájemce o informaci přesměrují na placený portál. S vyhledáním kontaktů může ZK Brusel pomoci. Čerpá totiž z placených externích databází, ze svého seznamu kontaktů a internetu. K identifikaci správného partnera pomůže profil, jaký by daná firma měla mít, a popis nabízených výrobků či služby. - Oslovení firem
Třetím krokem je oslovení vybraných belgických firem, které si český klient vybere. Ideální jsou firmy střední, které mají sídlo v Belgii. Společnosti, které jsou navázané na zahraniční matky, jsou na nich často velmi závislé a málokdy mají volnost ve výběru svých dodavatelů. ZK Brusel belgické společnosti osloví s nabídkou a ověří zájem o spolupráci. Přidaná hodnota ZK Brusel je, že oslovuje firmy v rodném jazyce, z belgického telefonního čísla a jako státní agentura ČR, což zvyšuje prestiž.
Při oslovování používá ZK prezentace klienta v různých jazykových mutacích, a to ideálně francouzštině, vlámštině a němčině. Pokud má klient prezentace pouze v anglickém jazyce, není to velký problém především pro vlámské a německy mluvící společnosti. Prezentace je v Belgii velmi důležitá, proto se doporučuje věnovat se její grafice. Belgie již karanténu pro firmy uvolnila a oslovené firmy reagují. Tomu ani nijak nebrání práce z domova, která je stále doporučena, pokud je to možné. Na druhou stranu je často těžké získat od firem vyjádření k pořízení nového produktu či služby, neboť musí přehodnotit investiční možnosti. Jsou však sektory jako potravinářství, kde je tento problém marginální. - Aktuální příležitosti
Aktuálně běží otevřený tendr na zdravotnické prostředky pro boj s koronavirovou krizí, do kterého je možné se registrovat. Do regionálních a federálních tendrů je možné se také hlásit prostřednictvím evropské stránky TED nebo přímo na centrální belgické stránce. Aktuální situace ohledně koronavirové krizi a podnikání je možné sledovat na webu Info Coronavirus. Aktuální informace pro dopravce naleznete na mapě trans.INFO.
Koronavirus – Jaká je situace ve světě? – Aktuální situace v Belgii
Desatero pro obchodování s Belgií
- Využijte Belgii jako testovací zemi
Belgie je multikulturní země, 3 regiony (Vlámsko, Valonsko, Brusel), 3 jazyky (francouzština, vlámština, němčina). Tato skutečnost – země s románskou i germánskou kulturou – je brána jako výhoda pro využití Belgie jako testovacího trhu pro nové výrobky. I když má Belgie jednu federální vládu, finanční rozpočty pro jednotlivé regiony jsou spravovány regionálními vládami. - Komunikujte a buďte trpěliví
Je potřebné průběžně s partnerem komunikovat či se za firmou do Belgie vydat. Belgické firmy si dávají na čas a pouze trpělivost růže přináší. Navazování kontaktu je dlouhodobou záležitostí. Neváhejte se partnerům často připomínat. - Účastněte se veletrhů
Belgické firmy můžete potkat i na veletrzích v okolních zemích jako Francie, Nizozemsko či Německo. Některé veletrhy rotují v rámci zemí Beneluxu. - Marketing nepoceňujte
Důležitá je propagace a samotná vizuální podoba produktu. Při propagaci použijte jazyk pro tu část země, v níž se belgická firma nachází. Obecně Belgičané akceptují i dokumentaci v angličtině. - Privátní značky táhnou
Aktuálním trendem jsou privátní značky. Česká firma musí být připravena na dotaz, zda chce svůj výrobek prodávat pod cizí značkou. - Promyslete inzerci v belgickém tisku
Inzerce izolovaně není zpravidla účinná, měla by být součástí marketingové kampaně a respektovat rozdělení na frankofonní nebo vlámsky mluvící partnery. - Vysílejte i vlastní pracovníky
V případě vysílání pracovníků do Belgie či poskytování služeb na belgickém trhu českými OSVČ je nutné se registrovat v systému LIMOSA. Informace o postupu naleznete na webu LIMOSA. - Na obchodní jednání se dobře připravte
Pro Belgičany je příznačná organizovanost a produktivita práce, obchodní partneři jsou zpravidla na jednání dobře připraveni, očekávají podobný přístup z druhé strany. - Reference pomohou
Reference ze západní Evropy jsou velkým plusem při získávání kontraktu v Belgii. - Využijte Belgii jako vstupní bránu nejen do Evropy
Belgie je díky přístavům a vazbám na bývalé kolonie bránou do celého světa.
Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo