Obsah této stránky spadá do Jednotné digitální brány (Single Digital Gateway; SDG) projektu Evropské unie. Více o projektu
Hlavní informace o službě
Jedná se o zákonnou povinnost podat tiskopis, ve kterém plátce daně (zaměstnavatel) uvádí souhrn sražených záloh na daň, přeplatků na dani a vyplacených daňových bonusů poplatníkům (zaměstnancům). Povinnou přílohou tohoto tiskopisu je pro plátce daně podle § 38j zákona o daních z příjmů Příloha č. 1 - Počet zaměstnanců ke dni 1.12.xxxx. Tuto přílohu plátce daně podává vždy.
Pro plátce daně, kteří zaměstnávali poplatníky uvedené v § 2 odst. 3 zákona o daních z příjmů je povinnou přílohou k vyúčtování Příloha č. 2 - Přehled souhrnných údajů zaznamenaných na mzdových listech poplatníků uvedených v § 2 odst. 3 zákona o daních z příjmů.
Pro plátce daně, kteří provedli nebo provádějí opravy podle § 38i zákona o daních z příjmů je povinnou přílohou k vyúčtování Příloha č. 3 - Příloha k vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti o dodatečných opravách záloh na daň po slevě a daně vypočtené z ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění a Příloha č. 4 - Příloha k vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti o dodatečných opravách měsíčního daňového bonusu a doplatku na daňovém bonusu z ročního zúčtování daňového zvýhodnění podle § 38i zákona.
číst dáleTýká se vás to, pokud
Jste plátce daně (zaměstnavatel), který zúčtoval nebo vyplatil příjmy ze závislé činnosti v souladu s ustanovením § 38j odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů. Povinnost podání tohoto vyúčtování neplatí, pokud jste jako zaměstnavatel srážel z příjmů ze závislé činnosti pouze daň vybíranou srážkou podle zvláštní sazby daně.
Výstup služby
Splnění zákonné povinnosti podat Vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti.
Benefit služby
Splnění zákonné povinnosti podat Vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti.
Kdy službu řešit
Zpět na obsahVyúčtování v listinné podobě je třeba podat do dvou měsíců po skončení kalendářního roku. V případě elektronického podání je termín pro podání 20. březen. Pokud plátce daně (zaměstnavatel) podává vyúčtování za část zdaňovacího období, postupuje plátce daně (zaměstnavatel) dle lhůt uvedených v zákoně č. 280/2009 Sb., Daňový řád.
Způsob vyřízení
Co potřebujete, pokud službu řešíte elektronicky
Pro elektronické podání Vyúčtování potřebujete disponovat alespoň jednou z níže uvedených možností:
- elektronický podpis,
- přihlašovací údaje do DIS+,
- aktivní datová schránka,
- ověřená identita s využitím NIA.
Kde a jak službu řešit elektronicky
Vyúčtování lze podat elektronicky následujícími způsoby:
V aplikaci Online finanční úřad (DIS+) přes portál Mojedane.cz
Online finanční úřad (DIS+, jinak daňová informační schránka) poskytuje autentizovaným uživatelům informace z osobních daňových účtů, veřejné části elektronických spisů vedených Finanční správou ČR a další informace pro plnění jejich daňových povinností. Pro přihlášení do DIS+ je možné využít služby Identita občana, která umožňuje přihlášení pomocí mobilního klíče eGovernmentu, eObčanky, NIA, I. CA, moje ID, bankovní identity apod. Dále je možné se přihlásit pomocí přihlašovacích údajů do datové schránky, popř. pomocí přístupových údajů vydávaných Finanční správou.
V aplikaci Elektronická podání pro finanční správu (EPO)
Pomocí aplikace EPO můžete odeslat podání bez uznávaného elektronického podpisu, s elektronickým podpisem pomocí aplikace ePodpisFS, popř. odeslat jej prostřednictvím DIS+ (aplikace Online finanční úřad), učinit podání s využitím přístupu se zaručenou identitou NIA – služba Identita občana, odeslat s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky, popř. uložit k odeslání do Datové schránky.
Prostřednictvím webové aplikace
Dále je možno využít pro vyplnění a podání vyúčtování webovou aplikaci VYÚČTOVÁNÍ daně z příjmů ze závislé činnosti včetně příloh (financnisprava.cz), která umožňuje vytvořený soubor použít pro nahrání do portálu MOJE daně nebo soubor odeslat do vybrané datové schránky příslušného úźemního pracoviště podle sídla nebo místra trvalého pobytu plátce daně.
Prostřednictvím datové schránky
S orgány Finanční správy ČR můžete komunikovat prostřednictvím datové schránky. Podání doručovaná tímto způsobem musí být ve zveřejněném formátu a struktuře XML souboru. Pro vytvoření požadovaného XML souboru lze využít elektronické formuláře aplikace EPO.
Pomocí softwaru třetích stran
Programy třetích stran jsou převážně účetní a ekonomické aplikace různých výrobců, které umožňují vyplnění vyúčtování na lokálním počítači a následné elektronické odeslání s použitím uznávaného elektronického podpisu nebo vytvoření XML souboru, který je následně možné načíst do aplikace EPO, zkontrolovat a odeslat, popř. uložit k odeslání do Datové schránky.
Transakční portál
ePodáníLze vyřídit datovou schránkou
Ano
Služba je při elektronickém vyřízení zpoplatněna
Ne
Co potřebujete, pokud službu řešíte osobně nebo poštou
Pokud nemáte povinnost dle § 72 daňového řádu nebo dle § 38j odst. 6 zákona o daních z příjmů podat vyúčtování elektronicky, lze tiskopis vyúčtování:
- vytisknout z portálu finanční správy Daňové tiskopisy | Daně | Finanční správa (financnisprava.cz) a následně vyplnit ručně včetně podpisu,
- vyplnit přímo v aplikaci Elektronické formuláře - Portál MOJE daně (mfcr.cz), vytisknout ve formátu pdf a podepsat,
- vyplnit prostřednictvím webové aplikace VYÚČTOVÁNÍ daně z příjmů ze závislé činnosti včetně příloh (financnisprava.cz), vytisknout ve formátu pdf a podepsat,
- zpracovat pomocí programů třetích stran a následně tiskopis vytisknout ve formátu pdf a podepsat.
Kde a jak službu řešit osobně, kam dokumenty zasílat poštou
Vyplněný a podepsaný tiskopis lze podat osobně nebo zaslat poštou místně příslušnému finančnímu úřadu (podle sídla nebo místa trvalého pobytu plátce daně), který naleznete na webových stránkách Finanční správy.
Služba je při osobním vyřízení zpoplatněna
Ne
Orgán veřejné moci zodpovědný za službu
Generální finanční ředitelství https://linked.cuzk.cz/resource/ruian/adresni-misto/21700851 |
Datová schránka: p9iwj4f |
Doplňující informace o službě
Zpět na obsahSankce
Dle ustanovení § 250 odst. 2 daňového řádu vzniká plátci daně povinnost uhradit pokutu, nepodá-li vyúčtování nebo dodatečné vyúčtování, ačkoliv měl tuto povinnost, nebo učíni-li tak po stanovené lhůtě, a toto zpoždění je delší než 5 pracovních dnů, ve výši 0,05% z celkové částky daně, kterou byl povinen ve vyúčtování uvést za každý následující den prodlení, nejvýše však 0,5% z celkové částky daně, kterou byl povinen ve vyúčtování uvést.
Jednací jazyk
český
Poslední kontrola k 30.03.2023