MZV: Souhrnná teritoriální informace
Malajsie je volenou rotační federativní konstituční monarchií, která má svůj původ v malajských královstvích. Nezávislosti dosáhla Malajsie 31. srpna 1957. Malajsie se skládá ze třinácti států (monarchií i republik) a tří teritorií pod správou federace. Státní zřízení má velice blízké britskému parlamentárnímu systému a právní systém je založen na obecném právu (Angloamerické právo). Je zde ale dvojí soudnictví, malajsijští muslimové podléhají právu šaría. Po všeobecných volbách v r. 2018 probíhá politicky více turbulentní období, během kterého se vystřidali 4 předsedové vlády během 4 let. Po všeobecných volbách v listopadu 2022 se stal historicky desátým předsedou malajsijské vlády Anwar Ibrahim. Očekává se, že malajsijská ekonomika poroste v roce 2025 v rozmezí 4,5 % až 5,5 % (v roce 2024 se předpokládal růst od 4,8 % do 5,3 %). To naznačuje optimismus ohledně stabilního růstu kolem 5 % po dvě po sobě jdoucí léta, což bude podpořeno vládními opatřeními a iniciativami zahrnutými v rozpočtu na rok 2025. Vláda se podle premiéra bude snažit snížit deficit na 3,8 % HDP v příštím roce, což by představovalo pokles z odhadovaných 4,3 % v roce 2024. K poskytnutí informací a aktuálních podmínek vstupu je nicméně kompetentní Velvyslanectví Malajsie v České republice.
Základní údaje | |
Hlavní město | Kuala Lumpur |
Počet obyvatel | 34 mil. |
Jazyk | oficiální jazyk malajština, angličtina, arabština, čínština (různé dialekty), tamilština |
Náboženství | islám (cca 63 %), budhismus (19 %), křesťanství (9 %) a hinduismus (6 %) |
Státní zřízení | volená rotační federativní konstituční monarchie |
Hlava státu | His Majesty Sultan Ibrahim, King of Malaysia |
Hlava vlády | Anwar Ibrahim |
Název měny | malajsijský ringgit (MYR) |
Cestování | |
Časový posun | +7 hod., (v létě +6 hod.) |
Kontakty ZÚ | |
Velvyslanec | Ing. Juraj Koudelka CSc. |
Ekonomický úsek | Mgr. Milan Dostál, Ing. Martina Kaderová |
Konzulární úsek | Mgr. Vojtěch Hromek |
CzechTrade | ne |
Czechinvest | ne |
Ekonomika | 2025 |
Nominální HDP (mld. USD) | 460 |
Hospodářský růst (%) | 5,5 |
Inflace (%) | 1,83 |
Nezaměstnanost (%) | 3,3 |
Souhrnná teritoriální informace (STI) Malajsie (405.07 KB)Mapa globálních oborových příležitostí – Malajsie (MZV) (239B)
1. Základní informace o teritoriu
Podkapitoly:
1.1. Systém vládnutí a politické tendence v zemi
Malajsie je volenou rotační federativní konstituční monarchií, která má svůj původ v malajských královstvích. Nezávislosti dosáhla Malajsie 31. srpna 1957. Malajsie se skládá ze třinácti států (monarchií i republik) a tří teritorií pod správou federace. Státní zřízení má velice blízké britskému parlamentárnímu systému a právní systém je založen na obecném právu (Angloamerické právo). Je zde ale dvojí soudnictví, malajsijští muslimové podléhají právu šaría. Malajsijského krále volí devět dědičných monarchů členských států podle rotačního principu mezi sebou. Má pětileté funkční období a jeho pravomoci jsou převážně ceremoniální. Králem se může stát pouze jeden z těchto devíti sultánů, kteří jsou zároveň doživotně nejvyššími představiteli jednotlivých států. Funkční období krále je pětileté. Dne 31. ledna 2024 byl po složení slavnostní přísahy v Národním paláci Istana Negara uveden do úřadu na příští pětileté funkční období nový, v pořadí 17. malajsijský král, Ibrahim. Podle nepsané dohody se panovníci na královském trůnu v Malajsii střídají, přičemž dopředu je známé pořadí. Ústava prohlašuje Malajsii sekulárním státem, ale dominantní islám vyzdvihuje jako „náboženství federace“. V zemi existuje relativní náboženská svoboda a tolerance mezi jednotlivými náboženskými směry. Vystoupení z islámu je ale trestné. Dne 19. 11. 2022 v Malajsii proběhly dlouho očekávané předčasné všeobecné volby (GE15), přičemž poprvé v historii samostatné Malajsie nepřinesly jednoznačné vítězství jedné strany či koalice. Vláda má celkem 28 ministerských členů, tedy o čtyři méně, než měly předchozí dvě vlády a je v ní zastoupeny 4 ženy. Jelikož se jedná o první vládu vzniklou na základě jednání vítězných politických uskupení ve všeobecných volbách (GE15), jsou v ní zastoupeny celkem 4 politická uskupení (Pakatan Harapan, Barisan Nasional a GPS) včetně jednoho nestraníka. V létě 2023 proběhlo 6 regionálních voleb v jednotlivých malajsijských státech (Selangor, Negeri Sembilan, Penang, Kelantan, Terengganu a Kedah) s „nerozhodným výsledkem“ – ve třech zvítězila vládní koalice a ve třech opozice.
1.2. Zahraniční politika země
Malajsie leží v jihovýchodní Asii a stát tvoří dva hlavní geografické celky – Malajský poloostrov a ostrov Borneo, o nějž se Malajsie dělí s Indonésií a Brunejí. Na ostrovní části Malajsie se nacházejí dva členské státy malajsijské federace: Sabah a Sarawak a jedno teritorium (Labuan). Geografická poloha Malajsie „mezi Indií a Čínou“ je strategicky výhodná zejména z pohledu obchodu. Prioritou zahraniční politiky Malajsie jsou vztahy se zeměmi ASEAN, jehož je země zakládajícím členem od roku 1967. V letošním roce je Malajsie předsedající zemí. V popředí zájmu zahraniční politiky Malajsie dále stojí vztahy s USA, Čínou, Indií, Korejskou republikou, Japonskem a asijskými zeměmi obecně. Důraz je kladen na obchodní spolupráci. Zahraniční politika Malajsie je dlouhodobě konsistentní, pragmatická a slouží zájmům ekonomiky a obchodu. Deklarovanými východisky zahraniční politiky Malajsie jsou neutralita/umírněnost a důraz na vytváření vnějších podmínek pro vnitřní rozvoj. Vedle dalších mezinárodních organizací a formátů je Malajsie také členem Společenství národů (Commonwealth of Nations) a Organizace islámské spolupráce (OIC). V letech 2015-2016 působila Malajsie v RB OSN, její zvolení podpořila i ČR.
1.3. Obyvatelstvo
Oficiální odhad počtu obyvatel Malajsie na konci roku 2024 dosáhl 34 milionu, z toho představují 30,6 milionu státní příslušníci Malajsie a 3,4 milionu cizí státní příslušníci. Hustota obyvatelstva je přibližně 102 obyvatel na čtvereční kilometr. V produktivním věku (15-64 let) je cca 23,8 milionů, mládež (do 15 let) čítá cca 7,7 milionů a obyvatelstvo starší 65 let pak tvoří 2,5 mil. obyvatel. Díky probíhající urbanizaci se za posledních 10 let zvýšil podíl městského obyvatelstva o 4% na 75,1%. Počet domácností výrazně vzrostl na 8,2 milionů, průměrná velikost jedné domácnosti však poklesla na 3,8 členů. V rozložení populace dle pohlaví převažují muži, kterých je 111 na 100 žen. Dominantní etnickou skupinou jsou Malajci, jejichž populace čítá nejvíce z celkového počtu obyvatel země (70 %). Číňané jsou zastoupeni 23 % a Indové 7 %. Další část populace tvoří domorodé obyvatelstvo. koncentrované převážně ve státech Sabah a Sarawak na Borneu. V Sarawaku jsou dominantní skupinou domorodí Dajakové (Ibanové, Bidajuhové a další). V Sabahu tvoří nejpočetnější skupinu Kadazan-Dusunové a lidé kmene Bajau. V poloostrovní Malajsii je domorodé obyvatelstvo označováno jako Orang Asli. Společné pojmenování původního etnického Malajského obyvatelstva jsou bumiputras, v překladu synové země. Malajsie dlouhodobě čelí kritice kvůli protežováni bumiputras před ostatními, původem nemalajskými etniky. Dodnes je součástí malajské ústavy zákon, v němž je král povinen ochraňovat bumiputras.
2. Ekonomika
Podkapitoly:
2.1. Základní údaje
Malajsie představuje pro ČR v rámci jihovýchodní Asie významný exportní trh. Obrat zahraničního obchodu je rostoucí a po Vietnamu je tak, co se obratu týká, Malajsie náš druhý největší obchodní partner v zemích ASEAN. Postpandemickou ekonomickou obnovu zvládla Malajsie na výbornou když v roce 2022 vykázala růst HDP úctyhodných 8,7 %. Další výhled je poměrně optimistický a v závislosti na zdrojích se pohybuje kolem 4 – 5 % ročně. Víru v makroekonomickou stabilitu podporuje nízká míra inflace kterou se podařilo udržet pro rok 2024 dokonce na 3,3 %. Nízká nezaměstnanost patří rovněž mezi silné stránky malajsijské ekonomiky. Míra veřejného dluhu má rostoucí tendenci, saldo obchodní bilance je dlouhodobě v přebytku. Pozitivní makroekonomická čísla mohou pomoci docílit plán malajsijské vlády, aby se země do roku 2025 stala vysokopříjmovou ekonomikou a do roku 2050 patřila mezi 20 nejbohatších zemí na světě. Co se týče struktury hospodářství, služby se na hrubém domácím produktu podílely z 58,1 %, zpracovatelský průmysl z 23,5 %, zemědělství z 7 %, těžební průmysl z 6 %, a stavební průmysl z 3,5 %. Zadluženost domácností se pohybuje na úrovni 86 % HDP, celkem 1,32 mld. ringgitů., z čehož polovinu tvoří půjčky na bydlení (54 %), osobní úvěry (15 %) a úvěry na automobily (13 %). Ekonomika Malajsie je založena nejen na těžbě a exportu ropy, zemního plynu a palmového oleje, ale má také rozvinuté sektory s vyšší přidanou hodnotou – automobilový, elektrotechnický a chemický průmysl. Mezi další perspektivní obory patří stavebnictví, zdravotnictví, těžební či obranný průmysl.
Ukazatel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Růst HDP (%) | 8,9 | 3,54 | 5,12 | 4,7 | 4,5 |
HDP/obyv. (USD/PPP) | 34366,37 | 36415,48 | 38723,03 | 40670 | 42920 |
Inflace (%) | 3,36 | 2,49 | 1,83 | 2,2 | 2,1 |
Nezaměstnanost (%) | 3,83 | 3,43 | 3,3 | 3,4 | 3,7 |
Export zboží (mld. USD) | 352,094 | 312,966 | 344,604 | 365,431 | 378,094 |
Import zboží (mld. USD) | 293,799 | 265,667 | 289,163 | 309,491 | 329,982 |
Saldo obchodní bilance (mld. USD) | 42,425 | 29,96 | 35,537 | 35,523 | 29,347 |
Průmyslová produkce (% změna) | 6,9 | 0,7 | 3,77 | 3,2 | 2,9 |
Populace (mil.) | 34,7 | 35,13 | 35,56 | 35,98 | 36,39 |
Konkurenceschopnost | 32/63 | N/A | 68,1/100 | N/A | N/A |
Exportní riziko OECD | 02.VII | 02.VII | 02.VII | 02.VII | N/A |
Zdroj: EIU, OECD, IMD
2.2. Veřejné finance a státní rozpočet
Premiér Seri Anwar Ibrahim předložil rozpočet Malajsie na rok 2025, který nese název „Obnova ekonomiky, podpora reforem a blahobyt pro občany.“ S historicky nejvyšším objemem 421 mld. MYR (2,189 bil. Kč) se jedná o největší rozpočet v historii země (v porovnání s 393,8 mld. MYR vyčleněnými pro rok 2024) a jeho cílem je řešit urgentní socioekonomické problémy. Rozpočet na rok 2025 ilustruje odhodlání vlády oživit ekonomiku při zachování fiskální disciplíny a reaguje jak na domácí výzvy, jako je inflace a rostoucí životní náklady, tak na mezinárodní tlaky s cílem stimulovat hospodářský růst a zároveň zajistit spravedlivé přínosy ve všech segmentech společnosti. Očekává se, že malajsijská ekonomika poroste v roce 2025 v rozmezí 4,5 % až 5,5 % (v roce 2024 se předpokládal růst od 4,8 % do 5,3 %). To naznačuje optimismus ohledně stabilního růstu kolem 5 % po dvě po sobě jdoucí léta, což bude podpořeno vládními opatřeními a iniciativami zahrnutými v rozpočtu na rok 2025. Vláda se podle premiéra bude snažit snížit deficit na 3,8 % HDP v příštím roce, což by představovalo pokles z odhadovaných 4,3 % v roce 2024. V souladu s tématem „Ekonomi MADANI Negara Makmur, Rakyat Sejahtera“ je rozpočet 2025 pokračováním Ekonomi MADANI (dlouhodobého ekonomického rámce zaměřeného na zvýšení potenciálu národní ekonomiky a zlepšení životní úrovně obyvatelstva). Agendu „Oživení ekonomiky, prosazování reforem a zajištění blahobytu občanů“ ilustruje impozantní alokace 421 mld. MYR, což je nejvíce v historii Malajsie. V reakci na rostoucí životní náklady rozpočet odráží závazek k sociální péči, vzdělání, digitální transformaci a ekologické udržitelnosti, přičemž se snaží vyvážit růst s fiskální disciplínou. Premiér Anwar představil rozpočet z pozice silného vůdce. I přes kritiku a pochybnosti se Anwarovi podařilo naplnit sliby týkající se politické stability, ekonomického oživení a zvýšení důvěry investorů. V den představení rozpočtu byl Anwar premiérem 23 měsíců, čímž překonal délku vládnutí svých předchůdců – a to s pevnou dvoutřetinovou většinou.
Veřejné finance | 2025 |
Saldo státního rozpočtu (% HDP) | -3,8 |
Veřejný dluh (% HDP) | 65 |
Bilance běžného účtu (mld. USD) | 7 |
Daně | 2025 |
PO | 24%, MSP): MSP 15 % na prvních 600 000 MYR zisku (pak 24 %). |
FO | 0-30% v závislosti na příjmu |
DPH (SST) | 5-10% |
2.3. Bankovní systém
Bankovní systém se skládá z komerčních (obchodních) bank, investičních bank a ostatních finančních institucí (zejména islámské a mezinárodní islámské bankovnictví). Kromě toho existují v Malajsii ještě tzv. rozvojové finanční instituce, které poskytují financování určitým strategickým sektorům ekonomiky. V Malajsii funguje 27 komerčních bank, 11 investičních bank a 16 islámských bank (mnohé banky nabízejí současně služby konvenčního i islámského bankovnictví). Mezi významné domácí banky patří Maybank, CIMB, Public Bank, RHB Bank. Na finančním trhu se nacházejí další finanční instituce pro zprostředkování platebního (a úvěrového) styku, které vzhledem k tlakům na zadlužování domácností jsou nově ze značné části rovněž regulovány Centrální bankou Malajsie. Licencovaných neživotních pojišťoven se v Malajsii nachází 21. Poslední velká úprava regulace bankovního sektoru proběhla v roce 2013 se zákony Financial Services Act 2013 (FSA) a Islamic Financial Services Act 2013 (IFSA). Hlavní náplní této legislativy bylo mj. upřesnění pravidel pro působení subjektů na finančním trhu, zajištění větší kompatibility islámského bankovnictví s právem šaría a za určitých podmínek (k předcházení vážných rizik) možnost Centrální banky podrobit regulaci a dohledu i subjekty na nebankovním trhu s finančními službami. Komerční banky jsou hlavními hráči v bankovním systému. Z celkového počtu 27 má 19 zahraniční vlastnictví. V zemi je kromě toho 16 licencí pro islámské bankovnictví (z nichž 6 zahraničních). 6 z domácích bank působí celkem v 22 zemích prostřednictvím svých poboček, společných podniků nebo majetkové účasti. Malajsie má též několik rozvojových finančních institucí (DFIs), které doplňují bankovní instituce při poskytování finančních prostředků pro sektory jako je zemědělství (agrobanka), infrastruktura, doprava a logistika (rozvojová banka), výroba na vývoz a MSP (SME banka).
2.4. Daňový systém
Malajsie vstoupila do roku 2025 s významnými změnami daňového systému, které mají posílit fiskální stabilitu a podpořit růst. Základem zůstává systém Sales and Service Tax (SST), který nahradil původní GST. SST kombinuje 5–10% prodejní daň s 6% daní ze služeb. Od května 2025 dochází k rozšíření – nově se vztahuje na digitální služby (např. streamovací platformy, cloudová úložiště) i luxusní zboží, jako jsou drahá auta a šperky, na které bude uvalena dodatečná daň 5–10 %. Prémiové komerční služby budou podléhat zvýšené 8% sazbě, základní potraviny zůstávají osvobozeny. Daň z příjmů fyzických osob zůstává progresivní se sazbami od 0 do 30 %. Nově se 30% sazba vztahuje na příjmy nad 2 miliony MYR ročně. Naopak střední třída získává daňové úlevy, zejména v pásmu 50 000–100 000 MYR. Zachovány zůstávají odpočty na vzdělání (až 8 000 MYR), zdravotní péči (do 10 000 MYR) a nákup IT vybavení (3 000 MYR). Novinkou je 2% daň z dividend přesahujících 100 000 MYR ročně, s výjimkami pro zahraniční dividendy a specifické investiční nástroje. Základní sazba daně z příjmů právnických osob zůstává 24 %. Malé a střední podniky využívají zvýhodněnou 15% sazbu na prvních 600 000 MYR zisku. Firmy investující do automatizace v rámci programu Průmysl 4.0 si mohou tyto náklady plně odečíst. Projekty v oblasti obnovitelných zdrojů mají sníženou daňovou sazbu 10 % po dobu prvních tří let. Vláda také prodloužila osvobození zdanění zahraničních příjmů rezidentů až do roku 2036. Reformy jsou součástí strategie Ekonomi MADANI, jejímž cílem je snížení deficitu na 3,8 % HDP.
3. Obchod a investice
Podkapitoly:
- 3.1 Obchodní vztahy
- 3.2 Přímé zahraniční investice
- 3.3 FTA a smlouvy
- 3.4 Rozvojová spolupráce
- 3.5 Perspektivní obory (MOP)
3.1. Obchodní vztahy
Obchodní vztahy s ČR
Malajsie představuje v rámci jihovýchodní Asie významný exportní trh. Obrat zahraničního obchodu je rostoucí a po Vietnamu je tak Malajsie náš druhý největší obchodní partner v zemích ASEAN. Většinu z celkového objemu vzájemné obchodní výměny však tvoří dovoz z Malajsie. Integrované elektronické obvody, elektronikca, automobilové komponenty, syrovátka či příslušenství výbušnin patří mezi největší položky našeho exportu.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Import z ČR (mld. CZK) | 4,28 | 4,21 | 4,66 | 4,3 | 6,97 |
Export do ČR (mld. CZK) | 49,38 | 50,08 | 47,76 | 45,25 | 53,13 |
Saldo s ČR (mld. CZK) | 45,1 | 45,87 | 43,1 | 40,95 | 46,16 |
Zdroj: ČSÚ
TOP 5 položek importu z ČR
SITC 3 | Název zboží | Hodnota (mil. CZK) | Podíl z celku (%) |
784 | Díly a příslušenství vozidel motorových | 536 | 7,69 |
871 | Přístroje a zařízení optické j. n. | 286 | 4,10 |
772 | Přist. elek. ke spínání ap. obvodů elek. odpory aj. | 374 | 5,36 |
759 | Díly ap. ke strojům kancel. a automat. zpracování dat | 253 | 3,62 |
752 | Zařízení k automat. zpracování dat jednotky periferií | 248 | 3,55 |
Zdroj: ČSÚ
TOP 5 položek exportu do ČR
SITC 3 | Název zboží | Hodnota (mil. CZK) | Podíl z celku (%) |
776 | Elektronky, rentgenky, diody, tranzistory ap., díly | 22 416 | 42,19 |
764 | Zařízení telekomunikační, příslušenství přístojů pro záznam, reprodukci zvuku, obrazu | 5 068 | 9,53 |
752 | Zařízení k automat. zpracování dat, jednotky periferní | 3 785 | 7,12 |
751 | Stroje kancelářské | 1 825 | 3,43 |
778 | Přístroje elektrické j. n. (baterie, žárovky ap.) | 1 775 | 3,33 |
Zdroj: ČSÚ
Obchodní vztahy s EU
Evropská unie je dlouhodobě pátým největším obchodním partnerem Malajsie (po Číně, USA, Singapuru a Korejské republice).
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Import z EU (mil. EUR) | 10596,02 | 11768,75 | 14735,84 | 15591,46 | 17838,8 |
Export do EU (mil. EUR) | 24685,76 | 29078,14 | 35564,22 | 29060,61 | 28600,7 |
Saldo s EU (mil. EUR) | 14089,73 | 17309,38 | 20828,38 | 13469,15 | 10761,9 |
Zdroj: Evropská komise
Obchodní vztahy se zeměmi mimo EU
Trendy v obchodních relacích – vznik Transpacifického partnerství. Omezení exportu z Číny do USA a přeprava přes Malajsii.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Import ze zemí mimo EU (mil. EUR) | 165019,85 | 208602,32 | 248915,06 | 216906,37 | 249435,01 |
Export do zemí mimo EU (mil. EUR) | 191881,72 | 247890,91 | 285457,03 | 244786,56 | 289916,41 |
Saldo se zeměmi mimo EU (mil. EUR) | 26861,87 | 39288,59 | 36541,97 | 27880,2 | 40481,4 |
Zdroj: EIU, Eurostat
3.2. Přímé zahraniční investice
Dle hodnocení Světové banky (Business Ready Index 2024) se Malajsie umístila na 14. místě a v žebříčku konkurenceschopnosti IMD posílila na 25. pozici. I přes krátkodobý pokles nových investic zůstává atraktivní destinací, zejména pro high-tech obory jako výroba polovodičů, kde má silnou pozici v globálních řetězcích. V roce 2023 dosáhl čistý příliv přímých zahraničních investic (FDI) 40,4 miliardy RM (8,58 mld. USD), oproti 75,4 miliardám RM v roce 2022. Statistiky za 2024 budou zveřejněny 25. června. Kumulativní hodnota FDI vzrostla na 926 miliard RM, což odpovídá 50,8 % HDP. Pokles přílivu souvisí s globálním ekonomickým zpomalením a nižšími investicemi do akcií, avšak rostoucí podíl FDI na HDP potvrzuje stabilitu ekonomiky. Sektorově dominuje oblast služeb (59,1 %), zejména ICT a finančnictví. Zpracovatelský průmysl tvoří 35,8 %, těžba 5,1 %. Mezi hlavní investory patří Singapur, Hongkong, Japonsko a USA. Mezi klíčové výhody Malajsie patří vládní pobídky, silná průmyslová základna, strategická poloha v regionu ASEAN a kvalifikovaná pracovní síla s dobrou znalostí angličtiny. Velvyslanectví ČR v Kuala Lumpur neeviduje žádné přímé české investice v Malajsii, nicméně české firmy, zejména v obraně a strojírenství, projevují rostoucí zájem o expanzi.
3.3. FTA a smlouvy
Smlouva mezi EU a Malajsií
V lednu 2025 Malajsie a EU obnovily jednání o dohodě o volném obchodu (MEUFTA) po více než desetileté pauze způsobené spory ohledně palmového oleje. Obnovení jednání bylo oznámeno během pracovní návštěvy malajsijského premiéra Anwara Ibrahima v Bruselu. Dohoda má za cíl posílit hospodářské vztahy mezi oběma stranami a přinést výhody v oblastech jako jsou elektronické a optické výrobky, vědecké přístroje a deriváty palmového oleje. Očekává se také zvýšení evropských investic v Malajsii, zejména v sektorech zelené energie a pokročilého průmyslu. Premiér Anwar Ibrahim uvedl, že Malajsie je nyní v silnější pozici pro vyjednávání díky politické stabilitě a ekonomické odolnosti. Vláda se zavázala zajistit, aby dohoda odrážela národní zájmy a dlouhodobé ekonomické cíle země.
Smlouvy mezi Českou republikou a Malajsií
V oblasti hospodářských a obchodních vztahů mezi Českou republikou a Malajsií byly uzavřeny následující klíčové smlouvy:
Dohoda o zamezení dvojímu zdanění a zabránění daňovému úniku v oblasti daní z příjmu (9. 3. 1998)
Dohoda o vzájemné ochraně a podpoře investic (3. 12. 1998) Smlouva o právní pomoci ve věcech trestních (podepsána v roce 2020)
V současnosti se diskutuje o sjednání Dohody o hospodářské spolupráci mezi Českou republikou a Malajsií, která by zahrnovala vytvoření smíšeného hospodářského výboru. Tento výbor by měl být veden zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a Ministerstva investic, obchodu a průmyslu Malajsie.
Další mezinárodní dohody
Malajsie je členem několika významných mezinárodních obchodních dohod:
Dohoda o komplexním a progresivním partnerství pro Transpacifik (CPTPP), do které Malajsie vstoupila ratifikací 30. září 2022.
Dohoda o regionálním komplexním hospodářském partnerství (RCEP), kterou Malajsie ratifikovala 17. ledna 2022.
3.4. Rozvojová spolupráce
Malajsie je zemí s diverzifikovanou ekonomikou, která dosáhla statusu středně vyspělého státu. Přestože sama poskytuje rozvojovou pomoc, zejména v rámci ASEAN, zůstávají oblasti, kde je mezinárodní spolupráce stále přínosná. Česká republika s Malajsií dlouhodobě spolupracuje v oblastech udržitelného rozvoje, vzdělávání a technologického transferu. Významnou roli hraje akademická sféra – Malajsie je oblíbenou destinací pro české studenty v rámci programů Erasmus+. Univerzity jako ČVUT a Universiti Malaya spolupracují například v oblastech technologií a energetiky. České firmy se navíc zapojují do odborného vzdělávání, když poskytují stáže malajsijským studentům zejména v oborech strojírenství a IT. Česká republika Malajsii v současnosti neposkytuje oficiální rozvojovou pomoc a ani ji od Malajsie nepřijímá. V letech 2007–2014 probíhaly české projekty rozvojové a humanitární spolupráce zaměřené na pomoc barmským uprchlíkům v Malajsii. Tyto projekty byly financovány z prostředků Ministerstva zahraničních věcí České republiky a realizovány prostřednictvím místní nevládní organizace Mercy Malaysia, pobočky UNHCR a dalších neziskových organizací. V roce 2023 signalizovala malajsijská vláda záměr vytvořit vlastní agenturu pro rozvojovou pomoc. Tento krok je součástí širší strategie posílit postavení Malajsie jako aktivního dárce v rámci globální rozvojové agendy, především v muslimských zemích a jihovýchodní Asii. Agentura má také zefektivnit koordinaci humanitární pomoci, která byla dosud rozptýlena mezi několik vládních úřadů. Inspirovat by se mohla podobnými institucemi, jako je Česká rozvojová agentura (ČRA). Ke vzniku agentury však zatím nedošlo. Malajsie nadále poskytuje rozvojovou pomoc prostřednictvím Malaysian Technical Cooperation Programme (MTCP) a humanitárních organizací jako Mercy Malaysia.
3.5. Perspektivní obory (MOP)
Malajsie představuje dynamický trh s výrazným růstovým potenciálem, který nabízí českým exportérům příležitosti v perspektivních sektorech. Vláda Malajsie aktivně podporuje rozvoj klíčových odvětví prostřednictvím dlouhodobých strategií a investičních programů.
▶ Civilní letecký průmysl
Země by se do roku 2030 měla stát regionálním lídrem v oblasti leteckého průmyslu. Potenciál existuje ve výcviku pracovní síly a to jak pilotů, tak mechaniků, dalšího leteckého personálu či pracovníků v opravě, modernizaci či výrobě. Další možností jsou dodávky menších dopravních letounů pro účely lokální přepravy či modernizace menších letišť.
Letecký průmysl je identifikován malajsijskou vládou jako jeden z prioritních sektorů a je nedílnou součástí strategického plánu Malajsie pro nadcházející pětileté období (2021–2025). Letecký, ale i kosmický průmysl, je jedním z nejrychleji rostoucích průmyslových odvětví v zemi, který se opírá o implementaci tzv. Malaysian Aerospace Industry Blueprint 2015–2030. Národní úřad pro letecký průmysl Malajsie (National Aerospace Industry Corporation Malaysia), který spadá pod Ministerstvo investice, obchodu a průmyslu Malajsie, uvádí, že letecký průmysl dlouhodobě vykazuje stabilní růst jak z hlediska příjmů, tak i hodnoty vývozu. Letecký průmysl generuje ročně v Malajsii 28 500 kvalifikovaných pracovních míst, příjmy v hodnotě 18,1 mld. MYR (4 mld. USD) a export 6 mld. MYR (1,35 mld. USD). Do roku 2030 očekává příliv investic v hodnotě 32,5 mld. MYR (8,9 mld. USD), přičemž do roku 2037 by mělo přibýt dalších 19 tis. pracovních míst. Těžiště aktivit v leteckém sektoru se v Malajsii nachází v oblasti MRO (údržby, opravy, renovace) s více než 250 společnostmi, nicméně trendem je i diverzifikace směrem k projektové činnosti a designu, které v poslední dekádě rostou průměrným tempem 5 % ročně. Dalším trendem je posun ve výrobně-logistickém řetězci k produktům s vyšší přidanou hodnotou.
▶ ICT
Malajsie se snaží zařadit mezi vyspělé ekonomiky a ICT jsou přímo definovány jako jedna z klíčových oblastí transformačního programu země pro roky 2021-2025. V zemi probíhá digitální transformace a elektronizace jednotlivých sektorů ekonomiky, s cílem dosáhnout do roku 2025 podílu 25,5 % na HDP. Příležitosti tak budou vznikat nejen díky poptávce ministerstev a veřejných institucí, ale i soukromých subjektů. Četné šance se tak otevírají firmám, které se zabývají vývojem, daty, cloudovou technologií, analýzou či kyberbezpečností.
Příležitosti je tak možné spatřovat zejména ve vývoji smart city mobilních aplikací (například platba jízdného pro veřejné dopravy, dovážka jídla nebo hry), e-commerce či vývoje řídicích systémů infrastruktury (křižovatky). Šanci mají uživatelsky přívětivé inovativní produkty. Vedle aplikací jsou potenciálně zajímavé také služby v oblasti ICT, například grafický design či ICT školení a certifikace. Pro start-upy z celého světa bývá také jednou až dvakrát ročně alokováno několik míst ve start-upovém inkubátoru/akcelerátoru MaGIC. Tato možnost je otevřena i českým start-upům.
▶ Obranný a bezpečnostní sektor
Malajsie dlouhodobě usiluje o modernizaci své armády, letectva a námořnictva. Jedná se však o postupný proces. České výrobky mají na malajsijském trhu potenciál zejména tam, kde dostane šanci projevit se jejich vysoká kvalita a přidaná hodnota. Perspektivní jsou nabídky jak velkých, tak malých a středních firem, jejichž produkty jsou jedinečné a inovativní.
Malajsie dlouhodobě usiluje o modernizaci své armády, letectva a námořnictva (stvrzeno nákupy čtyř transportních Airbusů A400M, výstavbou moderních vojenských bojových plavidel a podobně), jedná se však o postupný proces. První historicky Bílá kniha Malajsie byla vydaná koncem roku 2019 a stanovuje zásady obrany a bezpečnosti země na období příštích deset let (2020–2030). Materiál je charakterizován novým pohledem a přístupem k otázkám obrany a bezpečnosti: komplexní pojetí a společné úsilí všech předpokládaných aktérů. Zdůrazněna je role občana, který se stává klíčovým prvkem strategie obrany. K naplnění strategie obrany je předpokládaná i reforma respektive modernizace ozbrojených sil a řídící struktury bezpečnosti a obrany. Bílá kniha se opírá o šest pilířů i) zlepšení připravenosti a obranyschopnosti; ii) posílení obranné kapacity a kompetence; iii) zlepšení blahobytu personálu a veteránů (alokace cca 35 mil. USD); iv) posílení civilně-vojenské spolupráce; v) rozvoj vědy, technologie a průmyslu; a vi) posílení mezinárodní spolupráce. Nedílnou součástí je také budování kapacit pro boj s kyberútoky. Hlavními úkoly v této oblasti je ochrana komunikační a informační struktury Malajsie. Malajsie za tímto účelem založila Národní kybernetický úřad (NACSA) či Národní úřad pro umělou inteligenci (NAIO).
Česko-malajsijská spolupráce v oblasti obrany je dlouhodobou záležitostí. Možnosti lze také spatřovat v materiálu použitelném při zvládání živelních pohrom (přístřešky, záchranářské vybavení, přenosné generátory či řešení pro čištění vody) nebo pro polní medicínu (inovativní prostředky první pomoci, léky pro polní použití). Potenciál také existuje zejména v oblasti pokročilé elektroniky, pozemní i letecké techniky a ručních zbraní.
▶ Voda a životní prostředí
Malajsie i přes určitý posun v sektoru vodního a odpadového hospodářství stále zaostává. Chce se proto soustředit na výstavbu a modernizaci vodovodní sítě, kanalizačních a čistících systémů, a to především v ostrovní části Malajsie (Sarawak, Sabah), kde bude muset stát investovat do jejich vybudování. Hlavní hráč v oblasti čištění odpadních vod, státní Indah Water, plánuje standardizaci a modernizaci kanalizační sítě tak, aby se omezily její negativní vlivy na životní prostředí (zápach, znečištění) a zároveň bylo možné zpracování většího množství odpadní vody. Vláda do roku 2035 plánuje postavit přes 50 čistíren odpadních vod s celkovou investicí 500 mil. USD.
▶ Výzkum, vývoj, inovace a vzdělávání
Malajsie
představuje v oblasti vědy, výzkumu a inovací jakousi
transformující se ekonomiku, uvědomující si potřebu přerodu z
„Asijského tygra“, jehož průmysl je založený na
zpracovatelském sektoru, směrem k nejvíce inovačním ekonomikám
Asie. Je si totiž vědoma, že úspěšnou realizací takovéto
transformace, bude obtížné dosáhnout vládního cíle zařadit se
mezi vysoko příjmové ekonomiky do roku 2030. Zatímco potenciál
pro další rozvoj sektoru vědy, výzkumu a inovací
nepochybně existuje, současně je nutno dodat, že se nachází
spíše v raných fázích této trajektorie.
V Malajsii existuje poměrně široká vědecko-výzkumná a akademická infrastruktura. Podobně jako v jiných asijských zemích, i v Malajsii platí fenomén úspěchu, což vytváří předpoklad pro další rozvoj vysokého školství. Nachází se zde 20 veřejných univerzit a na dalších 50 soukromých, včetně 10 poboček zahraničních univerzit. Společné projekty na úrovni univerzit či soukromých inovátorů se tak jeví jako nejlepší cesta k transferu znalostí.
Na druhou stranu, Malajsie stále pokulhává, co se týče výdajů na vědu a výzkum v poměru k HDP. I ve státním rozpočtu na rok 2025 vyčlenila méně, než je průměr zemí OECD (0,65%) ale zejména ve srovnání s ostatními asijskými velmocemi (Japonsko, Korejská republika, Taiwan, Singapur, ale i třeba Čína). Rovněž podíl technologických start-upů na celkovém počtu nedosahuje ani 5 %.
Karta země v plném znění -Malajsie – je ke stažení na webu MZV ČR.
4. Kultura obchodního jednání
Podkapitoly:
4.1. Úvod
Znalost základních pravidel obecně přijatelného chování a zvyklostí v obchodním styku je v multikulturní Malajsii naprosto klíčová. Je nezbytné připomenout, že v Malajsii žijí tři, co do kultury velmi odlišná etnika – většinové malajské (cca 60 %), čínské (23 %) a indické (7 %) – a je velmi žádoucí dopředu zjistit informaci o etnické příslušnosti malajsijského obchodního partnera a tomu uzpůsobit své chování a svá očekávání. Zároveň je ale třeba respektovat, že všichni obyvatelé Malajsie, bez ohledu na jejich etnický původ, se cítí být MALAJSIJCI, nikoli Malajci, Číňany nebo Indy a je třeba umět dobře rozlišovat mezi Malay a Malaysian.
4.2. Oslovení
Pro prvotní kontakt je ideální se do teritoria vydat osobně – např. v rámci návštěvy veletrhu, výstavy či konference. Způsob oslovení malajsijských firem „na dálku“, např. e-mailem či telefonicky, příliš dobře nefunguje. Osobní doporučení naopak otevírá dveře překvapivě snadno, směrem k malajsijským úřadům pak také hraje klíčovou roli doporučení či zprostředkování prvotního kontaktu zastupitelským úřadem. Pokud jde o konkrétní oslovení během prvního kontaktu, obecně při oslovení uvádíme Mr./Ms. a první jméno (pokud si nejsme jisti, je na místě přečíst jméno celé – 3 etnika znamenají 3 různá pořadí jmen na vizitkách. V Malajsii ale existuje také řada získaných titulů (státních vyznamenání) – Dato, Datuk, Sri, Tan Sri, Tun, ale také YB (honorable). Ty je třeba vždy uvést, a to i v kombinaci jen s křestním jménem, např. Datuk Patrick. Malajsijci velmi dbají na formální zdvořilost, respektují starší osoby a společenské postavení partnerů.
4.3. Obchodní schůzka
Před samotným prvním setkáním je nezbytné, aby partner měl dostatečné informace o české firmě a projednávaném obchodním záměru. Tuto informaci je třeba zaslat písemně a včas před navrhovaným termínem setkání. Teprve po předchozím písemném představení je vhodné žádat o schůzku, nejlépe opět písemně (s informacemi o účastnících schůzky, zvyšuje to důvěryhodnost českého subjektu), následně telefonicky. Ideální je, jestliže českou firmu partnerovi může doporučit třetí strana, které partner důvěřuje. Na jednání/schůzku je vhodné mít malý dárek a samozřejmě dostatečné množství reprezentativních profilů firmy a nabízené výrobní produkce. Kvalitně zpracované tištěné materiály jsou v Malajsii nutností a někdy opak bývá zbytečným důvodem k vyvolání špatného dojmu či dokonce nedůvěry. Na prvotřídní marketing si Malajsie potrpí.
Většinově muslimská Malajsie drží pracovní týden od pondělí do pátku (kromě států Kelantan a Terengganu, které mají dny volna v pátek a sobotu). První jednání zpravidla začínají až v 9:30, odpoledne pak nejčastěji ve 14:00. V pátek je třeba počítat s volnějším odpolednem po hlavní polední modlitbě. Číňané a Indové jsou v timingu schůzek mnohem flexibilnější, běžné je pracovní nasazení do pozdních hodin, schůzka v 17 hod není výjimkou. Dochvilnost je obecně dodržována, nicméně zpoždění s ohledem na dopravní situaci ve větších městech je tolerováno a změny v programu z rozumných důvodů bývají přijaty víceméně chápavě.
Na některé aspekty společenské etikety se v Malajsii klade velký důraz. Mezi ně patří představování a výměna vizitek. Důležitým lidem je vhodné vizitku podávat oběma rukama, v každém případě je nutno podat a přijmout vizitku z rukou do rukou. V případě velkých delegací se v úvodu může výměna vizitek odehrát jen mezi služebně nejstaršími, ostatní si mohou vyměnit vizitky po skončení jednání. Při podání ruky je třeba rozlišovat, zda jde o muslima či nikoli. Je pravidlem, že malajská část obyvatel je většinově muslimská. Obecně tedy platí, že obchodní partner/muž by se měl vyvarovat podání ruky ženě muslimce, ta ji v takovém případě musí odmítnout. Žena ženě podat ruku může a je to běžné. Obchodní partner/žena zase naopak by měla zůstat zdrženlivá k podání ruky muži muslimovi. V případě, že to ale žena udělá, muž muslim podání ruky někdy chápavě opětuje, někdy nikoli a přiloží si pouze ruku na srdce. Muž muži podá ruku velmi rád. Lehkým ukloněním hlavy se ale nikdy nic nezkazí. U Číňanů a Indů platí námi uplatňovaná pravidla.
Malajsijští partneři překvapí velkou profesionalitou a s časem se na obchodních jednáních pracuje efektivně. Malajsijští partneři bývají dobře připraveni a kladou mnoho otázek. Jednání se tak po lehkém konverzačním úvodu, který je nutností, velmi rychle dostávají do větších detailů v konstruktivní a strukturované debatě. První kola vedená po celou dobu v obecnější rovině jsou spíše výjimkou. Na rozdíl od okolních států ASEANu se ještě v průběhu jednání často dozvíte, co si doopravdy myslí.
Je ale podstatné rozlišovat, koho máte na druhé straně: obecně platí, že malajsijští Číňané jsou mnohem přátelštější a otevřenější než v samotné Číně. Při jednání jsou usměvaví, ale řeč těla je spíše plochá. Na druhou stranu Indové jsou velmi výřeční, jejich mimika a gesta jsou intenzivní. Lze také pozorovat určité rozdíly v jednání s obyvateli malajsijských států na Z pobřeží a na V pobřeží poloostrovní části Malajsie. Východní státy Kelantan a Terengganu jsou velmi ortodoxní a platí tam více méně pravidla pro obchodní jednání v arabských státech. Zbytek států na poloostrově je mnohem etnicky rozmanitější a platí tam tedy spíše zmíněné etnické než teritoriální rozdíly. Ještě jiná je pak situace na Borneu ve státech Sarawak a Sabah. Tam je etnická diverzita patrna ještě více a obecně panuje názor, že obchodní partneři v této části Malajsie jsou uctivější, přátelštější a více si váží vašeho zájmu.
Není vhodné, resp. obvyklé, nabízet při obchodních jednáních alkohol. Je třeba si dát pozor, zda není přítomen zástupce muslimských Malajců. V běžném životě jsou oproti ostatním muslimským státům k alkoholu u stolu velmi tolerantní, u toho jednacího je to spíše nevhodné. Co se týče dress code, je Malajsie – a opět je to dáno její etnickou a náboženskou rozmanitostí – překvapivě velmi tolerantní. Ač v tropické zemi, všudypřítomné klimatizace nutí ke klasickému společenskému oblečení, na které jsme zvyklí v našich zeměpisných šířkách s tím, že pokud si během jednání odložíte, není to považováno za společenský prohřešek. Striktní zahalování u žen není vyžadováno.
Počet členů jednacího týmu záleží především na velikosti české firmy. V ideálním případě by měl být složen z obchodního ředitele a alespoň jednoho technického pracovníka, který je schopen podat podrobné informace o technických detailech nabízeného produktu. Věk a genderové složení týmu nehraje zásadní roli. V Malajsii není zvykem zvát obchodní partnery přímo do svého obydlí, nicméně hlavně indická, ale i čínská část obyvatelstva je proslulá svou nadměrnou pohostinností, a to i v případě, kdy partnery ještě příliš nepoznali, mimo domov.
4.4. Komunikace
Malajsie je bývalou britskou kolonií a úroveň angličtiny je stále většinově velmi vysoká, a to jak v psaném, tak mluveném projevu. Všichni ve firmách (až na nejnižší pozice, kde je úroveň AJ slabší) mluví plynule anglicky a angličtina je také oficiálním společným jazykem, kterým se komunikuje na úrovni státní správy i mezi administrativou a soukromým sektorem. Je také hlavním jednacím jazykem v obchodním styku obecně. Čínská i indická populace hovoří angličtinou jako svým druhým mateřským jazykem. Malajská většina obyvatel v rodině tímto jazykem nekomunikuje, nicméně v pracovním prostředí ho všichni ovládají bez větších problémů, tlumočník není třeba.
Čínští partneři velmi ocení komunikaci v čínštině (používána je zejména mandarínština, kantonština a hokkien). Také v případě Malajců není ku škodě naučit se alespoň základní fráze v malajském jazyce (bahasa melayu). Indická komunita se mezi sebou dorozumívá vesměs tamilsky. Všechna tři hlavní etnika jsou velmi přátelská a spojuje je hrdost na místní kuchyni. Je to tedy zaručený ice breaker kdykoli a s kýmkoli. Komunikační faux pas jsou odpustitelná, pokud proti vám ale sedí malajský muslim, je přeci jen vhodnější vyhnout se konverzaci o vepřovém a alkoholu a vyvarovat se také např. dvojsmyslných žertů a žertování na náboženská témata. Nejsou také obvyklé projevy důvěrného chování (poplácávání po zádech, objímání, líbání apod.).
Pro Malajsii je také obvyklou praxí sledovat vzájemnou komunikaci a podnikat kroky k jejímu případnému obnovení. Po uplynutí obvyklé doby pro odpověď e-mailem může být účinné připomenout komunikaci telefonicky. Vysokou efektivitu v tomto ohledu také vykazují mobilní komunikační aplikace (nejčastěji Whatsapp, pro čínskou komunitu také WeChat).
4.5. Doporučení
Průnik na malajsijský trh vyžaduje notnou dávku trpělivosti a ochotu přizpůsobit se místní mentalitě v průběhu navazování nových obchodních kontaktů i při samotných jednáních. Základem úspěchu je osobní jednání a častá přítomnost v teritoriu. Rozhodně doporučujeme angažovat místního zástupce nebo založit reprezentační kancelář či pobočku v teritoriu. Neznalost poměrů na místním trhu také nahrává podvodům, avšak zde se téměř výhradně jedná o nedostatečně prověřené kontakty z mezinárodních obchodních portálů, přičemž tyto kontakty v konečném důsledku nemusí z Malajsie vůbec pocházet. Doporučuje se zvýšená obezřetnost při zajišťování dodržení podmínek dohod.
Další důležitou zásadou je nepodceňovat malajsijské partnery! Často proti vám může stát vlivný a movitý obchodník s několikasetletou rodinnou tradicí či absolvent nejprestižnějších světových univerzit. Vždy je nutné zjistit o partnerovi jeho etnický původ a respektovat dle toho specifické kulturní a náboženské zvyklosti. Zároveň je důležité připravit se na velkou efektivitu, která ale přichází v pozdějším stádiu, než je pro nás obvyklé. Je ale třeba neztrácet nervy a nesnažit se jim vnucovat svůj timing, tvrdým, příliš sebejistým vystupováním nezmůžete tolik jako klidným a zdvořilým přístupem. Je vždy dobré být do detailu připravený již od první schůzky a být v argumentaci konkrétní. Navázat s partnerem příjemnou konverzaci je základ, Malajsijci jsou velmi usměvaví a přátelští a je třeba jim umět oplácet stejnou měrou.
4.6. Státní svátky
Malajsie má velké množství státních svátků na národní úrovni, jelikož respektuje všechny hlavní svátky všech hlavních náboženství. Vedle toho jsou pak ještě vyhlašovány svátky na úrovni jednotlivých států federace, tyto jsou často pohyblivé, a je třeba proto před cestou do teritoria pečlivě ověřovat, zda se vás některý z nich nedotkne.
Veškeré obyvatelstvo drží oficiální státní svátky muslimské – Ramadán (se svátky Hari Raya Aidilfitri a Hari Raya Haji), Awal Muharram, narození proroka Muhammada, čínské/buddhistické Čínský nový rok, Wesak Day, hinduistické Thaipusam, Deepavali/Diwali i křesťanské Vánoce. Dále pak také Nový rok, Den práce, Oficiální královy narozeniny (Agong´s Birthday), Den nezávislosti (Merdeka Day) či Malaysia Day. Na Borneu se slaví také Velikonoce
5. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu
Podkapitoly:
- 5.1 Vstup na trh
- 5.2 Formy a podmínky působení na trhu
- 5.3 Marketing a komunikace
- 5.4 Problematika ochrany duševního vlastnictví
- 5.5 Trh veřejných zakázek
- 5.6 Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
- 5.7 Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
- 5.8 Zaměstnávání občanů z ČR
- 5.9 Veletrhy a akce
5.1. Vstup na trh
Vzhledem ke kulturním odlišnostem a geografické vzdálenosti mezi Malajsií a ČR je proniknutí na místní trh vysoce obtížné bez místního zástupce nebo založení vlastní pobočky/reprezentační kanceláře. Tři hlavní etnika zastoupená v Malajsii (Malajci, Číňané a Indové) tvoří do určité míry specifické skupiny spotřebitelů, které se navzájem liší a v případě určitého druhu zboží mohou představovat tři odlišné tržní segmenty, které se vyznačují různými preferencemi, ale například i různou výší příjmů.
Pokud chce exportér uspět například s nabídkou určitého druhu luxusního zboží, neměl by se dobrovolně diskvalifikovat tím, že uzavře smlouvu o výhradním zastupování se společností, která nemá dobrou obchodní vazbu na majetnou čínskou komunitu. V každém případě by zástupce měl mít sídlo v Malajsii, protože forma nerezidentních zástupců (např. ze Singapuru či Thajska) nebývá efektivní. Místní obchodní komunita i obyvatelstvo naopak příznivě reaguje na přítomnost autorizovaného servisu pro zboží či jakékoli další zviditelnění vlastní přítomnosti. Přítomnost zastoupení dodává na kredibilitě.
Ve stále vyšší míře je významným faktorem získání certifikace „halal“. Ze zákona se povinnost této certifikace vztahuje pouze na některé potravinářské výrobky (maso, mléčné výrobky apod.), avšak často místní distributoři požadují předložení halal certifikace i na výrobky, kde to není povinné, a to čistě z důvodu potenciálně vyšších tržeb (muslimové tvoří 65 %-70 % obyvatelstva, které je systematicky vybízeno ke spotřebitelské obezřetnosti, a právě upřednostňování halal certifikovaných výrobků). V posledních letech existují i tendence uplatňování halal certifikace na celé dodavatelsko-odběratelské řetězce.
Získání halal certifikace u malajsijského úřadu JAKIM (Department of Islamic Development Malaysia) je poměrně obtížné. Mezi hlavní podmínky patří, aby výrobní podnik byl zcela vyhrazen halal produkci. Alternativou k náročnému a nákladnému procesu certifikace úřadem JAKIM je získání certifikátu od některé z evropských autorit figurujících na seznamu uznaných certifikací úřadem JAKIM.
5.2. Formy a podmínky působení na trhu
Průnik na malajsijský trh vyžaduje notnou dávku trpělivosti a ochotu přizpůsobit se místní mentalitě v průběhu navazování nových obchodních kontaktů i při samotných jednáních. Doporučujeme angažovat místního zástupce nebo založit reprezentační kancelář či pobočku v teritoriu.
Pro zahraniční společnosti existují dvě možnosti fungování v Malajsii, a to: 1/ založení místní společnosti a 2/ založení reprezentační kanceláře. Companies Act z roku 2016 značně zjednodušil proces zakládání společností, zejména co se týče administrativní zátěže. Valnou většinu kroků lze provést dálkově prostřednictvím portálu MycoID. Tento portál umožňuje také provádět dálkové platby za poplatky k jednotlivým úkonům. Registraci uživatele do portálu je stále nutné verifikovat osobně u nejbližší přepážky SSM (malajsijský obchodní rejstřík), tudíž pro uživatele v zahraničí nejde o zcela pohodlnou možnost. V praxi je nadále řada firem zakládána osobně. Praktické kroky k založení společnosti je možné nalézt v manuálu MycoID.
V Malajsii lze založit společnost soukromou nebo veřejnou. Společnost může být založena jako akciová společnost, společnost s ručením omezeným nebo společnost s ručením neomezeným. Společnost s ručením omezeným je možné založit pouze jako veřejnou. V případě soukromé společnosti postačí při registraci doložit jednoho malajsijského jednatele a jednoho společníka. V případě veřejné společnosti je nutné doložit malajsijské jednatele alespoň dva.
Pro zcela nejjednodušší založení společnosti s ručením omezením je nutné doložit pouze jednu osobu jednatele s trvalým pobytem v Malajsii, není v řadě případů nutné při založení společnosti dokládat společenskou smlouvu. Je však nutné doložit souhlas jednatele/jednatelů se jmenováním do funkce. Po založení společnosti je taktéž nutné jmenovat tajemníka společnosti (company secretary). Tuto povinnost je možné ošetřit smlouvou se specializovanou společností. Zapsání společnosti je do značné míry závislé na její formě a návazně tedy na množství doprovodné dokumentace. V případě jediného vlastníka společnosti s ručením omezením se jedná o proces, který je při osobním podání vyřízen „na počkání“ a v případě dálkového podání v řádu dnů (ověření dokumentů zaslaných online prostřednictvím portálu MycoID).
Reprezentační kanceláří se rozumí kancelář zahraniční společnosti v oblasti služeb či zpracovatelského průmyslu, která pro centrálu vyvíjí určité, avšak nekomerční funkce, a centrálu reprezentuje. Žádost o registraci reprezentační kanceláře je nutné podat malajsijské agentuře na podporu investic MIDA.
5.3. Marketing a komunikace
Požadavky na propagaci, marketing a reklamu jsou podobné jako ve všech ekonomicky vyspělých zemích světa. Je možné využít místní tisk (v anglickém, malajském, čínském nebo tamilském jazyce), televizní a rozhlasové vysílání, internet, direct mailing apod.
Oblast reklamy a propagace je samoregulována Radou pro reklamní standardy (ASA), která se skládá z asociace zadavatelů reklamy, Asociace akreditovaných reklamních agentur, Asociace vydavatelů novin, Asociace venkovní reklamy a Asociace mediálních specialistů. Tato asociace se řídí kodexem, který zdůrazňuje principy rovné soutěže, multietnické složení Malajsie a poctivou povahu reklamy. V praxi však do reklamy zasahují také předpisy regulující média, kde je zvláštní pozornost věnována obsahu, který by mohl vzbudit pohoršení z náboženských důvodů. Zveřejňované texty a fotografie nebo filmové záběry musejí být tedy do značné míry v souladu s muslimskou morálkou. V Malajsii lze využít služeb malých grafických a audiovizuálních studií, která nabízejí základní služby za relativně nízké ceny, nebo velkých reklamních agentur, která fungují stejně dobře jako agentury ve vyspělých zemích, ovšem jejich ceny jsou vyšší.
5.4. Problematika ochrany duševního vlastnictví
S rozvojem aktivit obchodních se do oblasti Indo-Pacifiku přesouvá také těžiště otázky duševního vlastnictví. Jen během roku 2020 se více než dvě třetiny žádostí o ochranu intelektuálního vlastnictví podalo právě na tomto kontinentu a s příchodem pandemie koronaviru tyto aktivity i dále vzrostly. I Malajsie v tomto ohledu udělala pokrok a podnikatelské prostředí dostálo v poslední době pozitivních změn.
Ochranné známky
Dokument k registraci ochranné známky, formulář (CR-1 či CR-2), může podat pouze občan Malajsie či cizinec s povolením k trvalému pobytu, nehledě na to, zdali je vlastníkem či autorem ochranné známky.
Patenty a inovace
Jednou z novinek, která zásadně usnadní ochranu práv evropských, tedy i českých podnikatelů, je program Patent Prosecution Highway (PPH), což je úřední program, který poskytuje prostředek k výraznému urychlení patentové přihlášky, a to za předpokladu, že prvotní šetření bylo již provedeno a shledáno přijatelným v jiné kanceláři (Office of Earlier Examination – OEE), tedy např. na Evropském patentovém úřadě.
Průmyslové vzory a designy
Registrace průmyslového vzoru se podává fyzicky či online u Korporace duševního vlastnictví Malajsie (Intellectual Property Corporation of Malaysia – MyIPO) za cenu RM 500 (cca 110 €). Proces trvá cca 8 měsíců a chrání autora po dobu 5 let, které lze následně až 4krát prodlužovat po 5 letech (maximálně tedy 25 let). Podmínkou pro možnost registrace je, aby byl průmyslový vzor nový, originální. I v tomto případě pomůže předchozí rešerše.
Obchodní značky
Asi největší užitek pro české exportéry je spojen s ochranou obchodních značek. V tomto ohledu Malajsie dosáhla citelného pokroku, když na sklonku roku 2019 vstoupil v platnost Zákon o obchodních značkách, který zharmonizoval místní legislativu se současnými mezinárodními standardy.
Více informací o této oblasti je zpracováno na webových stránkách Velvyslanectví České republiky v Kuala Lumpur.
5.5. Trh veřejných zakázek
Malajsijská vláda, její orgány a veřejné agentury mají oprávnění k přímému nákupu zboží a služeb do výše 50 000 RM. V případě prací (např. stavba, rekonstrukce, oprava), mohou zakázku nad 20 000 přímo zadat registrovanému kontraktorovi. Nad tuto částku a do výše 500.000 RM již tyto entity mají za povinnost požádat o alespoň pět nabídek od firem/kontraktorů registrovaných u vlády a vládních agentur. Povinnost vyhlásit tendr nastává u zakázek s vyšší hodnotou než 500.000 RM. Dohledem nad zadáváním veřejných zakázek jsou pověřena jednotlivá ministerstva, která ke specifikacím ustanoví technickou komisi. Nabídky jsou posuzovány hodnotícími komisemi, resp. dvěma samostatnými komisemi (technickou a finanční), jsou zpracovány a předány výboru příslušného resortu k rozhodnutí (Ministries/Departments Board). Pokud by však veřejná obchodní soutěž přesáhla částku 50 mil. RM (cca 12 mil. USD), jsou nabídky s vypracovaným doporučením předány Ministerstvu financí ke konečnému rozhodnutí.
Domácí i zahraniční uchazeči se musejí zaregistrovat u Ministerstva financí. V případě dodávek pro velké státní společnosti (např. elektrárenská společnost Tenaga Nasional, nebo ropná společnost Petroliam Nasional – Petronas) je třeba být registrován navíc přímo u nich. V případě stavebnictví je vyžadována registrace u Construction Industry Develompent Board – CIDB. Ve specifických případech, kdy místním subjektům chybí expertiza a kapacity, veřejná obchodní soutěž je otevřena účasti společným podnikům místní firmy se zahraničním dodavatelem, za účelem podpory transferu technologií. Mezinárodní tendry jsou vypisovány jen v situacích, kdy nelze daný výrobek/službu získat na místním trhu a kdy výše uvedené společné podniky nejsou možné. Podíl zahraničních firem na dodávkách může být v některých případech limitován určitou procentuální hranicí (např. 30 % hodnoty kontraktu). Některé tendry jsou vyhrazeny jen pro firmy vlastněné etnickými Malajci a nemají k nim přístup ani zahraniční společnosti, ani malajsijské firmy vlastněné místními Číňany či Indy. Přestože jsou některé tendry alespoň částečně přístupné i účastníkům ze zahraničí, jedná se vesměs o účastníky již v Malajsii řádně registrované a zpravidla ve společném podniku s místním subjektem. Nezřídka mají totiž případní účastníci veřejné obchodní soutěže velmi krátký čas na to, aby se dostavili na místo dodávky (montáže) a na základě tendrové dokumentace včas vypracovali a předložili soutěžní nabídku. Informace o vypsaných tendrech lze získat na internetových vládních stránkách, na portálu eperolehan, na webových stránkách jednotlivých ministerstev, nebo na stránkách státních firem.
5.6. Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
Nabídky zboží se v Malajsii standardně předkládají v anglickém jazyce, a to zpravidla na bázi CIF. Platební styk probíhá ve volně směnitelných měnách (USD, EUR). Není však výjimkou dodací parita FOB, kdy dovozce využije služeb malajsijských dopravců a pojišťoven. Na začátku při navazování obchodní spolupráce se používají dokumentární platby, zejména neodvolatelný a potvrzený dokumentární akreditiv (L/C). Později lze u ověřených a prokazatelně solventních dovozců akceptovat i méně bezpečné platební nástroje, jako je například dokumentární inkaso (D/P). Neznalost poměrů na místním trhu nahrává podvodům, avšak zde se téměř výhradně jedná o nedostatečně prověřené kontakty z mezinárodních obchodních portálů, přičemž tyto kontakty v konečném důsledku nemusí z Malajsie vůbec pocházet.
Platební morálka v zemi je standardní. Nelze však vyloučit, že se exportér při realizaci inkasa dostane do konfrontace s asijskými kulturními specifiky. Při realizaci dodávek strojů a zařízení je obvyklé vyžadovat akontaci. Při dovozech do ČR se doporučuje poskytovat zálohy na platby jen po konzultaci s bankou. Malajsie dosud patří k zemím s nízkým úvěrovým rizikem a s vysokým ratingovým ohodnocením, nicméně všeobecně se doporučuje volit dobré zajištění pohledávek a plateb vhodnými platebními nástroji. V případě problému lze, tak jako ve většině vyspělých zemí světa, obchodní spory řešit prostřednictvím soudů nebo arbitráží. Před uzavíráním obchodních smluv je dobré vymezit příslušnost soudů v případě sporů, pokud je to možné a neodporuje to povaze smluvního vztahu, z něhož by příslušnost právního systému vyplývala jinak.
5.7. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
Platná bezvízová dohoda umožňuje občanům ČR bezvízový pobyt na území Malajsie po dobu nepřesahující 3 měsíce (tj. 90 dnů). Při vstupu na území Malajsie je místními imigračními úřady požadována platnost pasu minimálně 6 měsíců nad dobu povoleného pobytu. Z hlediska pobytu a cestování představuje Malajsie v regionu jihovýchodní Asie vyspělou a v zásadě bezpečnou zemi.
Malajsie je vyspělou zemí s fungující infrastrukturou, pronájem aut, rezervace hotelů a další služby lze provést bez problému, preferován je bezhotovostní styk, základní hotovost v místní měně (malajsijský ringgit) doporučujeme vybrat prostřednictvím platební karty jakékoli české nebo zahraniční banky či využít některé z četných směnáren.
Celní prohlídka je zpravidla důkladná, ale korektní. Je přísně zakázáno přechovávat, dovážet a vyvážet jakékoliv drogy a jiné omamné prostředky. Porušení těchto předpisů má za následek velmi tvrdé postihy, včetně trestu smrti. Dále malajsijské zákony přísně zakazují dovážet a vyvážet následující druhy zboží: pornografické materiály a časopisy s touto tematikou; předměty se židovskou symbolikou; výrobky pocházející z Izraele; předměty s reprodukcí koránu; střelné a sečné zbraně; zboží podobající se injekčním stříkačkám; mořské korály; želví vejce atd.
Zdravotní péče je v Malajsii na dobré úrovni, především pokud jde o soukromá zdravotnická zařízení. Všechny poplatky je třeba hradit ihned po ošetření či zákroku. Velvyslanectví doporučuje všem cestovatelům do Malajsie sjednat si standardní zdravotní cestovní pojištění.
Koronavirová pandemie zasáhla Malajsii srovnatelně jako Českou republiku s tím rozdílem, že Malajsie má cca 3x více obyvatel. Zásadním rozdílem je větší obezřetnost a systém protiepidemiologické ochrany, který je v Malajsii implementován v mnohem větším měřítku a důkladněji. I po pominutí restrikcí a zákazů ze strany státu tak přetrvávají některá omezení, které jsou vyžadována buď jednotlivými subjekty (např. právo vyžadovat použití roušky při vstupu do taxi) anebo přijímány populací z vlastní iniciativy (dobrovolné nošení roušek na veřejnosti). I při pozitivním vývoji lze v tomto ohledu proto očekávat specifiké podmínky, zejména ve srovnání s evropskými cestovními standardy.
5.8. Zaměstnávání občanů z ČR
Při získávání pracovního povolení se na občany naší země vztahují obdobné podmínky jako na ostatní zahraniční pracovníky. Hlavním kontaktním místem pro vydání povolení zahraničního pracovníka je Expatriates Services Division (ESD), spadající pod Immigration Department Malaysia. Žádosti se podávají online na adrese esd.imi.gov.my. Za pracovníka podává žádost malajsijská firma. Žádající firma musí splnit následující požadavky: musí splňovat podmínku minimálního splaceného kapitálu, doložit doporučení instituce monitorující danou pracovní činnost, registrovat pracovní činnosti u monitorující instituce a v neposlední řadě se také zaregistrovat u ESD.
Žádost o povolení zaměstnání pracovníka musí zahrnovat: pasové foto, kompletní kopii cestovního dokladu, průvodní dopis firmy, kde popisuje svoji činnost na hlavičkovém papíru firmy, životopis pracovníka + kopie dokladů o vzdělání, kopii pracovní smlouvy (s razítkem Malaysia Inland Revenue Board), výpis z registru firem (SSM), doporučující dopis z monitorující instituce, kam činnost patří. V případě obnovení pracovního povolení jsou též požadovány vybrané daňové dokumenty, výplatní lístky a další doklady dle vyžádání ESD. Minimální mzda v případě kvalifikovaných pracovních míst pro zahraniční pracovníky je vázána na 2 základní typy pobytových titulů (Employment Pass) – v případě povolení zaměstnání EP kategorie I (nejvyšší kvalifikace), je požadavek na získání tohoto povolení mzda v minimální výši 10.000 MYR (cca 55.000 Kč), v případě EP kategorie II musí být zaručena mzda cizinci v rozmezí 5.000-9.999 MYR (cca 27.500-55.000 Kč). Od 1. května 2022 byla po dvou letech na úrovni 1 200 MYR (cca 6600 Kč) stanovena minimální vyplácená mzda občanům Malajsie jako 1 500 MYR (8 250 Kč).
Na rozdíl od občanů a osob s trvalým pobytem v Malajsii, zahraniční pracovníci nepodléhají povinnosti platit sociální pojištění (SOCSO), a tedy nemohou z něj ani benefitovat. Na druhou stranu, zaměstnavatelé musí hradit za zahraniční pracovníky povinné zdravotní pojištění (SKHPPA), ze kterého je v případě potřeby hrazeno léčení ve státních nemocnicích. Zahraniční pracovníci mohou i dobrovolně přispívat do důchodového fondu (EPF), ze kterého lze za zákonem určených podmínek čerpat kromě penze i finance na léčení či pořízení nemovitosti.
5.9. Veletrhy a akce
Velvyslanectví České republiky v Kuala Lumpur pravidelně informuje o konkrétních akcích na svých webových stránkách v sekci Obchod a ekonomika. Zde je kompletní přehled klíčových veletrhů s přesnými daty:
Hlavní veletrhy
LIMA 2025 (Langkawi International Maritime & Aerospace Exhibition) – 20. – 24. května 2025, Langkawi – Letectví, námořní obrana, vesmírné technologie
MIHAS 2025 (Malaysia International Halal Showcase) 17. – 20. září 2025 MITEC, Kuala Lumpur – Halal průmysl (potraviny, kosmetika, farmacie, logistika)
Smart City Expo KL 2025 17. – 19. září 2025 Kuala Lumpur Convention Centre – Chytrá města, IoT, urbanistické technologie
Malaysia Digital Expo 2025 17. – 19. září 2025 Kuala Lumpur – Digitální transformace, startupová scéna, AI
Level Up KL 2025 6. – 8. října 2025 Kuala Lumpur – Herní průmysl, esport, VR/AR technologie
CyberDSA 2025 7. – 9. října 2025 MITEC, Kuala Lumpur – Kybernetická bezpečnost, digitální obrana
SELANGOR AEROSPACE SUMMIT 2025 – 8. – 10. října 2025, Kuala Lumpur Convention Centre
IGEM – veletrh zelených technologií, Kuala Lumpur Convention Centre – 15. – 17. října 2025
Malaysia Cloud & Data Center Conference 2025 – 23. října 2025, Kuala Lumpur – Cloud computing, datová centra
Smart Nation Expo 2025 – Říjen/listopad 2025 (bude upřesněno) Kuala Lumpur – Digitální inovace, chytrá řešení
IMMERSE KL 2025 – 23. – 24. červenec 2025, KL Convention Centre – digitální kreativita a inovace, AR/VR a Web3
DSA 2026 (Defence Services Asia) 20.-23. dubna 2026, MITEC, Kuala Lumpur Obranné technologie, vojenský průmysl
Strojírenský veletrh METALTECH & AUTOMEX – květen 2026
APHM International Healthcare Conference & Exhibition 2025 – červen 2026
Aktuální seznam veletrhů s podrobnostmi a kontakty najdete na stránkách vládní agentury MATRADE (www.matrade.gov.my) nebo portálu Eventseye (www.eventseye.com).
6. Kontakty
Podkapitoly:
- 6.1 Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
- 6.2 Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
- 6.3 Důležité internetové odkazy a kontakty
6.1. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
Velvyslanectví České republiky v Malajsii
Adresa: Embassy of the Czech Republic, 42/B The Intermark Vista Tower, 348 Jalan Tun Razak, 50400 Kuala Lumpur, Malaysia
Tísňová linka pro české občany v nouzi: +60-1-2292 7790
Tel.: +60-3-2166-2900
Fax: +60-3-2166 5700
E-mail: kualalumpur@mzv.gov.cz, kualalumpur.consulate@mzv.gov.cz, kualalumpur.commerce@mzv.gov.cz
Internetové stránky: www.mzv.gov.cz/kualalumpur
Facebookové stránky – www.facebook.com
Twitterový účet – twitter.com
Pracovní doba: pondělí – pátek 8:30 až 17:00 hod.
Mapka úřadu je k dispozici na webové stránce ZÚ: mzv.gov.cz/kualalumpur
Pro dopravu z letiště KLIA i po hlavním městě Kuala Lumpur lze využít služeb taxi nebo Grab (obdoba Uber), husté sítě několika typů městských vlaků (MRT, Monorail), metra (LRT) či autobusové dopravy. Všechny dopravní prostředky jsou klimatizované. Pro cestu z letiště na velvyslanectví lze využít taxi či vlaku KLIA Express na hlavní nádraží „KL Sentral“ a poté pokračovat taxi, alternativně metrem (LRT) linky Kelana Jaya do zastávky Ampang Park.
Honorární konzulát v Kota Kinabalu:
Honorární konzul Vincent Tan
Adresa: Honorary Consulate of the Czech Republic in Kota Kinabalu, 2nd Floor, Lot 9, Fortuna Commercial Center, Lrg. Seroja 2 88200, Kota Kinabalu Sabah, Malaysia
Tel.: +60-88-233731
Fax: +60-88-237769
E-mail: kotakinabalu.honorary@mzv.gov.cz
Pracovní doba: pondělí a středa 9 – 11:30 hod
Zastoupení CzechTrade, CzechInvest, CzechTourism ani Českých center se v teritoriu nenachází.
6.2. Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
- záchranka: 999
- nemocnice Gleneagles: +603-4141 3017/3018/ +603-4141 3131 (Kuala Lumpur)
- policie: 999
- požárníci: 994
- informace o telefonních číslech: 103
6.3. Důležité internetové odkazy a kontakty
- Úřad předsedy vlády – www.pmo.gov.my
- Portál státní správy Malajsie – www.malaysia.gov.my
- Ministerstvo investic, obchodu a průmyslu Malajsie – www.miti.gov.my
- Ministerstvo zahraničních věcí Malajsie – www.kln.gov.my
- Ministerstvo vnitra Malajsie – www.moha.gov.my
- Ministerstvo obrany – www.mod.gov.my
- Ministerstvo financí – www.mof.gov.my
- Ministerstvo přírodních zdrojů a environmentální udržitelnosti – www.ekonomi.gov.my
- Ministerstvo energetické tranzice a vodní transformace – petra.gov.my
- Ministerstvo dopravy – www.mot.gov.my
- Ministerstvo zdravotnictví – www.moh.gov.my
- Ministerstvo pro vědu, technologie a inovace – www.mosti.gov.my
- Ministerstvo pro bydlení a místní správu – www.kpkt.gov.my
- Ministerstvo zemědělství a agrární výroby – www.mafi.gov.my
- Ministerstvo turismu, umění a kultury – www.motac.gov.my
- Ministerstvo vysokého školství – www.mohe.gov.my
- Ministerstvo školství – www.moe.gov.my
- Ministerstvo mládeže a sportu – www.kbs.gov.my
- Delegace EU v Malajsii – www.eeas.europa.eu
- EUROCHAM MALAYSIA – EU-malajsijská obchodní a průmyslová komora – www.eurocham.my
- MATRADE – Malajsijská agentura na podporu zahraničního obchodu – www.matrade.gov.my
- MIDA – Malajsijská agentura na podporu investic – www.mida.gov.my
- SMITA – Malajsijská asociace MSP – www.smitaglobal.org
- MIGHT – Malajsijská agentura pro pokročilé technologie – might.org.my
- MTDC – Malajsijská agentura na podporu a rozvoj technologií – www.mtdc.com.my
- MDEC – Malajsijská agentura pro rozvoj digitální ekonomiky – mdec.my
- FMM – Federace malajsijských výrobců – www.fmm.org.my
- InvestKL – agentura na podporu investic v Kuala Lumpur – www.investkl.gov.my
- Invest Selangor – agentura na podporu investic ve státě Selangor – www.investselangor.my
- InvestPerak Malaysia – agentura na podporu investic ve státě Perak – www.investperak.gov.my
- Invest Penang – agentura na podporu investic ve státě Penang – investpenang.gov.my
- InvestJohor – agentura na podporu investic ve státě Johor – www.investjohor.gov.my
- MICCI – Malajsijská mezinárodní obchodní komora – www.micci.com
- ICC – Mezinárodní obchodní komora v Malajsii – iccmalaysia.org.my
- Malajsijská centrální banka – www.bnm.gov.my
- Malajsijská tisková agentura – www.bernama.com
- Deník New Straits Times – www.nst.com.my
- Deník The Star – www.thestar.com.my
- Adresář firem – www.yellowpages.my
- Obchodní rejstřík – www.ssm.com.my