Indonésie: Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled
© Zastupitelský úřad ČR v Jakartě (Indonésie)
.
- 1.1. Oficiální název státu, složení vlády
- 1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)
- 1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.
- 1.4. Veřejné finance, státní rozpočet – příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let
- 1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba
- 1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)
- 1.7. Daňový systém
1.1. Oficiální název státu, složení vlády
Název státu
- Indonéská republika
- Republik Indonesia (indonésky)
- Republic of Indonesia (anglicky)
Složení vlády
(Poznámka: Návazně na dosud finálně nepotvrzené výsledky celonárodních voleb (17.4. 2019) a zformování nového parlamentu bude sestavena nová vláda, kterou podle všeobecného přesvědčení nadále povede prezident Joko „Jokowi“ Widodo. Do vzniku nové vlády, který se odhaduje v horizontu měsíce září, bude ve funkci stávající, dosluhující kabinet
- Hlavou státu a výkonné moci je prezident Joko Widodo,
- vice-presidentem je Ma’ruf Amin
- Koordinující ministr pro politické, právní a bezpečnostní záležitosti Mahfud MD
- Koordinující ministr pro ekonomické záležitosti Airlangga Hartarto Koordinující ministr pro námořní záležitosti a investice Luhut Pandjaitan
- Koordinující ministr pro rozvoj lidských zdrojů a kulturu Muhadiir Effendy Ministr obrany Prabowo Subianto
- Státní tajemník Pratikno
- Ministr vnitra Tito Karnavian)
- Ministryně zahraničních věcí Retno LP Marsudi
- Ministr pro náboženské záležitosti Fachrul Razi
- Ministr pro právní a lidskoprávní záležitosti Yasonna H. Laoly
- Ministryně financí Sri Mulyani Indrawati
- Ministr kultury a školství Nadiem Makarim
- Ministr zdravotnictví Terawan Agus Putranto
- Ministr sociálních věcí Juliari Batubara
- Ministr pro lidské zdroje Ida Fauziyah
- Ministr průmyslu Agus Gumiwang Kartasasmita
- Ministr obchodu Agus Suparmanto
- Ministr energetiky a minerálních zdrojů Arifin Tasrif
- Ministr pro veřejné práce a bydlení Basuki Hadimuljono
- Ministr dopravy Budi Karya Sumadi
- Ministr pro komunikace a informace Johny G. Plate
- Ministr zemědělství Syahrul Yasin Limpo
- Ministryně životního prostředí a lesnictví Siti Nurbaya
- Ministr pro námořní záležitosti a rybolov Edhy Prabowo
- Minstr pro záležitosti venkova, znevýhodněných oblastí a transmigrace Abdul Halim Iskandar
- Ministr pro zemědělské a územní plánování Sofyan Djalil
- Ministr pro plánování národního rozvoje Suharso Monoarfa
- Ministr pro administrativní a správní reformu Tjahjo Kumolo
- Ministr pro malé a střední podniky Teten Masduki
- Ministr pro státní podniky Erick Tohrir
- Ministr turistiky a kreativní ekonomiky Wishnutama Kusubandio
- Ministryně pro rovnoprávnost žen a ochranu dětí I Gusti Ayu Bintang Darmawati
- Ministr pro výzkum, technologie a vyšší vzdělávání Bambang Brodjonegoro
- Ministr mládeže a sportu Zainudin Amali
- Šéf prezidentské kanceláře Moeldoko
- Vládní tajemník Pramono Anung
- Šéf Výboru pro koordinace investic (BKPM) Bahlil Lahadalia
- Nejvyšší státní zástupce ST Burhanuddin
1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)
Demografické ukazatele:
- Počet obyvatel: 260 mil. (2018), čtvrtý nejlidnatější stát světa
- Hustota zalidnění: 124 obyv./km2 (ostrov Jáva 1000 obyv./km2)
- Podíl ekonomicky činného obyvatelstva 67 %
- Míra populačního růstu: 1,3 % (2017)
Etnika:
- Javánci 41,71 %
- Sundánci 15,41 %
- Malajci 3,45 %
- Madurijci 3,37 %
- Batakové 3,02 %
- Minankabauové 2,72 %
- Betawijci 2,51 %
- Bantenové 2,05 %
- Banjaresové 1,74 %
- Balijci 1,51 %
- Makassarové 0,99 %
- Krebonedové: 0,94 %
Nejpočetnější přistěhovalecká etnika:
- Číňané (5 mil.)
- Arabové
- Indové
Náboženské složení:
- muslimové (86,1 %)
- protestanti (5,7 %)
- katolíci (3 %)
- hinduisté (1,8 %)
- buddhisté (1 %)
Úředním jazykem je indonéština (Bahasa Indonesia), jejíž základ tvoří malajština doplněná a upravená místními jazyky a dialekty. Vedle ní jsou používány místní jazyky (jávština, sundánština, atd.). Jazykem zahraničního obchodu je angličtina.
1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.
|
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
HDP (v běžných cenách, USD mld.) |
853,4 |
862,7 |
906,7 |
953.7 |
100,08 |
Přírůstek HDP (%) |
4,8 |
5,1 |
5,1 |
5,18 |
5,02 |
Nezaměstnanost (%) |
6,2 |
5,8 |
5,5 |
5,2 |
6,3 |
Roční inflace (%, průměr, ve spotř. cenách) |
3,4 |
3,0 |
3,41 |
3,13 |
2,72 |
Směnný kurs (IDR/USD, průměr) |
13 392 |
13 473 |
13 764 |
14 400 |
13 956 |
Úroková sazba Bank of Indonesia (v %) |
7,50 |
6,50 |
4,25 |
6,00 |
6,00 |
Veřejný dluh (% HDP) |
27,0 |
27,8 |
28,4 |
30,0 |
30,2 |
Saldo běžného účtu (% HDP) |
-2,1 |
-1,8 |
-2,92 |
– 2,98 |
-2,8 |
Chudoba (% pop) |
11,1 |
10,9 |
10,5 |
9,8 |
9,22 |
Devizové rezervy (v mld. USD) |
105,9 |
116,4 |
126,5 |
120,7 |
129,2 |
Zdroje: Bank Indonesia, World Bank, Badan Pusat Statistik, International Monetary Fund (IMF)
1.4. Veřejné finance, státní rozpočet – příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let
|
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Příjmy |
1 555 100 |
1 774 105 |
1 744 623 |
1 942 300 |
2 460 000 |
Výdaje |
1 860 300 |
1 958 721 |
1 985 778 |
2 202 200 |
2 164 000 |
Saldo |
-305 200 |
-184 616 |
-241 156 |
– 259 900 |
-296 |
Zdroj: Badan Pusat Statistik – Statistics Indonesia
1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Běžný účet (v mil. USD) | -4 500 | -6 043 | -5 542 | – 9 100 | 8 100 |
Kapitálový účet (v mil. USD) | 17 | 22 | 28,7 | 25,2 | 36,3 |
Finanční účet (v mil. USD) | 16 843 | 6 800 | 1 814 | 1 570 | 2 320 |
Zdroj: Centrální banka Indonésie
1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)
Státní banky |
4 |
Regionální rozvojové banky |
26 |
Soukromé indonéské banky (forex) |
34 |
Soukromé indonéské banky (non-forex) |
32 |
Banky se zahraniční účastí(joint-ventures) |
16 |
Zahraniční banky |
10 |
Celkem |
122 |
Zdroj: Bank of Indonesia
Indonéské banky |
Zahraniční banky |
1. Bank Central Asia Tbk |
1. Bank of Tokyo-Mitsubishi |
2. Bank Mandiri |
2. Citibank NA |
3. Bank Danamon Indonesia Tbk |
3. Deutche Bank |
4. Bank Panin Tbk |
4. ABN AMRO Bank |
5. Bank Lippo Tbk |
5. Bank Societe Generale Indonesia |
6. Bank Negara Indonesia Tbk |
6. HSBC |
7. Bank Niagara Tbk |
7. JP Morgan Chase Bank |
8. Bank Rakyat Indonesia |
8. Standard Chartered Bank |
1.7. Daňový systém
Na jedné straně je indonéský rozpočet pod neustálým tlakem a zvyšování daní je pro vládu nezbytné z důvodu zajištění příjmů potřebných pro výstavbu infrastruktury a zvýšení ekonomické dynamiky. Na straně druhé je skutečnost, že místní voliči jsou velmi senzitivní na růst cen základních komodit, na kterých se zvýšení daní nutně projevuje Další hlavní problém spočívá v nedostatečném zajištění výběru daní.
Daň z přidané hodnoty (VAT) je 10 %. Některého druhu zboží se týká tzv. daň z luxusního zboží, jejíž sazba je 10–75 %. Spotřební daň je v rozmezí 4–70 %, přičemž na horní hranici je alkohol.
Přestože příjmy ze zdanění příjmů fyzických osob meziročně rostou, Ministerstvo financí odhaduje, že zhruba polovina Indonésanů v plné míře řádně neplní svoji daňovou povinnost. V roce 2016 vyhlásila vláda opokovanou daňovou amnestii, mající motivovat plátce k registraci k daňové povinnosti výměnou za promlčení neplnění daňové povinnosti v předchozích letech. Jiné údaje udávají, že až 65–70 % indonéské pracovní síly je zaměstnáno mimo oficiální ekonomický sektor (v r. 1996 před krizí to bylo 55 %). Jedná se většinou o málo placená pracovní místa orientovaná na služby, kde pracovníci neplatí žádné daně.
Daň z příjmu
- 25 % na veškeré příjmy (běžná sazba)
- 5 % nižší, než běžná sazba se vztahuje na společnosti s ručením omezeným, které mají alespoň 40 % svých akcií k obchodování na burze cenných papírů,
- 50 % odečtení z běžné sazby se vztahuje na společnosti s hrubým obratem do 50 mld. IDR
DPH (daň z přidané hodnoty)
- Současná sazba je 10 %.
Srážková daň (pro platby rezidentů)
- 15 % na úroky, dividendy a licenční poplatky
- 2 % na služby
- Srážkové daně se považují za zálohy na daň z příjmu právnických osob.
- 10 % na územní a stavební pronájmy (konečné zdanění)
Srážková daň (pro platby nerezidentů)
- 20 % v souladu s vnitrostátním právem, ale tato daň může být snížena použitím ustanovením daňové smlouvy nebo osvobozením od daně za služby, které vykazují zisk
Individuální daň
- následující progresivní sazby jsou účtovány do zdanitelného příjmu za rok
- Do 50 mil. IDR, daňová sazba je 5 %
- Od 50 mil. IDR do 250 mil. IDR, daňová sazba je 15 %
- Od 250 mil. IDR do 500 mil. IDR, daňová sazba je 25 %
- Více než 500 mil. IDR, daňová sazba je 30 %
Daňová ztráta
- Může být uplatněna po dobu 5 let
Zpracováno a aktualizováno zastupitelským úřadem ČR v Jakartě (Indonésie) ke dni
Souhrnná teritoriální informace
- Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled
- Zahraniční obchod a investice
- Vztahy země s EU
- Obchodní a ekonomická spolupráce s ČR