MZV: Mapa globálních oborových příležitostí
Peru dlouhodobě patřilo ke stabilním ekonomikám regionu. V prosinci roku 2022 se po pokusu o puč prezidenta Castilla ujala funkce jeho viceprezidentka Dina Boluarte. Současná hlava státu je spojována s řadou korupčních skandálů, její popularita klesla pod 5 %.Některé z jejích pravomocí se snaží přebrat Kongres, jehož podpora u obyvatelstva je jen o málo vyšší. V r. 2026 se budou konat prezidentské volby. Kongres již od začátku r. 2025 začal předkládat řadu populistických návrhů na úpravu zákonů stávajících nebo nových, často v rozporu s ekonomickými možnostmi země.
Peru je země s bohatými zásobami surovin a je tradičním vývozcem zemědělsko-potravinářských produktů. Pokračující politická nestabilita spojená se zhoršující se bezpečností měly značný dopad na hospodářství – HDP v roce 2024 vzrostl o 3,3 %. Podle centrální banky běžný účet platební bilance vykázal přebytek 2,2 % HDP, projekce na rok 2025 hovoří o deficitu 1,9 % na rok 2026 o 2,2 %. Přebytek obchodní bilance v roce 2024 představoval 23,821 mld. USD, na rok 2025 se odhaduje přebytek 22,476 mld. USD. Politická nestabilita, špatná bezpečností situace, krize na Ukrajině, vysoké ceny energií a pokles cen komodit, celní politika USA ovlivňují i výhledy růstu ekonomiky na rok 2025, kdy se očekává přírůstek HDP 2,5 %. Právě politická nestabilita spojená se zhoršující se bezpečností dopadá na relativně nízký příliv zahraničních investic.
Peru pokračuje v jednáních o vstupu do OECD.
| Ukazatel | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
| Růst HDP (%) | -0,40 | 3,29 | 2,90 | 2,50 | 2,80 |
| Veřejný dluh (% HDP) | 32,88 | 32,70 | 33,40 | 34,30 | 34,80 |
| Míra inflace (%) | 6,26 | 2,35 | 1,70 | 2,80 | 2,50 |
| Populace (mil.) | 33,73 | 34,10 | 34,45 | 34,80 | 35,13 |
| Nezaměstnanost (%) | 6,80 | 6,50 | 6,10 | 6,10 | 6,10 |
| HDP/obyv. (USD, PPP) | 15 136,30 | 15 840,00 | 16 360,00 | 16 960,00 | 17 620,00 |
| Bilance běžného účtu (mld. USD) | 1,84 | 6,34 | 5,02 | 2,81 | -0,80 |
| Saldo obchodní bilance (mld. USD) | 17,68 | 23,82 | 22,91 | 21,87 | 20,84 |
| Průmyslová produkce (% změna) | -6,60 | 4,00 | 2,40 | 0,90 | 1,20 |
| Exportní riziko OECD | 3/7 | 3/7 | 3/7 | 3/7 | 3/7 |
| Predikce EIU | Zdroj: EIU, OECD, IMD | ||||
Zdroj: EIU, IMF
Zdroj: EIU
| Top 4 importní partneři 2023 (%) | |
| Spojené státy americké | 29,8 |
| Čína | 24,8 |
| Brazílie | 9 |
| Argentina | 7,4 |
| Zdroj: EIU | |
| Top 5 import dle zboží 2023 (mld. USD) | |
| Celkem | 52,3 |
| Oleje ropné, oleje z nerostů živičných (ne surové), přípravky z nich j. n.; odpadní oleje | 5,6 |
| Oleje ropné, oleje z nerostů živičných surové (ropa) | 3,2 |
| Automobily osobní aj. vozidla pro dopravu osob | 1,9 |
| Zařízení telekomunikační, příslušenství přístrojů pro záznam, reprodukci zvuku, obrazu | 1,5 |
| Vozidla motorová k dopravě zboží a pro účely speciální | 1,5 |
| Zdroj: Trade Map (International Trade Center) | |
Těžební a ropné technologie
Klíčový sektor národního hospodářství, který se v r. 2024 podílel 3,8 % na tvorbě HDP, na vývozu 69,4 %. Těžba nejdůležitější suroviny – mědi, poklesla o 0,7 %, na tvorbě HDP z těžby se podílela více než 50 %. Zlato se pak participuje 30 %. ČR by mohla nabídnout své technologie. Zajímavé příležitosti by české firmy mohly najít např. v případě odstraňování následků těžby, poskytování geologických služeb, zařízení pro přepravu materiálů a osob, stejně jako technologie pro digitalizaci, automatizaci výrobních procesů a kontrolu zásobování energií a perforaci.
Těžební průmysl je nejdůležitějším sektorem peruánské ekonomiky. Peru patří mezi 6 zemí s největší surovinovou různorodostí na světě. Např. v těžbě stříbra, zinku a mědi zaujímá druhé místo ve světové produkci, olova třetí místo a cínu, rtuti a molybdenu čtvrté místo. Těžební průmysl je klíčovým sektorem národního hospodářství. Na tvorbě HDP se se v r. 2024 podílel 3,8 %. Těžební průmysl je důležitým zdrojem příjmů státního rozpočtu. V roce 2024 představovaly daňové příjmy 18,384 mld. PEN.
Vývoz kovových minerálů v r. 2024 se na celkovém vývozu podílel 63,0 %. Největší podíl připadl na měď – 49,0 %, následovalo zlato – 32,0 %.
Export kovových rud představoval 47,701 mld. USD, což ve srovnání s předchozím rokem představuje zvýšení o 11,5 %. Pokud se týká jednotlivých minerálů, největší částkou přispěla měď s 23,454 mld. USD.
Největší podíl exportu kovových rudi směřoval do Číny (49,0 %).
Na růstu hodnoty vývozu kovů měly podíl jak ceny na mezinárodních trzích, tak požadavky rostoucích ekonomik nebo konflikty v jiných částech světa.
V současnosti pouze 1,42 % území Peru je využíváno k těžbě, i když koncese jsou uděleny na cca 15 %. Moderní technologie těžby a zařízení by mohly zpřístupnit exploraci i v dříve nedostupných oblastech a podmínkách. Stejně tak digitalizace, automatizace výrobních procesů a kontrola zásobování energií a perforace mohou umožnit kontinuitu prací v dolech i na dálku. Zajímavé příležitosti by také české firmy mohly najít v případě odstraňování následků těžby, poskytování geologických služeb, zařízení pro přepravu materiálů a osob. Podle Ministerstva energetiky a dolů je nyní v různých fázích rozpracovanosti 84 projektů v celkové hodnotě 1,039 mld. USD.
Investice do těžebního průmyslu dosáhly za leden – říjen r. 2024 částky 3,756 mld. USD, což ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku představuje růst o 1,9 %.
Největším investorem byla v r. 2024 Čína (20,8 %) se 7 projekty, následovala Kanada (18,9 %) s 9 projekty, Mexiko (17,3 %) se 7 projekty, USA (14,2 %) se 3 projekty a Austrálie (8,3 %) se 2 projekty.
Problémem pro zahraniční investory můžou být neřešené protesty komunit původního obyvatelstva, které blokují aktivity těžařských firem. Stále větší dopad na sektor má nelegální těžba. Nejedná se o jednotlivé osoby, ale jde o organizované ozbrojené skupiny, které násilně zasahují o do aktivit legálních těžařů.
Dalším odkládaným problémem je rozvod plynu do domácností.
Peru aktuálně privatizovalo většinu svých dolů, z velké části do rukou zahraničních firem (50 % z Číny). Role státu v těžebním průmyslu je regulační, podpůrná a kontrolní. Pro nastartování peruánské ekonomiky je těžební průmysl klíčovým odvětvím. V období 2009 – 2018 bylo přibližně 20 % projektů financovaných z veřejných zdrojů podpořeno z daní pocházejících z těžebního průmyslu. Je třeba začít s realizací důležitých projektů. Pro to je také potřebné jejich přijetí ze strany obyvatelstva. Ministerstvo energetiky a dolů spolu s Meziamerickou rozvojovou bankou (BID) spustilo virtuální platformu MapaInversiones Perú País Minero, která informuje o veřejných projektech financovaných z daní pocházejících z těžebního průmyslu, aby zlepšilo veřejný profil tohoto odvětví.
Zdravotnictví a farmacie
Pandemie covid-19 a opakující se klimatické jevy přinášející silné deště, které způsobují záplavy a sesuvy půdy ukázaly, že tento sektor je výrazně podfinancovaný. Projekty plánované předchozí vládou, vláda nová buď nerealizuje vůbec, nebo nabírají značné zpoždění. Chybí zdravotnická zařízení, vybavení, léky, je dlouhá čekací doba na provedení zákroku. Větší šance by mohli mít české technologie nabízející financování. Vzhledem k naprostému nedostatku čehokoliv jsou potřebné zdravotnické pomůcky, budování zdravotnické infrastruktury, speciální zdravotnický nábytek, speciální přístroje, systémy pro imobilní pacienty, stanové systémy.
Zdravotnictví patří k výrazně podfinancovaným sektorům peruánské ekonomiky. Chybí nemocniční zařízení, lékaři a technologie (případně jsou zastaralé – podle odhadů dokonce i o 10 let více než u vybavení v sousedních zemích). Ve srovnání s některými latinskoamerickými státy Peru dosud investovalo velmi málo do zdravotního sektoru. Velkým problémem je také schopnost využít veřejné prostředky určené pro zdravotnictví. Pouze 4 PEN z 10 jsou z důvodu neschopnosti úřadů na centrální, regionální a místní úrovni proinvestovány.
Nějaký druh zdravotního pojištění by mělo mít 70 % Peruánců.
Ve srovnání s rokem 2023 byl pro rok 2024 rozpočet navýšen o 9 % na téměř 29,474 mld. PEN.
V březnu 2024 byl vládou schválen dokument Národní priority v oblasti zdravotnictví na období 2024 – 2030. Stanovuje 50 priorit, které by měly vést ke zlepšení přístupu ke zdravotní péči a zvýšení její kvality, zlepšit zdraví Peruánců a zlepšit řízení zdravotnictví.
Ministerstvo zdravotnictví vyčlenilo na r. 2025 1,5 mld. PEN na investice (v r. 2024 to bylo 1,314 mld. PEN). Z toho 173 mil. PEN má posílit základní zdravotní péči v regionech, které budou zodpovědné za realizaci projektů. Prostřednictvím Národního programu investic do zdravotnictví PRONIS by Ministerstvo mělo začít budovat zdravotnická zařízení v regionech Amazonas, Áncash, Apurimac, Cajamarca, Cusco, Huancavelica, La Libertad, Lambayeque, Lima, Loreto a Puno. Dalších 75 mil. PEN půjde na dobudování nemocnic v oblasti Áncash prostřednictvím programu Obras por Impuestos (Výstavba za daně). Na základě smluv G2G budou vybudovány specializované nemocnice v regionech Apurimac, Arequipa, Puno, Piura a La Libertad. Na dovybavení a nákup přístrojů je určeno 231,9 mil. PEN. Na provozní náklady regionálních zdravotnických zařízení je přiděleno 88,3 mil. PEN.
Podle údajů z r. 2023 bylo v Peru v nevyhovujícím stavu 94 % státních nemocnic. V 18 regionech Peru je 100 % nemocnic v nevyhovujícím stavu. Ve srovnání s předchozím obdobím čísla rostou 91 % a 15 regionů).
O jaké nedostatky se jedná? Přetrvává nekvalitní infrastruktura a vybavení, což nabízí příležitosti pro české firmy – jako dodávky zdravotnické techniky, zdravotnického materiálu, zdravotních pomůcek.
Na r. 2025 vlády připravuje “Plán stoletých nemocnic”. Iniciativa se týká 11 velkých zdravotnických zařízení, která by se měla rekonstruovat o nově vybavit.
V Peru je prakticky neustále velká poptávka v oblasti neonatologie. Veřejná zdravotnická zařízení potřebuji nové přístroje do porodnic a dětských oddělení, včetně inkubátorů, monitorů na měření základních životních funkcí, fototerapeutických lamp, zařízení pro intenzivní péči o novorozence ve vážném stavu apod.
Současná situace taktéž nahrává intenzivnímu rozvoji takzvaného elektronického či mobilního zdravotnictví, včetně umožnění online konzultace s odborníkem, online přístupu pacientů ke svým lékařským záznamům apod., to vše při respektování nejvyšších standardů ochrany soukromí online. Cílem vlády bylo do konce roku 2021 zavést digitalizaci klinických záznamů a to až v 70 % zdravotních středisek.
Státní zdravotní infrastruktura je tvořena z nemocnic (3 %), zdravotnických center (12 %), individuálních zdravotnických míst (např. ordinace všeobecného lékaře) (42 %), specializovaných institucí (0,1 %) a lékařských a zubních ordinací (42 %).
Odhaduje se, že na každých 390 obyvatel připadá pouze jeden lékař a jedna zdravotní sestra na každých 368 obyvatel v celé zemi.
56 % lůžek se nachází v nemocnicích ministerstva zdravotnictví (MINSA) a regionálních vlád (RG), 19 % v EsSalud a zbývajících 26 % v jiných institucích, jako jsou soukromé kliniky. V Peru připadá 16 postelí na každých 10 000 obyvatel (nejaktuálnější informace jsou z roku 2018).
Energetika
Peruánská ekonomika potřebuje ke svému růstu více elektrické energie. Obdobně jako další země i Peru plánuje zvýšit podíl výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Podle Národního energetického plánu by tento podíl z netradičních obnovitelných zdrojů (malé vodní elektrárny pod kapacitu 20 MW, solární a bioplynové elektrárny a elektrárny spalující zbytky po extrakci šťávy z cukrové třtiny a agáve) měl do roku 2040 vzrůst na 20 %. Zde by mohly být příležitosti pro vstup českých firem na peruánský trh, a to především ve venkovských oblastech a Amazonii; stejně tak subdodávky na výstavbu a opravu rozvodných sítí.
Peruánská ekonomika vyžaduje více elektrické energie. V r. 2024 bylo vyrobeno 60.029 GWh elektrické energie, což je o 3,0 % více než v předchozím období.
Hlavními zdroji výroby byly vodní a tepelné elektrárny, které se na produkci podílely 91 %. Zbylých 9 % připadá na větrné a sluneční elektrárny.
Konkrétně produkce z vodních zdrojů vzrostla o 11 %, z tepelných poklesla o 12 %. Výrazný růst – 66 % zaznamenala větrná energetika, sluneční pak 32 %.
Ke konci r. 2024 bylo na elektrickou síť ve venkovských oblastech země napojeno 86,7 % domácností (o 0,9 % více než na konci r. 2023). Během minulého roku se realizovalo 16 projektů elektrifikace v hodnotě více než 197 mil. PEN. Vláda tak pokračovala v plnění plánu elektrifikace venkovana základě zákona přijatého v r. 2020.
Ministerstvo energetiky a těžebního průmyslu představilo na začátku ledna 2025 seznam projektů na výrobu a přenos elektrické energie na období 2025 – 2026. Plánuje realizovat 31 projektů v hodnotě 975 mil. USD (výroba), resp. 134 mil. USD (přenos). Do národní sítě by mělo přibýt 1.213 MW.
Modernizaci sektoru má v gesci Multisektorová komise pro reformu sektoru elektrické energie CRSE. Komise soustřeďuje práci do 4 hlavních oblastí:
- Posílení institucionálního rámce,
- Transformace obchodování s elektrickou energií, které bude zahrnovat i energii vyrobenou z obnovitelných zdrojů. Mělo by být dosaženo rovného přístupu k energii a konkurenčních cen,
- Inovace v distribuci a obchodování s elektřinou pro domácnosti, opět s možností zahrnout energii z obnovitelných zdrojů,
- Regulace a řízení přenosu elektrické energie.
Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů, a to především ve venkovských oblastech a Amazonii, by mohla být příležitostí pro vstup českých firem na peruánský trh.
Národní energetický plán 2014 – 2025 uvádí, že v r. 2013 podíl výroby elektrické energie z netradičních obnovitelných zdrojů (kam je zařazovaná produkce z malých vodních elektráren pod kapacitu 20 MW, ze solárních a bioplynových elektráren a elektráren spalujících zbytky po extrakci šťávy z cukrové třtiny a agáve) na celkovém objemu činil 2,52 %. Do r. 2040, s tím, že by na výrobě z netradičních zdrojů participovaly i větrné elektrárny, by se podíl mohl zvýšit až na 20 %, což by dle odhadů představovalo investice v hodnotě 8,8 mld. USD.
Od začátku února 2025 došlo v Národním systému elektrického propojení SEIN (je na něj připojeno 95 % uživatelů) ke změnám tarifů. Pro domácnosti se v průměru snížily o 1,5 %, pro firmy o 1,92 %.
ICT, elektronika, kyberbezpečnost
Peru v posledních letech zintenzivnilo snahy o digitalizaci země. Od roku 2019 zrychlilo 95 % malých a středních firem proces digitalizace. I když její kvalita je stále na nízké úrovni. Kromě veřejné digitalizace začalo Peru více investovat do podpory inovací a online řešení. Rozvoj telekomunikační infrastruktury, zlepšení spojení a rozšíření služeb se týká především venkovských oblastí. České firmy by se mohly uplatnit i v zabezpečení digitálních operací a procesů, jako například zabezpečovací prvky nebo hologramy.
Peru v posledních letech zintenzivnilo snahy o digitalizaci země. Podle indexu OECD E-Government 2022 se Peru posunulo do skupiny 60 zemí s nejvíce rozvinutou digitalizací státu (dostalo se na 59. místo). V Latinské Americe je v této skupině 6 zemí.
Nejnovější index OECD E-Government 2023 z ledna 2024 uvádí Peru na 34. místě s tím, že dosud nejsou k dispozici data ze SRN, USA, Slovenska, Řecka a Švýcarska. Tedy zemí, u kterých se předpokládá vyšší úroveň digitalizace. Peru by pak obsadilo 40. místo.
Digitální transformaci země zastřešuje Sistema Nacional de Transformación Digital (Národní systém pro digitální transformaci). Koordinační roli má Sekretariát pro digitální transformaci. Systém sdružuje příslušná ministerstva, Národní radu pro vědu, technologie a technologické inovace Concytec, Výbory pro digitalizace další veřejných institucí na národní úrovni a organizace ze soukromého sektoru, občanské společnosti a akademické sféry.
Podle nejaktuálnější údajů (září r. 2024) mělo 77,1 % Peruánců přístup k internetu, což je pětkrát více než v r. 2019. V Limě a okolí to bylo dokonce 88,2 %, ve venkovských oblastech 54,0 %. Nejvíce používá internet skupina ve věku 19 – 24 let, a to 94,5 %. V používání internetu Peru však stále v rámcí Latinské Ameriky zaostává za Chile (90,,7 %), Argentinou (88,4 %), Brazílií (80,5 %) a Mexikem (78,6 %).
Mobilní telefon mělo v r. 2023 již 94,9 % domácností (v r. 2001 to bylo 7,9 %).
V lednu 2020 vláda schválila takzvanou Digitální agendu ke 200. výročí založení Peru: seznam kroků nezbytných k digitalizaci veřejné správy za účelem usnadnění administrativních úkonů občanů. Podle BID potřebují v současnosti Peruánci v průměru 8 hodin na vyřízení běžného administrativního požadavku, což je 2. nejdelší doba v Latinské Americe. BID se také stal hlavním partnerem Peru v implementaci digitalizace státní správy. Finančně podporuje aktivity nově vytvořeného Generálního sekretariátu pro digitalizaci, včetně poskytnutí grantu 10 mil. USD na vytvoření jednotné platformy pro dotazy a požadavky občanů. BID bude dále financovat zavedení digitalizace pro 24 nejvíc žádaných občanských procesů.
Peru participuje na programu EU BELLA, který by prostřednictvím podmořského kabelu zlepšit propojení Evropy a Latinské Ameriky.
U 95 % malých a středních firem pandemie zrychlila digitalizaci. Ta byla vynucena z důvodu snížení nákladů a zvýšení efektivity. Kvalita digitalizace je však stále na nízké úrovni (např. jen webové stránky).
Mezi r. 2019 a 2023 vzrostl počet nákupů přes internet (e-commerce) ze 6 milionů na 20 milionů. Očekává se, že v r. 2025 se přes 70 % elektronických nákupů uskuteční prostřednictvím chytrých telefonů.
Předpokládá se zvýšení používání elektronických peněženek, v Peru se konkrétně jedná o Yape a Plin.
Stále větší popularitu zaznamenávají místní online tržiště jako Linio nebo Mercado Libre, velkou část jejich nabídky tvoří lokální produkty. Místní výrobci se musí naučit lépe využívat jejich možnosti. Velkou výzvou bude zlepšit rychlost a kvalitu dodávek objednaného zboží.
Výhledově chce 80 % firem zavádět další technologie. Nepřipravenost ukazuje např. to, že 85 % společností muselo na digitalizaci najmout externí služby nebo nový personál. Nejméně virtuální způsob práce zavedl zprac. průmysl, výroba potravin a nápojů.
V souvislosti s covid-19 byly veřejné instituce nuceny ustupovat od fyzické účasti občanů. V dubnu 2020 spustila vláda digitální propojení mezi jednotlivými regiony, takzvané GORE Digital. Cílem je sdílení informací a novinek, především z oblasti telemedicíny a vzdělávání. Ministerstvo dopravy zavedlo páteřní internetové sítě do všech regionů, do tohoto projektu investovalo 850 mil. PEN (230 mil. USD).
V červenci 2020 byl přijat Rámec pro digitální důvěryhodnost, který stanovuje standardy pro digitální bezpečnost, ochranu dat a transparentnost.
Kromě veřejné digitalizace začalo Peru více investovat do podpory inovací a online řešení. Národní plán pro konkurenceschopnost 2019–2030 předpokládá postupný nárůst veřejných investic do ICT, včetně vytvoření centralizované digitální datové platformy, která umožní žadatelům přímo a transparentně se ucházet o vládní prostředky na vývoj inovací a poskytne informace o programech a datech Národního systému vědy a technologie (SINACYT). Již nyní funguje v rámci Ministerstva produkce nová platforma „Innovate Peru“ (Inovuj se, Peru) s cílem zapojení soukromého sektoru do vývoje a zavádění digitálních řešení. ICT firmy, inženýrské asociace či programátoři zde mohou nalézt informace o tendrech, hackathonech a dalších výzvách v oblasti využití AI, internetu věcí, blockchains, robotiky, smart cities apod.
Do užšího výběru na provozování 4G a 5G technologií se kvalifikovaly 3 firmy – Telefónica del Perú S.A.A., América Movil Perú S.A.C. a Entel Perú S.A. Projekt v hodnotě 289 mil. USD umožní zlepšit fungování národních mobilních sítí.
České firmy by se mohly uplatnit i v zabezpečení digitálních operací a procesů, jako například zabezpečovací prvky nebo hologramy.
Dopravní infrastruktura
Pro rozvoj peruánské ekonomiky je klíčový rozvoj infrastruktury. Národní plán pro infrastrukturu na léta 2016 – 2025 ohodnotil potřeby sektoru na téměř 160 mld. USD, z toho téměř 57,5 mld. USD představuje dopravní infrastruktura. České firmy by mohly participovat jako subdodavatelé technologií a řešení. Konkrétně by se mohlo jednat například o elektrické řídicí systémy, kontrolní dopravní systémy, parkovací systémy nebo systémy asistenční služby.
Pro rozvoj peruánské ekonomiky je klíčový rozvoj infrastruktury. Národní plán pro infrastrukturu v letech 2016 – 2025 ohodnotil potřeby sektoru na téměř 160 mld. USD, z toho téměř 57,5 mld. USD představuje dopravní infrastruktura, cca 31 mld. USD energetika, 27 mld. USD telekomunikace. To by znamenalo průměrné roční výdaje s podílem 8,27 % HDP.
V r. 2024 byly realizovány investice do dopravní infrastruktury ve výši 800,0 mil. USD (o 11,0 % více než v předchozím období), do infrastruktury přístavů za 124,7 mil. USD.
V listopadu r. 2024 byl slavnostně otevřen přístav Chancay, čínská investice v hodnotě cca 3,4 mld. USD. Přístav by měl usnadnit námořní přepravu zboží nejen mezi Peru a Čínou, ale také latinskoamerickými zeměmi na atlantském pobřeží. S tím ale koliduje nedostatečná silniční síť v okolí Chancay – cca 60 % komunikací nemá asfaltový povrch. Ani pozemní přeprava zboží z Brazílie, která je největším obchodním partnerem Číny v regionu, nevychází dosud jako lepší volba než cestou říční do Atlantiku a odtud do Asie.
V r. 2024 bylo realizováno 11 projektů v režimu PPP v hodnotě 6,076 mld. USD (o 160,5 % více než v r. 2023), jako např. rozšíření letiště Jorge Cháveze v Limě, Terminál Sever přístavu Callao, linka 2 metra Lima nebo vybudování sítě regionálních letišť. Téměř polovina z nich má aktuálně velké zpoždění, další část zatím není přidělena nebo je teprve ve fázi veřejné soutěže.
K dubnu 2025 mělo Peru 20.225 km asfaltových silnic.
V dopravním sektoru chybí na období 2016 – 2025 investice do infrastruktury v hodnotě 57,499 mld. USD. Z toho již naplánované nebo realizované projekty představují 40,336 mld. USD, což představuje jen cca 70 % potřeby.
Severní pobřeží Peru, postižené před několika lety El Niño (2017), je postupně rekonstruováno. Vlády Velké Británie a Peru uzavřely dohodu o technickém poradenství při realizaci projektů (6000 dokončeno, 1800 probíhá, 700 dosud ve fázi kontraktací). Dohoda měla skončit na konci roku 2021, peruánská vláda aktuálně jedná s britskou o prodloužení.
České firmy by mohly participovat jako subdodavatelé technologií a řešení.
- Geologické služby
- Elektrické řídící systémy
- Kontrolní dopravní systémy
- Parkovací systémy
- Systém asistenční služby
Výzkum, vývoj, inovace a vzdělávání
Peru patří v rámci Latinské Ameriky k zemím, které dávají nejmenší podporu rozvoji vědy, technologie a inovace. V r. 2024 činil podíl na HDP 0,12 %. Ani soukromý sektor příliš neinvestuje do technologického rozvoje – firmy v minulém roce věnovaly jen 0,13 % svých příjmů na inovace. Ani vzdělávací systém nevytváří dostatek kvalitních vědeckých pracovníků.
Pro české subjekty by se mohla najít příležitost v rámci programů EU Horizonte Europa, Erasmus+, Bella II. Peru je vzhledem ke své geografické poloze a klimatickým podmínkám postihováno živelními pohromami, které jsou často umocňovány nekontrolovanými lidskými zásahy – zemětřesení, záplavy, sesuvy půdy, apod. Zde by bylo možné navázat např. na dlouhodobé aktivity Georespect s.r.o., která díky svým geologickým studiím pomáhá snižovat např. opakování životu nebezpečných situací (výstavba v záplavové zóně nebo v oblasti sesuvů půdy).
Vědecko-technické aktivity jsou v Peru tvořeny Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica SINACYT (Národní systém pro vědu, technologii a technologickou inovaci), který tvoří následující subjekty:
- El Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica CONCYTEC (Národní rada pro vědu, technologii a technologickou inovaci), který systém zastřešuje
- El Fondo Nacional de Desarrollo de la Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica FONDECYT (Národní fond pro rozvoj vědy, technologie a technologické inovace)
- El Consejo Consultivo Nacional de Investigación y Desarrollo para la Ciencia y Tecnología CONID (Národní konzultační rada pro výzkum a rozvoj vědy a technologie)
- vědecká pracoviště spadající do působnosti regionálních vlád a radnic
- univerzity, podnikatelský sektor, programy, instituce v oblasti vědy a technologie
- El Instituto Nacional de Defensa de la Competencia y de la Protección de la Propiedad Intelectual INDECOPI (Národní institut na ochranu konkurenceschopnosti y práv duševního vlastnictví)
- původní komunity jako subjekty zachovávající a šířící tradiční znalosti a zvyky
- veřejné výzkumné instituce
- další subjekty nebo programy poskytující prostředky na rozvoj vědy a technologie.
Na podporu vědy, výzkumu a inovací má Peru 2 základní programy:
- PROCIENCIA – Programa Nacional de Investigación, Ciencia y Estudios Avanzados (Národní program pro výzkum, vědu a pokročilé studie)
- PROINNÓVATE – Programa Nacional de Desarrollo Tecnológico e Innovación (Národní program pro technologický rozvoj a inovace), který je zaměřený na výrobní sektor (součástí Ministerstva výroby)
CONCYTEC v r. 2024 investoval v rámci 324 projektů do rozvoje vědy, technologie a inovací téměř 224,7 mil. PEN, což bylo o 70 % více než v r. 2022.
V lednu 2024 CONCYTEC předložil návrh Národní politiky pro vědu, technologii a inovace do r. 2030 .
Na rozvoj vědy a technologie v Peru je třeba nahlížet v kontextu politickém, ekonomickém, společenském nebo kulturním.
Ekonomika v posledních letech roste nižším tempem než potřebným, a to jak z důvodů vnějších (především covid-19 a s ním spojené zpomalení světového hospodářství, válka na Ukrajině), tak z důvodů vnitřních (politická nestabilita a s ní související častá výměna osob v rozhodovacích pozicích a vysoká míra korupce). Ani produktivní struktura není dostatečně rozvinutá, a proto si nevynucuje zavádění technologicky náročnějších procesů (podle studií peruánské firmy investují pouze 0,13 % svých příjmů do nových technologií a užití vědeckých poznatků). Kolem 50 % obyvatelstva žije pod hranicí chudoby, přes 20 % obyvatelstva dokonce žije pod hranicí extrémní chudoby. Tato část populace nemá přístup k vědecko-technickým a inovačním výstupům ani ke vzdělání a zaměstnání s vyšší kvalifikací. Úroveň základního vzdělání v Peru patří k nejnižším v Latinské Americe, což není dobrým základem pro další vzdělávání vědců. Peru tak nemá dostatečnou vědeckou základnu s technologickým vybavením na nejvyšší úrovni.
Podle Global Innovation Index 2024, který měří technologický rozvoj, je Peru na 75. místě ze 133 sledovaných zemí. Na financování vědy a technologie v r. 2024 bylo určeno 0,12 % HDP. V rámci Latinské Ameriky patří Peru k nejhorším zemím.
Peru participuje v různých programech EU:
- Horizonte 2020/Horizonte Europa – EU soustřeďuje aktivity zaměřené na vědu, výzkum a inovace do několikaletých programů. Horizonte Europa 2020–2027 má rozpočet 95,517 mld. EUR a zahrnuje např. projekty základního výzkumu, rozvoj a přenos technologií, sociální inovace a další. Je otevřený i mimoevropským zemím. Peru participovalo v programu Horizonte 2020. Od r. 2014 se programu ve 35 projektech vedených evropskými subjekty účastnilo 21 výzkumných institucí a univerzit.
- Erasmus+ – program nabízí technologickým a výzkumným centrům, univerzitám, soukromým firmám zlepšovat konkurenceschopnost. Na období 2021–2027 počítá s částkou 2,174 mld. EUR, z kterých 196 je určeno pro Latinskou Ameriku a Karibik. Programu se účastnily různé peruánské univerzity s cílem snížit odliv vysokoškolských studentů do zahraničí.
- Díky programu Bella, na kterém participuje i Peru, byl k červnu 2021 položen podmořský optický kabel o délce 35 tis. km, který propojuje Evropu a Latinskou Ameriku. Rychlejší propojení dá impuls pro nové investice, výměnu zkušeností a znalostí. Na program Bella navazuje Bella II., která chce posílit a rozvinout digitální „ekosystém“ regionu, tj. propojit výzkumné a vzdělávací instituce na obou stranách Atlantského oceánu.
- EU zdarma poskytla služby v rámci satelitních programů Galileo a Copernicus. Konkrétně v Peru mohou pomoci s prevencí přírodních katastrof, monitorováním klimatických změn, při lesních požárech, zemětřeseních, záplavách, stejně jako v zemědělství, rybolovu nebo detekci nelegální těžby.
- EU jako novou možnost spolupráce se soukromým sektorem nabízí Latinské Americe „Digitální hub pro rozvoj“. Aktivita by měla napomoci zavádění inovativních digitálních řešení a tím podpořit technologický rozvoj a konkurenceschopnost firem z regionu.
Na konci března 2025 byl představen dokument La Hoja de Ruta Nacional de Economía Circular al 2030 HRNEC (Národní plán pro cirkulární ekonomiku do r. 2030). Mezi úkoly týkající se výzkumu a inovací jsou:
- implementace cirkulární ekonomiky do programů, plánů a nástrojů VTI
- na národní úrovni získat prostředky na rozvoj VTI
- začlenit pravidla cirkulární ekonomiky do struktury vědecko-technologických parků
České subjekty by mohly najít příležitost v rámci programů EU Horizonte Europa, Erasmus+, Bella II. Peru je vzhledem ke své geografické poloze a klimatickým podmínkám postihováno živelními pohromami, které jsou často umocňovány nekontrolovanými lidskými zásahy – zemětřesení, záplavy, sesuvy půdy, apod. ČR má v této oblasti Peru co nabídnout – čeští vědci patří ke špičkám v oboru. Bylo by možné navázat např. na dlouhodobé aktivity Georespect s.r.o., která díky svým geologickým studiím pomáhá snižovat např. opakování životu nebezpečných situací (výstavba v záplavové zóně nebo v oblasti sesuvů půdy).
Existuje bilaterální spolupráce v rámci univerzit, např. Mendelova univerzita v Brně má úspěšný projekt s Universidad Nacional Agraria de la Selva na výzkumu agrolesnických kávových plantáží.