MZV: Souhrnná teritoriální informace
Základní shrnutí pro obecnou představu o zemi tedy: kdo má výkonnou moc a ve stručnosti popis státního zřízení, zákonodárství (stručně), ekonomika a příležitosti pro české firmy, případně problémy při vstupu na trh, pokud jsou. Pokud je specifická kultura podnikání tak maximálně ve dvou větách popsat. Přidat výhled do budoucna.
| Základní údaje | |
| Hlavní město | Dublin |
| Počet obyvatel | 5 300 300 |
| Jazyk | angličtina, irština |
| Náboženství | křesťanství – římskokatolické, protestantismus |
| Státní zřízení | republika |
| Hlava státu | Michael Daniel Higgins |
| Hlava vlády | Micheál Martin |
| Název měny | euro |
| Cestování | |
| Časový posun | +1 hod. |
| Kontakty ZÚ | |
| Velvyslanec | JUDr. Pavel Vošalík |
| Ekonomický úsek | Ing. Jiří Sittek |
| Konzulární úsek | Mgr., BSc Jiří Beneš, LL.M. |
| CzechTrade | Ing. Jiří Rak |
| Czechinvest | Martin Partl |
| Ekonomika | 2024 |
| Nominální HDP (mld. USD) | 577,53 |
| Hospodářský růst (%) | 0,29 |
| Inflace (%) | 1,33 |
| Nezaměstnanost (%) | 4,3 |
Souhrnná teritoriální informace (STI) Irsko (326.21 KB)
1. Základní informace o teritoriu
Podkapitoly:
1.1. Systém vládnutí a politické tendence v zemi
Oficiální název státu: Irská republika (irsky: Poblacht na hÉireann, anglicky: Republic of Ireland)
Prezident: Michael Daniel Higgins
Složení vlády: Vláda se skládá z předsedy vlády (Taoiseach, čti týšok), jednoho místopředsedy vlády (Tánaiste, čti tónyšte) a 14 rezortních ministrů. Předsedou koaliční středopravicové vlády stran Fianna Fáil (FF) a Fine Gael (FG) je Micheál Martin (FF), místopředsedou vlády a ministrem zahraničních věcí a obrany je Simon Harris (FG).
Členové vlády: Taoiseach/Premiér: Micheál Martin (FF)
Tánaiste/místopředseda vlády/ministr pro zahraniční věci, obranu a obchod: Simon Harris (FG)
ministr financí: Paschal Donohoe (FG)
ministr pro veřejné výdaje a reformy: Jack Chambers (FF)
ministr spravedlnosti: Jim O’Callaghan (FF)
ministryně zdravotnictví: Jennifer Carroll MacNeill (FG)
ministryně školství: Helen McEntee (FG)
ministr pro bydlení: James Browne (FF)
ministr dopravy, životního prostředí a klimatickou změnu: Darragh O’Brien (FF)
ministr pro sociální ochranu a záležitosti venkova: Dara Calleary (FF)
ministryně pro děti a zdravotně postižené: Norma Foley (FF)
ministr pro podnikání a změstnanost: Peter Burke (FG)
ministr pro vyšší vzdělání: James Lawless (FF)
ministr pro sociální ochranu: Dara Calleary (FF)
ministr umění, kultury, komunikace: Patrick O’Donovan (FG)
ministr zemědělství: Martin Heydon (FG)
Stručná charakteristika politického systému: Irsko je parlamentní republika s všeobecným volebním právem od 18 let věku a prezidentem v čele státu. Zákonodárnou moc má parlament (Oireachtas) tvořený prezidentem (voleným přímo voliči na 7 let) a dvěma komorami: poslaneckou sněmovnou (Dáil, 174 členů) a senátem (Seanad, 60 členů). Poslanci jsou voleni ve všeobecných volbách jednou za 5 let systémem poměrného zastoupení s využitím vícekolového postupného načítání preferenčních hlasů v rámci jednotlivých volebních obvodů. Senátoři jsou voleni po všeobecných volbách členy nového Dáil, stávajícího Senátu a místními zastupiteli v rámci tzv. profesních panelů (43 členů), univerzitami UCD a NUI (po 3 členech) a 11 senátorů je jmenováno přímo předsedou vlády. Výkonnou moc má vláda. Předsedu vlády na návrh sněmovny jmenuje prezident. Ostatní členy vlády na návrh předsedy vlády schvaluje sněmovna a jmenuje prezident. Člen vlády musí být poslancem nebo senátorem. Rezignaci člena vlády přijímá nebo jej na návrh předsedy vlády odvolává prezident. Rezignace předsedy vlády znamená rezignaci celé vlády.
Poslední volby: listopad 2024 (parlamentní), říjen 2018 (prezidentské).
1.2. Zahraniční politika země
Mezi základní principy, kterými se řídí irská zahraniční politika již více než 60 let, patří spravedlnost, respekt k mezinárodnímu právu, rovnost národů, princip kolektivní zodpovědnosti, vojenská neutralita, dodržování lidských práv a pravidel udržitelného rozvoje.
Irsko je vzhledem ke své minulosti citlivé na nezávislost v zahraniční politice. Není tedy členem NATO a deklaruje dlouhodobě svou vojenskou neutralitu. I proto irské obranné síly často přispívají k mírovým misím OSN.
Zásadní je pro Irsko členství v EU, které naprosto bezprecedentně přispělo k jeho ekonomickému rozvoji. Irsko je na základě této vlastní zkušenosti podporovatelem dalšího rozšiřování EU.
Své hlavní priority definovaly irské vlády v dokumentu „The Global Island: Ireland´s Foreign Policy for a Changing World“ z r. 2015, který je pravidelně revidován (posední revize je z roku 2023). Mezi ně patří boj proti chudobě a hladu, prosazování lidských práv, odzbrojování podpora OSN při udržování míru a budování usmíření na irském ostrově. Důležitým je rovněž vládní program na prosazování politických, ekonomických a kulturních zájmů v zahraničí a na posílení vztahů s diasporou. V tomto směru představují geograficky prioritní země UK, USA, země Britského společenství i řada dalších zemí, kde se irská diaspora etablovala teprve nedávno.
Jednání o brexitu v posledních letech vedla ke zkomplikování historicky složitého vztahu mezi Irskem a Velkou Británií. Zejména otázka tzv. Severoirského protokolu byla velmi politicky citlivá. Nicméně po ustavení nových vlád v UK (2024) a Irsku (únor 2025) obě vlády deklarovaly a činí i konkrétní kroky, aby se bilaterální posunuly na vyšší úroveň. Irská vláda vyčlenila v roce 2025 1 miliardu EUR pro Shared Ireland Fund (podpora aktivit mezi Irskou republikou a Severním Irskem).
Irsko není členským státem Schengenského prostoru a spolu se Spojeným královstvím Velké Británie a Severního Irska tvoří Společný cestovní prostor (CTA – Common Travel Area). Spojené státy americké jsou pro Irsko jedním z nejvýznamnějších zahraničně politických i obchodních partnerů, ale rovněž představují záruku míru na ostrově. Konstantou irské zahraniční politiky je dlouhodobá podpora snahám Palestinců o jejich samostatnost a poměrně silná kritika Izraele. Nedílnou součástí irské zahraniční politiky je rozvojová pomoc a naplnění závazku OSN alokovat 0,7 % HDP do r. 2030.
1.3. Obyvatelstvo
Počet obyvatel: 5 300 300 (odhad Ústředního statistického úřadu Irska v květnu 2025), hustota osídlení: 72,8 obyvatel/km2.
Úředními jazyky jsou irština a angličtina. Angličtina dominuje, alespoň základně irsky hovoří 35% obyvatel. Dalšími nejčastěji používanými jazyky jsou polština, francouzština, litevština, španělština.
Náboženství: římskokatolická církev (69,1 %), Irská církev (2,5 %), jiné křesťanské denominace (4,1 %), jiné (3,1 %), bez vyznání (14,5 %), nespecifikováno (6,7 %).
2. Ekonomika
Podkapitoly:
2.1. Základní údaje
Mezi evropskými zeměmi Irsko dlouhodobě disponuje stabilním ekonomickým klimatem a v r. 2024 bylo celkově třináctou největší ekonomikou v Evropě. Silná ekonomická výkonnost Irska v posledních letech je částečně způsobena jeho atraktivním podnikatelským prostředím s jednou z nejnižších daní z příjmu právnických osob v Evropě a dobře vzdělanou, anglicky mluvící populací. Po Brexitu rovněž těží z pozice nejlidnatější anglicky mluvící země EU. Výhodou je také jeho strategická poloha mezi Spojenými státy a Evropou.
Irská ekonomika profituje z výroby a exportu výrobků s vysokou přidanou hodnotou. Mezi nejrozvinutější odvětví patří farmaceutický a chemický průmysl, potravinářský průmysl a služby v rámci IT. Nejvýznamnějšími exportními partnery jsou pak USA, Velká Británie, Nizozemí, Německo a Belgie. Naopak v oblasti importu, který je značně nižší se mimo obou anglicky mluvících zemí obrací na své evropské regionální partnery nebo Čínu.
Irský HDP je silně zkreslen aktivitami nadnárodních společností. Podle národního statistického úřadu vzrostl irský HDP v roce 2024 o 1,2 %.
Veřejný dluh se na konci roku 2024 zvýšil na 225,9 miliard EUR činící zhruba 41% HDP. Index spotřebitelských cen (CPI), oficiální irský ukazatel inflace, v průběhu roku 2024 stabilně klesal z maxima 4,1 % v lednu 2024 na roční hodnotu 1,4 %. Míra nezaměstnanosti se v roce 2024 snížila o 0,3 % na 4,2 %, což je v zemi považováno za téměř plnou zaměstnanost.
| Ukazatel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
| Růst HDP (%) | 8,62 | -5,53 | 1,2 | 3,3 | 3,1 |
| HDP/obyv. (USD/PPP) | 138154,36 | 130597,94 | 132333,63 | 137114,15 | 143180,53 |
| Inflace (%) | 8,07 | 5,2 | 1,33 | 1,6 | 1,8 |
| Nezaměstnanost (%) | 4,45 | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,2 |
| Export zboží (mld. USD) | 219,765 | 211,938 | 242,274 | 246,15 | 250,089 |
| Import zboží (mld. USD) | 148,107 | 151,731 | 144,446 | 148,49 | 152,648 |
| Saldo obchodní bilance (mld. USD) | 215,362 | 168,643 | 169,231 | 169,945 | 170,615 |
| Průmyslová produkce (% změna) | 12,26 | -2,46 | -5,13 | -2 | 6 |
| Populace (mil.) | 5,11 | 5,2 | 5,26 | 5,31 | 5,36 |
| Konkurenceschopnost | XI.63 | N/A | 91,9/100 | N/A | N/A |
| Exportní riziko OECD | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
Zdroj: EIU, OECD, IMD, CSO IE
2.2. Veřejné finance a státní rozpočet
Irsko v roce 2024 zaznamenalo hospodářský růst 1,2% HDP. Ekonomický růst vyjádřený MDD (Modifikovaná domácí poptávka, která snižuje zkreslení aktivit nadnárodních firem sídlících v zemi) dosáhl hodnoty 2,7%.
Přebytek státního rozpočtu v roce 2024, který podle aktuálních odhadů činil 23,2 mld. EUR., je tvořen zejména výnosem korporátní daně a také doplatkem daní společnosti Apple ve výši cca 13 mld. EUR.
Zahraniční dluh Irska dosáhl v prosinci 2024 3 058 mld. EUR ve srovnání s 2 895 mld. EUR v předchozím čtvrtletí a pokračovala tak tendence mírného nárůstu z minulého roku.
| Veřejné finance | 2024 |
| Saldo státního rozpočtu (% HDP) | 4,3 |
| Veřejný dluh (% HDP) | 41 |
| Bilance běžného účtu (mld. USD) | 20,38 |
| Daně | 2025 |
| PO | 12,5 % |
| FO | 20 % (40 %) |
| DPH | 23 % (snížené sazby: 13,8 % a 9 %) |
2.3. Bankovní systém
Irsko je uznáváno jako významné evropské a globální centrum pro mezinárodní bankovní a investiční firmy a řadí se na osmé místo mezi vývozci finančních služeb na světě.
Od roku 2015 se situace s ohledem na zlepšující se ekonomické výsledky země stabilizovala také v bankovním sektoru. Ten je nyní výrazně regulován – došlo např. k zásadním omezením úvěrové politiky v podobě zastropování maximálních úvěrů, na banky je vyvíjen permanentní politický tlak na restrukturalizaci nesplatitelných hypoték.
Vzhledem k úzkým vazbám na USA v tomto sektoru jsou irské banky a finanční instituce ovlivněny zvýšeným geopolitickým napětím. Central Bank and Financial Services Authority (sdružený úřad, který má dohled nad fungováním finanční soustavy v Irsku) a Central Bank of Ireland registruje v současné době (květen 2025) na irském trhu celkem 384 subjektů. 18 institucí má licence podle zákona centrální irské banky z r. 1971. Zbývající instituce jsou autorizovány v jiném členském státě Evropského hospodářského prostoru a působí v Irsku formou místní pobočky nebo na přeshraniční bázi. Hlavní banky v zemi, které se podílejí více než 1/3 na aktivech sektoru úvěrových institucí, jsou následující: Allied Irish Banks (AIB), Bank of Ireland, PTSB. V posledních letech také roste popularita digitálních poskytovatelů úvěrů, jako je Revolut, N26 a Bunq.
Pokud jde o úrokové sazby, vážená průměrná úroková sazba u nových irských hypotečních smluv na konci března 2025 činila 3,77 %. Ekvivalentní průměr eurozóny je 3,33 %.
Významné místo ve finančním sektoru zaujímá Mezinárodní centrum finančních služeb (International Financial Services Centre) zřízené v Dublinu v roce 1987 v rámci podpory přílivu zahraničního kapitálu do země. Za zvýhodněných daňových podmínek působí v tomto centru pobočky desítek zahraničních finančních společností.
2.4. Daňový systém
Výběr daní a poplatků je v Irsku v kompetenci Office of the Revenue Commissioners.
Irský daňový systém si zakládá na progresivní výši zdanění fyzických osob a extrémně nízkou sazbou pro právnické osoby. Nejvýznamnější pro irský hospodářský úspěch minulých let byla nízká daň ze zisku korporací, jejíž základní sazba je na úrovni 12,5 % (pro příjmy z hlavní činnosti, pro ostatní příjmy platí sazba 25 %). Irsko podepsalo v říjnu 2021 dohodu OECD, včetně dohody o globální minimální efektivní sazbě ve výši 15 %. Toto zvýšení se však bude vztahovat pouze na společnosti, které v předchozích čtyřech letech dosáhly obratu přes 750 milionů EUR. Odhaduje se, že 99 % společností v Irsku zůstane na sazbě 12,5 %.
Irsko v dlouhodobě době bojuje za přilákání dalších zahraničních investic a nízká korporátní daň je výkladní skříní irské vlády pro zahraniční investory. I tak z jejich výnosů irská ekonomika inkasovala 39,1 mld. EUR. Celková suma vybraných daní činila v r. 2024 108 mld. EUR. Což je oproti předchozím roku navýšení o 23 %.
Sazby hlavních daní v roce 2025:
• daň z příjmu soukromé osoby (income tax) 20 % do EUR 44 000 poté zvýšena na 40 %
• daň z přidané hodnoty (value added tax) 23 %: 9 % (plyn, uhlí, elektřina,aj. která bude koncem r. 2025 navýšena na 13,5%), 5,1 % (zemědělství), 0 % (knihy, dětské oblečení)
• daň ze zisku z prodeje majetku (capital gains tax) 33 % a zisk ve výši 1 270 EUR po odečtení ztrát je osvobozen • daň z úroku z vkladu (deposit interest retention tax) 33 %
• daň z převodu nemovitosti (stamp duty) stanovena podle hodnoty nemovitosti: +% do 1 mil. EUR, 2% od 1-1,5 mil EUR. a 6% nad 1,5 mil. EUR. Pro osoby kupující více než 10 nemovitostí ročně je 15%
• dědická a darovací daň (capital acquisitions tax) 33 % s různými výjimkami, včetně doživotních limitů 400 tisíc EUR osvobozených od daně z dědictví pro děti a 40 tisíc EUR pro přímé příbuzné. Dary nespřízněným osobám jsou osvobozeny od daně až do výše 3 000 EUR ročně.
• Kromě daně z příjmu existují další daně týkající se zaměstnanců vázané na výdělky, které se nazývají Universal Social Charge ve výši od 0,5 % do 8 % (příjem nad 70 tis. EUR) a PRSI v rozmezí od 4,1 % do 11,12 % v závislosti na typu zaměstnání a vyšší sazbě příspěvků zaměstnavatele.
Detailní informace o daňovém systému země lze najit na webových stránkách Citizens Information zde: https://www.citizensinformation.ie/en/money-and-tax/tax/
3. Obchod a investice
Podkapitoly:
- 3.1 Obchodní vztahy
- 3.2 Přímé zahraniční investice
- 3.3 FTA a smlouvy
- 3.4 Rozvojová spolupráce
- 3.5 Perspektivní obory (MOP)
3.1. Obchodní vztahy
Obchodní vztahy s ČR
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
| Import z ČR (mld. CZK) | 24,71 | 33,07 | 36,28 | 34,36 | 38,61 |
| Export do ČR (mld. CZK) | 18,06 | 20,52 | 22,59 | 22,68 | 24,35 |
| Saldo s ČR (mld. CZK) | -6,65 | -12,55 | -13,69 | -11,68 | -14,27 |
Zdroj: ČSÚ
TOP 5 položek importu z ČR
| SITC 3 | Název zboží | Hodnota (mil. CZK) | Podíl z celku (%) |
| 781 | Automobily osobní aj. vozidla pro dopravu osob | 10211 | 26,45 |
| 752 | Zařízení k automat. zpracování dat, jednotky periferní | 9714 | 25,16 |
| 764 | Zařízení telekomunikační, příslušenství přístojů pro záznam, reprodukci zvuku, obrazu | 7611 | 19,71 |
| 772 | Přístr. elek. ke spínání ap. obvodů elek., odpory aj. | 1180 | 3,06 |
| 743 | Čerpadla (ne na kapaliny), kompresory, ventilátory ap. | 771 | 2,00 |
Zdroj: ČSÚ
TOP 5 položek exportu do ČR
| SITC 3 | Název zboží | Hodnota (mil. CZK) | Podíl z celku (%) |
| 542 | Léčiva (vč. léčiv veterinárních) | 9 735 | 39,99 |
| 551 | Silice, parfémy a látky chuťové aromatické | 1 170 | 4,80 |
| 541 | Léčiva, výr. farmaceut. (ne antibiotika, hormony ap.) | 1 156 | 4,75 |
| 752 | Zařízení k automat. zpracování dat, jednotky periferní | 1 116 | 4,59 |
| 598 | Výrobky chemické různé j. n. | 1 039 | 4,27 |
Zdroj: ČSÚ
Obchodní vztahy s EU
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
| Import z EU (mil. EUR) | 28758,85 | 35048,03 | 44776,49 | 47707,98 | 54712,9 |
| Export do EU (mil. EUR) | 75813,42 | 85347,41 | 103698,03 | 98421,24 | 87946,8 |
| Saldo s EU (mil. EUR) | 47054,58 | 50299,38 | 58921,54 | 50713,26 | 33233,9 |
Zdroj: Evropská komise
Obchodní vztahy se zeměmi mimo EU
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
| Import ze zemí mimo EU (mil. EUR) | 63440,53 | 78279,27 | 92222,48 | 91689,52 | 78798,54 |
| Export do zemí mimo EU (mil. EUR) | 95320,83 | 95934,09 | 99589,22 | 81953,76 | 135987,06 |
| Saldo se zeměmi mimo EU (mil. EUR) | 31880,3 | 17654,82 | 7366,73 | -9735,76 | 57188,52 |
Zdroj: EIU, Eurostat
3.2. Přímé zahraniční investice
Irsko si i nadále udržuje pozici přední destinace pro přímé zahraniční investice zejména v odvětvích vyžadujících vysokou úroveň znalostí a inovací. Industrial Development Agency Ireland (IDA) v roce 2024 evidovala zajištění 234 investičních projektů, z toho 69 od nových investorů.
Největší zájem je dlouhodobě o oblast softwaru a IT služeb. Silné postavení si udržuje také farmaceutický sektor a výroba zdravotnických prostředků.
Investice do výzkumu a vývoje dosáhly v roce 2024 rekordní výše 1,9 mld. EUR.
V Irsku působí řada největších světových nadnárodních společností, které výrazně přispívají k zaměstnanosti a hospodářskému růstu. Microsoft provozuje velké datové centrum v Dublinu a Google zde má své evropské sídlo. Apple má rozsáhlé zařízení v Corku a společnost Pfizer v roce 2024 investovala 1,2 miliardy eur do nové výrobní haly.
IDA nedávno představila novou pětiletou strategii s názvem „Adapt Intelligently: A Strategy for Sustainable Growth and Innovation, 2025-29“. V plánu má získat 1 000 nových investic ve výši 250 mld. EUR s cílem vytvořit 75 000 nových pracovních míst. Dále se zaměří na zvýšení investic do výzkumu, vývoje a inovací (RD&I) na 7 mld. EUR a na zajištění 550 investic mimo Dublin pro vyrovnání ekonomické regionální nerovnosti. Strategie identifikuje čtyři klíčové oblasti růstu: digitalizaci a umělou inteligenci, polovodiče, zdravotnictví a udržitelnost.
České firmy v Irsku v oblasti přímých zahraničních investic prakticky nejsou přítomny.
3.3. FTA a smlouvy
Smlouvy s EU
Irsko je členský stát EU.
Smlouvy s ČR
Smlouva mezi Českou republikou a Irskem o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku (Convention between the Czech Republic and Ireland for the Avoidance of Double Taxation and the Prevention of Fiscal Evasion with respect to Taxes on Income and on Capital), oblast smluvní úpravy: finance – zamezení dvojímu zdanění, vstup v platnost 21. 4. 1996, publikace č. 163/1996 Sb.
Dohoda mezi Českou republikou a Irskem o změnách a ukončení platnosti Dohody mezi Českou republikou a Irskem o podpoře a vzájemné ochraně investic, podepsané dne 28. června 1996 v Dublinu, sjednaná výměnou nót (Agreement between the Czech Republic and Ireland on the Amendments to the Agreement between the Czech Republic and Ireland for the Promotion and Reciprocal Protection of Investments, signed on 28th June 1996 in Dublin, and on termination thereof), oblast smluvní úpravy: finance – podpora a ochrana investic, vstup v platnost 1. 12. 2011, publikace č. 105/2011 Sb.m.s.
3.4. Rozvojová spolupráce
Rozvojová pomoc a naplnění závazku OSN alokovat 0,7 % HDP do roku 2030 je nedílnou součástí irské zahraniční politiky.
3.5. Perspektivní obory (MOP)
▶ ICT, elektronika, kyberbezpečnost
Sektor v zemi zaměstnává přes 150 tisíc osob a velikost trhu přesahuje 20 mld. EUR. V Irsku sídlí více než 900 IT společností, včetně většiny těch největších na světě (Apple, Facebook, Google, eBay, Amazon, Linkedln, Twitter, Paypal, Microsoft atd.). Kybernetická bezpečnost je čím dál zásadnějším tématem. Pro české subjekty existuje široký prostor pro dodávku hardwarových zařízení, služeb ochrany dat, programovacích služeb, nadějná je i oblast umělé inteligence.
▶ Energetika
Panuje poměrně silný konsenzus na směřování k ekologické udržitelnosti. Politika vlády je v tomto směru velmi ambiciózní, zejména s ohledem na snahu o rychlé dosažení uhlíkové neutrality. S tím úzce souvisí i energetika založená na obnovitelných zdrojích. Energetika nabízí celou řadu příležitostí pro výrobce zařízení pro větrné, solární či vodní elektrárny.
▶ Zemědělství a potravinářství
Sektor zaměstnává v zemi zhruba 167 tisíc osob s ročním obratem 29,5 mil. EUR. V roce 2024 se hodnota irského vývozu této oblasti zvýšila o 5 % na rekordních 17 mld. EUR. Odvětví nabízí možnost dodávek zemědělské a lesnické techniky, strojního zařízení pro potravinářský (zejména mlékárenský) průmysl a hnojiv. Uplatnění mohou na irském trhu najít také alkoholické nápoje, zejména víno (poptávka po něm v posledních letech výrazně roste) a některé specifické zemědělské plodiny (chmel).
▶ Zdravotnictví a farmacie
Země vynakládá jeden z největších objemů financí na zdravotnictví na hlavu a na rok. 2025 vláda této oblasti přidelila celkem 25,8 mld. EUR (při necelých 5 mil. obyvatel), což otevírá možnosti pro české firmy v oblasti dodávek zdravotnického zařízení a služeb.
▶ Dopravní infrastruktura
Země má ambiciózní plán rozvoje dopravní infrastruktury do roku 2040. Vychází tak vstříc poptávce veřejnosti po kvalitních dopravních službách, které současný systém místní veřejné dopravy neposkytuje. Prostor je zejména v oblasti železniční dopravy a zařízení pro letiště a přístavy.
▶ Obranný a bezpečnostní sektor
Na začátku února 2022 v Irsku vyšla Zpráva výboru pro ozbrojené síly, která konstatuje současný nedobrý stav (dlouhodobě nedostatečné investice, nedostatečné vybavení, atd.) a zároveň navrhuje celou řadu opatření na jeho zlepšení. V návaznosti na zveřejněný dokument byl v červenci vytvořen „Akční plán pro implementaci doporučení Zprávy Výboru pro irské ozbrojené síly“. Tento dokument předpokládá navýšení rozpočtu na obranu, který by měl v r. 2028 dosáhnout 1,5 mld. EUR (v cenách r. 2022). Rekordní alokace ve výši 1,35 mld. EUR v rozpočtu na rok 2025 dokazuje závazek irské vlády k obraně. Toto financování usnadní pokračující investice do obranných schopností a zároveň umožní klíčový pokrok v modernizaci obranných sil.
4. Kultura obchodního jednání
Podkapitoly:
4.1. Úvod
Irsko je zemí křesťanského civilizačního okruhu s tomu odpovídajícími způsoby jednání a společenského styku.
4.2. Oslovení
Časté je oslovování křestním jménem od prvního setkání bez záměru nebo náznaku familiárnosti. Z povahových rysů vyniká u Irů zdvořilá družnost a uvolněnost.
4.3. Obchodní schůzka
Sjednání schůzky a její pravidla se nevymykají běžným evropským zvyklostem. Obecně lze říci, že Irové tíhnou k větší neformálnosti.
4.4. Komunikace
Je důležité vzít si s sebou tlumočníka?
Ne.
Jak je to s jazykovou vybaveností?
Nejpraktičtější je komunikovat anglicky, neboť je to rodný jazyk drtivé většiny Irů. Znalost cizích jazyků na dobré komunikační úrovni je u Irů méně obvyklá.
Existují nějaká komunikační tabu?
Ne.
Jak nejlépe komunikovat (osobně, e-mail, telefon atd.)?
Z praktických důvodů se ve stále větší míře používá mailová a telefonní komunikace, avšak osobní kontakt nadále zůstává ve všech sférách společenského života v Irsku zcela klíčový.
4.5. Doporučení
Ač jsou úředními jazyky irština a angličtina, irština se používá velmi omezeně a nikdo její znalost od cizinců ani neočekává. Zvýšenou pozornost může vyžadovat zvláštní výslovnost, se kterou se lze v mluveném anglickém projevu u mnoha Irů setkat. Navíc se v některých případech v irské angličtině užívá jen irský termín, např.: Garda (gárda) – irská policie, Dáil (dojl) – irská poslanecká sněmovna, TD (tý dý) – irský poslanec, Taoiseach (týšok) – předseda irské vlády, Tánaiste (tónyšte) – místopředseda irské vlády.
Irsko je republika a někdy je proto místo označení „Ireland“ použit termín „Republic“, občas „State“ a v méně formální podobě také „South(ern Ireland)“ v protikladu k „North(ern Ireland)“.
Čtyři velké oblasti (historické provincie) ostrova Irsko jsou Connacht, Leinster, Munster a Ulster. Větší část Ulsteru je dnes Severní Irsko a menší část leží v republice. Značení ulic a domů je méně systematické než v ČR. Názvy ulic bývají často složeny z několika slov a jednotlivé části složeného názvu někdy uváděny v různém pořadí. PSČ jsou nově zavedena od r. 2015. V adresách mimo větší města se před jménem okresu uvádí County nebo zkratka Co. Někdy není uvedeno, že se jedná o Severní Irsko. Okresy v Severním Irsku jsou: Antrim, Armagh, Down, Fermanagh, Derry a Tyrone.
4.6. Státní svátky
Volné dny jsou soboty, neděle a svátky nebo náhradní termíny svátků dle stanovené (někdy i v rámci pracovně-právních vztahů dohodnuté) kompenzace:
- 1. leden New Year’s Day
- první pondělí v únoru St. Brigid´s Day
- 17. březen St. Patrick’s Day (irský národní svátek)
- Velký pátek / Good Friday (neoficiální, ale dodržovaný den pracovního volna)
- velikonoční pondělí / Easter Monday
- první pondělí v květnu Early May Bank Holiday
- první pondělí v červnu Bank Holiday
- první pondělí v srpnu Summer Bank Holiday
- poslední pondělí v říjnu Bank Holiday
- 25. prosinec Christmas
- Day 26. prosinec St. Stephen’s Day
5. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu
Podkapitoly:
- 5.1 Vstup na trh
- 5.2 Formy a podmínky působení na trhu
- 5.3 Marketing a komunikace
- 5.4 Problematika ochrany duševního vlastnictví
- 5.5 Trh veřejných zakázek
- 5.6 Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
- 5.7 Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
- 5.8 Zaměstnávání občanů z ČR
- 5.9 Veletrhy a akce
5.1. Vstup na trh
Základní tři stupně cesty zahraničního výrobku ke spotřebiteli představuje dovozce (importer), velkoobchodník (distributor, wholesaler) a maloobchodník (dealer, retailer). U značkového zboží a složitějších výrobků plní dovozce často roli distributora. Tímto způsobem se např. v Irsku provádí prodej automobilů Škoda nebo traktorů Zetor.
Místní zástupce je výhodou a u technicky náročnějšího zboží přímo nezbytností, pokud vývozce nemá prostředky na zřízení vlastního zastoupení nebo nepatří do nadnárodního koncernu, který je v zemi zastoupen, případně pokud nemá alespoň zástupce v sousední Velké Británii, který pokrývá i Irsko.
5.2. Formy a podmínky působení na trhu
Z faktorů ovlivňujících možnosti prodeje v Irsku, resp. navázání a vývoj vztahů s místním zájemcem upozorňují irské firmy nejčastěji na to, že od českých firem očekávají:
- rychlou a především konkrétní odpověď na dotazy a návrhy zaslané písemně nebo sdělené při osobním setkání (pokud není možné odpovědět rychle, je vhodné potvrdit příjem a uvést předpokládaný termín odpovědi) – upozorňujeme na skutečnost, že v Irsku není pravidlem včasná či vůbec nějaká odpověď z irské strany na obchodní korespondenci; mnoho dotazů zůstává prostě bez povšimnutí; mentalita v tomto ohledu spíše připomíná jih Evropy než anglosaskou zemi.
- možnost domluvit se s obsluhou podnikové telefonní ústředny anglicky nebo uvádět na takto jazykově vybaveného pracovníka přímý kontakt;
- automatické vyrozumění o změně, zejména čísla telefonu a faxu, jestliže se v poslední době s příslušnou irskou firmou uskutečnil nějaký kontakt a ta nemá důvod se domnívat, že ze strany české firmy není zájem na jeho pokračování.
Irové a čeští podnikatelé působící v Irsku často upozorňují, že irský partner znalý trhu je ve většině případů nutností. Vstup na trh a marketing výrobků je téměř nemožný bez spojení s místní firmou. Irsko je malá země s malým trhem se značnou provázaností obchodních i osobních vztahů.
5.3. Marketing a komunikace
Propagace je jednou z hlavních proměnných ve funkci prodejnosti výrobku a pro maximalizaci jejího efektu je třeba postupovat podle plánu vycházejícího z praktické zkušenosti v konkrétním oboru a podrobného průzkumu trhu. Využívání HSP je běžné. Na irském trhu je nejúčinnější internetová reklama přes sociální sítě.
5.4. Problematika ochrany duševního vlastnictví
V Irsku panuje otevřené ekonomické prostředí při zachování pravidel EU a WTO. V zemi funguje praktická vymahatelnost práva při porušení ochrany duševního vlastnictví.
5.5. Trh veřejných zakázek
Hlavní internetovou stránkou, na které je publikován přehled veřejných zakázek vlády a místních samospráv, je Office of Government Procurement. Na této stránce lze vyhledávat tendry podle jednotlivých oborů či data zveřejnění, je možné přihlásit se k pravidelnému odběru informací o zveřejněných tendrech. Užitečné rady a informace o tendrech jsou pravidelně publikovány na webu gov.ie.
5.6. Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
Obvyklé platební podmínky jsou 30–180 dní od data vystavení faktury podle druhu zboží. Platební morálka je dobrá. Služby v této oblasti poskytuje společnost Experian Ireland, která mimo jiné vydává věstník (Gazette) s rozsudky v dlužních sporech a s informacemi o insolventnosti.
5.7. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
Občané ČR mají právo pobývat v Irsku bez ohledu na svou ekonomickou situaci. Při vstupu na území Irska je občan ČR jako členského státu EU povinen prokázat se imigrační kontrole buď platným a nepoškozeným cestovním pasem nebo občanským průkazem. Při vstupu na území Irska nejsou vyžadovány finanční prostředky pro krytí nákladů pobytu v Irsku ani zpáteční letenka. Po příjezdu do Irska není stanovena povinnost registrovat se u Irské policie (Garda Síochána). K pobytu za účelem zaměstnání, podnikání nebo studia není zapotřebí žádné povolení. Irské úřady žádný doklad o přechodném pobytu občanů ČR v Irsku nevydávají. Po pěti letech přechodného pobytu však mohou občané ČR požádat o vydání průkazu trvalého pobytu. Podrobné závazné informace ohledně pobytových práv občanů zemí EU v Irsku lze nalézt na webových stránkách Citizens Information.
Právní předpisy, upravující otázky pobytu cizinců na území Irska lze nalézt na webových stránkách Department of Justice.
Zakázán nebo podmíněn licencí je dovoz zbraní, munice, výbušnin, drog, pornografie, rostlin, živých i mrtvých zvířat, masa a masných výrobků (pozn.: dovoz výrobků z členských zemí EU je povolen pro osobní spotřebu), sena a slámy (i jako balicích výplní) a řady dalších položek uvedených v celním sazebníku (Customs & Excise Tariff of Ireland – viz též bod 5.4.).
Horní limity na bezcelní dovoz na l dospělého cestovatele ze zemí EU jsou:
- 1 kg tabáku nebo 800 cigaret nebo 200 doutníků, 400 kusů cigár
- 10 litrů destilátu (např. vodka, gin, whisky…)
- 20 litrů alkoholických nápojů jiných než víno, nepřesahujících 22 % objemu alkoholu 90 litrů vína (v tom max. 60 litrů perlivého)
- 110 litrů piva
Výše uvedené kvóty bezcelního dovozu platí pro zboží zakoupené v jiném členském státu EU. Proto je zapotřebí být schopen na vyžádání celního úřadu doložit účtenky, prokazující jeho zakoupení, resp. zaplacení cel a/nebo daní v jiném členském státu EU. Cestující z členských států EU mohou do Irska dovážet do 10 kg potravin živočišného původu (maso a mléčné výrobky) pro vlastní spotřebu. Podmínkou je, aby tyto potraviny byly zakoupeny v jiném státu EU a dovezeny v neporušeném originálním balení od výrobce, na kterém je předepsaná zdravotní značka Aktuální informace o podmínkách dovozu potravin do Irska jsou uvedeny na webových stránkách Department of Agriculture, Food and the Marine.
5.8. Zaměstnávání občanů z ČR
Česko i Irsko země jsou členy EU, překážky pro zaměstnávání tudíž prakticky neexistují. Informace o pracovních podmínkách naleznete na stránkách Department of Social Protection’s Employment Services/Intreo Offices, daních, sociálním systému, školství, zdravotnictví, ale také o tom, jak v Irsku přihlásit automobil či koupit nemovitost naleznete ve velmi přehledné formě v anglickém jazyce na webu Citizens Information.
Na irském trhu práce existuje trvalý zájem o některé profese, zejména o řemeslníky, montéry, některé profesionální služby (zdravotní sestry, ošetřovatelky, kadeřnice), manuální profese s důrazem na zkušenost z oboru (pracovníci na jatkách, v autoopravnách) a technické profese s vysokoškolským vzděláním (např. chemický, farmaceutický, IT průmysl). Šance je rovněž pro některé bankovní a účetní profese s mezinárodní (ACCA, CIMA) kvalifikací a multilinguální pracovníky pro centra strategických služeb. Kromě specializovaných personálních agentur je v Irsku značná část pracovních příležitostí zveřejněna na internetu.
Pracovně právní náležitosti a pravidla:
Rámec pracovního práva tvoří jednak zákony a jednak zvykové právo.
Základem vztahu je smlouva mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Na rozdíl od praxe v ČR nemusí mít písemnou podobu. Zaměstnavatel je však povinen do dvou měsíců od nástupu do zaměstnání předat zaměstnanci psaný seznam povinností a podmínek (minimální informace jsou definovány zákonem Terms of Employment (Information) Act 1994).
Obvykle uváděná zkušební doba je tři až šest měsíců. Legislativně je stanovena pouze horní hranice zkušební doby, jež nesmí přesáhnout dvanáct měsíců. Výpovědní lhůty jsou značně rozmanité a závisí na individuálních pracovních smlouvách. Statutárně platí, že výpovědní lhůta je minimálně jeden týden v pracovních poměrech kratších než dva roky a delších než tři měsíce, a maximálně osm týdnů v případě pracovních poměrů delších než 15 let.
Délka pracovní doby nesmí překročit 48 hodin týdně v průměru za poslední čtyři měsíce práce. Výjimkou jsou zejména manažerské pozice, kde si pracovník do jisté míry určuje pracovní dobu. Zaměstnanci na plný úvazek jsou oprávněni čerpat 20 dní dovolené a devět dní státních (veřejných) svátků.
Pracovní zvyklosti se nijak neliší od praxe v irských, britských či amerických zahraničních společnostech sídlících v České republice. Minimální hodinová mzda je 13,50 EUR (od 1. 1. 2025).
Registrace zaměstnanců, daně a sociální pojistné:
Po získání zaměstnání si pracovníci požádají místně příslušný sociální úřad (Social Welfare Office) o vydání osobního čísla pro styk s veřejnou správou (PPS Number – Personal Public Service Number). Číslo slouží k identifikaci pracovníka a k řadě dalších úkonů ve vztahu ke státní správě (např. odvod daní a pojistného). Podmínky vydání a formuláře jsou uvedeny na stránce úřadu Welfare – Department of Social Protection. Zaměstnanec má povinnost registrace na daňovém úřadu, který mu vyměří roční daňovou povinnost. Daně jsou z platu strhávány až po dosažení příjmu nad roční nezdanitelnou částku platu. Registraci je nutno provést co nejdříve, jinak má zaměstnavatel po uplynutí určitého období povinnost srážet daň na úrovni nejvyšší sazby.
Podmínky registrace a formuláře jsou k dispozici na stránce Revenue. Tato stránka rovněž velice srozumitelně popisuje jednotlivé nároky na daňové úlevy a samozřejmě strukturu daňových sazeb. Informace o zdanitelných a nezdanitelných položkách platu, sazbách daní apod. naleznete také na webu Revenue – Irish Tax and Customs.
Obecně, všichni zaměstnanci a osoby samostatně výdělečně činné, které jsou starší 16 let, přispívají do sociálního systému PRSI (Pay Related Social Insurance). Příspěvky se procentuálně vypočítávají z hrubého měsíčního příjmu a dělí se do různých kategorií, také podle druhu práce, kterou vykonáváte. PRSI příspěvky se skládají z příspěvků zdravotních a sociálních. Platbu příspěvků PRSI zajišťuje zaměstnavatel.
5.9. Veletrhy a akce
V Irsku se koná několik desítek významnějších, ale zpravidla úzce zaměřených výstavních akcí, které odpovídají nízkému počtu obyvatel a v rámci Evropy geografické odlehlosti země. Na druhou stranu, vzhledem k velkému počtu zahraničních firem v Irsku, které zpravidla představují velkou část nebo většinu vystavovatelů, mají prakticky téměř všechny výstavy mezinárodní charakter.
Účast zahraničních firem, které nemají v Irsku zastoupení, je ojedinělá a zpravidla se jedná o firmy ze Severního Irska nebo Velké Británie.
Vůbec největší výstavní akcí v Irsku je Národní mistrovství v orbě (National Ploughing Championships), které se koná na podzim vždy na jiném místě a má charakter téměř všeobecného veletrhu a celonárodní pouti zároveň. Naprostá většina veletrhů (nebo spíše velkých výstav) se koná v Dublinu v areálu Royal Dublin Society. ČR se účastní irských veletrhů pouze sporadicky. Za nejvýznamnější veletrhy lze považovat HolidayWorld, SEAI Energy Show či Medtec.
6. Kontakty
Podkapitoly:
- 6.1 Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
- 6.2 Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
- 6.3 Důležité internetové odkazy a kontakty
6.1. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
Velvyslanectví ČR v Dublinu / Embassy of the Czech Republic
- 57 Northumberland Road Ballsbridge, Dublin 4, DO4 PF51
- Telefon: +353 1 6681135
- Fax: +353 1 6681660
- E-mail: Dublin.Commerce@mzv.gov.cz, Dublin@mzv.gov.cz
- Web: www.mzv.gov.cz/dublin
- Facebook: www.facebook.com/czech.embassy.dublin
- Twitter: x.com/CzechEmbassyIE
Velvyslanectví ČR se nachází jižně od centra Dublinu. Nejvhodnějším spojením z letiště jsou pravidelné autobusy společnosti Aircoach ve směru Ballsbridge, nejbližší zastávka je The Schoolhouse Hotel. Z centra města jezdí k velvyslanectví autobusy č. 4, 7. Jízdní řády většinou označují pouze čas odjezdu autobusu z první zastávky nebo přibližné intervaly ve špičce. Nejbližší stanice DARTu (nadzemní obdoba metra) je Lansdowne Road. Spolehlivým dopravním prostředkem jsou cenově přístupné dublinské taxíky.
Kancelář CzechTrade v Londýně (s působností pro Irsko)
- Ing. Jiří Rak vedoucí zahraniční kanceláře
- Telefon: +44 (0)2077925951
- Mobil: +44 (0)7719144924
- E-mail: jiri.rak@czechtrade.gov.cz, london@czechtrade.gov.cz
- Web: www.czechtrade.gov.cz
Kancelář CzechInvest v Londýně (s působností pro Irsko)
- Martin Partl, vedoucí kanceláře
- Telefon: +44 778 5231 520
- E-mail: london@czechinvest.gov.cz
- Web: www.czechinvest.gov.cz
6.2. Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
V Irsku existuje jednotná nouzová linka 112, jejímž prostřednictvím se lze spojit se záchranou službou, požárníky, policií a pobřežní stráží.
6.3. Důležité internetové odkazy a kontakty
Informace pro imigranty:
- Základní informace – Citizens Information
- Ochrana spotřebitelů – Competition and Consumer Protection Commission
Turistické informace o Irsku:
Obecné:
Doprava:
Ubytování v Irsku:
- Dlouhodobé pronájmy www.daft.ie a www.myhome.ie
- Hotely – Ireland Hotels
- Bed and Breakfast – Town and Country
- Camping Ireland
Irská média:
- Televize a rozhlas RTE
- The Irish Times
- Irish Independent
- The Irish Examiner
- Business Post
Vládní instituce:
- Irská vláda, ministerstva www.gov.ie
Kulturní instituce:
- Arts Council, odkazy na kulturní instituce www.artscouncil.ie
- The National Gallery
- The National Concert Hall
- The National Library of Ireland
- Irish Museum of Modern Art
- The Chester Beatty Library
Ekonomika a obchod:
- Central Bank of Ireland
- Central Statistics Office
- National Development Plan 2021-2030
- Companies Registration Office
Adresy dalších významných institucí:
- Úřad předsedy vlády gov.ie/taoiseach (obsahuje odkazy na jednotlivá ministerstva a jiné státní instituce)
- Enterprise Ireland (podpora irských firem a podnikání, obdoba CzechTrade) www.enterprise-ireland.com
- Investment and Development Agency