Korejská republika: Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled
© Zastupitelský úřad ČR v Soulu (Korejská republika)
- 1.1. Oficiální název státu, složení vlády
- 1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)
- 1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.
- 1.4. Veřejné finance, státní rozpočet – příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let
- 1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba
- 1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)
- 1.7. Daňový systém
1.1. Oficiální název státu, složení vlády
Oficiální název státu
- Korejská republika
- Tehan Minguk
- Republic of Korea
Složení vlády
- prezident: Moon Jae-in
- předseda vlády: Chung Sye-kyun
- místopředseda vlády a ministr strategie a financí: Hong Nam-ki
- místopředsedkyně vlády a ministryně školství: Yoo Eun-hae
- ministr vědy a ICT: Choi Ki-young
- ministryně zahraničních věcí: Kang Kyung-wha
- ministr obchodu, průmyslu a energetiky: Sung Yun-mo
- ministr sjednocení: Kim Yeon-cheol
- ministr vnitra a bezpečnosti: Chin Young
- ministr kultury, sportu a turistiky: Park Yang Woo
- ministr zemědělství, potravinářství a záležitostí venkova: Kim Hyun-soo
- ministr životního prostředí: Cho Myung-rae
- ministr práce: Lee Jae-kap
- ministryně pro rovnost pohlaví a rodinu: Lee Jung-ok
- ministryně dopravy a infrastruktury: Kim Hyun-mee
- ministr námořnictví a rybolovu: Moon Seong-hyeok
- ministryně pro malé, střední a začínající podniky: Park Young Sun
- ministr zdravotnictví a sociálních věcí: Park Neunghoo
- ministr spravedlnosti: Choo Mi-ae
- ministr národní obrany: Jeong Kyeong-doo
Zdroj: MZV Korejské republiky
1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)
Počet obyvatel: 51,847,509 (k lednu 2020, zdroj: MOIS)
Průměrný roční přírůstek: 0,36 %
Rozloha: 97 230 km2
Demografické složení:
- 0–15 let: 15,7 %
- 16–64 let: 72.9 %
- 65 a více let: 11,4 %
Národnostní složení:
- Korejci
- Číňané (cca 30 tis.)
Náboženské složení (k 2015 při 49,05 mil. obyv.; průzkum1x za 10 let):
Ateisté 43,9 %
- buddhisté 15,5 %
- křesťané (protestanti) 19,7 %
- křesťané (katolíci) 7,9 %
- konfuciáni 0,2 %
- ostatní 0,6 %
Zdroj: Korean Statistical Information Service
Úřední jazyk: korejština
Zdroj: MZV Korejské republiky
1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.
Rok |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Inflace (%) |
0,7 |
1,3 |
1,91 |
1,5 |
0,4 |
Nezaměstnanost (%) |
3,6 |
3,8 |
3,7 |
3,8 |
3,8 |
HDP (mld. USD) ve fixních cenách |
1 382,4 |
1 417 |
1 530,2 |
1 619,18 |
1 676,81 |
HDP na obyvatele za posledních 5 let (USD) |
28 813 |
29 394 |
31 734 |
33 433 |
32 047 |
CPI (index spotřebitelských cen) (2015=100 %) |
100 |
100,97 |
102,93 |
104,45 |
104,85 |
Zdroj: Bank of Korea, Invest Korea
Zaměstnaného je kolem 67 % obyvatelstva (přibližně 34,73 mil. obyvatel)
Sektorové rozdělení ekonomiky (2019): zemědělství, lesnictví a rybolov 1,7 %, chemický průmysl 3,9 %, průmyslová výroba 25,39 % (důlní průmysl 0,4 %, výroba el. energie, plynu a vodárenství 7,8 %, stavebnictví 21,5 %, strojírenství 9,34 %), služby 56,7 % (z čehož hotely a restaurace 2,32 %, bankovnictví 9,7 %, realitní služby 7,3 %, informace a komunikace 4,3 %, služby v dopravě 3,1 %, veřejné služby 6,37 %, sociální služby 6,29 %).
Korejská republika je 12. největší ekonomika na světě a 4. největší v Asii. Mezinárodní agentura Moody´s hodnotí Korejskou republiku známkou Aa2. Podle posledních statistických údajů vykázala korejská ekonomika v roce 2019 růst 2,0 %.
Korejská ekonomika je výrazně proexportně orientovaná a rostoucí nejistota na zahraničních trzích a s tím spojená výkonnost zahraničního obchodu, a především korejského exportu, významně ovlivňuje hospodářství celé země. Vzhledem k této exportní orientaci je ekonomický rozvoj země velmi závislý na vývoji nejvýznamnějších obchodních partnerů – Číny, USA, EU, Vietnamu, Japonska a dalších asijských zemí.
Aktuální ekonomické prognózy na rok 2020, díky celosvětové pandemii COVID-19, uvádějí různé zdroje odlišně. Např. Hyundai Research Institute, předpokládá celoroční nárůst korejské ekonomiky o 0,3 % což je poněkud vyšší předpoklad, než uvádí IMF. Mezinárodní měnový fond odhaduje celoroční propad korejské ekonomiky až o 1,2 %. Předpoklad institutu vychází z prvotního poklesu ekonomiky způsobeného nezbytným opatřením vlády počátkem roku majícím za následek její pokles o 0,9 % nicméně, díky stimulačním opatřením vlády by ve druhém pololetí tohoto roku mělo dojít k oživení ekonomiky a k jejímu růstu až o 1,4 %.
1.4. Veřejné finance, státní rozpočet – příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let
Státní rozpočet – příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let (mld. USD)
Rok |
Příjmy |
Výdaje |
Saldo |
2015 |
310,04 |
310,04 |
0,00 |
2016 |
339,31 |
323,76 |
15,55 |
2017 |
328,79 |
313,61 |
15,18 |
2018 |
394,05 |
380,97 |
13,08 |
2019 |
412,64 |
403,20 |
9,44 |
Zdroj:Ministry of Strategy and Finance
Příjmy státního rozpočtu v loňském roce činily celkem 412,64 mld. USD a výdaje 403,20 mld. USD. Přebytek státního rozpočtu činil 9,44 mld. USD.
Plánovaný státní rozpočet na rok 2020 byl stanoven ve výši 423 mld. USD.
Počítá se zvýšením celkových výdajů o 9,7 %, což je největší nárůst od roku 2009.
V oblasti výdajů výrazně posilují výdaje na obranu (11,8 % rozpočtových výdajů), vzdělání (14,3 % z rozpočtu), výdaje na životní prostředí (1,7%), na výzkum a vývoj v oblasti nových technologií (4,7 %), výdaje na infrastrukturu (4,4%) a na vytvoření nových pracovních míst (5,09 %).
V rozpočtu je pamatováno i na kompenzaci (ve výši 1,73 mld. USD) propadu korejského vývozu spotřební elektroniky vzniklým japonským omezením vývozu tři kritických komponentů nezbytných při výrobě polovodičů a displejů (Fluorinated polyimides, Photoresists a Hydrogen fluoride).
Mimořádné výdaje budou ve zvláštních mimořádných dotacích určeny na podporu ekonomiky, jejíž růst byl velmi narušen pandemií COVID-19.
1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba
Rok |
Běžný účet |
Kapitálový účet |
Finanční účet |
Devizové rezervy |
Veřejný dluh vůči DPH (%) |
2015 |
105 939,6 |
-60,2 |
106 299,2 |
358 513,8 |
35,7 |
2016 |
97 234,0 |
-46,2 |
99 811,3 |
361 701,4 |
37,1 |
2017 |
78 460,2 |
-26,8 |
84 425,3 |
379 476,6 |
38,6 |
2018 |
76 408,5 |
-29,4 |
70 489,3 |
393 332,5 |
41,4 |
2019 |
*59 971,2 |
-64.2 |
60 950.5 |
397 876,1 |
39,4 |
*prudký pokles
Zdroj: Ministry of Strategy and Finance, Bank of Korea
Zahraniční zadluženost země dosáhla 467.0 mld. USD (prosinec 2019)
1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)
Centrální bankou Korejské republiky je Central Bank of Korea. Její hlavní rolí je řízení měnové a devizové politiky. V kontrolní oblasti a při dohledu nad finančním a kapitálovým trhem spolupracuje BOK s Komisí pro finanční dohled (Financial Supervisory Commission) a Správou pro finanční dohled (Financial Supervisory Service), které byly vytvořeny po vypuknutí finanční krize koncem roku 1997. FSS zveřejňuje týdenní informace o trhu v Korejské republice, které jsou dostupné na http://english.fss.or.kr/. Neoficiální přehled o ratingu bank a významných podnikatelských subjektů v Korejské republice je k dispozici na stránkách National Information & Credit Evaluation, Inc.
V Korejské republice působí 8 hlavních komerčních bank, z nichž největší je Kookmin Bank, dále Woori Bank, Hana Bank, Shinhan Bank, Chohung Bank, Korea Exchange Bank, Citibank a Korea First Bank. Dále působí 6 regionálních (městských) bank ve městech Daegu, Busan, Gwangju, Jeju, Jeonbuk a Gyongnam.
Korejská republika má také specializované banky:
- The Korea Development Bank, založena v r. 1954 pro poskytování dlouhodobých úvěrů při rozvoji hlavních průmyslových odvětví.
- The Export-Import Bank of Korea, založená v r. 1969 na financování středně a dlouhodobých úvěrů při obchodních vztazích se zahraničními subjekty.
- The Industrial Bank of Korea, založena v r. 1961, zejména na úvěrování malých a středních podniků.
- The National Agricultural Cooperative Federation, založena v r. 1961 na podporu efektivní implementace zemědělských programů.
- The National Federation of Fisheries Cooperatives, založena v r. 1962 s cílem pomoci rybářům a zpracovatelům ryb při zvyšování jejich produktivity.
Korejská vláda podporuje oživení ekonomiky mimo jiné i posílením domácí spotřeby. Součástí této politiky jsou i nabídky daňových úlev a další stimuly, na kterých se banky podílejí. Pojišťovny se v Korejské republice dělí na pojišťovny poskytující životní pojištění (Life Insurance Companies) a na pojišťovny ostatní (Non-life Insurance Companies). Na korejském trhu je v současné době 25 subjektů poskytujících životní pojištění, z toho je 16 domácích a 9 zahraničních. Mezi nejvýznamnější domácí subjekty, které poskytují životní pojištění, patří pojišťovny Samsung, Hanwa a Kyobo. Mezi nejvýznamnější zahraniční subjekty z této kategorie patří pojišťovny ING, Prudential a AIA.
Pojišťovny neposkytující životní pojištění lze rozdělit na všeobecné a specializované. Všeobecné pojišťovny nabízejí pojistné produkty jako např. pojištění automobilů, pojištění proti požáru nebo námořní pojištění. Na korejském trhu je v současné době 20 pojišťovacích subjektů tohoto typu, z nichž 5 je zahraničních. Mezi nejvýznamnější domácí subjekty této kategorie patří pojišťovny Samsung Fire & Marine Insurance, Dongbu Fire & Marine Insurance a Hyundai Fire & Marine Insurance. Z nejvýznamnějších zahraničních pojišťoven této kategorie lze jmenovat společnosti Meritz, AIG a AXA.
Specializované pojišťovny jsou zaměřeny především na jeden hlavní produkt pojišťovnictví. Mezi nejvýznamnější patří vládní pojišťovny National Health Insurance a National Pension Service. Mezi další významné pojišťovací instituce z této kategorie patří Korea Trade Insurance Corporation a Korea Deposit Insurance Corporation, které jsou vlastněny státem pouze částečně. Mezi nejvýznamnější soukromé specializované pojišťovny patří Seoul Guarantee Insurance Company, Korean RE a zahraniční Munich Re.
Zdroj: Ministry of Strategy and Finance, Bank of Korea
1.7. Daňový systém
Korejský daňový systém se skládá z národních (státních) a místních daní. Státní daně se člení na vnitřní (přímé a nepřímé), cla a zvláštní daně. Místní daně se člení na provinční, krajské a městské. Výběrem daní v Korejské republice je pověřena Národní služba pro výběr daní (NTS).
Hlavní národní daně:
vnitřní daně
- Income tax
- Corporate tax
- Inheritance tax
- Gift tax
- Gross real estate tax
- Value added tax (VAT, 10 %)
- Special excise tax
- Liquor tax
- Transportation, energy, and environmental tax
- Stamp tax
- Securities transaction tax
- Education tax
- Special tax for agricultural and fishing villages
Cla – Customs duty
Hlavní místní daně:
- Acquisition tax
- Registration and license tax
- Leisure tax
- Tobacco consumption tax
- Local consumption tax
- Resident tax
- Local income tax
- Property tax
- Automobiles tax
- Regional resources facilities tax
- Local educational tax
Bližší informace o daňovém systému Korejské republiky lze nalézt na internetových stránkách: www.nta.go.kr a National Tax Service.
Zdroj: Ministerstvo financí Korejské republiky, Central Bank of Korea, Celní správa Korejské republiky
Zpracováno a aktualizováno zastupitelským úřadem ČR v Soulu (Korejská republika) ke dni
Souhrnná teritoriální informace
- Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled
- Zahraniční obchod a investice
- Vztahy země s EU
- Obchodní a ekonomická spolupráce s ČR