Desatero pro obchodování s Norskem

Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Norskem deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem.

Desatero pro obchodování s Norskem níže

4 doporučení pro vstup na norský trh za pandemické situace koronaviru:

  1. Vyhledání obchodních partnerů

    Na norském trhu lze fungovat samostatně, nebo prostřednictvím obchodních partnerů  či distributorů. Mít v Norsku obchodního partnera je většinou výhoda, ale samozřejmě je možné obsluhovat trh přímo, pokud na to máte kapacity.

    Vyhledání obchodních partnerů či příležitostí není úplně snadné. Většina webových stránek má sice i anglickou verzi, na druhou stranu ale neexistuje jedna ucelená databáze kontaktů, kde by se daly snadno dohledat. Pomoc zahraniční kanceláře CzechTrade ve Stockholmu (ZK Stockholm) může být tedy v tomto kroku přínosná – má na trhu přehled, zkušenosti s vyhledáváním a kromě Googlu a LinkedInu i vlastní databáze kontaktů, nastřádané za roky existence kanceláře.

  2. Výběr partnera

    Výběr obchodního partnera je důležitý. Po sestavení seznamu maximálně možných kontaktů je dobré si položit otázku: kdo je pro mě vhodný partner? Přičemž nejlepší je vycházet ze svých zkušeností z jiných exportních trhů. Obecně lze říci, že co funguje v jiných zemích Západní Evropy, může fungovat i v Norsku. Pokud zkušenosti z jiných zemí Evropy chybí, je dobré se orientovat na střední a malé podniky. Velké firmy v Norsku mají vysoké nároky jak na kvalitu zboží či služby, tak na reference.

  3. Norsko jako součást Evropy

    Máte se obávat toho, že Norsko není členem Evropské unie? Nijak zásadně, protože Norsko je téměř integrální součástí Evropy a existují obchodní dohody mezi EU a Norskem včetně celní unie. Na vstupu tedy nebudete mít tedy nějaké zvlášť větší problémy či náklady oproti obchodování v rámci EU. Počítejte ale s investicí do rozvoje aktivit a také s nižší cenou oproti konkurenci, hlavně v prvním roce podnikání. Místní trh je náročný, a je těžké se prosadit proti tvrdé místní i zahraniční konkurenci. Se svým norským obchodním partnerem se o tyto náklady dělte, ale zároveň ho nezapomínejte motivovat pro něj výhodnými maržemi.

  4. Podpora zahraniční kanceláře CzechTrade

    Kancelář CzechTrade pro Skandinávii má sídlo ve Stockholmu. Není tedy v Norsku trvale přítomna a nemůže být dost dobře vaší prodlouženou rukou po dobu, kdy budete budovat svůj byznys v této zemi. Jejím krédem však není poskytnout vám seznam firem a víc se o vás nestarat, ale když se rozhodnete zkusit štěstí na norském trhu, můžete se na ni kdykoliv obrátit. ZK Stockholm také úzce spolupracuje s obchodním úsekem zastupitelského úřadu v Oslo.

Koronavirus – Jaká je situace ve světě?Aktuální situace v Norsku

Zpět na začátek

Desatero pro obchodování s Norskem

Steve Heap / Shutterstock.com
  1. Nebojte se vstupu do Norska

    Norsko není členem Evropské unie, obchod s ním však zjednodušují mezinárodní dohody s EU, včetně bezcelního dovozu na většinu produktů.

  2. Obchodní jednání plánujte včas

    Schůzky v Norsku plánujte nejméně dva týdny předem a potvrzujte mailem. Před devátou ráno a po 16. hodině se schůzky většinou nesjednávají, volný čas a práce jsou oddělené.

  3. Nalaďte se na neformální atmosféru

    V Norsku se lidé oslovují křestními jmény, přizpůsobte se. Oblek a kravata na jednání není nutností, požadavkem je celková upravenost zevnějšku.

  4. Bez angličtiny se neobejdete

    V Norsku se angličtina používá jako obchodní jazyk, vaše propagační materiály i webové stránky by měly být dostupné v anglickém jazyce.

  5. Na schůzku se důkladně připravte

    Na jednání se pečlivě připravte. Uvádějte pravdivé informace podložené fakty a čísly, vaše slova budou brána vážně. Důležité je jasně vědět, co má být cílem vašeho jednání.

  6. Přijměte norský způsob rozhodování

    Rozhodování v Norsku probíhá kolektivně, v úvahu jsou brány názory bez ohledu na firemní hierarchii. Norové vše pečlivě analyzují, nespěchejte na výsledek a buďte trpěliví.

  7. Komunikujte

    Ukažte respekt a dobře naslouchejte. Buďte zdvořilí a kultivovaní. Norští obchodní partneři jsou spolehliví a féroví, buďte i vy upřímní a otevření, vyplatí se to.

  8. Vyhněte se konfliktům

    Norové se otevřeným konfliktům snaží předejít, pokud nastanou, řeší je komunikací a vyjednáváním a může trvat i delší dobu, než se dohodnete na kompromisu.

  9. Referencemi budujete důvěru

    Významnou hodnotu mají reference. Vybudovat obchodní vztahy není v Norsku snadné, ale pokud se to podaří, jedná se o kvalitní a stabilní partnerství.

  10. Nejlevnější neznamená nejlepší

    Norsko je vysoce koncentrovaný trh s velkou kupní sílou. Vysoká kvalita je nezbytným předpokladem pro úspěch, a bude rozhodovat mnohdy víc než pouhá cena.

Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo

Zpět na začátek

Pravidelné novinky e-mailem