Indie: Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled
© Zastupitelský úřad ČR v Dillí (Indie)
- 1.1. Oficiální název státu, složení vlády
- 1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)
- 1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.
- 1.4. Veřejné finance, státní rozpočet – příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let
- 1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba
- 1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)
- 1.7. Daňový systém
1.1. Oficiální název státu, složení vlády
Název státu:
- česky: Indická republika
- anglicky: The Republic of India
- hindsky: Bhárat Ganradžja
Předseda vlády: Narendra Modi
Působnost:
- Ministerstvo personálních záležitostí, veřejných stížností a penzí
- Úřad pro atomovou energii
- Úřad pro výzkum vesmíru
- Všechny důležité politické otázky a ostatní portfolia, které nejsou přiřazeny ani jednomu z ministrů
Kabinetní ministři:
- Raj Nath Singh: Ministerstvo obrany
- Amit Shah: Ministerstvo vnitra
- Nitin Jairam Gadkari:
Ministerstvo silniční dopravy a dálnic
Ministerstvo mikro, malého a středního podnikání - D.V. Sadananda Gowda: Ministerstvo chemikálií a hnojiv
- Nirmala Sitharaman:
Ministerstvo financí
Ministerstvo korporátních záležitostí - Ramvilas Paswan: Ministerstvo záležitostí spotřebitelů, potravin a veřejné distribuce
- Narendra Singh Tomar:
Ministerstvo zemědělství a sociálního zabezpeční zemědělců
Ministerstvo rozvoje venkova
Ministerstvo pro tradiční samosprávu (paňčájatí rádž) - Ravi Shankar Prasad:
Ministerstvo spravedlnosti
Ministerstvo komunikací
Ministerstvo elektroniky a informačních technologií - Harsimrat Kaur Badal: Ministerstvo potravinářství
- Thaawar Chand Gehlot: Ministerstvo sociálních věcí
- Dr. Subrahmanyam Jaishankar: Ministerstvo zahraničních věcí
- Ramesh Pokhriyal ‚Nishank‘: Ministerstvo rozvoje lidských zdrojů
- Arjun Munda: Ministerstvo kmenových záležitostí
- Smriti Zubin Irani:
Ministerstvo rozvoje žen a dětí
Ministerstvo textilu - Dr. Harsh Vardhan:
Ministerstvo zdravotnictví a záležitostí rodiny
Ministerstvo vědy a techniky
Ministerstvo vědy o Zemi - Prakash Javadekar:
Ministerstvo životního prostředí, lesů a změny klimatu
Ministerstvo informací a vysílání
Ministerstvo těžkého průmyslu a státních podniků - Piyush Goyal:
Ministerstvo železnic
Ministerstvo obchodu a průmyslu - Dharmendra Pradhan:
Ministerstvo petrochemie a zemního plynu
Ministerstvo oceli - Mukhtar Abbas Naqvi: Ministerstvo záležitostí menšin
- Pralhad Joshi:
Ministerstvo pro parlamentní záležitosti
Ministerstvo uhlí
Ministerstvo dolů - Dr. Mahendra Nath Pandey: Ministerstvo rozvoje dovedností a podnikání
- Giriraj Singh: Ministerstvo živočišné výroby, mlékárenství a rybolovu
- Gajendra Singh Shekhawat: Ministerstvo vodních zdrojů (Jal Shakti)
Státní (juniorní) ministři se samostatnou působností
- Santosh Kumar Gangwar: Ministerstvo práce
- Rao Inderjit Singh:
Ministerstvo statistiky a plnění programu
Ministerstvo plánování - Shripad Yesso Naik: Ministerstvo ajurvédy, jógy, naturopatie, júnání, siddhy a homeopatie (AYUSH)
- Dr. Jitendra Singh: Ministerstvo rozvoje severovýchodního regionu
- Kiren Rijiju: Ministerstvo mládeže a tělovýchovy
- Prahalad Singh Patel:
Ministerstvo kultury
Ministerstvo cestovního ruchu - Raj Kumar Singh:
Ministerstvo energetiky
Ministerstvo nových a obnovitelných zdrojů energie - Hardeep Singh Puri:
Ministerstvo bydlení a městských záležitostí
Ministerstvo civilního letectví - Mansukh L. Mandaviya: Ministerstvo námořní dopravy
Státní (juniorní) ministři
- Shripad Yesso Naik: Ministerstvo obrany
- Dr. Jitendra Singh:
Úřad premiéra
Ministerstvo personálních záležitostí, veřejných stížností a penzí
Úřad pro atomovou energii
Úřad pro výzkum vesmíru - Kiren Rijiju: Ministerstvo záležitostí menšin
- Raj Kumar Singh: Ministerstvo rozvoje dovedností a podnikání
- Hardeep Singh Puri: Ministerstvo obchodu a průmyslu
- Mansukh L. Mandaviya: Ministerstvo chemikálií a hnojiv
- Faggansingh Kulaste: Ministerstvo oceli
- Ashwini Kumar Choubey: Ministerstvo zdravotnictví a záležitostí rodiny
- Arjun Ram Meghwal:
Ministerstvo parlamentních záležitostí
Ministerstvo těžkého průmyslu a státních podniků - General (Retd.) V.K. Singh: Ministerstvo silniční dopravy a dálnic
- Krishan Pal: Ministerstvo sociálních věcí
- Danve Raosaheb Dadarao: Ministerstvo záležitostí spotřebitelů, potravin a veřejné distribuce
- Kishan Reddy: Ministerstvo vnitra
- Parshottam Rupala: Ministerstvo zemědělství a sociálního zabezpečení zemědělců
- Ramdas Athawale: Ministerstvo sociálních věcí
- Sadhvi Niranjan Jyoti: Ministerstvo rozvoje venkova
- Babul Supriyo: Ministerstvo životního prostředí, lesů a změny klimatu
- Sanjeev Kumar Balyan: Ministerstvo živočišné výroby, mlékárenství a rybolovu
- Dhotre Sanjay Shamrao:
Ministerstvo rozvoje lidských zdrojů
Ministerstvo komunikací
Ministerstvo elektroniky a informačních technologií - Anurag Singh Thakur:
Ministerstvo financí
Ministerstvo korporátních záležitostí - Angadi Suresh Channabasappa: Ministerstvo železnic
- Nityanand Rai: Ministerstvo vnitra
- Rattan Lal Kataria:
Ministerstvo vodních zdrojů (Jal Shakti)
Ministerstvo sociálních věcí - Muraleedharan:
Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo parlamentních záležitostí - Renuka Singh Saruta: Ministerstvo kmenových záležitostí
- Som Parkash: Ministerstvo obchodu a průmyslu
- Rameswar Teli: Ministerstvo potravinářství
- Pratap Chandra Sarangi:
Ministerstvo mikro, malého a středního podnikání
Ministerstvo živočišné výroby, mlékárenství a rybolovu - Kailash Choudhary: Ministerstvo zemědělství a sociálního zabezpečení zemědělců
- Sushri Debasree Chaudhuri: Ministerstvo rozvoje žen a dětí
Zdroje aktuálních informací:
1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)
Počet obyvatel Indie a demografická struktura
V Indii probíhá sčítání lidu jednou za 10 let a naposledy proběhlo v roce 2011. Poslední publikovaná data z ledna 2020 odhadují současný počet obyvatel Indie na 1,353 miliard (v roce 2015: 1,295 mld.). Přestože Indie patří mezi země s výrazným přírůstek obyvatelstva, tempo růstu počtu obyvatel se plynule snižuje. Ještě v roce 2004 přírůstek činil 1,6 %, v roce 2014 už to bylo 1,2 %. Zpomalení růstu přírůstku obyvatelstva je také patrné na věkové struktuře obyvatel.
Věková skupina |
Počet obyvatel (v mil.) |
(%) |
0–4 |
112,80 |
9,3 |
5–9 |
126,92 |
10,5 |
10–14 |
132,70 |
11 |
15–19 |
120,52 |
10 |
20–24 |
111,42 |
9,2 |
25–29 |
101,41 |
8,4 |
30–34 |
88,59 |
7,3 |
35–39 |
85,14 |
7,0 |
40–44 |
72,43 |
6,0 |
45–49 |
62,31 |
5,1 |
50–54 |
49,06 |
4,1 |
55–59 |
39,14 |
3,2 |
60–64 |
37,66 |
3,1 |
65–69 |
26,45 |
2,2 |
70–74 |
19,20 |
1,6 |
75–79 |
9,23 |
0,8 |
80–84 |
6,22 |
0,5 |
85–89 |
2,38 |
0,2 |
90–94 |
1,44 |
0,1 |
95–99 |
0,63 |
0,1 |
100+ |
0,60 |
0,1 |
Neidentifikovatelný věk |
4,48 |
0,4 |
Celkem |
1 210 854 977 |
100,0 |
Národnostní složení země
Indie je mnohonárodnostní stát, kterému dominuje indoárijská skupina (72 % Hindustánci, Bengálci, Gudžaráthové, Paňdžábci, Uríjci, Maráthové). Dalšími početnými skupinami je skupina drávidská (25 % Tamilové, Telugové, Kannadové, Malajámci aj.), etnické skupiny (Mundové) a horské skupiny v Himálajích.
Náboženské složení země
Podle sčítání lidu z roku 2001 v Indii převažovalo hinduistické náboženství (80,5 %), následované islámem (13,4 %), křesťanstvím (2,3 %) a ostatními náboženstvími, jejichž procentuální zastoupení bylo nižší než 2 %.
2001 |
2011 |
|
Hinduismus |
80,5 % |
79,8 % |
Islám |
13,4 % |
14,2 % |
Křesťanství |
2,3 % |
2,3 % |
Sikhismus |
1,9 % |
1,7 % |
Buddhismus |
0,8 % |
0,7 % |
Džinismus |
0,4 % |
0,4 % |
Ostatní náboženství |
0,6 % |
0,7 % |
Náboženství neuvedeno |
0,1 % |
0,2 % |
Celkem |
100 % |
Odhad počtu obyvatel (k 15. lednu 2020)
Svazový stát nebo zvláštní federální území |
Odhad počtu obyvatel |
Dillí |
18 498 192 |
Goa |
1 564 349 |
Chandigarh |
1 142 479 |
Himachal Pradesh |
7 384 022 |
Haryana |
27 793 351 |
Punjab |
29 875 481 |
Kerala |
35 461 849 |
Telangana |
38 919 054 |
Uttarakhand |
11 140 566 |
Lakshadweep |
72 172 |
Dadra & Nagar Haveli |
384 058 |
Daman & Diu |
223 165 |
Gujarat |
64 801 901 |
Andamany a Nicobary |
411 278 |
Puducherry |
1 394 026 |
Chhattisgarh |
28 989 789 |
West Bengal |
98 662 146 |
Jharkhand |
37 933 898 |
Tamil Nadu |
77 177 540 |
Odisha |
45 861 035 |
Maharashtra |
121 924 973 |
Karnataka |
66 834 193 |
Andhra Pradesh |
53 390 841 |
Madhya Pradesh |
83 849 671 |
Tripura |
4 112 223 |
Sikkim |
680 721 |
Uttar Pradesh |
233 378 519 |
Rajasthan |
79 584 255 |
Bihar |
122 256 981 |
Mizoram |
1 222 134 |
Manipur |
3 048 861 |
Arunachal Pradesh |
1 548 776 |
Jammu Kashmir |
13 468 313 |
Nagaland |
2 218 634 |
Meghalaya |
3 320 226 |
Assam |
35 080 827 |
Celkem |
1 353 610 499 |
1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.
Ukazatel |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Růst HDP (v %) |
8,1 |
8,2 |
7,1 |
6,1 |
4,9 |
HDP (v mld. USD) |
2 102 |
2 273 |
2 651 |
2 713 |
2 913 |
HDP na obyvatele (v USD, PPP) |
6 162 |
6 618 |
7 190 |
7 746 |
8,185 |
Míra inflace v % měřená průměr. indexem spotřebitelských cen |
4,9 |
5,0 |
3,3 |
3,9 |
3.7 |
Míra nezaměstnanosti (v %) |
7,09 |
6,40 |
4,74 |
7,02 |
7,60 |
Poznámka: zdroje dat Economist Intelligence Unit, nezaměstnanost – burza BSE ve spol. s institutem CMIE; hospodářské statistické údaje v Indii odrážejí finanční rok, který začíná 1.4. a končí 31.3. Údaje za rok 2019 jsou vesměs odhadované. V případě nezaměstnanosti jsou statistiky zpracovány institutem CMIE a vyjadřují průměrnou nezaměstnanost v prosinci příslušného roku. Vzhledem k počtu obyvatel Indie jsou údaje o nezaměstnanosti spíše orientační.
Základní parametry a vývoj ekonomiky
Indická ekonomika patří mezi sedm největších ekonomik na světě a rychlým tempem roste. Velikost indické ekonomiky koresponduje s relativně vysokým stupněm diverzifikace a s vysokou odolností vůči externím šokům. Globální recese před několika lety mimo jiné ukázala, jakou sílu má ekonomika, která se může opřít o obrovský domácí trh s rychle rostoucí agregátní poptávkou.
Indické výrobce v mnoha ohledech chrání vysoká cla a obtížně překonávané netarifní překážky. Velký význam má v ekonomice stále zemědělský sektor, který zaměstnává bezmála polovinu práce schopného obyvatelstva. Naopak průmysl se podílí na tvorbě HDP přibližně 17-18 % s tím, že vláda tento podíl chce zvyšovat až na 25 %. Státní sektor je v Indii stále relativně velký, což platí například o bankovnictví. Vláda pokračuje v privatizaci státních podniků a na pomoc státním bankám zatíženým vysokým podílem nesplácených úvěrů vyčlenila v posledních letech vysokých objem finančních prostředků. Běžný účet platební bilance je dlouhodobě v záporném saldu kvůli vysoké převaze importu nad exportem. Na druhou stranu příliv investic a remitencí ve výsledku zajišťuje stabilní růst devizových rezerv. Vláda musí řešit celou řadu výzev spojených s neutěšenou situací v sektoru zemědělství, které je méně rozvinuté a je zdrojem příjmů pro velkou část obyvatelstva.
Celková míra veřejného zadlužení od fiskálního roku 2002-2003 klesla z 82,9 na 68,3 % HDP v roce 2018-19, míra zadlužení centrální vlády (bez dluhů svazových států) za stejné období klesla z 66,9 na 48,7 % HDP. Míra zahraničního zadlužení klesla v případě centrální vlády ve sledovaném období ze 7,7 na 2,2 % HDP. Rizikem pro další vývoj ekonomiky je vysoká míra nesplácených úvěrů v bankovním sektoru a schopnost vlády zvládnout dopady katantény zavedené v souvislosti s pandemií koronaviru COVID-19. Další rizika souvisejí s vývojem cen ropy, hrozbou růstu deficitu rozpočtů svazových států, zvyšováním vládních výdajů a souvisejícím tlakem na akceleraci inflace.
Vlajkovou lodí hospodářské politiky byla dosud iniciativa Make in India, která podporuje příliv přímých zahraničních investic a zvyšování průmyslové výroby. Obchodní politika je spíše ochranářská a vyznačuje se vysokými celními sazbami. Vláda se však chce zaměřit na podporu exportu a s rostoucím indickým exportem by přirozeně vznikl prostor pro reciproční uvolňovaní zahraničního obchodu. V posledních letech došlo k rozsáhlé liberalizaci řady kapitálových omezení pro přímé zahraniční investice a výrazně se tak uvolnil prostor pro vlastnictví firem zahraničními investory.
Vymahatelnost práva je relativně dobrá, ale nesmírně časově a jakýmkoli jiným způsobem náročná. Byrokratická zátěž je stále velmi vysoká, byť Indie díky značnému reformnímu úsilí současné vlády v roce 2018 poskočila na žebříčku snadnosti podnikání Světové banky o 30 míst (100. příčka), v roce 2019 o dalších 23 míst (77. příčka) a v roce 2020 figuruje na 63. místě. Právní systém vycházející z britského modelu se vyznačuje nezávislostí soudní moci a vysokou kvalifikací soudců, kterých však je nedostatek.
Náchylnost k přírodním katastrofám je přiměřeně vysoká a odpovídá velikosti indického „subkontinentu“, jakož i faktorům souvisejícím se změnou klimatu. Pro zemědělství je klíčové monzunové období a vydatnost dešťů. Poměrně vysoký schodek obchodní bilance způsobuje mimo jiné dovoz ropy a zemního plynu. Na druhou stranu se Indie úspěšně snaží svou závislost na fosilních palivech snižovat rozvojem obnovitelných energetických zdrojů – zejména s využitím solární energie. Rizika zvyšování nezaměstnanosti (mladých) se daří držet pod kontrolou díky vysokým tempům hospodářského růstu.
Dopad koronaviru na indickou ekonomiku
Indický premiér na začátku května 2020 oznámil ve svém projevu podporu ekonomiky zasažené v důsledku koronaviru celostátním omezením pohybu obyvatel (tzv. lockdown) ve výši 20 biliónů rupií (266 miliard USD), což představuje 10 procent indického HDP. Premiér zároveň určil základní směry strategického směřování Indie v rámci nové vládní iniciativy nazvané Atmanirbhar Bharat Abhiyaan (Mise soběstačné Indie), jež má zemi učinit schopnou vypořádat se v budoucnu s obdobnými krizemi, umožnit lepší využití jejího ekonomického potenciálu a podpořit úspěch indických firem v jejich zapojení do mezinárodních dodavatelských řetězců. Pokud jde o objem státní podpory indické ekonomice platí, že poměrem hodnoty balíčku k HDP ve výši 10 % se Indie zařadila mezi špičku zemí, a to na páté místo za Japonsko (21,1 %), USA (13,0 %), Švédsko (12,0 %) a Německo (10,7 %). Vláda zatím také navýšila maximum pro emitování státních dluhopisů v aktuálním rozpočtovém období 2020-2021 ze 7,8 bilionů na 12 bilionů rupií.
Soběstačná Indie by podle premiéra měla stát na pěti pilířích: na silných hospodářských základech, rozvinuté infrastruktuře, systému dobrého vládnutí, zdravém demografickém vývoji a na poptávce. Pokud jde o jednotlivé pilíře, posílení ekonomické základny musí být podle Módího skokové. Lepší infrastruktura se musí stát bytostně součástí indické kultury. Systém vládnutí musí stát na využívání nejmodernějších technologií. Rychlý růst počtu obyvatel Indie by měl být její důležitou silou a zdrojem energie. Dodavatelské řetězce musí odpovídat potřebám silné domácí poptávky.
Jednotlivá opatření ekonomického balíčku budou zaměřena na pomoc lidem, kteří přišli o práci a na pomoc podnikům zasaženým celostátní karanténou. Zaměří se také na nakládání s půdou v souvislosti s ekonomickou aktivitou, reformu trhu práce, na zvýšení likvidity a na přijetí reformních zákonů. Bude se také věnovat podpoře ekonomické aktivity na venkově a zajištění dodavatelských řetězců pro zemědělství, zlepšení kvality infrastruktury, racionalizace a zefektivnění daňového systému, podpoře malým a středním podnikům, sociálně slabým vnitrostátně migrujícím pracovníkům, ale i střední třídě a rozvoji lidských zdrojů, důležitých průmyslových odvětví a to včetně zajištění silného finančního sektoru.
›Mezi opatřeními na podporu ekonomiky nebudou chybět garance úvěrů pro malé a střední podniky, podpora při vyplácení mezd zaměstnancům malých a středních podniků, daňové pobídky ve prospěch domácí produkce na podporu její konkurenceschopnosti, daňové úlevy na podporu domácí spotřeby, podpora stavebnictví se zvláštním zaměřením na výstavbu domů.
Mezinárodní měnový fond ve své dubnové prognóze vývoje světové ekonomiky předpokládal reálný růst hospodářství Indie v aktuálním finančním roce (duben 2020 až březen 2021) ve výši 1,9 % (proti lednovým 5,8 %). Obdobně jako v případě Světové banky (1,5%ní růst pro ekonomiku v tomto finančním roce), tyto předpovědi se zřejmě budou ještě měnit. Nicméně například investiční banka Barclays v dubnu uvedla, že Indie nemůže očekávat žádný růst a Economist Intelligence Unit v dubnu odhadoval růst 2,1 %. Banka UBS odhadovala v květnu 2020 pokles – 0,4 % HDP.
1.4. Veřejné finance, státní rozpočet – příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let
2016/17 |
2017/18 |
2018/19 |
2019/2020 |
2020/2021 |
|
Výdaje (v mld. INR) |
20 144 |
22 177 |
23 151 |
26 986 |
30 422 |
Příjmy (v mld. INR) – bez kapitálových příjmů |
14 801 |
16 229 |
15 529 |
18 501 |
20 209 |
Poměr rozpočtového schodku k HDP v % |
3,2 |
3,5 |
3,4 |
3,7* |
5,1** |
*odhad; **odhad Economist Intelligence Unit – zohledňuje COVID-19; Státní rozpočet musí být schválen oběma komorami parlamentu. Rozpočtový rok začíná v dubnu a trvá do konce března následujícího roku.
1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba
|
2014/15 |
2015/16 |
2016/17 |
2017/2018 |
2018/2019 |
Saldo běžného účtu (v mld. USD) |
-27,45 |
-22,09 |
-15,23 |
-48,66 |
-57,18 |
Saldo finančního účtu (v mld USD) |
-29,97 |
23,12 |
14,71 |
47,79 |
57,83 |
Saldo kapitálového účtu (v mil. USD) |
-194,95 |
40,72 |
150 |
-29 |
-163 |
Přímé zahraniční investice (v mld. USD) |
33,87 |
36,02 |
35,61 |
30,29 |
30,71 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
duben 2020 |
|
Devizové rezervy |
335 970,1 |
380 680,1 |
368 077,2 |
390 421,4 |
440 338 |
Zlato |
19 982,9 |
20 716,0 |
21 224,4 |
23 303,2 |
31 136 |
Special Drawing Rights |
1 427,5 |
1 502,6 |
1 462,7 |
1 449,7 |
1 424 |
Pozice u MMF |
2 290,8 |
2 023,1 |
2 640,0 |
3 341 |
3 578 |
Celkové rezervy |
359 671,3 |
404 921,8 |
393 404,3 |
418 515,3 |
476 475 |
Pozn.: stav na konci kalendářního roku, pokud není uvedeno jinak.
Veřejné zadlužení centrální vlády a svazových států
(v % HDP) |
Domácí zadlužení centrální vlády |
Vnější zadlužení centrální vlády |
Celkové zadlužení svazových států |
Kombinované veřejné zadlužení |
2014/15 |
48,48 |
2,94 |
21,69 |
66,58 |
2015/16 |
48,62 |
2,95 |
23,38 |
68,57 |
2016/17 |
47,25 |
2,68 |
23,79 |
68,15 |
2017/18 |
47,63 |
2,43 |
23,98 |
68,90 |
2018/19 |
46,49 |
2,17 |
24,25 |
68,30 |
(v % HNP) | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Indie | 4,606 | 2,389 | 3,400 | 1,953 | 2,365 |
1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)
Velké indické banky byly v minulosti znárodněny a státní banky mají domininantní podíl na bankovním trhu. S pokračující liberalizací bankovního sektoru roste regulační a kontrolní úloha Indické centrální banky (Reserve Bank of India, RBI). V Indii platí omezení pro zahraniční banky a jejich podíl na bankovním trhu je relativně malý. Zahraniční banky v Indii v některých případech nemají plnohodnotné dceřiné společnosti, a proto nemohou nabízet plné spektrum bankovních služeb.
Indická centrální banka (Reserve Bank of India): Banka vykonává dohled nad bankovním trhem a formuje měnovou politiku. Spravuje měnové rezervy, je bankou centrální vlády a státních vlád. Banka sídlí ve finančním centru Indie, kde mimo jiné funguje i burza cennýc papírů, v Mumbai.
Bankovní trh – orientační přehled bank převzatý z webových stránek Indické centrální banky – úplný a aktualizovaný přehled bankovních domů, které mají bankovní licenci RBI lze nalézt prostřednictvím odkazu: www.rbi.org.in
Výčet vybraných bank
State Bank of India a přidružené banky:
- State Bank of Bikaner and Jaipur
- State Bank of Hyderabad
- State Bank of Mysore
- State Bank of Patiala
- State Bank of Travancore
Další státem vlastněné banky:
- Punjab National Bank
- Indian Bank
- Canara Bank
- Union Bank of India
- Indian Overseas Bank
- UCO Bank
- Bank of Maharashtra
- Punjab & Sind Bank
- Bank of India
- Central Bank of India
- Bank of Baroda
Soukromé indické banky:
- Axis Bank Ltd.
- Bandhan Bank Ltd.
- CSB Bank Limited
- City Union Bank Ltd.
- DCB Bank Ltd.
- Dhanlaxmi Bank Ltd.
- Federal Bank Ltd.
- HDFC Bank Ltd
- ICICI Bank Ltd.
- IndusInd Bank Ltd
- IDFC FIRST Bank Limited
- Jammu & Kashmir Bank Ltd.
- Karnataka Bank Ltd.
- Karur Vysya Bank Ltd.
- Kotak Mahindra Bank Ltd
- Lakshmi Vilas Bank Ltd.
- Nainital bank Ltd.
- RBL Bank Ltd.
- South Indian Bank Ltd.
- Tamilnad Mercantile Bank Ltd.
- YES Bank Ltd.
- IDBI Bank Limited
Mezi soukromými bankami patří k největším pěti bankám podle tržní kapitalizace: HDFC Bank Ltd., ICICI Bank Ltd., Kotak Mahindra Bank Ltd., Axis Bank Ltd., Bandhan Bank Ltd.
Soukromé zahraniční banky:
- AB Bank Ltd
- Abu Dhabi Commercial Bank Ltd
- American Express Banking Corporation
- Australia and New Zealand Banking Group Ltd.
- Barclays Bank Plc.
- Bank of America
- Bank of Bahrain & Kuwait BSC
- Bank of Ceylon
- Bank of China
- Bank of Nova Scotia
- BNP Paribas
- Citibank N.A.
- Cooperatieve Rabobank U.A.
- Credit Agricole Corporate & Investment Bank
- Credit Suisse A.G
- CTBC Bank Co., Ltd
- DBS Bank India Limited
- Deutsche Bank
- Doha Bank Q.P.S.C
- Emirates Bank NBD
- First Abu Dhabi Bank PJSC
- FirstRand Bank Ltd
- HSBC Ltd
- Industrial & Commercial Bank of China Ltd.
- Industrial Bank of Korea
- J.P. Morgan Chase Bank N.A
- JSC VTB Bank
- KEB Hana Bank
- Kookmin Bank
- Krung Thai Bank Public Co. Ltd.
- Mashreq Bank PSC
- Mizuho Bank Ltd.
- MUFG Bank, Ltd.
- NatWest Markets Plc
- PT Bank Maybank Indonesia TBK
- Qatar National Bank (Q.P.S.C.)
- Sberbank
- SBM Bank (India) Limited
- Shinhan Bank
- Societe Generale
- Sonali Bank Ltd.
- Standard Chartered Bank
- Sumitomo Mitsui Banking Corporation
- United Overseas Bank Ltd
- Westpac Banking Corporation
- Woori Bank
Družstevní a zemědělské banky:
V Indii operuje 31 družstevních a 56 zemědělských bank ve venkovských oblastech.
Přehled pojišťoven
Orientační přehled pojišťoven v Indii:
- Life Insurance Corporation of India
- HDFC Life Insurance Co. Ltd
- Max Life Insurance Co. Ltd.
- ICICI Prudential Life Insurance Co. Ltd
- Kotak Mahindra Life Insurance Co. Ltd.
- Aditya Birla SunLife Insurance Co. Ltd.
- TATA AIA Life Insurance Co. Ltd.
- SBI Life Insurance Co. Ltd.
- Exide Life Insurance Co. Ltd.
- Bajaj Allianz Life Insurance Co. Ltd.
- PNB MetLife India Insurance Co. Ltd
- Reliance Nippon Life Insurance Company
- Aviva Life Insurance Company India Ltd.
- Sahara India Life Insurance Co. Ltd.
- Shriram Life Insurance Co. Ltd.
- Bharti AXA Life Insurance Company Ltd
- Future Generali India Life Insurance Company Limited
- IDBI Federal Life Insurance Company Limited
- Canara HSBC Oriental Bank of Commerce Life Insurance
- Aegon Life Insurance Company Limited
- Pramerica Life Insurance Co. Ltd.
- Star Union Dai-Ichi Life Insurance Co. Ltd.
- IndiaFirst Life Insurance Company Ltd.
- Edelweiss Tokio Life Insurance Company Limited
Další informace a kompletní aktuální seznamy pojišťoven a zajišťoven lze nalézt na webu Insurance Regulatory and Development Authority of India.
1.7. Daňový systém
Indický daňový systém zůstává navzdory snahám o zjednodušení poměrně složitý. V roce 2017 byla provedena rozsáhlá daňová reforma, která zavedla jednotnou daň ze zboží a služeb se stejnými sazbami ve všech svazových státech. Zodpovědnost za vybírání daní sdílí centrální vláda, vlády svazových států a místní orgány. Zatímco centrální vláda vybírá daň z příjmu a cla, místní orgány vybírají daně z nemovitostí a místní poplatky.
Smlouva o zamezení dvojího zdanění
Indie má s Českou republikou podepsanou smlouvu o zamezení dvojího zdanění.
Přímé daně
Daň z příjmu (Income Tax Act 1961)
Všechny osoby, jejichž příjem převyšuje stanovenou hranici, jsou povinny platit daň z příjmu. Daň se platí vždy za finanční rok, který začíná 1. 4. a končí 31. 3. následujícího roku. Mezi daňové poplatníky se řadí jednotlivci, rodiny, firmy, sdružení a další právnické osoby. Výše poplatků se odvíjí od příjmu poplatníka a jeho bydliště – zákon rozlišuje tři kategorie: občané s trvalým bydlištěm, nerezidenti a občané obvykle se zdržující v Indii (Resident, Non-Resident a Not Ordinarily Resident). Zvláštní kapitolou je indická diaspora žijící v zahraničí (Non-Residential Indian), jejíž příjmy činí významnou položku platební bilance. Vláda se v posledních letech snaží tyto osoby přilákat do země, aby zde investovaly.
Korporátní daň (Corporate tax)
Vláda současně schválila v září 2019 v rámci mimořádných prorůstových opatření také mimo jiné razantní snížení daní ze zisku firem – téměř o deset procentních bodů. Efektivní zdanění fungujících firem v Indii se snižuje ze 34 % na 25,17 %. Nově zakládané firmy, které postaví výrobní závody do roku 2023 a nebudou požadovat žádné další pobídky a úlevy by měly danit své zisky sazbou 15 % a efektivní míra zdanění tak v jejich případě dosáhne 17,1 %.
Příplatky
V závislosti na výši ročního obratu a rezidentství společnosti se k základní sazbě daně přičítají příplatky. Od příplatků jsou osvobozeny společnosti s ročním obratem do 10 mil. INR. Společnosti dosahující ročního obratu mezi 10 a 100 mil. INR platí dodatečných 7% ze základní sazby daně (nerezidentní 2%), tedy přičteme 2,1 procentního bodu (respektive 0,8 procentního bodu pro nerezidentní) k základní sazbě 30% (respektive 40% pro nerezidentní společnosti). Společnosti s ročním obratem nad 100 mil. INR pak platí 12% ze základní sazby daně (nerezidentní 5%) navíc. V tomto případě se tedy přičítá 3,6 procentního bodu pro rezidentní společnosti a 2 procentní body pro nerezidentní společnosti k základní daňové sazbě.
Minimální náhradní daň (MAT)
Z důvodu častých daňových úniků byla zavedena tzv. minimální náhradní daň (MAT; Minimum Alternate Tax) pro společnosti. Tato daň je určena pro společnosti, jejichž daňová povinnost dosahuje méně než 18,5% jejich účetního zisku vypočítaného bez daňových úlev. Míra efektivního zdanění podle MAT se pohybuje progresivně od 19,06 do 21,34% z účetního zisku pro indické společnosti a od 19,06 do 20,01% pro nerezidentní společnosti.
Vzdělávací daň (Education Cess)
Tato daň ve výši 4 % ze základní sazby daně je vybírána společně s korporátní daní a její výnos je využíván na poskytování univerzálního přístupu k základnímu (2/3) a vyššímu (1/3) vzdělávání.
Srážkové daně
Dividendy, úroky, franchisingové poplatky
Na tradiční finančnické operace se v Indii vztahují různé sazby srážkové daně. Dividendy podléhají zvláštnímu režimu daně z vyplacení dividend (DDT). Jsou sice vyňaty z daňové povinnosti, avšak společnost musí při jejich vyplacení zaplatit zvláštní daň v efektivní výši 20,3576% včetně příplatku a vzdělávací daně.
Na úroky vyplácené nerezidentům se s několika výjimkami vztahuje srážková daň ve výši 20%, případně 40% pro nerezidentní společnosti v závislosti na mezivládní dohodě.
Franchisingové poplatky podléhají srážkové dani v efektivní výši 10,506% nebo 10,815% podle výše obratu. V případě, že společnost není registrována jako plátce daně v Indii (nemá číslo PAN) a nedodá příslušnou dokumentaci, činí zdanění až 20%.
Příspěvek na sociální zabezpečení (Provident Fund)
V Indii zaměstnavatel přispívá zaměstnancům 12% z hrubé mzdy zaměstnance do fondu sociálního zabezpečení.
Daně z transakcí s nemovitostmi
Převody nemovitých věcí mimo zemědělské půdy přesahující hodnotu 5 mil. INR podléhají dani ve výši 1% plus příplatek a vzdělávací daň z hodnoty převodu. Společnosti a nerezidenti pronajímající nemovité věci s příjmem z pronájmu nejméně 180 tis. INR ročně pak platí zvláštní daň z pronájmu ve výši 2%/10% v závislosti na typu majetku.
Nepřímé daně
Goods and Services Tax (GST)
Implementací GST byly nahrazeny některé nepřímé daně, zároveň byly odstraněny rozdíly v sazbách mezi jednotlivými státy a z fiskálního pohledu vznikl jednotný trh, na němž došlo k nahrazení různých typů nepřímých daní včetně daně z přidané hodnoty (VAT), národní daně z prodeje (CST), daně ze služeb, prodejní daně apod. Ačkoliv měla být GST zavedena již v roce 2010, její schválení v parlamentu bylo několikrát odloženo kvůli odporu svazových států a opozice. GST byla zavedena od 1. července 2017. Podrobné informace k zavedení GST lze najít například na webu daňového a celního úřadu CBIC (Central Board of Indirect Taxes & Customs).
Rozvržení daňových sazeb u zboží
Sazba |
Podíl na celkovém počtu druhů zboží v jednotlivých sazbách |
osvobození od daně |
7 % |
5 % |
14 % |
12 % |
17 % |
18 % |
43 % |
28 % |
19 % |
Hlavní druhy zboží osvobozené od daně:
- mléko, chléb, vajíčka, jogurt;
- obiloviny, noviny, papírové ubrousky;
- sůl, tradiční třtinový cukr – (jaggery).
Hlavní druhy zboží zdaněné sazbou 5% (základní potraviny):
- cukr, čaj, káva (s výjimkou instantní kávy);
- kuchyňský olej, koření;
- uhlí, hnojiva, léky tradiční medicíny – ajurvéda, léky užívané při záchraně života, kešu oříšky;
- jihoindické cukrovinky (Mithai).
Hlavní druhy zboží zdaněné sazbou 12%:
- základní elektronika, vč. mobilních telefonů, šicí stroje;
- zpracované jídlo, vč. másla, sýrů, ovocných šťáv.
Hlavní druhy zboží zdaněné sazbou 18%:
- olej na vlasy, šampóny, zubní pasta, mýdlo, těstoviny, zmrzlina, minerální vody;
- kožené zboží, příbory, náramkové hodinky, prací prášky, nábytek, baterie;
- kapitálové zboží, průmyslové polotovary.
Hlavní druhy zboží zdaněné sazbou 28%:
- automobily, motocykly vyšší třídy;
- cement;
- cigarety;
- sycené nápoje.
Zdanění služeb
Rovněž na služby jsou uplatňovány čtyři daňové sazby: 5 %, 12 %, 18 % a 28 % s tím, že vzdělávání a zdravotnictví jsou od GST osvobozeny. Dále je osvobozeno ubytování v hodnotě nižší než 1000 INR za den.
Hlavní druhy služeb zdaněné sazbou 5%:
- většina dopravních služeb, ať už osobních či nákladních;
- letecká doprava;
- služby tour operátorů.
Hlavní druhy služeb zdaněné sazbou 12%:
- letecká osobní doprava mimo ekonomickou třídu;
- jídlo a pití v restauraci bez klimatizace a licence k prodeji alkoholu;
- ubytovací služby v rozmezí 1001 a 7500 INR za den;
- výstavba za účelem prodeje;
Hlavní druhy služeb zdaněné sazbou 18%:
- jídlo a pití v restaurací s klimatizací nebo licencí k prodeji alkoholu;
- venkovní catering;
- ubytovací služby v ceně 7500 INR za den a výše;
- divadlo, cirkus, koncert v tradičním indickém provedení;
- vstupenky do kina v ceně do 100 INR.
Hlavní druhy služeb zdaněné sazbou 28 %:
- služby zábavního průmyslu – zábavní parky, závody, kasína, sportovní akce atd.;
- hazard;
- jídlo, pití v pětihvězdičkových hotelích.
Daň z přidané hodnoty (VAT)
Zavedením GST byla většinově odstraněna povinnost k platbě daně z přidané hodnoty (VAT). U některých produktů však zůstala zachována. Jmenovitě se jedná o pohonné hmoty včetně surovin a alkoholických nápojů. Výše daně se liší podle státu a povinným subjektem k platbě je prodávající, který přirozeně VAT fakturuje kupujícímu.
Cess – daňová přirážka na sociální politiku
Její výnos je využíván na poskytování univerzálního přístupu ke vzdělání, zdravotní péči a sociálním službám.
Informační zdroje k daňovému systému v Indii:
Zpracováno a aktualizováno zastupitelským úřadem ČR v Dillí (Indie) ke dni 15. 5. 2020
Souhrnná teritoriální informace
- Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled
- Zahraniční obchod a investice
- Vztahy země s EU
- Obchodní a ekonomická spolupráce s ČR