Rozcestník informací o Chile:
CzechTrade: Desatero pro obchodování s Chile
Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Chile deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna o 4 aktuální tipy.
Desatero pro obchodování s Chile níže
4 doporučení pro vstup na chilský trh za pandemické situace koronaviru:
- Průzkum trhu
Průzkum trhu by se měl zaměřit na hledání odpovědí zejména na otázky: Už se obdobné produkty na trhu prodávají? Pokud ano, od jakých firem, z kterých zemí, za jakou cenu? A dále v čem tkví (ne)úspěch obdobných produktů na trhu? Čím je váš produkt, služba zajímavá a odlišuje vás od konkurence? Kdo je cílovou skupinou pro vaše výrobky? Jaká je reálná velikost trhu pro váš produkt či službu? Dokážete s cenou na chilském trhu obstát? - Vyhledání obchodních partnerů
Nalezení vhodných kontaktů pro spolupráci, lze využít placených databází, celních statistik, internetových vyhledávačů (nejpoužívanější Google Chile), profesní sociální sítě LinkedIn, kontaktů na oborové asociace. - Komunikace s obchodními partnery
Prakticky všichni zástupci a majitelé chilských firem pracují aktuálně z domova. Komunikace se přesouvá do e-podoby. Komunikovat online s potenciálními partnery je možné pomocí nejrozšířenějších aplikací jako je WhatsApp, Skype, LinkedIn aj.
Zahraniční kancelář CzechTrade v Chile doporučuje zatím odložit kontaktování a nabízení spolupráce: za současné situace je to komplikovanější než za normálního stavu (home office, pozastavení činnosti aj.) a je dost pravděpodobné, že se kvůli nejistotě na trhu spíše setkáte s předčasným odmítnutím nebo s vůbec žádnou reakcí. - Příprava kvalitních podkladů
Věnujte čas přípravě kvalitních podkladů pro oslovení ve španělštině. Překlady do chilské španělštiny je lepší před tiskem materiálů nechat zkorigovat rodilým mluvčím. Doporučuje se mít ve španělštině i webové stránky vaší společnosti.
Koronavirus – Jaká je situace ve světě? – Aktuální situace v Chile
Desatero pro obchodování s Chile
- „Evropští“ Chilané
Chilané jsou „nejevropštějším“ národem Latinské Ameriky. Buďte proto dochvilní a respektujte dohodnuté termíny, ačkoliv z druhé strany nemusí být vždy opláceno stejnou mincí. - Na jednání se důkladně připravte
Na jednání se velmi dobře argumentačně vybavte, v žádném případě nepodceňujte přípravu. Řada obchodníků studovala v USA, Evropě nebo na prestižních chilských univerzitách, jejichž úroveň je i z mezinárodního hlediska považovaná za velmi vysokou. - Dbejte na formální stránku jednání
Nezanedbejte formální stránku jednání. Především při prvních kontaktech buďte vždy perfektně upravení, v dobře vyhlížejícím obleku a oceňuje se také kvalitní kosmetika (i u mužů). - Na jednání nebuďte odměření
První jednání bývají věcná, nikoliv však chladná. Postupně se atmosféra uvolňuje a po vzájemném „oťukání se“ možno přejít i na témata osobnějšího charakteru, jako je např. rodina, která je v Chile stále považovaná za nesmírně důležitou. - Důvěra je pro obchodní vztah důležitá
Budování dlouhodobějšího vztahu a získání důvěry partnera je základem obchodního úspěchu. V každém případě se snažte být příjemní, sebevědomí, avšak vaše vystupování nesmí být povýšené. Respektujte svého zákazníka jako plnohodnotného partnera. - Vyhněte se politickým tématům
Vyvarujte se hodnotit stále velmi choulostivé téma vojenské diktatury generála Pinocheta a sami toto téma nenastolujte. Společnost zůstává velmi výrazně rozdělená na jednoznačné zastánce vojenského režimu, nebo naopak jeho odpůrce. - Zájem o Chile obchodního partnera potěší
Vašeho partnera vždy potěší důkladnější znalost i pouhých střípků z chilské historie (mimo již zmíněné diktatury), kultury, sportovních úspěchů, přírodních krás či jakékoliv pozitivní hodnocení této země či jejích obyvatel. Chilané jsou hrdým národem a v mnoha aspektech velmi oprávněně. - Jednání ve španělštině znamená velkou výhodu
Ve velkých firmách sice může jednání probíhat v angličtině, přesto i zde je velkou výhodou používat jako jednací jazyk španělštinu. U menších a malých firem je španělština nezbytností. Stejně tak propagační materiály a katalogy ve španělštině jsou pro místní partnery mnohem přijatelnější než tiskoviny v angličtině. - Buďte trpěliví
Přes „evropský“ charakter místních obchodníků je třeba se obrnit trpělivostí a jejich mnohdy i jen zdvořilostní zájem nelze nijak přeceňovat. Nutno najít správnou míru mezi zdravým nátlakem na partnera a jeho nemístným „hnaním do kouta“ tím, že vyžadujete rychlé rozhodnutí. Chilan si vždy potřebuje vše řádně promyslet, a to vyžaduje čas a z vaší strany i trpělivost. - Drobný dárek nebo pozvání do ČR je cestou k úspěchu
Místní obchodník vždy ocení i jen drobnost na jednáních, připomínající firmu nebo zemi protistrany. Rýsuje-li se velmi nadějně navázání dlouhodobé profitabilní spolupráce, je vhodné i pozvání k návštěvě České republiky a vaší firmy. Většinou taková návštěva přispěje k rozptýlení posledního zbytku obav.
Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo