MZV: Souhrnná teritoriální informace
Australské společenství je federativní stát skládající
se z šesti států –
pěti pevninských a jednoho ostrovního, třech federálních
teritorií a
šesti zámořských území. Oficiální datum vzniku připadá
na 1. ledna
1901. Australské společenství je federální konstituční
monarchií s
parlamentním systémem vlády. Hlavou státu je formálně
britský
panovník, který je v Austrálii zastupován generálním
guvernérem.
Volby v květnu 2022 zvítězila labouristická
strana a premiérem se stal
její předseda Anthony Albanese.
Austrálie je turisticky vyhledávaná země s
obrovským přírodním
bohatstvím. Deset procent světové
biodiverzity se nachází právě v této
šesté největší zemi světa a velkou část místní
fauny a flóry lze nalézt
pouze na tomto kontinentě. Rozmanitost země
sahá od tropických
pralesů na severu přes červenou zeminu
vyprahlých středozemních
pouští po zasněžené hory.
Australské hospodářství
se zaměřuje
především na těžbu, zemědělství a sektor
služeb. Vyznačuje se
otevřeností a různorodostí, transparentním
obchodním a investičním
prostředím. Australský zahraniční obchod je
silně orientován na ČLR;
s ohledem na geopolitickou situaci v
regionu se Austrálie snaží o
diverzifikaci zahraničního obchodu prostřednictvím
uzavírání dohod
o volném obchodu, včetně EU a Velké Británie.
S dlouholetou absencí
recese (s výjimkou roku 2020) je považováno
za jedno z nejsilnějších a zároveň
nejstabilnějších hospodářství světa.
Obchodní výměna mezi ČR a Austrálií stojí především
na českých
automobilech a australské vlně a nerostech.
Před pandemií byl významný i
cestovní ruch, který nyní opět ožívá. Vstup
na trh může ztěžovat značný časový rozdíl,
geografická vzdálenost, opačné sezóny na jižní
polokouli či čtyři
klimatická pásma Austrálie. V případě některých
výrobků lze při
vývozu narazit na netarifní překážky
(certifikace, přísné fytosanitární
předpisy). Z hlediska českého exportu patří
mezi perspektivní
následující sektory: energetika,
zdravotnické prostředky a technika, potravinářské výrobky a technologie, ICT,
dobývací technika,
obranný průmysl, technologie pro vodohospodářství
a ochranu životního prostředí.
Australané jsou velmi komunikativní a
neformální. Pro navázání kontaktů a obchodních vztahů lze doporučit osobní účast
na
veletrzích. Je nutno počítat s volnějším přístupem
k vnímání plynutí času při např. emailové korespondenci oproti námi zažitému
pojetí.
Austrálie se v roce 2024 posunula podle velikosti ekonomiky na 12. místo na světě. Hospodářský růst se v roce 2023, po výrazné expanzi po pandemii v roce 2022, snížil na 1,5 % v důsledku vysoké úrokové míry ovlivňující negativně spotřebu a investice a trend pokračoval i v roce 2024 s přírůstkem HDP o 1,3 % HDP, ale poslední čtvrtletí zaznamenalo pozitivní trend ekonomického růstu se stejným výhledem na následující rok. Inflace se v roce 2024 podstatně snížila a na konci roku se ustálila na úrovni 2,4 %. Nezaměstnanost v prosinci 2024 činila 4,0 % a mzdy za celý rok vzrostly o 3,2 %. Centrální banka držela úrokovou míru celý rok na hodnotě 4,35 %. Deficit běžného účtu na konci roku 2024 dosáhl 12,5 mld. AUD a přebytek zahraničního obchodu se oproti minulým rokům snížil na 30,3 mld. AUD (vývoz zboží a služeb dosáhl objemu 644,4 mld. AUD a dovoz 614,1 mld. AUD). Příliv přímých zahraničních investic v roce 2024 činil 24,3 mld. USD. Zahraniční zadluženost se zvýšila o 90,9 mld. AUD na 1388,6 mld. AUD a deficit státního rozpočtu za finanční rok 2024-25 je predikován na 1,0 % HDP. Výhled na rok 2025 hovoří o hospodářském růstu 2,1 %. V dubnu 2025 centrální banka snížila úrokovou míru na 4,10 %, je očekávána zvýšená osobní spotřeba i firemních investic. Negativním faktorem budou globální bezpečnostní změny a obchodní napětí v souvislosti s nástupem nového prezidenta USA. Inflace dosáhne v průměru 2,1 %. Běžný účet bude hospodařit s deficitem 1,3 % HDP a státní rozpočet vykáže rovněž deficit na úrovni 1,7 % HDP.
Hospodářský úspěch země tvoří vývoz nerostných surovin (rudy kovů, uhlí a LPG) a zemědělských komodit. Na vývoz surovin má vliv její největší odběratel – Čína, která zápolí s vlastními ekonomickými výzvami. Vláda přijímá opatření k posílení nevýrazného průmyslu o obory s vyšší přidanou hodnotou. Příkladem je ekonomický program „Future Made in Australia“. Labouristická vláda stanovila ambicióznější cíl do r. 2030 snížit emise o 43 % a do roku 2050 na nulu a je otázka, zda tyto cíle potvrdí i nová vláda, která vznikne po květnových parlamentních volbách. V zemi žije 27,3 mil. obyvatel, přičemž HDP na obyvatele je 73 tis. USD v paritě kupní síly (údaj EIU).
Základní údaje | |
Hlavní město | Canberra |
Počet obyvatel | 27,31 milionů |
Jazyk | angličtina |
Náboženství | převážně křesťanství |
Státní zřízení | konstituční monarchie |
Hlava státu | král Karel III., zastoupený generálním guvernérem (od července 2019 David Hurley) |
Hlava vlády | Anthony Albanese |
Název měny | australský dolar (AUD) |
Cestování | |
Časový posun | +10 hod. (v létě +8 hod.) |
Kontakty ZÚ | |
Velvyslanec | Mgr. Jana Tyrer |
Ekonomický úsek | Ing. Milan Vágner |
Konzulární úsek | JUDr. Zuzana Slováková, Ph.D. |
CzechTrade | Mgr. Luboš Matějka |
Czechinvest |
Ekonomika | 2024 |
Nominální HDP (mld. USD) | 1795 |
Hospodářský růst (%) | 1,3 |
Inflace (%) | 2,4 |
Nezaměstnanost (%) | 4 |
Souhrnná teritoriální informace (STI) Austrálie (403.26 KB)Mapa globálních oborových příležitostí – Austrálie (MZV) (240B)
1. Základní informace o teritoriu
Podkapitoly:
1.1. Systém vládnutí a politické tendence v zemi
Australské společenství je federativní konstituční monarchie. Hlavou státu je formálně britský panovník, který je v Austrálii zastupován generálním guvernérem (od července 2019 je jím David Hurley) a v každém spolkovém státě je zastupován dalším guvernérem. Šest států a dvě autonomní teritoria mají vlastní ústavu a parlament. Federální zákonodárný sbor se skládá z 151členné Sněmovny reprezentantů – dolní komora, která je přímo volena preferenčním hlasovacím systémem na tříleté funkční období, a ze 76 členů Senátu – horní komora, kteří jsou voleni přímo poměrným zastoupením. Ze 76 členů Senátu je 72 voleno na šest let, přičemž každé tři roky proběhnou volby do poloviny Senátu. Čtyři senátoři zastupující teritoria mají tříletý mandát.
Australská labouristická strana zvítězila ve volbách konaných 21.5.2022 se ziskem 52,1 % a získala v dolní komoře 47. parlamentu 77 míst, zatímco dosud vládnoucí koalice strany Liberální a Národní získala 58 míst, Strana zelených 4 místa a ostatní strany dalších 12 míst. Premiérem Austrálie se stal Anthony Albanese z labouristické strany. V horní komoře Parlamentu labouristé naopak většinu nemají (v 76členném Senátu drží 26 křesel oproti opoziční koalici Liberálů a Nationals s 32 křesly). Labouristé zde proto buď budou nuceni spolupracovat přímo s koalicí, nebo se Zelenými, popř. s nezávislými na vybraných ad hoc tématech.
Nové volby proběhly 3. května 2025. Zvítězili labouristé s většinou 93 křesel v dolní komoře Parlamentu; opozice má 43 křesel.
Seznam členů nové vlády, která vzešla z voleb v květnu 2025:
Anthony Albanese, předseda vlády
Jim Chalmers, pokladník (treasurer)
Richard Marles, ministr obrany
Pat Conroy, minister pro obranný průmysl, ministr pro záležitosti pacifických ostrovů
Katy Gallagher, ministryně financí, ministryně pro veřejné služby a ministryně pro ženy
Penny Wong, ministryně zahraničí
Don Farrell, ministr obchodu a turismu
Tony Burke, ministr vnitra, ministr pro kybernetickou bezpečnost, ministr pro umění
Mark Butler, ministr zdravotnictví a péče o stárnutí
Chris Bowen, ministr pro klimatické změny a energetiku
Catherine King, ministryně pro infrastrukturu
Amanda Rishworth, ministryně pro zaměstnanost a pracovní vztahy
Jason Clare, ministra školství
Tanya Plibersek, ministryně sociálních služeb
Julie Collinsovou, ministryně zemědělství, rybolovu a lesnictví
Clare O’Neilovou, ministryně pro bydlení, města a bezdomovectví (chudobu)
Madeleine Kingová, ministryně pro severní Austrálii a ministryně zdrojů
Murray Watt, ministr životního prostředí a vodního hospodářství, ministr pro krizové řízení
Malarndirri McCarthy, ministr pro domorodé Australany
Anika Wellsová, ministryně pro komunikací a sport
Anne Alyová, ministryně pro malé podniky a ministryně pro mezinárodní rozvoj a multikulturní vztahy
Tim Ayres, ministr průmyslu a vědy
Kristy McBainová, ministryně pro regionální rozvoj
Andrew Giles, ministr pro dovednosti a vzdělávání
Jenny McAllisterová, ministryně pro národní systém invalidního pojištění
Jess Walsh, ministr pro předškolní vzdělávání a mládež
Sam Rae, ministr pro důchodové zabazpečení a péči o seniory
Daniel Mulino, náměstek ministra financí a ministr pro finanční služby
Michelle Rowland, generální prokurátor
1.2. Zahraniční politika země
Zahraniční politika nové australské labouristické vlády a její geografické priority se podle očekávání soustředí zejména na jižní Tichomoří a jihovýchodní Asii bez přetrhání historických vazeb na USA, popř. UK (byť dřívější koaliční vláda Liberálů a Nationals měla k UK tradičně mnohem blíž). Labouristé chtějí svým partnerům naslouchat zejména v oblasti změn klimatu, být aktivnější vůči menším, ale geograficky bližším sousedům a po vzoru Nového Zélandu nastoupit cestu inkluzivity s tichomořskými ostrovními státy, čímž se nová vláda jasně vymezuje proti svým předchůdcům. To potvrdily bleskové regionální zahraniční cesty premiéra Anthonyho Albanese a zaminirky Penny Wong. Vztahy s ČLR se, po období ochlazení, pod vedením labouristické vlády ubírají pozitivnějším směrem. Australský premier i ministr obchodu byli pozváni do Číny a vývoz uhlí do této země byl obnoven. Čínská cla na ječměn byla rovněž vyřešena s využitím vlivu WTO a nakonec byla v dubnu 2024 odstraněna i drakonická cla na australské víno, která trvala tři roky s výší 218 %.
Vztahy s EU dosáhly nového milníku, kdy jednání o FTA EU – Australia byla ukončena. Bohužel očekávání, že dojde k podpisu smlouvy v létě 2023 nebyla naplněna a nyní se očekává další vývoj po volbách do Evropského parlamentu. Australská pozornost se zaměřuje na koordinaci s partnery z NATO ohledně války na Ukrajině. Pokud jde o Ukrajinu a Rusko, zatím i nadále existuje široká podpora labouristů i opozice, aby Austrálie Ukrajině přispívala finančně a materiálně po boku partnerů ze zemí NATO.
1.3. Obyvatelstvo
Australia Bureau of Statistics oznámilo 30. září 2024, že Austrálie dosáhla počtu obyvatel 27,31 mil. V roce 2024 roční přírůstek populace činil 484 000 osob, tj. 1,8 %. V roce 2023 byl přírůstek populace 2,5 %, činil 659 800 osob, z toho 111 000 narozením a 548 800 zámořskou migrací. V září 2022 odhad počtu obyvatel činil 26,12 milionu a hustota zalidnění činila 3,4 obyvatel na kilometr čtvereční (km²). Roční přírůstek obyvatel v roce 2021 činil 0,5 % populace. Počet obyvatel se zvýšil ze 61,4 % díky přirozenému přírůstku a ze 38,6 % díky migraci. Nejhustěji osídlenými oblastmi jsou Melbourne CBD – North (33 500 osob na km²), vnitřní Melbourne -Southbank (21 500 osob na km²) a vnitřní Sydney – Haymarket (19 500 osob na km² ). Podíl ekonomicky aktivního obyvatelstva činil k březnu 2021 66,3 %, tj. 17 mil. lidí z celkového počtu obyvatel. Věk ekonomicky aktivního obyvatelstva je 15-75 let, z toho 70,4 % mužů a 60,5 % žen. Očekávaná délka života při narození byla v letech 2019-21 81,3 roku u mužů a 85,4 roku u žen. V roce 2021 činila úhrnná plodnost 1,70 narozených dětí na jednu ženu. V roce 2021 tvořili muži 49,3 % a ženy 50,7 % populace.
Austrálie již neshromažďuje informace o etnickém složení, shromažďuje však informace o původu. V roce 2021 byly nejčastěji uváděni tito předkové: Angličané (33 %), Australané (29,9 %), Irové (9,5 %), Skotové (8,6 %), Číňané (5,5 %), Italové (4,4 %), Němci (4 %), Indové (3,1 %) a domorodci (2,9 %). První austrálské (aboridžinské) komunity se datují 60 000 let před osídlením Evropany. Dnes v Austrálii žije na 200 národností a etnických skupin. V roce 2021 se podle náboženského vyznání nejvíce osob hlásilo ke křesťanství (43,9 %), následuje skupina bez vyznání (38,9 %), dále islám (3,2 %), hinduismus (2,7 %) a buddhismus (2,4 %).
2. Ekonomika
Podkapitoly:
2.1. Základní údaje
Austrálie se v roce 2024 posunula podle velikosti ekonomiky na 12. místo na světě. Po hospodářském propadu v období pandemie již v roce 2021 expandoval o 4,2 % a v následujícím roce vzrostla o 2,7 %. Hospodářský růst se v roce 2023 snížil na 1,5 % v důsledku vysoké úrokové miry ovlivňující negativně spotřebu a investice a trend pokračoval i v roce 2024 s přírůstkem HDP o 1,3 % HDP, ale poslední čtvrtletí zaznamenalo pozitivní trend ekonomického růstu se stejným výhledem na následující rok. Inflace se v roce 2024 podstatně snížila a na konci roku se ustálila na úrovni 2,4 %. Nezaměstnanost v prosinci 2024 činila 4,0 % a mzdy za celý rok vzrostly o 3,2 %. Centrální banka držela úrokovou míru celý rok na hodnotě 4,35 %. Deficit běžného účtu na konci roku 2024 dosáhl 12,5 mld. AUD a přebytek zahraničního obchodu se oproti minulým rokům snížil na 30,3 mld. AUD (vývoz zboží a služeb dosáhl objemu 644,4 mld. AUD a dovoz 614,1 mld. AUD). Příliv přímých zahraničních investic v roce 2024 činil 24,3 mld. USD. Zahraniční zadluženost se zvýšila o 90,9 mld. AUD na 1388,6 mld. AUD a deficit státního rozpočtu za finanční rok 2024-25 je predikován na 1,0 % HDP. Výhled na rok 2025 hovoří o hospodářském růstu 2,1 %. V dubnu 2025 centrální banka snížila úrokovou míru na 4,10 %, je očekávána zvýšená osobní spotřeba i firemních investic. Negativním faktorem budou globální bezpečnostní změny a obchodní napětí v souvislosti s nástupem nového prezidenta USA. Inflace dosáhne v průměru 2,1 %. Běžný účet bude hospodařit s deficitem 1,3 % HDP a státní rozpočet vykáže rovněž deficit na úrovni 1,7 % HDP. Hospodářský úspěch země tvoří vývoz nerostných surovin (rudy kovů, uhlí a LPG) a zemědělských komodit. Na vývoz surovin má vliv její největší odběratel – Čína, která zápolí s vlastními ekonomickými výzvami. Vláda přijímá opatření k posílení nevýrazného průmyslu o obory s vyšší přidanou hodnotou. Příkladem je ekonomický program „Future Made in Australia“. Labouristická vláda stanovila ambicióznější cíl do r. 2030 snížit emise o 43 % a do roku 2050 na nulu a je otázka, zda tyto cíle potvrdí i nová vláda, která vznikne po květnových parlamentních volbách. V zemi žije 27,3 mil. obyvatel, přičemž HDP na obyvatele je 73 tis. USD v paritě kupní síly (údaj EIU). Mezi prioritní obory pro výzkum, vývoj a inovace patří: zdravotnický a lékařský výzkum a zařízení, těžební technologie, zemědělské a potravinářské technologie, recyklace a čistá energie, obranný průmysl, vesmírný průmysl, pokročilá výroba (vč. Průmyslu 4.0, robotizace, automatizace a pokročilých materiálů).
Ukazatel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Růst HDP (%) | 4,14 | 2,06 | 1,3 | 2,1 | 2,0 |
HDP/obyv. (USD/PPP) | 69062,93 | 71228,17 | 72970 | 75110 | 77650 |
Inflace (%) | 6,55 | 5,62 | 2,4 | 2,1 | 2,3 |
Nezaměstnanost (%) | 3,71 | 3,7 | 4 | 4,1 | 4,1 |
Export zboží (mld. USD) | 411,73 | 371,399 | 341,391 | 346,474 | 358,291 |
Import zboží (mld. USD) | 289,046 | 274,808 | 283,612 | 292,396 | 312,209 |
Saldo obchodní bilance (mld. USD) | 112,329 | 82,829 | 45,3 | 41,2 | 32,4 |
Průmyslová produkce (% změna) | -1,04 | 0,55 | -0,2 | 4,6 | 1,5 |
Populace (mil.) | 26,2 | 26,45 | 27,31 | 27,31 | 27,1 |
Konkurenceschopnost | 19/63 | N/A | 15/100 | N/A | N/A |
Exportní riziko OECD | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zdroj: EIU, OECD, IMD, ABS
2.2. Veřejné finance a státní rozpočet
Deficit běžného účtu na konci roku 2024 dosáhl 12,5 mld. AUD (8,0 mld. USD) zejména v důsledku snížení přebytku zahraničního obchodu na 30,3 mld. AUD z 127,1 mld. AUD. v roce předchozím. Příliv přímých zahraničních investic zaznamenal v roce 2024 24,3 mld. USD (o rok dříve 45,0 mld. AUD), zahraniční zadluženost se zvýšila o 90,9 mld. AUD na 1388,6 mld. AUD (57,7 % HDP) a deficit státního rozpočtu činil 1,0 % HDP. Výhled na rok 2025: běžný účet bude hospodařit s deficitem 1,3 % HDP a státní rozpočet s deficitem 1,7 %.
Veřejné finance | 2024 |
Saldo státního rozpočtu (% HDP) | -1,0 |
Veřejný dluh (% HDP) | 57,7 |
Bilance běžného účtu (mld. USD) | -8,0 |
Daně | 2025 |
PO | 25 – 30 % |
FO | 16 % – 45 % |
DPH | 10 % |
2.3. Bankovní systém
Činnost bankovního sektoru je upravena zákonem Banking
Act 1959. Australská centrální banka (Reserve Bank of Australia, RBA)
určuje měnovou politiku a reguluje platební systém.
Australský úřad pro obezřetnou regulaci (Australian Prudential Regulation
Authority, APRA) dohlíží na banky, družstevní záložny,
spořitelny a zajišťovny, soukromé zdravotní pojištění. APRA dohlíží na
instituce s aktivy v hodnotě cca 6 mld. AUD pro téměř 24
mil.
vkladatelů, pojištěnců a členů penzijních
fondů.
Bankovnictví prošlo od 80. let procesem
deregulace a privatizace. Od roku 1992 je
liberalizován přístup zahraničních bank. Finanční služby jsou velmi efektivní využívající řadu
výhod elektronizace včetně praktického systému platebních a úvěrových karet
(EFTPOS).
V roce 2022 vláda revidovala centrální banku a doporučila vytvořit odbornou Radu pro měnovou politiku,
která bude provádět měnovou politiku a stanovovat úrokové sazby. Změna
legislativy platí od 1. července 2024.
Bankovní systém zahrnuje centrální banku Reserve Bank of Australia, 48 australských bank s plnou licencí (povolení ADI), 4 s omezenou licencí a 45 poboček a dceřiných bank zahraničních bankovních domů. Systém doplňuje 67 družstevních záležen. Hlavní komerční banky jsou podle velikosti základního kapitálu National Australia Bank, Commonwealth Bank, Westpac a ANZ Banking Group – tzv. „velká čtyřka“. V květnu 2018 úřad APRA umožnil menším společnostem podnikání v bankovních službách (Authorised deposit-taking institution – ADI).
Vývoj úrokových sazeb: centrální banka v roce 2022 zvyšovala základní úrokovou sazbu z 0,10 % na 3,10 %. Ve zvyšování pokračovala i v roce 2023, s cílem snížit vysokou inflaci. V květnu 2023 došlo k navýšení úrokové sazby na 3,85 %, v červnu na 4,10 % a naposledy byla úroková míra zvýšena na 4,35 % v listopadu 2023 a tato hodnota byla držena po celý rok 2024.
2.4. Daňový systém
Austrálie má třístupňový systém zdanění (federace, státy, lokální). Federálními daněmi jsou např. daň z příjmu, GST (good and services tax) či spotřební daň. Mezi daně vybírané jednotlivými státy patří např. payroll tax, různé stamp duties (např. daň z převodu pozemků) nebo daň z motorových vozidel. Na lokální úrovni se pak jedná o tzv. rates.
Daň z příjmu fyzických osob – je progresivní daň v rozpětí 16 – 45 % (ke snížení spodní daňové sazby na 16 % došlo v roce 2024 a během dvou let od 1. července 2026 dojde k dalšímu snížení na 14 %).. Změny, které se nazývají „3. etapa snižování daní“, budou provedeny od roku 2024-2025: jedná se o zrušení vyššího daňového pásma u osob s příjmy 120 000-180 000 USD a sloučení těchto osob se skupinou s nižšími příjmy a s nižším daňovým pásmem. To znamená, že od finančního roku 2024-2025 budou lidé s příjmy 45 001-200 000 USD platit 5 092 USD + 30 % z přebytku nad 45 000 USD. Jinému zdanění podléhají rezidenti a nerezidenti.
Daň z příjmů společností/firem (company income taxation) – pro malé podniky nově snížena na 25 %, dříve byla 27,5 %. Pro ostatní firmy je 30 %.
GST (obdoba DPH) – daň ve výši 10%, kterou je zatížena většina zboží a služeb. Austrálie ji zavedla až v roce 2000.
Zdravotní pojištění (medicare levy) – 2% daň zdanitelného příjmu. Jedná se o nepovinnou daň pro nerezidenty.
Daň z odvodu do penzijního fondu (superannuation funds taxation) – do fondu je přispíváno odpočtem z daně z příjmu v hodnotě 10,5% od 1.7.2022 a od 1.7.2023 se postupně navýšila na 11 %.
Spotřební daň (excise duty) – zahrnuta v cenách benzínu, nafty, alkoholu a tabákových výrobků.
Zemědělské daně (agricultural levies) – získané prostředky směřují do propagace, výzkumu a rozvoje.
Vyrovnávací daň z vína (wine equalisation tax) – 29 % z konečné velkoobchodní ceny, ve výjimečných případech dosahuje úrovně 50% maloobchodní ceny.
Daň nezletilých osob – některé příjmy osob do 18 let podléhají vyššímu zdanění.
Daň z luxusních vozidel (luxury car tax) – prodej luxusních osobních vozů je zatížen 33 % daní na stanovený práh. Pro rok 2024-25 je práh výpočtu pro vozidla s ekonomickým provozem 89 332 AUD, pro ostatní 76 950 AUD.
Daň z kapitálových zisků (CGT- Capital gains tax) – součást daně z příjmu osob nebo fondů. Mezi zdaňovaný majetek se počítají nemovitosti, podíly, svěřené jednotky a splátky.
3. Obchod a investice
Podkapitoly:
- 3.1 Obchodní vztahy
- 3.2 Přímé zahraniční investice
- 3.3 FTA a smlouvy
- 3.4 Rozvojová spolupráce
- 3.5 Perspektivní obory (MOP)
3.1. Obchodní vztahy
Obchodní vztahy s ČR
V roce 2024 český export do Austrálie doznal významný růst o 15 % na 15,39 mld. CZK; jedná se o historicky nejvyšší objem a Austrálie drží 41. příčku podle objemu exportu z ČR. V dovozu došlo k mírnému poklesu na 2,68 mld. CZK, po rekordním roce 2022 v důsledku dovozu enormního množství černého uhlí. Austrálie se propadla na 66. místo v pořadí zemí podle dovozu. Z pohledu české hospodářské stability nabývá na významu rekordní kladná bilance vzájemné výměny zboží, která dosáhla objemu 12,71 mld. CZK. Nejvýznamnější vývozní položkou zůstávají osobní vozy Škoda, které tvoří více než 1/3 českého vývozu. Stěžejními dovozními položkami jsou vlna, zařízení kosmického a leteckého průmyslu a farmaceutika.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Import z ČR (mld. CZK) | 10,95 | 13,14 | 14,8 | 13,38 | 15,39 |
Export do ČR (mld. CZK) | 2,65 | 3,11 | 6,82 | 2,82 | 2,68 |
Saldo s ČR (mld. CZK) | -8,31 | -10,04 | -7,98 | -10,55 | -12,71 |
Zdroj: ČSÚ
TOP 5 položek importu z ČR
SITC 3 | Název zboží | Hodnota (mil. CZK) | Podíl z celku (%) |
781 | Automobily osobní aj. vozidla pro dopravu osob | 4774 | 31,03 |
752 | Zařízení k automat. zpracování dat, jednotky periferní | 891 | 5,79 |
723 | Stroje, zaříz. pro stavebnictví, stavební inženýrství | 711 | 4,62 |
743 | Čerpadla (ne na kapaliny), kompresory, ventilátory ap. | 569 | 3,70 |
764 | Zařízení telekomunikační, příslušenství přístojů pro záznam, reprodukci zvuku, obrazu | 537 | 3,49 |
Zdroj: ČSÚ
TOP 5 položek exportu do ČR
SITC 3 | Název zboží | Hodnota (mil. CZK) | Podíl z celku (%) |
268 | Vlna, vlákna živočišná ostatní (vč. česanců vlněných) | 666 | 24,85 |
792 | Letadla a zařízení související, lodě kosmické, rakety | 584 | 21,77 |
541 | Léčiva, výr. farmaceut. (ne antibiotika, hormony ap.) | 118 | 4,39 |
872 | Zařízení, přístroje pro účely lékařské, veterinární ap. | 117 | 4,38 |
542 | Léčiva (vč. léčiv veterinárních) | 97 | 3,60 |
Zdroj: ČSÚ
Obchodní vztahy s EU
Podle australských statistik, které se liší od evropských dat, za finanční rok 2022-2023 (končí 30.6.) činil dovoz zboží a služeb z EU 79,9 mld. AUD/49,2 mld. EUR (o rok dříve 70,2 mld. AUD), zatímco vývoz do EU 28,6 mld. AUD/17,6 mld. EUR (o rok dříve 26,8 mld. AUD). Největší položky směřující z EU do AUS: dopravní služby, léky, osobní vozy. V opačném směru je dominantní dovoz uhlí do EU. V roce 2021 se Austrálie podílela na celkovém exportu EU 1,5 % a byla na 14. místě, zatímco v dovozu to bylo 0,4 % a 36. místo.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Import z EU (mil. EUR) | 28961,49 | 33059 | 38475,65 | 38464,26 | 38690,8 |
Export do EU (mil. EUR) | 6830,73 | 9294,64 | 17709,09 | 13627,71 | 10714,8 |
Saldo s EU (mil. EUR) | -22130,76 | -23764,37 | -20766,56 | -24836,55 | -27976,1 |
Zdroj: Evropská komise
Obchodní vztahy se zeměmi mimo EU
Austrálie exportuje nejvíce do Číny, Japonska, R. Korea, USA a Indie. V importu jsou na předním místě Čína, USA, Japonsko, Thajsko.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Import ze zemí mimo EU (mil. EUR) | 158987,41 | 196082 | 228891,9 | 216041,17 | 223451,77 |
Export do zemí mimo EU (mil. EUR) | 224698,62 | 308657,46 | 363141,16 | 329415,94 | 304832,9 |
Saldo se zeměmi mimo EU (mil. EUR) | 65711,21 | 112575,47 | 134249,26 | 113374,78 | 81381,13 |
Zdroj: EIU, Eurostat, ABS
3.2. Přímé zahraniční investice
Austrálie má k zahraničním investicím liberální přístup, ale hájí své národní zájmy. Proto bylo vytvořeno Foreign Investment Review Bureau. Celková mezinárodní investiční pozice Austrálie se k 31.12.2024 snížila na 653,2 mld. AUD z přebytku 836,6 mld. AUD na konci roku 2023, kdy kumulativní zahraniční investice v AUS činily 4 659,5 mld. AUD, z toho PZI představovaly 1 163,9 mld. AUD. Australské investice v zahraničí činily na konci roku 2023 3 822,9 mld. AUD, z toho PZI 975,5 mld. AUD. Kumulované PZI v AUS v 12/2021 v objemu 1 061,5 mld. AUD směrovaly do težebního průmyslu (34 %), nemovitostí (13 %), finančního sektoru a pojišťovnictví (12 %), výrobních odvětví (11 %), obchodu (6 %), ICT (3 %). Teritoriálně jsou první USA, následuje Japonsko a Velká Británie.
Příliv PZI do Austrálie v roce 2024 činil 24,3 mld. USD.
Bilaterální investice ČR – Austrálie
Podle údajů ČNB k 31.12.2023 činily české PZI v Austrálii celkem 416,8 mil. Kč, o rok dříve to bylo 417,5 mil. Kč a k 31.12.2021 to bylo 337,1 mil. Kč. Australské PZI v Česku na konci roku 2023 měly hodnotu 2 044, 9 mil Kč (registrovaný kapitál), o rok dříve 1 874,8 mil. Kč., a v roce 2021 1 454,8 mil. Kč.
Podle australských údajů byly v 12/2022 souhrnné AUS zahraniční investice v ČR v objemu 269 mil. AUD (o rok dříve 472 mil. AUD) a PZI v objemu 44 mil. AUD. České investice v AUS činily 1 705 mil. AUD (o rok dříve 1 507 mil. AUD, z toho 8 mil. AUD tvoří PZI). Zastupitelský úřad registruje tyto významnější investice českých firem v AUS: Draslovka, Sev.en (projekty v těžebním a energetickém sektoru). Firma Linet v roce 2022 dokončila akvizici v AUS.
Rozdíl mezi ČNB a AUS údaji mohou souviset se skutečností, že největší české investice jsou realizovány přes mateřské či dceřiné firmy v zahraničí, např. v Nizozemsku.
3.3. FTA a smlouvy
Smlouvy s EU
Dohoda o volném obchodu mezi EU a Austrálií (FTA EU-Australia)
V listopadu 2015 se australský premiér Malcolm Turnbull spolu s předsedou Evropské rady Donaldem Tuskem a předsedou Evropské komise Jeanem-Claudem Junckerem dohodli na zahájení rozhovorů o dohodě o volném obchodu. Jednání byla oficiálně zahájena v červnu 2018 v Canbeře. Poslední oficiální 15. kolo jednání o znění smlouvy proběhlo v dubnu 2023 v Bruselu. Cílem bylo dokončit rozhovory o FTA tak, aby o jejich závěrech mohl jednat ministr obchodu Farrel při své cestě do Evropy v červenci 2023. K podpisu smlouvy bohužel nedošlo a jednání byla přerušena. V japonské Osace, kde se Austrálie jako pozorovatel účastnila jednání G7 (28/10), došlo k setkání EU komisaře pro obchod V. Dombrovskise s AU ministrem obchodu Donem Farrelem. Snahou bylo potvrdit dohodu. To se však nestalo, Osaka byla velkým zklamáním pro všechny zainteresované, zejména 10 členů delegace EU (včetně dvou komisařů) vzhledem k tomu, že dohoda byla považována za předběžně dosaženou na úrovni hlavních negociátorů.
Ve světle změn v USA po volbě nového prezidenta představitelé Austrálie stále častěji hovoří o potřebě vrátit se k negociaci o FTA s EU. Alespoň ministr D. Farrel se k závazku uzavřít dohodu verbálně stále hlásí.
Mezi další smlouvy s EU patří Dohoda o vzájemném uznávání posuzování shody, certifikátů a označování mezi Evropským společenstvím a Austrálií z roku 1998, která byla následně upravena v roce 2012.
Smlouvy s ČR
1994 Dohoda o vzájemné podpoře a ochraně
investic
1995 Smlouva o zamezení dvojího zdanění a
zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu
2002 Dohoda o spolupráci při mírovém využívání
jaderné energie a převodech jaderného materiálu
2011 Smlouva o sociálním zabezpečení
2012 Dohoda o leteckých službách
2017 Dohoda o programu práce a dovolené pro
mládež v Austrálii
3.4. Rozvojová spolupráce
Rozvojová a humanitární pomoc spadá do gesce Department of Foreign Affairs and Trade (DFAT). Celková rozvojová pomoc (ODA) AUS se z dlouhodobého pohledu snižuje a to o 31 % v období 2011 až 2020, zatímco globálně vzrostla o 26 %. Ve finančním roce 2020-21 dosáhla pomoc 4 480 mil. AUD (72 191 mil. CZK), zatímco v roce 2021-22 poklesla na 4 335 mil AUD, kdy základní rozpočet činil 4 000 mil. AUD a dalších 335 mil. AUD bylo dočasně vyčleněno na Covid-19. Údaje za finanční rok 2022-23 dokládají další pokles, kdy bylo vyčleněno 4 090 mil. AUD, z toho 1 160 mil. AUD pro globální a ostatní projekty, 305 mil. AUD pro jižní a západní Asii, 1 030 mil. AUD pro jihovýchodní a východní Asii a 1 500 mil. AUD pro Tichomoří. Dalších 460 mil. AUD bylo vyčleněno na cílené projekty v Tichomoří a JV Asii aj.
Pro rok 2023-24 došlo k obratu v sestupném trendu a k navýšení ODA na 4 770 mil. AUD. Od roku 2026 chce vláda každoročně navyšovat prostředky na rozvojovou pomoc o 2,5 % ročně. Rozpočet pro finanční rok 2024-2025 zahrnuje pro ODA částku 4 960 mil. AUD, tedy nárůst o 3,98 % oproti předchozímu roku.
Humanitární pomoc/HP v roce 2020-21 (vč. opatření k COVID-19) dosáhla 541,2 milionu AUD (8 721 mil. CZK). V roce 2021-22 bylo pro HP vyčleněno 485 mil. AUD a pro rok 2022-23 jen 470 mil. AUD. Koncepce zahraniční politiky z roku 2017 ale stanovila 500 mil. AUD ročně. AUS soustřeďuje HP především na oblast Indo-Pacifiku v rámci programu „Partnerships for recovery“. Do systému HP patří : Australian Medical Assistance Team (AUSMAT) a Disaster Assistance Response Team (DART) – např. pomoc na Tonga v r. 2018 při cyklonu Gita. Austrálie v rámci své pomoci poskytuje i materiálovou a logistickou podporu (přístřešky, léky, hygienické prostředky). Příkladem je pomoc na Vanuatu a Fidži po cyklonech Harold a Yasa. Logisticky vypomáhají ozbrojené síly. Více lze nalézt na webu Australia’s development program DFAT – ODA. Humanitární pomoc v roce 2023 činila 339 mil. AUD.
3.5. Perspektivní obory (MOP)
▶ Těžební a ropné technologie
Austrálie je jedním z největších světových exportérů železné rudy, uhlí, LNG a současně má obrovské zdroje uranu a kritických materiálů vč. lithia a niklu. Těžební průmysl se na tvorbě HDP podílí téměř 14 %, zaměstnává přímo zhruba 300 tis. pracovníků a podporuje nepřímo takřka 1,1 mil. pracovních míst. Důlní technika a inovační řešení budou nadále žádané, včetně trhavin, těžební techniky a zařízení dolů a lomů, přepravníků, automatizovaných či zcela samostatných dopravních a jiných jednotek, těžkých nákladních vozů, zařízení na kontrolu bezpečnosti. Vláda při přechodu na obnovitelné zdroje energie plánuje využívat LNG a vodík, lze předpokládat výstavbu nové infrastruktury na LNG a vodík včetně např. regulačních stanic. Nekonečné kilometry potrubí vedené australským venkovem mohou vyžadovat kontrolu pomocí dronů s dlouhou výdrží ve vzduchu. Nová labouristická vláda podporuje rozvoj odvětví zajišťující výrobu technologií pro obnovitelné zdroje, jako jsou solární panely a bateriová úložiště. Výroba obou těchto produktů vyžaduje rozvoj těžby kritických materiálů. Naopak postupný útlum těžby uhlí přináší příležitosti pro poskytovatele služeb jako je rekultivace bývalých dolů.
▶ Energetika
Austrálie se dlouhodobě opírá o spalování uhlí, z obnovitelných zdrojů generuje přibližně 31 % elektřiny. Má k dispozici různorodé obnovitelné zdroje energie, především solární energii, větrnou nebo vodní. Trh se solárními panely pro domácí užití je již značně saturován, mohutně se rozvíjí trh s bateriovými úložišti, sdílenými sítěmi a dalšími smart řešeními. U Tasmánie lze předpokládat zájem o vodní turbíny, zájem je také o vodíkové technologie. Z důvodu rostoucích cen plynu i elektřiny a na základě vysoké zemědělské nadprodukce lze očekávat rostoucí zájem například o bioplynové stanice. Labouristická vláda přijala řadu opatření k rychlejšímu zavedení čísté energie (výroba solárních panelů, výroba vodíku apod.).
▶ Obranný a bezpečnostní sektor
Vláda oznámila v dubnu 2024 navýšení výdajů na obranu a Národní obrannou strategii, která navazuje na Bílou knihu obrany 2016 (2016 Defence White Paper) – ta představuje komplexní dlouhodobý plán akvizic do roku 2035. Současná vláda chce navýšit výdaje na obranu do roku 2034 na 100 mld. AUD ročně, t.j. 2,4 % HDP. Austrálie má zpracovánu i vlastní exportní strategii pro obranný průmysl. Mezi příležitosti pro český export obranného průmyslu patří: letecký průmysl vč. bezpilotních letounů, radary, střelné zbraně, trhaviny, CBRM, balistická ochrana, medicínské vybavení, specializované výrobky – kabeláže, cvičné proudové terče, proudové motory.
▶ Voda a životní prostředí
Austrálie, která má i přes nedostatek vodních zdrojů v některých částech země rozvinutou vodohospodářskou strukturu, pokračuje v budování zavlažovacích systémů, přehrad, desalinačních zařízení atd. Hlavními výzvami pro australské vodohospodáře je rostoucí poptávka, klimatické změny a populační růst. Žádané budou nadále technologie a inovace napomáhající rozšíření infrastruktury a zajištění bezpečných zdrojů pitné vody. Rozvoj odpadního a recyklačního průmyslu nabízí příležitosti pro české firmy. Podíl recyklovaného odpadu dosáhl v roce 2023 63 % z celkového odpadu v objemu 74 mil. tun.
▶ Zdravotnictví a farmacie
Z demografického hlediska má Austrálie stárnoucí populaci, což klade zvýšené nároky na výdaje do zdravotnictví. Za poslední dekádu se rozpočet zdravotnictví a starobní péče v Austrálii více než zdvojnásobil. Trh zdravotnických technologií v Austrálii je závislý z 80 % na dovozu, přestože se na trhu vyskytují místní výrobci a dodavatelé. Vzhledem k růstu populace probíhá výstavba nových nemocnic, jak státních tak soukromých. Australská vláda bude podporovat medicínský výzkum včetně vývoje například biotechnologií. Výdaje na zdravotnictví dosahují ročně okolo 11 % HDP.
▶ Zemědělství a potravinářství
Austrálie i nadále bude významným vývozcem zemědělských produktů a potravin; současně zhruba 15 % celkové spotřeby potravin dováží. Australské zemědělství je velmi rozvinuté, zemědělská produkce, která dosahuje objemu 90 mld. AUD ročně, i potraviny jsou velmi kvalitní, dvě třetiny produkce jdou na vývoz – zejména do Asie, ale i USA a EU. Nejvíce se vyváží obilí, vlna, víno, maso, mléko a mléčné výrobky, mořské plody. Importují se zejména nealkoholické a alkoholické nápoje, sirupy, cukrovinky a tuky a oleje. Nadále bude existovat potenciál pro dovoz zemědělských strojů a strojů pro zpracovatelský průmysl – balicí, zátkovací, etiketovací linky.
▶ ICT, elektronika, kyberbezpečnost
Omezení osobního kontaktu urychlilo vstup digitálních řešení včetně zdravotnictví a vzdělávacích služeb. Vláda vyčlenila na rozvoj rychlého širokopásmového internetu 4,5 mld. AUD a dalších 2,4 mld. AUD na rozšíření optických kabelů a další prostředky plynou do posílení kybernetické bezpečnosti. Australský „Digital Business Plan“ za klíčové prvky digitální transformace považuje revizi systémů digitální identity. Z důvodu zahraničních kybernetických útoků má Austrálie značný zájem na dalším posilování kybernetické bezpečnosti, digitální identity a digitální infrastruktury vůbec, příležitosti nabízí i oblast umělé inteligence. Nová Strategie kybernetické bezpečnosti pro období 2023 – 2030 zahrnuje konkrétní kroky, jak docílit vůdčího postavení v kybernetické bezpečnosti ve světě. Roste význam sektoru finančních technologií, který v roce 2023 dosáhl objemu 45 mld. AUD.
▶ Civilní letectví, vesmír
Zejména vesmírný průmysl nabývá na významu zejména díky příznivému umístění země a nízké hustotě osídlení. Jedná se o prioritní obor místní vlády, který se dynamicky rozvíjí s perspektivou zdvojnásobení svého výkonu do roku 2030 na objem 12 mld. AUD ročně. Letecký průmysl zajišťuje výrobu komponentů pro mezinárodní hodnotové řetězce včetně pro produkci F 35.
▶ Výzkum, vývoj, inovace a vzdělávání
Austrálie má vybudovanou silnou infrastrukturu pro výzkum a vývoj, která podporuje inovace v celé řadě odvětví. Na realizaci financování výzkumu a vývoje se podílí jak vládní instituce, tak soukromý sektor a akademické instituce, které spolupracují na podpoře znalostí, technologií a inovací. Ve finančním roce 2019-20 dosáhly celkové výdaje na výzkum a vývoj ze všech uvedených zdrojů objemu 35,6 mld. AUD a podílely se na HDP 1,79 %. Ve finančním roce 2023-2024 jen vládní výdaje budou v této kapitole činit 13,6 mld. AUD. Mezi prioritní obory pro výzkum, vývoj a inovace patří: zdravotnický a lékařský výzkum a zařízení, těžební technologie, zemědělské a potravinářské technologie, recyklace a čistá energie, obranný průmysl, vesmírný průmysl a pokročilá výroba (včetně Průmyslu 4.0, robotizace, automatizace a pokročilých materiálů). Novou výzvou je vize premiéra Albanese The Furure Made in Australia, která zahrnuje opatření na nastartování ekonomiky a k podpoře čistých energií.
Podrobnější informaci k jednotlivým oborům lze najít v publikaci MZV ČR.
4. Kultura obchodního jednání
Podkapitoly:
4.1. Úvod
Obchodní styk je určován anglosaskými zvyklostmi. Předpokládá se velmi dobrá znalost anglického jazyka, znalost všeobecných světových a případně místních reálií, komunikační schopnosti a profesionální přístup. Nabízené výrobky je vhodné doložit certifikáty buď z EU nebo USA.
4.2. Oslovení
Ideálním způsobem oslovení obchodních partnerů je účast na některém veletrhu, nejlépe opakovaná. Vhodná je reference z amerického nebo EU trhu. Marketingové materiály musí být bezchybné a zpracované na vysoké profesionální úrovni.
4.3. Obchodní schůzka
Obchodní schůzky je bezpodmínečně nutné naplánovat a sjednat předem. Velmi brzy po seznámení se s protistranou přecházejí Australané k oslovování křestním jménem, což platí i o následné obchodní korespondenci. Nejsou časté tzv. zdvořilostní návštěvy bez konkrétního obsahu, dává se přednost intenzívním a kratším jednáním. Vizitky se vyměňují bez zvláštního rituálu, spíše pro informaci a ne vždy je mají jednající k dispozici. Výměna drobných dárků mezi jednajícími stranami je spíše výjimkou. Hlavními rysy obchodního jednání jsou konkrétnost a přímočarost. Závěry jednání je zvykem písemně potvrdit, přičemž dohodnuté závěry se plní. Důvěru australských partnerů lze získat poměrně lehce, neboť vycházejí z předpokladu, že dlouhodobý obchodní vztah by měl být výhodný pro obě strany. V případě nepoctivého jednání však lze jejich důvěru také stejně lehce a většinou definitivně ztratit. Při obchodních jednáních není zvykem nabízet či podávat alkohol, pokud se jednání odehrává během dne na firemní půdě. I přes neformální způsob života se v obchodním styku vyžaduje společenské oblečení, při některých zvláště významných společenských příležitostech je předepsán smoking. Toto však neplatí mimo velká města, venkovské oblasti se vyznačují velkou neformálností. Jednací tým by měl mít minimálně dva zástupce firmy. Na věkovou ani genderovou rozmanitost při obchodním jednání se důraz neklade, ale mohlo by se pohlížet na věkovou a genderovou vyrovnanost firmy jednacího týmu vzhledem k současné australské politice. Není obvyklé zvát obchodního partnera domů, pokud se s obchodním partnerem dlouhodobě nezná.
4.4. Komunikace
Předpokládá se komunikace v angličtině. Nápomocné je osvojit si základní sadu australské angličtiny, která oplývá mnoha unikátními výrazivy. V komunikaci doporučujeme zdrženlivost v případě některých společensky a historicky citlivých témat (Australia Day vs „Invasion Day“). Osobní jednání jsou nejefektivnější, ale australští partneři na ně přistupují zdrženlivěji než v Evropě. Přehled akreditovaných překladatelů z a do českého jazyka je uveden na stránkách GK Sydney.
4.5. Doporučení
Při pobytu v Austrálii je doporučeno obrnit se trpělivostí, potíže Australané často řeší obligátním „no worries“ bez dalšího. Ze strany australských partnerů je možné očekávat jiné vnímání plynutí času. Během jednání dané přísliby, např. na zaslání dalších informací nebo kontaktů, bývají mnohdy opomenuty a je nutno je urgovat.
4.6. Státní svátky
Státní svátky v Australském společenství slaví každý stát či teritorium individuálně. Hlavní svátky jako Velikonoce a Vánoce udržují Australané až na malé výjimky ve stejné dny, data ostatních svátků mají jednotlivá území odlišná. V případě, že datum státního svátku připadne na víkend, nahrazuje se státní svátek spojený s pracovním volnem následující všední den. Mezi svátky spojené s pracovním volnem patří oslavy Nového roku (1. ledna), Den Austrálie (26. ledna), Den Australského a Novozélandského armádního sboru (ANZAC Day 25. dubna). Velikonoční svátky jsou pohyblivé a připadají na pátek a pondělí. Štědrý den pak Australané slaví 25. prosince a den poté tzv. Boxing Day. Datum oslavy narozenin hlavy státu, britského panovníka, a Svátek práce stanovují vlády států a teritorií individuálně, připadají ale vždy na pondělí. Jednotlivá australská území si také určují své vlastní svátky.
5. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu
Podkapitoly:
- 5.1 Vstup na trh
- 5.2 Formy a podmínky působení na trhu
- 5.3 Marketing a komunikace
- 5.4 Problematika ochrany duševního vlastnictví
- 5.5 Trh veřejných zakázek
- 5.6 Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
- 5.7 Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
- 5.8 Zaměstnávání občanů z ČR
- 5.9 Veletrhy a akce
5.1. Vstup na trh
Pro vývoz výrobků je základním předpokladem kvalitní distributor, pro složitější celky je vhodnější zvolit cestu přímé přítomnosti na trhu. Základním prvkem úspěšného vývozu výrobků na australský trh je vhodný dovozce a distributor na úrovni velkoobchodu. Vlastní prodejní technika a marketingové praktiky na vnitřním trhu jsou většinou přenechány místním maloobchodním subjektům. Vzhledem k relativně vysokým obchodním nákladům požadují dovozci/distributoři většinou exkluzivní zastupitelskou smlouvu. Významnější a trvalejší obrat je docilován pouze u těch položek, které jsou realizovány zavedeným místním zástupcem. Při výběru partnera je nutno zvažovat zejména postavení dovozce na trhu, jeho odběratelskou síť a kontakty a zastoupení v ostatních australských státech. Vzhledem ke geografické rozlehlosti země a relativní samostatnosti jednotlivých států je třeba volit importéra se zastoupením ve většině australských států a nejlépe zároveň i na Novém Zélandu. Dovoz prostřednictvím významnějších a v oboru zavedených firem přináší dlouhodobé výsledky.
Nedostatečně zajištěná servisní síť, nepružné a nepravidelné dodávky náhradních dílů a nedostatečné reference z vyspělých světových trhů jsou hlavními limitujícími faktory českých firem ve vývozu strojírenské produkce. Pro nejvýznamnější australské firmy ve zpracovatelském nebo těžebním průmyslu připadají v úvahu pouze dodávky od předkvalifikovaných firem se světovými referencemi. Inženýrské firmy zahrnou do užšího výběru potenciálních dodavatelů pouze osvědčené a investorem schválené dodavatele zařízení a komponentů.
Austrálie patří mezi země s nejpřátelštějším obchodním prostředím a nejméně náročnými regulacemi. K započetí vlastního podnikání typu společnosti s ručením omezeným jsou zapotřebí pouze dva dny, je nutné podstoupit dvě administrativní procedury a mít k dispozici 1 % průměrného ročního příjmu na osobu. Dovozy nejsou kvantitativně omezeny. Omezení dovozu se týká pouze zboží ohrožujícího zdraví, bezpečnost nebo morální úroveň obyvatelstva. Dovoz zdravotních pomůcek, léčiv, farmaceutických výrobků a preparátů podléhá souhlasu ministerstva zdravotnictví. Zvláštní povolení se vyžaduje též při dovozu zbraní, radioaktivních materiálů, zboží obsahující olovo a u výrobků vyrobených z materiálů z ohrožených druhů živočichů nebo rostlin.
Australané si chrání svůj potravinářský trh. Od 1.7. 2018 je v Austrálii povinné označení původu pro prodávané potraviny („The Country of Origin Food Labeling Information Standard 2016“). U řady výrobků se vyžaduje schválení vhodnosti výrobku pro všeobecnou spotřebu na základě zákona o ochraně spotřebitele, a to před zahájením vlastního dovozu do země. Dále jsou vyžadovány atesty spotřebního zboží, které musí odpovídat místním spotřebitelským standardům. Zajištění těchto zkoušek při zavedení dovozu výrobku je časově a finančně velmi náročné. U spotřebního zboží platí, že na obalu musí být v anglickém jazyce vyznačen název a stručný popis zboží, země jeho původu a kontaktní údaje australské dovozní firmy. Lze předpokládat, že podpis FTA EU – Australia usnadní přístup EU/českých firem na místní trh.
Devizová kontrola byla zrušena v roce 1983. Transfery devizových prostředků jsou volné. Při dovozu a vývozu valut nad částku 10 000 AUD v cestovním styku je stanovena oznamovací povinnost u celních orgánů. Taktéž transakce v hotovosti nad hodnotu 10 000 AUD a všechny podezřelé transakce musí být ohlášeny finančními ústavy agentuře Financial Transaction Reports Agency. Austrálie uplatňuje antidumpingová opatření v případě, že hrozí materiální újma místnímu výrobci nebo je ohroženo založení místního průmyslu v daném oboru u produktů, jejichž dovozní cena je nižší než běžná cena v zemi původu. Australský podnik může svou stížnost hlásit anti-dumpingové komisi, která má 155 dní na vyšetřování, své doporučení pak předkládá ministrovi průmyslu a inovací.
Celní správa se zabývá dohledem nad dodržováním autorských práv a ochranou registrovaných obchodních značek. Intelektuální vlastnictví je v Austrálii chráněno několika zákony (Patents Act 1952, Designs Act 1906) a mezinárodními úmluvami, jejichž je Austrálie členem (World Intellectual Property Organization, Paris Convention for Protection of Industrial Property, Patent Cooperation Treaty a další).
Austrálie kontroluje export strategických druhů zboží, zejména pak zbraní a surovin dvojího užití. Kontrola je řízena federálním ministerstvem obrany na základě systému tzv. Customs Prohibited Exports Regulation. Licence k vývozu vydává oddělení ministerstva zvané Strategic Policy and Operations Branch a za finální dodržování těchto pravidel je odpovědná australská celní správa.
5.2. Formy a podmínky působení na trhu
V praxi je v Austrálii využíváno několik forem podnikání:
- společnosti s ručením omezeným (společnost vlastníků – Pty. Ltd. nebo společnost veřejná – Ltd.),
- partnerství (partnership), partnerství s omezeným ručením (limited partnership),
- podniky jednotlivce (sole proprietors),
- trusty (trusts),
- joint ventures.
Podmínky pro založení a závazky (zejména daňové) se dle jednotlivých typů společností liší. Právní rámec zakládání firem je určován zákonem Corporations Law. Registrace ekonomických subjektů je prováděna zásadně u Australian Securities and InvestmentsCommission. Firmy jsou povinny používat na veškeré oficiální firemní dokumentaci daňové a registrační číslo zvané Australian Business Number (ABN – tj. obdoba českého IČO a DIČ), které ASIC vydává. V případě pobočky registrované jako cizí společnost obdrží filiálka číslo ARBN – Australian Registered Body Number. Náklady na registraci společnosti činí 463 AUD. Požadavky na založení firmy zahraničním subjektem jsou stejné ve všech státech australské federace a jsou shodné s požadavky kladenými na místní firmy. Po úvodní centrální registraci firmy u ASIC je třeba ještě zaregistrovat obchodní jméno firmy ve všech australských státech, ve kterých bude firma operovat.
Pro podnikání zahraniční společnosti lze využít formy dceřiné společnosti (subsidiary) nebo pobočky (branch), pro neobchodní činnost i reprezentační kanceláře. Zahraniční firmy však většinou upřednostňují založení dceřiné společnosti, která má výhodu místního právního subjektu. Založení filiálky jako zahraničního subjektu je z důvodu formálních požadavků na předkládání veškeré účetní dokumentace mateřské firmy v anglickém jazyce z praktického hlediska pro český subjekt nevýhodné. Naopak určitou výhodou této formy je skutečnost, že filiálka nemusí zaměstnávat australského residenta jako jednatele firmy. Joint ventures, jako forma společného podnikání několika subjektů včetně zahraničních, jsou obvyklou formou účasti na společném projektu po určitou dobu. Z právního hlediska je posuzována tato forma jako partnerství (partnership) na základě partnerské smlouvy.
5.3. Marketing a komunikace
Pro prezentaci svých výrobků doporučujeme využít zejména účast na specializovaných výstavách, a to ideálně opakovaně. Účast na velkých profesně zaměřených veletrzích považujeme za vhodnou formu propagace a kontaktu s distributory při vstupu na australský trh, ačkoliv náklady na pronájem výstavní plochy jsou v Austrálii velmi vysoké. V případě zájmu o australský trh doporučí vhodný veletrh buď Velvyslanectví ČR v Canbeře nebo zahraniční kancelář CzechTrade v Sydney.
Doporučujeme věnovat maximální pozornost formální stránce veškerých propagačních materiálů, zejména jazykové správnosti ověřené rodilým mluvčím. Je třeba klást velký důraz na preciznost zpracování, správné používání odborných anglických výrazů a pravidelnou aktualizaci uveřejňovaných údajů na webových stránkách.
Mezi vedoucí australské PR agentury patří oOh!media, Archetype, Eleven, Ogilvy PR, Sling & Stone a WE Communications, mezi HR agentury pak Hays, Randstad, Halcyon Knights, Davidson Technology, Austcorp Executive, PRA, Oceans Group Search & Selection, Design & Build Recruitment, Ethos BeathChapman, Talent International, Marshall McAdam.
Australské firmy využívají celé škály reklamních kanálů. Pro reklamní aktivitu se kromě sociálních sítí a tisku (i online tisku) využívá rádiových a TV stanic. Další oblíbenou metodou jsou billboardy, včetně polepů na autobusech MHD.
V rámci marketingových a propagačních aktivit se nesmí uvádět nepravdivé nebo zavádějící výroky a to prostřednictvím jakýchkoliv médií. Zákony na ochranu spotřebitele, které zakazují firmám podávat nepravdivá, zavádějící nebo klamná tvrzení o jejich produktech nebo službách, jsou v platnosti již desítky let.
5.4. Problematika ochrany duševního vlastnictví
Austrálie patří mezi země, které ochranu práv duševního vlastnictví pečlivě střeží a dodržují. Za ochranu práv duševního vlastnictví je v Austrálii zodpovědný Úřad pro duševní vlastnictví; přehled aktuální legislativy uvádí na svých internetových stránkách IP Australia | Protect The Value Of Your Ideas. Rizikům nedodržení ochrany práv duševního vlastnictví lze v Austrálii předejít například včasnou registrací patentu na Úřadu pro duševní vlastnictví nebo použitím Dohody o mlčenlivosti (Non-disclosure agreement) při sdílení vaší představy s další stranou. Práva duševního vlastnictví jsou v Austrálii regulovány zákony: Copyright Act, Patents Act, Trade Marks Act, Designs Act, Plant Breeder’s Act a Circuit Layouts Act. V případě, že dojde k porušení práv na mezinárodní úrovni, doporučuje australský Úřad pro duševní vlastnictví obrátit se na Arbitrážní a mediační centrum Světové organizace pro duševní vlastnictví.
Austrálie je členem WTO od 1. ledna 1995. Stálá mise Austrálie při WTO reprezentuje Austrálii ve všech komisích a radách WTO, aby podpořila zájmy Austrálie a dohlédla na dodržování pravidel ostatními členy. Austrálie podporuje liberalizaci v rámci WTO, kterou vidí jako cestu k ekonomickým reformám, lepší tržní výkonnosti a výraznému udržitelnému růstu světové ekonomiky. Austrálie se ve WTO angažuje především v odvětvích zemědělského exportu a ochrany duševního vlastnictví, podporuje účast rozvojových zemí ve WTO a systém urovnávání sporů.
5.5. Trh veřejných zakázek
V rámci WTO Austrálie v roce 2019 přistoupila k Dohodě o zadávání veřejných zakázek (Agreement on Government Procurement – GPA). Dohoda v účinnost pro Austrálii vstoupila dne 5. května 2019. Dohoda umožňuje lepší přístup k veřejným zakázkám. Přímá účast zahraniční firmy na tendru byla dosud velmi složitá a bez zapojení místního partnera téměř nemožná. Preferenci při výběru mají australské a novozélandské firmy, resp. zboží vyrobené v Austrálii nebo na Novém Zélandu. Vládních tendrů v Austrálii je často možné se účastnit víceméně pouze prostřednictvím místních dovozců a distributorů, jen zřídkakdy přímo. S aplikací GPA dohody lze očekávat zlepšení situace na trhu veřejných zakázek.
Od 1. března 2017 platí také další přísnější pravidla pro zadávání veřejných zakázek na federální úrovni (Commonwealth Procurement Rules). Tato pravidla dále zpřísňují regulační mechanismy týkající se pracovních podmínek, zdraví, bezpečnosti a vlivu na životní prostředí. Vyžadováno je také plnění australských standardů a novinkou jsou i paragrafy, které vyžadují posuzování účastníků tendrů s hodnotou vyšší než 4/7,5 (u staveb) mil. AUD z hlediska „širšího ekonomického benefitu“, tj. přínosu pro AU ekonomiku nad rámec zadávaného tendru.
Všechny federální státní zakázky administrované Ministerstvem financí jsou zveřejňovány prostřednictvím internetu. Tendry jednotlivých států a teritorií jsou vyhlašovány místními vládami na příslušných webových stránkách států a teritorií. Korektnost tendrového řízení je dána vnitřním nařízením federální vlády (Commonwealth Procurement Guidelines). Austrálie patří k zemím s nejnižší korupcí na světě. Zřejmě proto mají vládní úředníci poměrně vysokou rozhodovací pravomoc. Hlavním kritériem je dosažení dodávky služeb nebo zboží od schopného dodavatele, který zaručí dodání v příslušné kvalitě za akceptovatelnou cenu (value for money policy). Nejnižší cena tedy ještě nemusí být zárukou získání vládní zakázky. Důraz je kladen na vzájemnou spolupráci domácího průmyslu a vládních institucí zejména v klíčových zakázkách, jako je oblast dodávek vojenského materiálu. Nákupy federálního ministerstva obrany jsou vedeny snahou dlouhodobým zapojením australských firem do výzkumu, vývoje a výroby zařízení pro určitý projekt.
Přehled základních internetových adres pro tendry:
- Nový Jižní Wales
- Queensland
- Západní Austrálie
- Jižní Austrálie
- Tasmánie
- Commonwealth Electronic Tender System – Austender
- Northern Territory Tenders
- ACT Tenders
5.6. Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
V Austrálii jsou platební podmínky součástí každé kupní smlouvy. Platební podmínky obvykle zahrnují informace o možných platebních metodách, jestli se skládá záloha a kolik čítá, a pravidla vymáhání dluhů. Obchodní spory nejsou v Austrálii příliš častým jevem, což vyplývá z relativně vysoké korektnosti a solidnosti obchodních vztahů. V zájmu předcházení pozdějším nedorozuměním je dobré při uzavírání obchodních smluv nezapomenout na klauzuli podle obchodního práva té země, se kterou se případný spor bude řešit. Australské subjekty však v naprosté většině případů vyžadují řízení smlouvy australským právem. U aktérů komerčních sporů v Austrálii bývá před soudní cestou dávána přednost řešení obchodních sporů cestou mimosoudní. Spory lze řešit mimosoudní cestou prostřednictvím obchodní arbitráže při Australian Centre for International Commercial Arbitration.
Průměrná doba splatnosti faktur činí 30 dní, pro dodavatele veřejných zakázek 20 dní.
5.7. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
Opatření platná pro vstup do Austrálie s ohledem na pandemii covidu-19 byla 7. července 2022 zrušena a po uvedeném datu lze do země cestovat bez ohledu na očkovací status. Před plánováním cesty do Austrálie doporučujeme navštívit stránky Generálního konzulátu ČR v Sydney, kde je informace o vstupu do země pravidelně aktualizována. Současně změny v cestovních podmínkách doporučujeme sledovat na webových stránkách australského Ministerstva vnitra.
UPOZORNĚNÍ: Níže uvedené informace jsou obecně platné informace nezohledňující opatření covid-19.
K cestě do Austrálie jsou občané ČR povinni mít cestovní pas ČR platný minimálně 6 měsíců od plánovaného data odjezdu z Austrálie a platné australské vízum. Výjimkou z vízové povinnosti je tranzit přes australská letiště za specifických podmínek – doporučujeme informovat se na aktuální podmínky. Všechny typy australských víz a způsob jejich získání lze nalézt na stránkách australského Ministerstva vnitřních věcí (Department of Home Affairs).
Turistická víza – nejčastějším typem víz pro krátkodobé turistické/obchodní nevýdělečné cesty je tzv. eVisitor vízum, o které mohou držitelé českých cestovních dokladů požádat on-line. Žadatel vyplní příslušný elektronický dotazník a vyčká udělení souhlasu, který mu je doručen emailem. Proces trvá pouze několik minut/hodin. Někdy místní úřady vyžadují doložit dodatečné dokumenty. Doporučujeme proto zajistit vízum pro vstup včas před odletem a letenku případně zajistit až poté, co žadatel vízum obdrží. Pro pobyty delší než 3 měsíce (až jeden rok) je potřeba požádat o tzv. Visitor Visa. Poplatek se liší dle požadované délky pobytu.
Studentská a pracovní víza. Problematika studentských a pracovních víz je závislá na individuálních aspektech žádosti, a z tohoto důvodu doporučujeme vyřizovat tyto žádosti prostřednictvím specializovaných cestovních kanceláří nebo migračních agentů v Austrálii. Veškeré informace jsou k dispozici na: stránkách Ministerstva vnitra Austrálie.
Dne 1. března 2018 byl zahájen Pilotní program práce a dovolené pro mládež v Austrálii. Program umožňuje mladým lidem z ČR cestovat a legálně pracovat v Austrálii a naopak po dobu nepřesahující 12 měsíců.
5.8. Zaměstnávání občanů z ČR
Studenti, kteří jsou v Austrálii na studentských vízech, si mohou vyřídit pracovní povolení na 40 hodin po dobu 14 dnů; dále lze získat pracovní povolení přes tzv. sponsorship visa nebo přes speciální kategorie aktuálně vyžadovaných pracovních sil – upozorňujeme, že australská vláda od března 2018 zrušila kategorii Temporary Work (Skilled) visa (subclass 457 visa) a nahradila ji zcela novou kategorií Temporary Skill Shortage (TSS). Zpřísnila přitom podmínky pro vydání tohoto druhu víza a také zvýšila poplatky. Informace k vízům jsou na stránkách australského Ministerstva vnitra.
Zdravotnictví v Austrálii je na vysoké úrovni, tomu odpovídají i ceny za zdravotní péči. Za návštěvu všeobecného lékaře se platí cca 100 AUD, za návštěvu odborného lékaře cca 150–250 AUD, za antibiotika cca 20 AUD za balení, za 1 den pobytu v nemocnici od 500 AUD výše, za RTG 120 a více AUD. Uzavření cestovního zdravotního pojištění před cestou je nutnost. Zdravotní pojištění cizinců v Austrálii je možno uzavřít pouze u soukromé zdravotní pojišťovny. Jedná se o zvýšené náklady na zahraničního pracovníka a otázku zdravotního pojištění se doporučuje projednat se zaměstnavatelem v rámci sjednávání pracovního kontraktu.
Austrálie nepatří mezi zdravotně riziková teritoria, zvláštní očkování není nutné. Austrálie je zemí s vysokým výskytem rakoviny kůže, doporučuje se zvýšená ochrana pokožky a očí před slunečním zářením.
5.9. Veletrhy a akce
Významné veletrhy a výstavy v Austrálii v roce 2025 – 2026:
– WA Mining Conference and Exhibition (těžební průmysl): 8.-8. října 2025, Perth; česká expozice v rámci PROPED; říjen 2026
– The Indo Pacific International Maritime Exposition (vojenská technika): 4.-6. listopadu 2025, ICC Sydney;
– Energy Exchange Australia (energetika, plyn), březen 2025, Perth; březen 2026 Perth
– Waste Expo Australia 2025 (životní prostředí – odpadové hospodářství), 29.-30. října 2025, Melbourne
– All Energy Australia (energetika): 29.-30. října 2025, Melbourne; říjen 2026 Melbourne
– Australian Manuchacturing Week, 6.-9. května 2025, Melbourne, 12.-14. května 2026, Brisbane
· Ozwater’ (vodohospodářství): 20.-22. května 2025, Adelaide
· Australian Tourism Exchange (cestovní ruch): 30. duben-1. květen 2025, Brisbane; květen 2026 Adelaide
· Australian Energy and Battery Storage Conference & Exhibition (obnovitelné zdroje): březen 2025, Brisbane
– Australasian Gaming Expo (herní průmysl): 12.-14. srpna 2025, Sydney
· Australasian Waste & Recycling Expo (recyklace): červenec 2024, Sydney
· Fine Food Australia (potravinářství): 8.-11. září 2025, ICC Sydney, září 2026 v Melbourne
· Land Forces (obranný průmysl pro pozemní vojsko): 9.-11. září 2026, Melbourne ·
· Energy Next (energetika): 8.-9. července 2025, Sydney
· AusBiotech (biotechnologie): 21-24. října 2025, Melbourne
· AIMEX – Asia-Pacific’s International Mining Exhibition (těžební průmysl): 23.-25. září 2025, Adelaide
· IMARC – International Mining and Resource Conference and Expo: 21.-23. října 2025, Sydney
· Asia-Pacific Hydrogen Summit and Expo, 20.-21. listopadu 2025, ICC Sydney
· Avalon Airshow (letectví): březen 2027, Geelong u Melbourne
· Smart Energy (energetika), 9.-10. dubna 2025, Sydney
· Australasian Hospitality and Gaming (vybavení hotelů, herní průmysl), květen 2024, Brisbane, březen-květen 2025 , Brisbane
· Security Exhibition & Conference (bezpečnost), 27.-29. srpen 2025, Sydney
· AGQUIP 2025 (zemědělské stroje), 19.-21. srpen 2025, Gunnedah, NSW
· Australian Space Summit and Exhibition 2025, 27.-28. květen 2025, Sydney
– Melbourne Build Expo, 22.-23. října 2025
– Sydney Build Expo, 29.-30. dubna 2026
6. Kontakty
Podkapitoly:
- 6.1 Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
- 6.2 Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
- 6.3 Důležité internetové odkazy a kontakty
6.1. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
Velvyslanectví ČR v Canbeře
adresa: 3 Beale Crescent, Deakin, ACT 2600
tel.: +61 2 6290 1386
e-mail: canberra@mzv.gov.cz
e-mail na obchodně-ekonomický úsek:
canberra.commerce@mzv.gov.cz
web: www.mzv.gov.cz/canberra
e-mail na konzulární oddělení: canberra.consulate@mzv.gov.cz
Realizátor programu PROPEA v Austrálii
Petr
Balcárek, výkonný ředitel
PB Connexus Pty Ltd
tel.: +61404281609
e-mail: petr.balcarek@aducid.com
Generální konzulát ČR v Sydney
adresa: 169 Military Rd, Dover Heights, NSW 2030
tel.: +61 2 9581 0111
e-mail: sydney@mzv.gov.cz
web: www.mzv.gov.cz/sydney
e-mail na konzulární oddělení: sydney.consulate@mzv.gov.cz
CzechTrade Australia
sídlí v budově Generálního konzulátu
adresa: 169 Military Rd, Dover Heights, NSW 2030
tel.: +61 474 135 224
e-mail: lubos.matejka@czechtrade.cz
web: www.czechtrade.cz
Honorární konzulát v Adelaide
Vera Marie Holt – honorární konzulka pro Jižní
Austrálii
adresa: 14 Rossington Av., Myrtle Bank, SA 5064
Adelaide
tel.: +61 417 892 624
e-mail: adelaide@honorary.mzv.cz
Honorární konzulát v Brisbane
Francis Edward Carroll – honorární konzul
pro Queensland
adresa: 2/52 Lysaght St., Coolu,, QLD 4573 Coolum
tel.: +61 418 775 963
e-mail: brisbane@honorary.mzv.cz
Honorární konzulát Hobart
Milena Mills – honorární konzulka pro Tasmánii
adresa: 46 Horizon Drive, Sorell, TAS 7172
Hobart
tel.: +61 3 6269 3859
e-mail: hobart@honorary.mzv.cz;
mrjl.mills@bigpond.com
Honorární konzulát Melbourne
Lenka Allen – honorární konzulka pro
Victorii
adresa: 511 Queensberry St., North Melbourne, VIC 3051
Melbourne
tel.: +61 418 388 689
e-mail: melbourne@honorary.mzv.cz
Honorární konzulát Perth
Jitka Smith – honorární konzulka pro Západní
Austrálii
adresa: 21/17 Prowse St., West Perth WA 6005
tel.: +61 406 026 840
e-mail: perth@honorary.mzv.cz
6.2. Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
Národní směrové číslo (country code) Austrálie je +61.
Celá telefonní síť v zemi využívá osmimístných místních telefonních čísel.
Existují čtyři oblastní směrová čísla (area codes):
2 – Nový Jižní Wales (hlavní město Sydney), ACT
(Canberra)
3 – Victoria (hlavní město Melbourne), Tasmánie (hlavní
město Hobart)
1 – Queensland (hlavní město Brisbane)
8 – Jižní Austrálie (hlavní město Adelaide), Západní
Austrálie (hlavní město Perth), Severní teritorium (hlavní město Darwin)
Důležitá telefonní čísla:
· Univerzální pohotovostní číslo: 000
· Výhradně v případech nouze, tj. ohrožení zdraví a života,
se udržuje konzulární pohotovost na telefonních číslech: +61 418 262
289 (Velvyslanectví ČR v Canbeře – pouze pro ACT) a +61 411 895 954
(Generální konzulát ČR v Sydney – ostatní státy s výjimkou ACT)
· 24-hodinová konzulární nouzová linka australského
Ministerstva zahraničních věcí a obchodu: 1300 555 135 Linka vízového
oddělení australského Ministerstva vnitra fungující od
pondělí do pátku mezi 9:00 a 17:00 místního času: 131 881 (v případě volání z
Austrálie) a +61 2 6196 0196 (v případě volání mimo
Austrálii)
6.3. Důležité internetové odkazy a kontakty
- Oficiální stránka premiéra: www.pm.gov.au
- Server orgánů státní správy: www.directory.gov.au
- Server vlády s odkazy na jednotlivé resorty, státy a teritoria: www.pm.gov.au
- Ministerstvo zahraničních věcí a obchodu: www.dfat.gov.au
- Ministerstvo vnitra: www.homeaffairs.gov.au
- Ministerstvo průmyslu, vědy, energetiky a zdrojů: www.industry.gov.au
- Ministerstvo financí: www.finance.gov.au
- Ministerstvo dopravy, infrastruktury, regionálního vývoje a komunikace: www.infrastructure.gov.au, www.bitre.gov.au
- Ministerstvo zemědělství, vody a životního prostředí: www.agriculture.gov.au
- Ministerstvo zdravotnictví: www.health.gov.au
- Ministerstvo pro válečné veterány: www.dva.gov.au
- Ministerstvo obrany: www.defence.gov.au
- Ministerstvo školství: www.education.gov.au
- Oddělení státního pokladníka: treasury.gov.au
- Ministerstvo sociálních věcí: www.dss.gov.au
- Delegace Evropské unie – Delegation of the European Union to Australia
- Obchodně-průmyslová komora – Australian Chamber of Commerce and Industry
- AUS komise pro obchod a investice v ČR – Australian Trade and Investment Commission
- Obchodní rada Austrálie – Business Council of Australia
- Evropsko-australská obchodní rada – European Australian Business Council
- Australská asociace vlastníků firem – Business Owners Association of Australia
- Asociace malých podniků – Small Business Association of Australia
- Daňová správa – Australian Taxation Office
- Federální celní správa – Australian Border Force
- Informace o australských zákonech – Federal Register of Legislation
- Australská komise – Securities and Investments Commission
Zpravodajské zdroje v Austrálii:
- The Australian
- Daily Telegraph
- Herald Sun
- The Sydney Morning Herald
- Business Insider Australia
- Australian Financial Review
Webové stránky zastupitelských úřadů České republiky: