III. lekce: Základy internetového marketingu pro exportéry



Jak funguje online reklama v systému AdWords?

adresa nástroje: google.cz/adwords

Základem této reklamy je relevance. Nemá uživatele v žádném případě obtěžovat, naopak má jim přinést dodatečnou informační hodnotu. Proto se objeví, když něco hledají – „Reklama ve vyhledávání“, nebo když brouzdají po různých webových stránkách, které je zajímají – „Online reklama v reklamní síti Google (textová i grafická)“.

Pro ilustraci uvádíme příklad:
Představme si prodejce příslušenství k digitálním fotoaparátům, který má kamennou pobočku v Plzni a spouští také zásilkový obchod. Pro tuto příležitost si vytvořil novou webovou stránku, na které nabízí sortiment příslušenství k digitálním fotoaparátům a zrcadlovkám.

 

Reklama ve vyhledávání

Jde o výsledky ve vyhledávači, avšak komerční, tj. placené. Textové inzeráty se zpravidla zobrazují na dvou pozicích nad přirozenými výsledky (vyznačeno žlutě) a vedle v samostatném sloupci (viz červeně orámované části). Reklama přímo reaguje na zadaný dotaz a na principu „aukce“ jednotlivá komerční sdělení zobrazí.

Reklama ve vyhledávání

Principy reklamy ve vyhledávání:

  • Platíte pouze v případě, že na váš inzerát někdo klikne (jde o tzv. PPC Pay-Per-Click systém).
  • Odkazy musí být relevantní k dotazu, který uživatel zadal do vyhledávače. Dotazy se v tomto případě nazývají klíčová slova.

Na podobném principu funguje i reklama ve vyhledávání v zahraničí. Jen je třeba klíčová slova a reklamní text přizpůsobit jazyku uživatelů.

Příklad
Pokud bychom pokračovali v příkladu „fotobrašna“, pak by se reklama pro britský trh na www.google.co.uk zobrazila na dotaz „digital camera bags“. Kampaň je třeba nastavit ve správném jazyce.

AdWords nastavení kampaně

Online reklama v reklamní síti Google

Kromě reklamy ve vyhledávání můžete potenciálního zákazníka také oslovit při jeho brouzdání internetem na různých webových stránkách. K tomu slouží kontextová reklama, ta je relevantní obsahu (kontextu stránky) nebo zájmům uživatele.

Příklad
V našem případě by se reklama na fotobrašny zobrazila na webu o fotografování nebo na webu obsahujícím recenze digitálních fotoaparátů.

Principy Online reklamy Google:

  • Forma inzerátu může být v tomto případě textová či grafická (banner).
  • Inzerát by měl odpovídat obsahu stránky, protože pak je větší pravděpodobnost, že na něj návštěvník webu klikne.
  • Cena se odvíjí od zvoleného systému:

    • Jen když někdo na reklamu klikne
    • Pevná cena za 1000 zobrazení
  • Webů je na internetu samozřejmě obrovské množství. Google tyto partnerské weby sdružuje do své reklamní sítě.

Google má ve své reklamní síti webové stránky z celého světa, takže pomocí služby Google AdWords je možné zacílit přesně ty, na které chodí uživatelé z Vámi vybrané země. Tedy například jen uživatelé z Velké Británie, Francie, Polska nebo Švédska.