MZV: Mapa globálních oborových příležitostí
Řecko je dlouholetým členem EU a eurozóny, kde jeho ekonomika nadále patří ke slabším. Co do výše HDP na obyvatele v jednotkách kupní síly je v EU na předposledním a v eurozóně na posledním místě. HDP je téměř z 80 procent generován ve službách, z necelých 18 procent v průmyslu a jen ze tří až čtyř procent v zemědělství. V letech 2010 až 2018 prošlo Řecko hlubokou hospodářskou krizí, ztratilo čtvrtinu HDP a před státním bankrotem ho zachránily masivní půjčky. Návrat ekonomiky na růstovou trajektorii přerušila pandemie a karanténní opatření, která zemi závislou na službách těžce zasáhla. Od roku 2021 je řecká ekonomika stabilizovaná a Řecko obstálo v energetické krizi vyvolané ruskou invazí na Ukrajinu. Tempo hospodářského růstu a poklesu veřejného dluhu v poměru k HDP patří v EU k nejvyšším. Návrat státních dluhopisů do investičního ratingového pásma zvýšil přitažlivost země pro investory. Slabinami zůstávají nízká konkurenceschopnost, vysoký deficit platební bilance, nezaměstnanost a inflace. Perspektivy s výhledem do roku 2027 jsou pozitivní. Jednobarevná středopravicová vláda se silným mandátem má v úmyslu pokračovat v naplňování reformního programu orientovaného na zlepšení podmínek pro podnikání a upevňovat fiskální disciplínu. Jejím cílem je udržet ekonomiku na růstové trajektorii, zvyšovat přebytek státního hospodaření a zrychlit pokles veřejného dluhu. Významným prorůstovým nástrojem jsou prostředky alokované Řecku z Fondu obnovy.
| Ukazatel | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
| Růst HDP (%) | 2,30 | 2,30 | 2,18 | 2,50 | 2,30 |
| Veřejný dluh (% HDP) | 163,90 | 153,60 | 154,16 | 149,60 | 146,09 |
| Míra inflace (%) | 4,16 | 3,00 | 2,72 | 2,29 | 1,88 |
| Populace (mil.) | 10,24 | 10,05 | 9,94 | 9,90 | 9,85 |
| Nezaměstnanost (%) | 11,07 | 10,04 | 8,90 | 8,60 | 8,40 |
| HDP/obyv. (USD, PPP) | 42 442,11 | 45 190,00 | 47 623,22 | 50 049,62 | 52 451,76 |
| Bilance běžného účtu (mld. USD) | -15,07 | -16,37 | -15,13 | -16,48 | -17,52 |
| Saldo obchodní bilance (mld. USD) | -35,72 | -39,04 | -41,27 | -44,40 | -47,95 |
| Průmyslová produkce (% změna) | 2,37 | 6,20 | 4,14 | 2,85 | 2,60 |
| Exportní riziko OECD | – | – | – | – | – |
| Predikce EIU | Zdroj: EIU, OECD, IMD | ||||
Zdroj: EIU, IMF
Zdroj: EIU
| Top 4 importní partneři 2023 (%) | |
| Německo | 10,5 |
| Čína | 8,3 |
| Itálie | 8,3 |
| Irák | 6,3 |
| Zdroj: EIU | |
| Top 5 import dle zboží 2023 (mld. USD) | |
| Celkem | 88,6 |
| Oleje ropné, oleje z nerostů živičných surové (ropa) | 13,9 |
| Plyn zemní, případně zkapalněný | 4,8 |
| Oleje ropné, oleje z nerostů živičných (ne surové), přípravky z nich j. n.; odpadní oleje | 4,5 |
| Automobily osobní aj. vozidla pro dopravu osob | 3,2 |
| Nezatříděno dle druhu | 3 |
| Zdroj: Trade Map (International Trade Center) | |
Energetika
Energetická krize posílila význam výroby energie z obnovitelných zdrojů, pro kterou má Řecko vhodné podmínky. Perspektivu mají technologie akumulace vyrobené energie, zejména velkokapacitní úložiště. Modernizují a rozšiřují se rozvodné sítě. Rozvíjí se sektor LNG infrastruktury a pokračuje seismický průzkum potenciálních nalezišť ropy a zemního plynu v řeckých výsostných vodách.
V roce 2024 bylo v Řecku vyrobeno 52 TWh elektřiny, z toho 48,3 procent pocházelo z obnovitelných zdrojů, 6,9 procent z velkých vodních elektráren, 38,7 procent ze zemního plynu a jen 6,2 procent z lignitu.
Ministerstvo životního prostředí a energetiky představilo v říjnu 2024 aktualizovaný plán v oblasti energetiky a klimatu do roku 2030 s výhledem do roku 2050, který vytyčuje nové ambiciózní cíle. Počítá s dalším nárůstem podílu obnovitelných zdrojů na výrobě elektřiny na 81 procent v roce 2030 a na téměř 100 procent v roce 2050. Kromě solárních technologií by významnou roli měly hrát větrné elektrárny instalované jak na souši, tak nově i na moři, které se postupně stanou druhým nejvýznamnějším zdrojem elektřiny. Předpokladem širšího zapojení obnovitelných zdrojů do energetického mixu je zvýšení kapacity úložišť, jejichž stávající kapacita je bezvýznamná, v roce 2030 by však měla činit 6,2 GW a do roku 2050 se téměř ztrojnásobit na 17 GW. Nezbytná je modernizace a posílení distribuční sítě. S ohledem na klimatické výkyvy a časté požáry má perspektivy zejména podzemní vedení a pokračuje výstavba podmořského propojení pevninské rozvodné sítě s ostrovy. Naopak lignitové elektrárny by měly být plně vyřazeny z provozu do roku 2028.
Plán je rozdělen do tří etap. V první, od roku 2025 do roku 2030, bude pokračovat rozšiřování větrné, solární energetiky a akumulační infrastruktury, aby byla zajištěna nejen kapacita, ale i vyváženost systému. Postupně se budou uplatňovat nové technologie jako biometan, vodík, zachycování a ukládání uhlíku a velkoplošná tepelná čerpadla. Druhá etapa, od roku 2030 do roku 2040, bude zaměřena na „očištění“ elektřiny, na urychlení úspor energie v domácnostech i na budovách a na elektrifikaci pozemní dopravy. Ve třetí etapě od roku 2040 do roku 2050 se plánují zelené změny v lodní a letecké dopravě, kde je třeba využít nová, ekologická paliva, a také v těžkém průmyslu.
Zajímavým projektem vlády je program „GR-eco Islands“. Vybrané ostrovy budou postupně transformovány v „zelené“, energeticky udržitelné a autonomní destinace. Solární a větrnou elektřinu budou využívat obyvatelé, návštěvníci, podniky a veřejné instituce včetně veřejného osvětlení. Dopravu zajistí elektromobily. Realizace programu proběhla pilotně na ostrůvcích Agios Stratis, Astypalea, Tilos a Chalki. Na ostrově Astypalea sponzoruje elektromobilitu Volkswagen.
Perspektivní zůstává sektor LNG infrastruktury. V řeckých přístavech se rozšiřuje kapacita plovoucích skladovacích a regasifikačních jednotek (FSRU) spolu se související infrastrukturou. K hlavnímu úložišti LNG Revythousa v metropolitním regionu Attika přibylo plovoucí úložiště u přístavu Alexandroupoli a v následujících letech se plánuje instalace dalších v Soluni, Volosu a v Korintském zálivu. Plyn z těchto úložišť bude distribuován také do sousedních zemí.
Po několikaleté přestávce byl obnoven seismický průzkum potenciálních nalezišť ropy a zemního plynu v řeckých výsostných vodách. Americká společnost ExxonMobil provádí průzkumy jihozápadně od Kréty a rovněž americká Chevron se zajímá o dvě mořská pole jižně od Kréty.
Řecký energeticko-klimatický plán předpokládá do roku 2030 rozsáhlé investice v řádu 39 miliard eur. Energetika patří k prioritním oblastem plánu na podporu oživení a odolnosti „Hellas 2.0“ financovaného z unijního fondu obnovy. Z finančního nástroje REPowerEU využije Řecko na půjčky dalších 5 miliard eur.
ICT, elektronika, kyberbezpečnost
Komodity jako vybavení pro telekomunikace a informatiku, stroje pro automatické zpracování dat, monitory, paměťová zařízení a optická vlákna si udržují významné postavení v českém exportu do Řecka. Digitalizace nejen veřejné správy je jedním z pilířů národního plánu na podporu oživení a odolnosti „Hellas 2.0“, financovaného z fondu obnovy EU, což vytváří předpoklady pro další poptávku po tomto zboží. Řecko je také jednou ze sedmi členských zemí EU, v nichž vzniknout evropské továrny umělé inteligence.
Deklarovaným cílem řecké vlády je do roku 2027 vybudovat v zemi moderní širokopásmovou infrastrukturu a dohnat deficit v digitalizaci. V období pandemie, kdy bylo nutné zrušit osobní kontakty úředníků s veřejností a zahájit distanční výuku, zaznamenala digitalizace řecké veřejné správy velký pokrok. Byla rozvinuta centrální vládní platforma gov.gr, k níž jsou postupně připojovány další a další úřady a státní instituce. Cílem řecké vlády je zapojit do procesu digitální transformace také soukromý sektor a změnit tak způsob jeho fungování.
Rozvoj digitalizace je jedním ze čtyř prioritních pilířů řeckého plánu na podporu oživení a odolnosti „Hellas 2.0“. Záměry konkretizuje Národní plán rozvoje širokopásmových sítí na období od roku 2021 a do roku 2027, který zahrnuje infrastrukturální projekty v celkové hodnotě 2,5 miliard eur. Většina projektů bude realizována formou spolupráce veřejného a privátního sektoru (PPP). Z veřejných financí je vyčleněno 1,14 miliard eur. K nejvýznamnějším projektům patří instalace malých satelitů na bázi infrastruktury „Fiber in sky“ na podporu bezpečné telekomunikace, námořní plavby, záchranných operací, národní bezpečnosti a ostrahy hranic; instalace sítě 5G podél hlavních silnic a dálnic; podmořská síť optických vláken mezi pevninou a řeckými ostrovy; instalace optických vláken na budovy; projekt WiFi4GR pro rozšíření veřejných míst s bezdrátovým širokopásmovým přístupem k internetu; vybudování sítě ultrarychlého širokopásmového připojení (Ultra Fast Broadband/UFB) s rychlostí nad 100 Mbps v oblastech, které nejsou komerčně lákavé pro soukromé investory, a další projekty.
V prosinci 2024 zařadila Evropská komise Řecko mezi sedm evropských zemí, kde vzniknou první evropské „továrny“ umělé inteligence, takzvané AI Factories. Řecká dostala název Pharos (v překladu Maják) a jejím srdcem bude superpočítač Daidalos, jeden ze čtyř evropských vysoce výkonných superpočítačů střední třídy (petascale HPC). Počítač bude instalován na athénském předměstí v přístavu Lavrio v prostorách technologického parku Národní polytechnické univerzity. Kolem něho se vytvoří digitální cluster uživatelů z celé Evropy. Celkový rozpočet tříletého projektu Pharos se bude pohybovat okolo 30 milionů eur. Polovina bude pokryta z kapitálu společného evropského podniku pro rozvoj počítačových systémů EuroHPC JU a druhá z řeckých zdrojů. Realizační konsorcium vede společnost GRNET S.A.- National Infrastructures for Research and Technology, která spadá do gesce řeckého ministerstva pro digitální politiku.
Pharos se zaměří na tři tematické okruhy využití umělé inteligence – (1) zdravotnictví, (2) životní prostředí, udržitelný rozvoj (včetně energetiky) a předcházení přírodním katastrofám zejména zpřesněním meteorologických modelů, (3) lingvistické modely. Pro inovativní společnosti, včetně českých, které se zaměřují na tyto oblasti, může jít o zajímavou příležitost nabídnout svá řešení.
Obranný a bezpečnostní sektor
Řecká civilní ochrana i armáda investují do rozsáhlé modernizace vybavení a výzbroje. Kromě nových bojových i požárních letounů a fregat probíhá modernizace vybavení jako jsou speciální vozidla, drony, požární a obranné technologie, ale i prostředky elektronické obrany a boje.
Řecko leží v cípu Evropy na křižovatce tří kontinentů, v oblasti, která rozhodně nepatří k nejklidnějším. Jeho výdaje na výzbroj v poměru k HDP jsou proto tradičně v NATO jedny z nejvyšších. Státní rozpočet na rok 2025 vyčlenil na potřeby ministerstva národní obrany 6,13 miliard eur.
Ministerstvo národní obrany představilo v dubnu 2025 svůj Střednědobý plán výzbroje na léta 2025 až 2036, který počítá s investicemi přes 25 miliard eur do zásadní modernizace výzbroje. Prioritu má vybudování komplexního obranného štítu nad územím Řecka zahrnující námořní, pozemní i leteckou dimenzi. Zájem bude také o bezpilotní prostředky, kybernetický boj nebo umělou inteligenci. V úvahu připadá rovněž modernizace vozového parku. Podrobnosti o konkrétních programech budou zveřejňovány postupně při jednotlivých tendrech, které vyhlašuje ministerstvo obrany. Známo je nicméně to, že Řecko bude všude, kde je to reálné, prosazovat zapojení domácího průmyslu a služeb, například pomocí výroby komponent nebo jejich montáže, alespoň ve výši 25 procent hodnoty projektu. Pro české firmy může jít o zajímavou pobídku pro nalezení partnera v Řecku.
Řecké centrum pro obranné inovace (Hellenic Center for Defence Innovation) ministerstva obrany by se mělo stát domácím ekosystémem inovativních startupů v oborech jako aplikace umělé inteligence, bezpilotní prostředky, elektronický boj a další.
Ministerstvo pro klimatickou krizi a civilní ochranu bylo zřízeno jako samostatný resort v reakci na potřebu co nejefektivněji čelit dopadům klimatické změny jako jsou ničivé požáry, záplavy a další přírodní katastrofy, zamezit ztrátám na životech a minimalizovat materiální škody. Do jeho gesce patří hasiči, záchranáři a další složky civilní ochrany. Dohoda s Evropskou investiční bankou o spolupráci na pětiletém programu modernizace řecké civilní ochrany, podepsaná v roce 2022, zajišťuje úvěry v celkové výši až 595 milionů eur a technické poradenství v oblasti prevence a řešení přírodních katastrof. Z dlouhodobých úvěrů navýšených o veřejné a soukromé investice je financována modernizace vybavení jako polní nemocnice, požární a transportní letouny pro evakuaci osob, helikoptéry, bezpilotní technologie, hasičská vozidla a technologie, záchranné a zdravotnické prostředky. Rostoucí důraz je kladen na prevenci požárů za pomoci systémů jejich včasné detekce, na signalizační a informační technologie, meteorologické družice a systémy a na další prostředky umožňující co nejrychleji čelit krizovým situacím na národní i krajské úrovni. Na jednotlivé zakázky jsou vypisovány veřejné soutěže.
Cestovní ruch, lázeňství, volný čas
Služby jsou jádrem řecké ekonomiky. Hlavní roli hrají obory spojené s cestovním ruchem. Jejich další rozvoj předpokládá výstavbu a rekonstrukci infrastruktury, hotelů a dalších ubytovacích kapacit, restaurací a kaváren. To vytváří prostor pro uplatnění designových a cenově zajímavých spotřebních výrobků, hotelového skla a porcelánu. Nové formy turistiky otevírají prostor pro další druhy vybavení. Potenciál pro vývoz a investice existuje také v dopravních službách.
Turistický sektor je tahounem řecké ekonomiky. Na tvorbě HDP se podílí zhruba ze čtvrtiny. V roce 2024 navštívilo Řecko rekordních téměř 36 milionů zahraničních turistů, kteří zde utratili 20,6 miliard eur. Nárůst pokračuje i díky prodloužení turistické sezóny.
Oživení cestovního ruchu motivuje investice do rozšíření a modernizace turistické infrastruktury, hotelů a ostatních ubytovacích kapacit, do restaurací, kaváren a dalších provozoven turistických služeb. To skýtá potenciál pro všechny komodity sektoru vybavení pro hotely, restaurace a kavárny, tedy i skla, skleněných výrobků a porcelánu. České firmy mají v této oblasti na řeckém trhu tradici a při vhodné cenové politice a moderní designové nabídce lze vývoz posílit.
Rostoucí zájem o nové formy turistiky spolu s prodlužováním turistické sezóny otevírají prostor pro poptávku po vybavení nejen pro vodní sporty, ale i pro horskou turistiku, kempování apod.
Pro rozvoj řeckých lázeňských lokalit, které zůstávají nevyužity, může být inspirací český model využití léčebných pramenů a technologické vybavení sloužící v léčebném lázeňství. Překážkou pro investory je nedořešená legislativa a vlastnické vztahy.
Potenciál pro mezinárodní spolupráci a investice je také v dopravních službách.
Voda a životní prostředí
Řecká vláda podporuje moderní ekologická řešení a cyklický model hospodaření s odpady. Budoucnost mají technologie na zpracování recyklovaného materiálu a rekultivace starých skládek. kde Řecko nadále zaostává. Roste význam lepšího hospodaření s vodami, využití biologického čištění a odsolování.
Vyčerpaná kapacita skládek a finanční sankce Evropské komise za neuspokojivé nakládání s pevnými odpady již řadu let vyzývají ke změně modelu odpadového hospodářství. Vláda podporuje moderní ekologická řešení, vývoj však brzdí lokální zájmy a spory o mix technologií. Národní plán hospodaření s odpady na léta 2020 až 2030 si vytyčil za cíl dohnat zpoždění, skoncovat s nekontrolovaným ukládáním odpadu a začít rekultivovat staré skládky. Do roku 2030 by mělo na území Řecka vzniknout 43 závodů na zpracování komunálního odpadu, 46 závodů na zpracování jeho organických složek a čtyři spalovny na energetické využití zbytkového odpadu. Plán předpokládá také rozšíření třídění komunálního odpadu u zdroje na více složek (papír, sklo, plast, hliník, organický odpad, textilie/oděvy, nebezpečný a zbytkový odpad), modernizaci třídících center a recyklačních závodů, využití organického odpadu v energetice (biomasa) a efektivnější kompostování. Potenciál mají technologie na zpracování recyklovaného materiálu. Hovoří se o podpoře projektů cirkulární ekonomiky, které by umožnily využít cenné suroviny. Postup realizace zatím neodpovídá potřebám ani cílům.
Klimatická změna přinášející vyšší teploty a nižší objem srážek spolu s nehospodárným využíváním vodních zdrojů zvyšují význam lepšího hospodaření s vodami. Hledají se vhodná technologická řešení. Dlouhodobé plány Řecka zahrnují využití recyklované vody z biologických čističek pro průmyslové účely nebo zavlažování, podporu kombinovaných projektů odsolování a výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů, úspory vody v zemědělství nebo výstavbu malých přehrad. Technické parametry nových provozů jsou specifikovány v rámci veřejných soutěží. Většina projektů je realizována na regionální úrovni z prostředků alokovaných Řecku z unijních fondů a spolufinancována soukromým kapitálem (tj. formou PPP).
Řecký plán na podporu oživení a odolnosti „Hellas 2.0“ financovaný z unijního fondu obnovy vyčleňuje na zlepšení odpadového hospodářství 660 milionů eur a počítá s investicí dalších 500 milionů ze soukromých zdrojů. Na výstavbu čističek odpadních vod alokuje 230 milionů, na obnovu infrastruktury pro rozvod pitné vody 200 milionů a na rozvoj vodárenské a kanalizační sítě 700 milionů eur.
Zdravotnictví a farmacie
Rozšiřování kapacit a obnova vybavení státních i soukromých zdravotnických zařízení může být příležitostí pro vývoz moderní zdravotnické techniky a rehabilitačních pomůcek. Silný řecký farmaceutický průmysl a rostoucí poptávka po lécích představují potenciál pro spolupráci ve výzkumu a společné výrobě léků.
Rekonstrukce a rozšiřování státních i soukromých zdravotnických zařízení spolu s modernizací jejich vybavení a techniky, které zastaraly v průběhu desetileté hospodářské krize, jsou příležitostí pro zahraniční dodavatele, protože Řecko nemá dostatečnou vlastní produkci.
Řecký farmaceutický průmysl je po rafinaci ropy, výrobě potravin, zpracování kovů a chemickém průmyslu pátým nejvýznamnějším oborem domácího zpracovatelského průmyslu s vysokou přidanou hodnotou a značným růstovým potenciálem. Ve vzájemném obchodě jsou léčiva a farmaceutické výrobky důležitým artiklem jak na straně dovozu z Řecka s ročním objemem v roce 2024 téměř 106 milionů eur a meziročním nárůstem o 10 procent, tak na straně vývozu, kde činil jejich objem 24 milionů eur.
Pandemie covid-19 potvrdila význam moderních léčiv a potenciál pro mezinárodní spolupráci na jejich vývoji a výrobě, která by se mohla rozvinout i na řecko-české úrovni. Řecké farmaceutické podniky plánují v příštích letech rozsáhlé investice do výrobních provozů a center aplikovaného výzkumu a farmaceutický průmysl byl zařazen mezi státem financované programy na podporu inovací. Pro české výrobce by to mohla být příležitost pro dodávky surovin, obalů a případně i výrobních technologií. České farmaceutické podniky a výzkumné ústavy by se mohly pokusit navázat spolupráci na vývoji a výrobě moderních léčiv. Značný potenciál pro zahraniční investice má farmaceutické využití konopí, pro které platí zvláštní motivační legislativa.
Výzkum, vývoj, inovace a vzdělávání
Výzkum a vývoj se v posledních letech v Řecku dynamicky rozvíjí a výdaje rostou na úrovni státu, podniků i univerzit. V evropském hodnocení zatím nedosahují úrovně Česka, potenciál pro spolupráci však existuje. Podpořit by ji mohly pravidelné kontakty s vedením Národního centra vědeckého výzkumu Demokritos, které je největším výzkumným ústavem v zemi, ale i s dalšími výzkumnými centry a instituty. V podnikovém sektoru lze vidět šance na spolupráci v aplikovaném výzkumu například v oblastech zdravotnictví a farmacie, ICT a umělé inteligence, v obraně nebo v ekologii.
Výdaje na výzkum a vývoj činily v roce 2023 podle oficiálních řeckých údajů 3,37 miliard eur, tj. 1,49 % HDP (s meziročním nárůstem o téměř 10 procent) oproti 0,82 % HDP v roce 2013. Národním cílem je v roce 2030 zvýšit tyto výdaje na 1,81 % HDP. Nejvíce přispívá podnikatelský sektor, který v roce 2023 vynaložil na výzkum 1,66 miliard eur (0,73 % HDP, téměř polovina celkových nákladů), následují sektor vysokého školství (zhruba 30 procent výdajů), stát (21 procent) a soukromé neziskové instituce (necelé procento).
Rozvojový plán Řecka na programové období od roku 2021 do roku 2027 stanoví osm prioritních oblastí, jejichž rozvoj by se měl opírat o výsledky vědy a výzkumu: (1) zemědělsko-potravinářský řetězec, (2) digitální technologie, (3) životní prostředí a cirkulární ekonomika, (4) udržitelná energetika, (5) biotechnologie, zdravotnictví a farmacie, (6) materiály, stavebnictví, průmysl, (7) doprava a dodavatelský řetězec, (8) cestovní ruch, kultura a kreativní průmysl.
V Řecku působí celá řada významných center vědeckého výzkumu a technologických institutů, které by mohly být partnery pro české výzkumníky. Potenciál pro spolupráci lze vidět například ve zdravotnictví a farmacii, ICT a umělé inteligenci, v obraně nebo v energetice a ekologii.
Největším státním multidisciplinárním výzkumným střediskem se silným zastoupením v mezinárodním výzkumu je Národní centrum vědeckého výzkumu Demokritos, které bylo původně zaměřeno výhradně na jaderný výzkum. Dnes sdružuje špičkové výzkumné ústavy Informatiky a telekomunikací, Biověd a aplikací, Jaderné a částicové fyziky, Nanovědy a nanotechnologií a Jaderné a radiologické vědy a technologie, energetiky a bezpečnosti. Demokritos podporuje aplikovaný technologický výzkum a inovace a má bohaté portfolio národních i mezinárodních patentů. Klade důraz na pomoc podnikům aplikovaného výzkumu. V jeho areálu působí technologický park Leukippos, kde se okolo čtyřiceti začínajících malých a středních podniků rozvíjí v dynamické interakci s výzkumnou komunitou centra. Velvyslanectví považuje výzkumný ústav Demokritos za nejvhodnějšího potenciálního partnera pro český výzkum.
Národní nadace pro výzkum zastřešuje instituty Historického výzkumu, Chemické biologie a Teoretické a fyzikální chemie.Nadace pro výzkum a technologie Hellas sdružuje deset výzkumných ústavů: Elektronických struktur a Laseru, Molekulární biologie a biotechnologie, Informatiky, Aplikované a výpočetní matematiky, Středozemních studií, Chemického inženýrství, Astrofyziky, Geoenergie, Biomedicíny a Genomiky člověka. Opomenout nelze ani Národní observatoř, Řecký institut Pasteur, Výzkumné centrum biomedicínských věd Alexander Fleming či Řecké centrum pro mořský výzkum.