Indie: Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled

© Zastupitelský úřad ČR v Dillí (Indie)

1.1. Oficiální název státu, složení vlády

Název státu:

  • česky: Indická republika
  • anglicky: The Republic of India
  • hindsky: Bhárat Ganradžja

 

Předseda vlády: Narendra Modi

Působnost:

  • Ministerstvo personálních záležitostí, veřejných stížností a penzí
  • Úřad pro atomovou energii
  • Úřad pro výzkum vesmíru
  • Všechny důležité politické otázky a ostatní portfolia, které nejsou přiřazeny ani jednomu z ministrů

Kabinetní ministři

 

Raj Nath Singh: Ministerstvo obrany

 

Amit Shah: Ministerstvo vnitra

 

Nitin Jairam Gadkari:

Ministerstvo silniční dopravy a dálnic

Ministerstvo mikro, malého a středního podnikání

 

D.V. Sadananda Gowda: Ministerstvo chemikálií a hnojiv

 

Nirmala Sitharaman:

Ministerstvo financí

Ministerstvo korporátních záležitostí

 

Ramvilas Paswan: Ministerstvo záležitostí spotřebitelů, potravin a veřejné distribuce

 

Narendra Singh Tomar:

Ministerstvo zemědělství a sociálního zabezpeční zemědělců

Ministerstvo rozvoje venkova

Ministerstvo pro tradiční samosprávu (paňčájatí rádž)

 

Ravi Shankar Prasad:

Ministerstvo spravedlnosti

Ministerstvo komunikací

Ministerstvo elektroniky a informačních technologií

 

 Harsimrat Kaur Badal: Ministerstvo potravinářství

 

Thaawar Chand Gehlot: Ministerstvo sociálních věcí

 

Dr. Subrahmanyam Jaishankar: Ministerstvo zahraničních věcí

 

Ramesh Pokhriyal ‚Nishank‘: Ministerstvo rozvoje lidských zdrojů

 

Arjun Munda: Ministerstvo kmenových záležitostí

 

Smriti Zubin Irani:

Ministerstvo rozvoje žen a dětí

Ministerstvo textilu

 

Dr. Harsh Vardhan:

Ministerstvo zdravotnictví a záležitostí rodiny

Ministerstvo vědy a techniky

Ministerstvo vědy o Zemi

 

Prakash Javadekar:

Ministerstvo životního prostředí, lesů a změny klimatu

Ministerstvo informací a vysílání

Ministerstvo těžkého průmyslu a státních podniků

 

Piyush Goyal:

Ministerstvo železnic

Ministerstvo obchodu a průmyslu

 

Dharmendra Pradhan:

Ministerstvo petrochemie a zemního plynu

Ministerstvo oceli

 

Mukhtar Abbas Naqvi: Ministerstvo záležitostí menšin

 

Pralhad Joshi:

Ministerstvo pro parlamentní záležitosti

Ministerstvo uhlí

Ministerstvo dolů

 

Dr. Mahendra Nath Pandey: Ministerstvo rozvoje dovedností a podnikání

 

Giriraj Singh: Ministerstvo živočišné výroby, mlékárenství a rybolovu

 

Gajendra Singh Shekhawat: Ministerstvo vodních zdrojů (Jal Shakti)

 

 

Státní (juniorní) ministři se samostatnou působností

 

Santosh Kumar Gangwar: Ministerstvo práce

 

Rao Inderjit Singh:

Ministerstvo statistiky a plnění programu

Ministerstvo plánování

 

Shripad Yesso Naik: Ministerstvo ajurvédy, jógy, naturopatie, júnání, siddhy a homeopatie

 (AYUSH)

 

Dr. Jitendra Singh: Ministerstvo rozvoje severovýchodního regionu

 

Kiren Rijiju: Ministerstvo mládeže a tělovýchovy

 

Prahalad Singh Patel:

Ministerstvo kultury

Ministerstvo cestovního ruchu

 

Raj Kumar Singh:

Ministerstvo energetiky

Ministerstvo nových a obnovitelných zdrojů energie

 

Hardeep Singh Puri:

Ministerstvo bydlení a městských záležitostí

Ministerstvo civilního letectví

 

Mansukh L. Mandaviya: Ministerstvo námořní dopravy

 

Státní (juniorní) ministři

 

Shripad Yesso Naik: Ministerstvo obrany

 

Dr. Jitendra Singh:

Úřad premiéra

Ministerstvo personálních záležitostí, veřejných stížností a penzí

Úřad pro atomovou energii

Úřad pro výzkum vesmíru

 

Kiren Rijiju: Ministerstvo záležitostí menšin

 

Raj Kumar Singh: Ministerstvo rozvoje dovedností a podnikání

 

Hardeep Singh Puri: Ministerstvo obchodu a průmyslu

 

Mansukh L. Mandaviya: Ministerstvo chemikálií a hnojiv

 

Faggansingh Kulaste: Ministerstvo oceli

 

Ashwini Kumar Choubey: Ministerstvo zdravotnictví a záležitostí rodiny

 

Arjun Ram Meghwal:

Ministerstvo parlamentních záležitostí

Ministerstvo těžkého průmyslu a státních podniků

 

General (Retd.) V.K. Singh: Ministerstvo silniční dopravy a dálnic

 

Krishan Pal: Ministerstvo sociálních věcí

 

Danve Raosaheb Dadarao: Ministerstvo záležitostí spotřebitelů, potravin a veřejné distribuce

 

Kishan Reddy: Ministerstvo vnitra

 

Parshottam Rupala: Ministerstvo zemědělství a sociálního zabezpečení zemědělců

 

Ramdas Athawale: Ministerstvo sociálních věcí

 

Sadhvi Niranjan Jyoti: Ministerstvo rozvoje venkova

 

Babul Supriyo: Ministerstvo životního prostředí, lesů a změny klimatu

 

Sanjeev Kumar Balyan: Ministerstvo živočišné výroby, mlékárenství a rybolovu

 

Dhotre Sanjay Shamrao:

Ministerstvo rozvoje lidských zdrojů

Ministerstvo komunikací

Ministerstvo elektroniky a informačních technologií

 

Anurag Singh Thakur:

Ministerstvo financí

Ministerstvo korporátních záležitostí

 

Angadi Suresh Channabasappa: Ministerstvo železnic

 

Nityanand Rai: Ministerstvo vnitra

 

 

Rattan Lal Kataria:

Ministerstvo vodních zdrojů (Jal Shakti)

Ministerstvo sociálních věcí

 

Muraleedharan:

Ministerstvo zahraničních věcí

Ministerstvo parlamentních záležitostí

 

 Renuka Singh Saruta: Ministerstvo kmenových záležitostí

 

Som Parkash: Ministerstvo obchodu a průmyslu

 

Rameswar Teli: Ministerstvo potravinářství

 

Pratap Chandra Sarangi:

Ministerstvo mikro, malého a středního podnikání

Ministerstvo živočišné výroby, mlékárenství a rybolovu

 

Kailash Choudhary: Ministerstvo zemědělství a sociálního zabezpečení zemědělců

 

Sushri Debasree Chaudhuri: Ministerstvo rozvoje žen a dětí

 

 

Zdroje aktuálních informací:

 

Zpět na začátek

1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)

Počet obyvatel Indie a demografická struktura

V Indii probíhá sčítání lidu jednou za 10 let a naposledy proběhlo v roce 2011. Poslední publikovaná data z ledna 2020 odhadují současný počet obyvatel Indie na 1,353 miliard (v roce 2015: 1,295 mld.). Přestože Indie patří mezi země s výrazným přírůstek obyvatelstva, tempo růstu počtu obyvatel se plynule snižuje. Ještě v roce 2004 přírůstek činil 1,6 %, v roce 2014 už to bylo 1,2 %. Zpomalení růstu přírůstku obyvatelstva je také patrné na věkové struktuře obyvatel.

Složení populace na základě posledního sčítání lidu

Věková skupina

Počet obyvatel (v mil.)

(%)

0–4

112,80

9,3

5–9

126,92

10,5

10–14

132,70

11

15–19

120,52

10

20–24

111,42

9,2

25–29

101,41

8,4

30–34

88,59

7,3

35–39

85,14

7,0

40–44

72,43

6,0

45–49

62,31

5,1

50–54

49,06

4,1

55–59

39,14

3,2

60–64

37,66

3,1

65–69

26,45

2,2

70–74

19,20

1,6

75–79

9,23

0,8

80–84

6,22

0,5

85–89

2,38

0,2

90–94

1,44

0,1

95–99

0,63

0,1

100+

0,60

0,1

Neidentifikovatelný věk

4,48

0,4

Celkem

1 210 854 977

100,0

Národnostní složení země

Indie je mnohonárodnostní stát, kterému dominuje indoárijská skupina (72 % Hindustánci, Bengálci, Gudžaráthové, Paňdžábci, Uríjci, Maráthové). Dalšími početnými skupinami je skupina drávidská (25 % Tamilové, Telugové, Kannadové, Malajámci aj.), etnické skupiny (Mundové) a horské skupiny v Himálajích.

Náboženské složení země

Podle sčítání lidu z roku 2001 v Indii převažovalo hinduistické náboženství (80,5 %), následované islámem (13,4 %), křesťanstvím (2,3 %) a ostatními náboženstvími, jejichž procentuální zastoupení bylo nižší než 2 %. 

 

2001

2011

Hinduismus

80,5 %

79,8 %

Islám

13,4 %

14,2 %

Křesťanství

2,3 %

2,3 %

Sikhismus

1,9 %

1,7 %

Buddhismus

0,8 %

0,7 %

Džinismus

0,4 %

0,4 %

Ostatní náboženství

0,6 %

0,7 %

Náboženství neuvedeno

0,1 %

0,2 %

Celkem

100 %

 

Odhad počtu obyvatel (k 15. lednu 2020)

Svazový stát nebo zvláštní federální území

Odhad počtu obyvatel

Dillí

18 498 192

Goa

1 564 349

Chandigarh

1 142 479

Himachal Pradesh

7 384 022

Haryana

27 793 351

Punjab

29 875 481

Kerala

35 461 849

Telangana

38 919 054

Uttarakhand

11 140 566

Lakshadweep

72 172

Dadra & Nagar Haveli

384 058

Daman & Diu

223 165

Gujarat

64 801 901

Andamany a Nicobary

411 278

Puducherry

1 394 026

Chhattisgarh

28 989 789

West Bengal

98 662 146

Jharkhand

37 933 898

Tamil Nadu

77 177 540

Odisha

45 861 035

Maharashtra

121 924 973

Karnataka

66 834 193

Andhra Pradesh

53 390 841

Madhya Pradesh

83 849 671

Tripura

4 112 223

Sikkim

680 721

Uttar Pradesh

233 378 519

Rajasthan

79 584 255

Bihar

122 256 981

Mizoram

1 222 134

Manipur

3 048 861

Arunachal Pradesh

1 548 776

Jammu Kashmir

13 468 313

Nagaland

2 218 634

Meghalaya

3 320 226

Assam

35 080 827

Celkem

1 353 610 499

 

Zpět na začátek

1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.

Ukazatel

2015

 2016

2017

2018

2019

Růst HDP (v %)

8,1

8,2

7,1

6,1

4,9

HDP (v mld. USD)

2 102

2 273

2 651

2 713

2 913

HDP na obyvatele (v USD, PPP)

6 162

6 618

7 190

7 746

8,185

Míra inflace v % měřená průměr. indexem spotřebitelských cen

4,9

5,0

3,3

3,9

3.7

Míra nezaměstnanosti (v %)

7,09

6,40

4,74

7,02

7,60

Poznámka: zdroje dat Economist Intelligence Unit, nezaměstnanost – burza BSE ve spol. s institutem CMIE ; hospodářské statistické údaje v Indii odrážejí finanční rok, který začíná 1.4. a končí 31.3. Údaje za rok 2019 jsou vesměs odhadované. V případě nezaměstnanosti jsou statistiky zpracovány institutem CMIE a vyjadřují průměrnou nezaměstnanost v prosinci přislušného roku. Vzhledem k počtu obyvatel Indie jsou údaje o nezaměstnanosti spíše orientační.

Základní parametry a vývoj ekonomiky

Indická ekonomika patří mezi sedm největších ekonomik na světě a rychlým tempem roste. Velikost indické ekonomiky koresponduje s relativně vysokým stupněm diverzifikace a s vysokou odolností vůči externím šokům. Globální recese před několika lety mimo jiné ukázala, jakou sílu má ekonomika, která se může opřít o obrovský domácí trh s rychle rostoucí agregátní poptávkou.

Indické výrobce v mnoha ohledech chrání vysoká cla a obtížně překonávané netarifní překážky. Velký význam má v ekonomice stále zemědělský sektor, který zaměstnává bezmála polovinu práce schopného obyvatelstva. Naopak průmysl se podílí na tvorbě HDP přibližně 17-18 % s tím, že vláda tento podíl chce zvyšovat až na 25 %. Státní sektor je v Indii stále relativně velký, což platí například o bankovnictví. Vláda pokračuje v privatizaci státních podniků a na pomoc státním bankám zatíženým vysokým podílem nesplácených úvěrů vyčlenila v posledních letech vysokých objem finančních prostředků. Běžný účet platební bilance je dlouhodobě v záporném saldu kvůli vysoké převaze importu nad exportem. Na druhou stranu příliv investic a remitencí ve výsledku zajišťuje stabilní růst devizových rezerv. Vláda musí řešit celou řadu výzev spojených s neutěšenou situací v sektoru zemědělství, které je méně rozvinuté a je zdrojem příjmů pro velkou část obyvatelstva. 

Celková míra veřejného zadlužení od fiskálního roku 2002-2003 klesla z 82,9 na 68,3 % HDP v roce 2018-19, míra zadlužení centrální vlády (bez dluhů svazových států) za stejné období klesla z 66,9 na 48,7 % HDP. Míra zahraničního zadlužení klesla v případě centrální vlády ve sledovaném období ze 7,7 na 2,2 % HDP. Rizikem pro další vývoj ekonomiky je vysoká míra nesplácených úvěrů v bankovním sektoru a schopnost vlády zvládnout dopady katantény zavedené v souvislosti s pandemií koronaviru COVID-19. Další rizika souvisejí s vývojem cen ropy, hrozbou růstu deficitu rozpočtů svazových států, zvyšováním vládních výdajů a souvisejícím tlakem na akceleraci inflace.

Vlajkovou lodí hospodářské politiky byla dosud iniciativa Make in India, která podporuje příliv přímých zahraničních investic a zvyšování průmyslové výroby. Obchodní politika je spíše ochranářská a vyznačuje se vysokými celními sazbami. Vláda se však chce zaměřit na podporu exportu a s rostoucím indickým exportem by přirozeně vznikl prostor pro reciproční uvolňovaní zahraničního obchodu. V posledních letech došlo k rozsáhlé liberalizaci řady kapitálových omezení pro přímé zahraniční investice a výrazně se tak uvolnil prostor pro vlastnictví firem zahraničními investory.

Vymahatelnost práva je relativně dobrá, ale nesmírně časově a jakýmkoli jiným způsobem náročná. Byrokratická zátěž je stále velmi vysoká, byť Indie díky značnému reformnímu úsilí současné vlády v roce 2018 poskočila na žebříčku snadnosti podnikání Světové banky o 30 míst (100. příčka), v roce 2019 o dalších 23 míst (77. příčka) a v roce 2020 figuruje na 63. místě. Právní systém vycházející z britského modelu se vyznačuje nezávislostí soudní moci a vysokou kvalifikací soudců, kterých však je nedostatek.

Náchylnost k přírodním katastrofám je přiměřeně vysoká a odpovídá velikosti indického „subkontinentu“, jakož i faktorům souvisejícím se změnou klimatu. Pro zemědělství je klíčové monzunové období a vydatnost dešťů. Poměrně vysoký schodek obchodní bilance způsobuje mimo jiné dovoz ropy a zemního plynu. Na druhou stranu se Indie úspěšně snaží svou závislost na fosilních palivech snižovat rozvojem obnovitelných energetických zdrojů – zejména s využitím solární energie. Rizika zvyšování nezaměstnanosti (mladých) se daří držet pod kontrolou díky vysokým tempům hospodářského růstu.

 

Dopad koronaviru na indickou ekonomiku

Indický premiér na začátku května 2020 oznámil ve svém projevu podporu ekonomiky zasažené v důsledku koronaviru celostátním omezením pohybu obyvatel (tzv. lockdown) ve výši 20 biliónů rupií (266 miliard USD), což představuje 10 procent indického HDP. Premiér zároveň určil základní směry strategického směřování Indie v rámci nové vládní iniciativy nazvané Atmanirbhar Bharat Abhiyaan (Mise soběstačné Indie), jež má zemi učinit schopnou vypořádat se v budoucnu s obdobnými krizemi, umožnit lepší využití jejího ekonomického potenciálu a podpořit úspěch indických firem v jejich zapojení do mezinárodních dodavatelských řetězců. Pokud jde o objem státní podpory indické ekonomice platí, že poměrem hodnoty balíčku k HDP ve výši 10 % se Indie zařadila mezi špičku zemí, a to na páté místo za Japonsko (21,1 %), USA (13,0 %), Švédsko (12,0 %) a Německo (10,7 %). Vláda zatím také navýšila maximum pro emitování státních dluhopisů v aktuálním rozpočtovém období 2020-2021 ze 7,8 bilionů na 12 bilionů rupií.
Soběstačná Indie by podle premiéra měla stát na pěti pilířích: na silných hospodářských základech, rozvinuté infrastruktuře, systému dobrého vládnutí, zdravém demografickém vývoji a na poptávce. Pokud jde o jednotlivé pilíře, posílení ekonomické základny musí být podle Módího skokové. Lepší infrastruktura se musí stát bytostně součástí indické kultury. Systém vládnutí musí stát na využívání nejmodernějších technologií. Rychlý růst počtu obyvatel Indie by měl být její důležitou silou a zdrojem energie. Dodavatelské řetězce musí odpovídat potřebám silné domácí poptávky.
Jednotlivá opatření ekonomického balíčku budou zaměřena na pomoc lidem, kteří přišli o práci a na pomoc podnikům zasaženým celostátní karanténou. Zaměří se také na nakládání s půdou v souvislosti s ekonomickou aktivitou, reformu trhu práce, na zvýšení likvidity a na přijetí reformních zákonů. Bude se také věnovat podpoře ekonomické aktivity na venkově a zajištění dodavatelských řetězců pro zemědělství, zlepšení kvality infrastruktury, racionalizace a zefektivnění daňového systému, podpoře malým a středním podnikům, sociálně slabým vnitrostátně migrujícím pracovníkům, ale i střední třídě a rozvoji lidských zdrojů, důležitých průmyslových odvětví a to včetně zajištění silného finančního sektoru.
Mezi opatřeními na podporu ekonomiky nebudou chybět garance úvěrů pro malé a střední podniky, podpora při vyplácení mezd zaměstnancům malých a středních podniků, daňové pobídky ve prospěch domácí produkce na podporu její konkurenceschopnosti, daňové úlevy na podporu domácí spotřeby, podpora stavebnictví se zvláštním zaměřením na výstavbu domů.
Mezinárodní měnový fond ve své dubnové prognóze vývoje světové ekonomiky předpokládal reálný růst hospodářství Indie v aktuálním finančním roce (duben 2020 až březen 2021) ve výši 1,9 % (proti lednovým 5,8 %). Obdobně jako v případě Světové banky (1,5%ní růst pro ekonomiku v tomto finančním roce), tyto předpovědi se zřejmě budou ještě měnit. Nicméně například investiční banka Barclays v dubnu uvedla, že Indie nemůže očekávat žádný růst a Economist Intelligence Unit v dubnu odhadoval růst 2,1 %. Banka UBS odhadovala v květnu 2020 pokles – 0,4% HDP. 

Zpět na začátek

1.4. Veřejné finance, státní rozpočet – příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let

 

2016/17

2017/18

2018/19

2019/2020

2020/2021

Výdaje (v mld. INR)

20 144

22 177

23 151

26 986

30 422

Příjmy (v mld. INR) – bez kapitálových příjmů

14 801

16 229

15 529

18 501

20 209

Poměr rozpočtového schodku k HDP v %

3,2

3,5

3,4

3,7*

5,1**

*odhad; **odhad Economist Intelligence Unit – zohledňuje COVID-19; Státní rozpočet musí být schválen oběma komorami parlamentu. Rozpočtový rok začíná v dubnu a trvá do konce března následujícího roku.

Zpět na začátek

1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba

Platební bilance

 

2014/15

2015/16

2016/17

2017/2018

2018/2019

Saldo běžného účtu (v mld. USD)

-27,45

-22,09

-15,23

-48,66

 -57,18

Saldo finančního účtu (v mld USD)

-29,97

23,12

14,71

47,79

 57,83

Saldo kapitálového účtu (v mil. USD)

-194,95

40,72

150

-29

 -163

Přímé zahraniční investice (v mld. USD)

33,87

36,02

35,61

30,29

 30,71
Devizové rezervy (v mil. USD)

 

2016

2017

2018

 2019

duben 2020

Devizové rezervy

335 970,1

380 680,1

368 077,2

390 421,4

440 338

Zlato

19 982,9

20 716,0

21 224,4

23 303,2

31 136

Special Drawing Rights

1 427,5

1 502,6

1 462,7

1 449,7

1 424

Pozice u MMF

2 290,8

2 023,1

2 640,0

3 341

3 578

Celkové rezervy

359 671,3

404 921,8

393 404,3

418 515,3

476 475

Pozn.: stav na konci kalendářního roku, pokud není uvedeno jinak.

 

Veřejné zadlužení centrální vlády a svazových států

(v % HDP)

Domácí zadlužení centrální vlády

Vnější zadlužení centrální vlády

Celkové zadlužení svazových států

Kombinované veřejné zadlužení

2014/15

48,48

2,94

21,69

66,58

2015/16

48,62

2,95

23,38

68,57

2016/17

47,25

2,68

23,79

68,15

2017/18

47,63

2,43

23,98

68,90

2018/19

46,49

2,17

24,25

68,30

Dluhová služba
(v % HNP)20142015201620172018
Indie4,6062,3893,4001,9532,365

Zpět na začátek

1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)

Velké indické banky byly v minulosti znárodněny a  státní banky mají domininantní podíl na bankovním trhu. S pokračující liberalizací bankovního sektoru roste regulační a kontrolní úloha Indické centrální banky (Reserve Bank of India, RBI).  V Indii platí omezení pro zahraniční banky a jejich podíl na bankovním trhu je relativně malý. Zahraniční banky v Indii v některých případech nemají plnohodnotné dceřiné společnosti, a proto nemohou nabízet plné spektrum bankovních služeb. 

Indická centrální banka (Reserve Bank of India): Banka vykonává dohled nad bankovním trhem a formuje měnovou politiku. Spravuje měnové rezervy, je bankou centrální vlády a státních vlád. Banka sídlí ve finančním centru Indie, kde mimo jiné funguje i burza cennýc papírů, v Mumbai.

Bankovní trh – orientační přehled bank převzatý z webových stránek Indické centrální banky – úplný a aktualizovaný přehled bankovních domů, které mají bankovní licenci RBI lze nalézt prostřednictvím odkazu:

www.rbi.org.in

Výčet vybraných bank

State Bank of India a přidružené banky:

 

State Bank of Bikaner and Jaipur

State Bank of Hyderabad

State Bank of Mysore

State Bank of Patiala

State Bank of Travancore

 

Další státem vlastněné banky:

 

Punjab National Bank
Indian Bank
Canara Bank
Union Bank of India
Indian Overseas Bank
UCO Bank
Bank of Maharashtra
Punjab & Sind Bank
Bank of India
Central Bank of India
Bank of Baroda

 

Soukromé indické banky:

 

Axis Bank Ltd.
Bandhan Bank Ltd.
CSB Bank Limited
City Union Bank Ltd.
DCB Bank Ltd.
Dhanlaxmi Bank Ltd.
Federal Bank Ltd.
HDFC Bank Ltd
ICICI Bank Ltd.
IndusInd Bank Ltd
IDFC FIRST Bank Limited
Jammu & Kashmir Bank Ltd.
Karnataka Bank Ltd.
Karur Vysya Bank Ltd.
Kotak Mahindra Bank Ltd
Lakshmi Vilas Bank Ltd.
Nainital bank Ltd.
RBL Bank Ltd.
South Indian Bank Ltd.
Tamilnad Mercantile Bank Ltd.
YES Bank Ltd.
IDBI Bank Limited

 

Mezi soukromými bankami patří k největším pěti bankám podle tržní kapitalizace: HDFC Bank Ltd., ICICI Bank Ltd., Kotak Mahindra Bank Ltd., Axis Bank Ltd., Bandhan Bank Ltd.

 

Soukromé zahraniční banky:

 

AB Bank Ltd
Abu Dhabi Commercial Bank Ltd
American Express Banking Corporation
Australia and New Zealand Banking Group Ltd.
Barclays Bank Plc.
Bank of America
Bank of Bahrain & Kuwait BSC
Bank of Ceylon
Bank of China
Bank of Nova Scotia
BNP Paribas
Citibank N.A.
Cooperatieve Rabobank U.A.
Credit Agricole Corporate & Investment Bank
Credit Suisse A.G
CTBC Bank Co., Ltd
DBS Bank India Limited
Deutsche Bank
Doha Bank Q.P.S.C
Emirates Bank NBD
First Abu Dhabi Bank PJSC
FirstRand Bank Ltd
HSBC Ltd
Industrial & Commercial Bank of China Ltd.
Industrial Bank of Korea
J.P. Morgan Chase Bank N.A
JSC VTB Bank
KEB Hana Bank
Kookmin Bank
Krung Thai Bank Public Co. Ltd.
Mashreq Bank PSC
Mizuho Bank Ltd.
MUFG Bank, Ltd.
NatWest Markets Plc
PT Bank Maybank Indonesia TBK
Qatar National Bank (Q.P.S.C.)
Sberbank
SBM Bank (India) Limited
Shinhan Bank
Societe Generale
Sonali Bank Ltd.
Standard Chartered Bank
Sumitomo Mitsui Banking Corporation
United Overseas Bank Ltd
Westpac Banking Corporation
Woori Bank

 

 

Družstevní a zemědělské banky:

V Indii operuje 31 družstevních a 56 zemědělských bank ve venkovských oblastech.

Přehled pojišťoven

Orientační přehled pojišťoven v Indii:

 

Life Insurance Corporation of India
HDFC Life Insurance Co. Ltd
Max Life Insurance Co. Ltd.
ICICI Prudential Life Insurance Co. Ltd
Kotak Mahindra Life Insurance Co. Ltd.
Aditya Birla SunLife Insurance Co. Ltd.
TATA AIA Life Insurance Co. Ltd.
SBI Life Insurance Co. Ltd.
Exide Life Insurance Co. Ltd.
Bajaj Allianz Life Insurance Co. Ltd.
PNB MetLife India Insurance Co. Ltd
Reliance Nippon Life Insurance Company
Aviva Life Insurance Company India Ltd.
Sahara India Life Insurance Co. Ltd.
Shriram Life Insurance Co. Ltd.
Bharti AXA Life Insurance Company Ltd
Future Generali India Life Insurance Company Limited
IDBI Federal Life Insurance Company Limited
Canara HSBC Oriental Bank of Commerce Life Insurance
Aegon Life Insurance Company Limited
Pramerica Life Insurance Co. Ltd.
Star Union Dai-Ichi Life Insurance Co. Ltd.
IndiaFirst Life Insurance Company Ltd.
Edelweiss Tokio Life Insurance Company Limited

 

Další informace a kompletní aktuální seznamy pojišťoven a zajišťoven lze nalézt na webu Insurance Regulatory  and Development Authority of India.

Zpět na začátek

1.7. Daňový systém

Indický daňový systém zůstává navzdory snahám o zjednodušení poměrně složitý. V roce 2017 byla provedena rozsáhlá daňová reforma, která zavedla jednotnou daň ze zboží a služeb se stejnými sazbami ve všech svazových státech. Zodpovědnost za vybírání daní sdílí centrální vláda, vlády svazových států a místní orgány. Zatímco centrální vláda vybírá daň z příjmu a cla, místní orgány vybírají daně z nemovitostí a místní poplatky.

Smlouva o zamezení dvojího zdanění

Indie má s Českou republikou podepsanou smlouvu o zamezení dvojího zdanění.

Přímé daně

Daň z příjmu (Income Tax Act 1961)

Všechny osoby, jejichž příjem převyšuje stanovenou hranici, jsou povinny platit daň z příjmu. Daň se platí vždy za finanční rok, který začíná 1. 4. a končí 31. 3. následujícího roku. Mezi daňové poplatníky se řadí jednotlivci, rodiny,  firmy, sdružení a další právnické osoby. Výše poplatků se odvíjí od příjmu poplatníka a jeho bydliště – zákon rozlišuje tři kategorie: občané s trvalým bydlištěm, nerezidenti a občané obvykle se zdržující v Indii (Resident, Non-Resident a Not Ordinarily Resident). Zvláštní kapitolou je indická diaspora žijící v zahraničí (Non-Residential Indian), jejíž příjmy činí významnou položku platební bilance. Vláda se v posledních letech snaží tyto osoby přilákat do země, aby zde investovaly.

Korporátní daň (Corporate tax)

Vláda současně schválila v září 2019 v rámci mimořádných prorůstových opatření také mimo jiné razantní snížení daní ze zisku firem – téměř o deset procentních bodů. Efektivní zdanění fungujících firem v Indii se snižuje ze 34 % na 25,17 %. Nově zakládané firmy, které postaví výrobní závody do roku 2023 a nebudou požadovat žádné další pobídky a úlevy by měly danit své zisky sazbou 15 % a efektivní míra zdanění tak v jejich případě dosáhne 17,1 %.

Příplatky

V závislosti na výši ročního obratu a rezidentství společnosti se k základní sazbě daně přičítají příplatky. Od příplatků jsou osvobozeny společnosti s ročním obratem do 10 mil. INR. Společnosti dosahující ročního obratu mezi 10 a 100 mil. INR platí dodatečných 7% ze základní sazby daně (nerezidentní 2%), tedy přičteme 2,1 procentního bodu (respektive 0,8 procentního bodu pro nerezidentní) k základní sazbě 30% (respektive 40% pro nerezidentní společnosti). Společnosti s ročním obratem nad 100 mil. INR pak platí 12% ze základní sazby daně (nerezidentní 5%) navíc. V tomto případě se tedy přičítá 3,6 procentního bodu pro rezidentní společnosti a 2 procentní body pro nerezidentní společnosti k základní daňové sazbě.

Minimální náhradní daň (MAT)

Z důvodu častých daňových úniků byla zavedena tzv. minimální náhradní daň (MAT; Minimum Alternate Tax) pro společnosti. Tato daň je určena pro společnosti, jejichž daňová povinnost dosahuje méně než 18,5% jejich účetního zisku vypočítaného bez daňových úlev. Míra efektivního zdanění podle MAT se pohybuje progresivně od 19,06 do 21,34% z účetního zisku pro indické společnosti a od 19,06 do 20,01% pro nerezidentní společnosti.

Vzdělávací daň (Education Cess)

Tato daň ve výši 4 % ze základní sazby daně je vybírána společně s korporátní daní a její výnos je využíván na poskytování univerzálního přístupu k základnímu (2/3) a vyššímu (1/3) vzdělávání. 

Srážkové daně

Dividendy, úroky, franchisingové poplatky

Na tradiční finančnické operace se v Indii vztahují různé sazby srážkové daně. Dividendy podléhají zvláštnímu režimu daně z vyplacení dividend (DDT). Jsou sice vyňaty z daňové povinnosti, avšak společnost musí při jejich vyplacení zaplatit zvláštní daň v efektivní výši 20,3576% včetně příplatku a vzdělávací daně.

Na úroky vyplácené nerezidentům se s několika výjimkami vztahuje srážková daň ve výši 20%, případně 40% pro nerezidentní společnosti v závislosti na mezivládní dohodě.

Franchisingové poplatky podléhají srážkové dani v efektivní výši 10,506% nebo 10,815% podle výše obratu. V případě, že společnost není registrována jako plátce daně v Indii (nemá číslo PAN) a nedodá příslušnou dokumentaci, činí zdanění až 20%.

Příspěvek na sociální zabezpečení (Provident Fund)

V Indii zaměstnavatel přispívá zaměstnancům 12% z hrubé mzdy zaměstnance do fondu sociálního zabezpečení.

Daně z transakcí s nemovitostmi

Převody nemovitých věcí mimo zemědělské půdy přesahující hodnotu 5 mil. INR podléhají dani ve výši 1% plus příplatek a vzdělávací daň z hodnoty převodu. Společnosti a nerezidenti pronajímající nemovité věci s příjmem z pronájmu nejméně 180 tis. INR ročně pak platí zvláštní daň z pronájmu ve výši 2%/10% v závislosti na typu majetku.

Nepřímé daně

Goods and Services Tax (GST)

Implementací GST byly nahrazeny některé nepřímé daně, zároveň byly odstraněny rozdíly v sazbách mezi jednotlivými státy a z fiskálního pohledu  vznikl jednotný trh, na němž došlo k nahrazení různých typů nepřímých daní včetně daně z přidané hodnoty (VAT), národní daně z prodeje (CST), daně ze služeb, prodejní daně apod. Ačkoliv měla být GST zavedena již v roce 2010, její schválení v parlamentu bylo několikrát odloženo kvůli odporu svazových států a opozice. GST  byla zavedena od 1. července 2017. Podrobné informace k zavedení GST lze najít například na webu daňového a celního úřadu CBIC (Central Board of Indirect Taxes & Customs).

Rozvržení daňových sazeb u zboží

Sazba

Podíl na celkovém počtu

druhů zboží v jednotlivých sazbách

osvobození od daně

7 %

5 %

14 %

12 %

17 %

18 %

43 %

28 %

19 %

Hlavní druhy zboží osvobozené od daně:

    • mléko, chléb, vajíčka, jogurt;
    • obiloviny, noviny, papírové ubrousky;
    • sůl, tradiční třtinový cukr – (jaggery).  

Hlavní druhy zboží zdaněné sazbou 5% (základní potraviny):

    • cukr, čaj, káva (s výjimkou instantní kávy);
    • kuchyňský olej, koření;
    • uhlí, hnojiva, léky tradiční medicíny – ajurvéda, léky užívané při záchraně života, kešu oříšky;
    • jihoindické cukrovinky (Mithai).  

Hlavní druhy zboží zdaněné sazbou 12%:

    • základní elektronika, vč. mobilních telefonů, šicí stroje;
    • zpracované jídlo, vč. másla, sýrů, ovocných šťáv.

Hlavní druhy zboží zdaněné sazbou 18%:

    • olej na vlasy, šampóny, zubní pasta, mýdlo, těstoviny, zmrzlina, minerální vody;
    • kožené zboží, příbory, náramkové hodinky, prací prášky, nábytek, baterie;
    • kapitálové zboží, průmyslové polotovary.

Hlavní druhy zboží zdaněné sazbou 28%:

    • automobily, motocykly vyšší třídy;
    • cement;
    • cigarety;
    • sycené nápoje.

 

Zdanění služeb

Rovněž na služby jsou uplatňovány čtyři daňové sazby: 5 %, 12 %, 18 % a 28 % s tím, že vzdělávání a zdravotnictví jsou od GST osvobozeny. Dále je osvobozeno ubytování v hodnotě nižší než 1000 INR za den.

Hlavní druhy služeb zdaněné sazbou 5%:

    • většina dopravních služeb, ať už osobních či nákladních;
    • letecká doprava;
    • služby tour operátorů.

Hlavní druhy služeb zdaněné sazbou 12%:

    • letecká osobní doprava mimo ekonomickou třídu;
    • jídlo a pití v restauraci bez klimatizace a licence k prodeji alkoholu;
    • ubytovací služby v rozmezí 1001 a 7500 INR za den;
    • výstavba za účelem prodeje;

Hlavní druhy služeb zdaněné sazbou 18%:

  • jídlo a pití v restaurací s klimatizací nebo licencí k prodeji alkoholu;
  • venkovní catering;
  • ubytovací služby v ceně 7500 INR za den a výše;
  • divadlo, cirkus, koncert v tradičním indickém provedení;
  • vstupenky do kina v ceně do 100 INR.

Hlavní druhy služeb zdaněné sazbou 28 %:

  • služby zábavního průmyslu – zábavní parky, závody, kasína, sportovní akce atd.;
  • hazard;
  • jídlo, pití v pětihvězdičkových hotelích.

Daň z přidané hodnoty (VAT)

Zavedením GST byla většinově odstraněna povinnost k platbě daně z přidané hodnoty (VAT). U některých produktů však zůstala zachována. Jmenovitě se jedná o pohonné hmoty včetně surovin a alkoholických nápojů. Výše daně se liší podle státu a povinným subjektem k platbě je prodávající, který přirozeně VAT fakturuje kupujícímu.

Cess – daňová přirážka na sociální politiku

Její výnos je využíván na poskytování univerzálního přístupu ke vzdělání, zdravotní péči a sociálním službám.

 

Informační zdroje k daňovému systému v Indii:

 

Zpět na začátek

Zpracováno a aktualizováno zastupitelským úřadem ČR v Dillí (Indie) ke dni

Souhrnná teritoriální informace

Pravidelné novinky e-mailem