MZV: Souhrnná teritoriální informace
Egyptská arabská republika je zastupitelská poloprezidentská republika s vícestranickým systémem. Od Egyptské revoluce z roku 2011, jež vedla k rezignaci prezidenta Husního Mubáraka, který Egypt ovládal od roku 1981, držela výkonnou moc Vrchní rada ozbrojených sil (SCAF). Ta rozpustila parlament a pozastavila platnost ústavy. V roce 2012 byl novým prezidentem zvolen Muhammad Mursí. Po další vlně demonstrací byl Mursí v červenci 2013 svržen armádou a nahrazen prozatímním prezidentem, jímž se stal Adlí Mansúr. Armáda také pozastavila platnost porevoluční ústavy z roku 2012. Nová ústava začala platit v lednu 2014, kdy ji schválil lid v referendu a v roce 2019 byla upravena o několik dodatků. V červnu 2014 byl sedmým prezidentem Egypta zvolen generál Abdel Fattáh as-Sísí, bývalý velitel ozbrojených sil a vůdce vojenského puče vůči prezidentu Mursímu. V prosinci 2023 byl zvolen na další (v pořadí třetí) funkční období, čímž se stvrzuje existující politický systém. U moci zůstane as-Sísí nejméně do roku 2030. Sísímu se podařilo oproti minulosti zajistit bezpečnější Egypt, i když jeho vláda se vyznačuje omezováním svobody slova i tvrdými autokratickými praktikami. Veřejný sektor je přebujelý, trpí velkou mírou byrokracie. Značný vliv na ekonomický a politický chod země má armáda, jíž vlastněným firmám soukromé společnosti těžko konkurují.
Přes strukturální problémy, nedostatek deviz i externí faktory (zejm. válka v Gaze a útoky jemenských povstalců na plavidla v Rudém moři), které negativně ovlivnily egyptskou ekonomiku v roce 2023, se podařilo dosáhnout téměř čtyřprocentního růstu HDP. Nadále se však Egyptu nedaří zklidnit vysokou míru inflace, pohybující se meziročně kolem 34 %. Míra nezaměstnanosti v Egyptě se dle oficiálních statistik drží okolo hranice 7 %, řada lidí však zaměstnání oficiálně nepřiznává a pracuje v „šedé zóně“.
Základní údaje | |
Hlavní město | Káhira |
Počet obyvatel | 106,35 mil. ke květnu 2024 |
Jazyk | arabština |
Náboženství | 90 % islám, 10 % křesťanství |
Státní zřízení | Egyptská arabská republika |
Hlava státu | Abd-al Fattah as-Sísí |
Hlava vlády | Mostafa Madbouly |
Název měny | Egyptská libra (EGP) |
Cestování | |
Časový posun | +1 hod |
Kontakty ZÚ | |
Velvyslanec | Ing. Ivan JUKL, MBA |
Ekonomický úsek | Ing. Ondřej Cuchý |
Konzulární úsek | Lucie Svobodová, M.Sc. |
CzechTrade | Mgr. Tomáš Rousek |
Czechinvest | ne |
Ekonomika | 2023 |
Nominální HDP (mld. USD) | 331,08 |
Hospodářský růst (%) | 3,76 |
Inflace (%) | 33,89 |
Nezaměstnanost (%) | 7,00 |
Souhrnná teritoriální informace (STI) Egypt (400.59 KB)
1. Základní informace o teritoriu
Podkapitoly:
1.1. Systém vládnutí a politické tendence v zemi
Vnitřní politika
Z politického hlediska země nadále funguje jako autoritativní režim a nedošlo k zásadnějším režimovým změnám – současné nastavení parlamentu tuto variantu ani neumožňuje. Provládní strana Mostaqbal Watan (MW, Strana budoucnosti národa) ovládá Senát a ve Sněmovně reprezentantů má dokonce samostatnou parlamentní většinu. V prosinci 2023 proběhly prezidentské volby, ve kterých stávají prezident Abd al-Fattáh as-Sísí jednoznačně zvítězil. 1. 4. 2024 tak zahájil své třetí funkční období do roku 2030. V návaznosti na prezidentské volby by měla proběhnout výrazná obměna vlády, z níž by mohli odejít někteří ekonomičtí ministři spojovaní se špatnou hospodářskou situací země.
Název státu
- Egyptská arabská republika
- Džumhúriját Misr al-Arabíja
- The Arab Republic of Egypt
Složení vlády 2024 – aktualizováno 17. 7. 2024
- Prezident – Abd – Al Fattah Sísí
- Premiér – Mostafa Madbouly
- Min. obrany – Abdul Majid Saqr
- Min. vojenské výroby – Mohamed Salah al-Din
- Min. náboženských otázek – Mohamed Mokhtar Gomaa
- Min. civilního letectví – Sameh El Hefny
- Min. komunikací a informačních technologií – Eng. Amr Ahmed Tallat
- Min. zemědělství a zúrodňování půdy – Alaa Farouk
- Min. zdravotnictví – Khaled Abdel Ghaffar
- Min. vyššího vzdělávání – Mohamed Ayman Ashour
- Min. zahraničních věcí – Badr Abdel Aty
- Min. vnitra – Gen. Mahmoud Tawfik
- Min. financí – Ahmed Kouchouk
- Min. vzdělání – Mohamed Abdel Latif
- Min. elektřiny a obnovitelných energií – Mahmoud Esmat
- Min. kultury – Ahmed Hanno
- Min. Práce –Mohamed Gobran
- Min. investic – Hassan El Khatib
- Min. plánování a mezinárodní spolupráce – Rania Al Mashat
- Min. zásobování -Sherif Farouk
- Min. výstavby a městského výzkumu – Sherif El Sherbini
- Min. turismu a památek – Sherif Attia
- Min. plánování a ekonomického rozvoje – Manal Mikhail
- Min. pro informace – Osama Heikal
- Min. spravedlnosti – Adnan El Fangary
- Min. ropného průmyslu a nerostného bohatství – Karim Badawi
- Min. pro imigraci a záležitosti populace – Soha Samir
- Min. dopravy a obchodu – Kamel Al Wazir
- Min. pro obchodní záležitosti – Mahmoud Mostafa Esmat
- Min. závlah a vodních zdrojů – Hany Sweilam
- Min. životního prostředí – Yasmin Fouad
- Min. pracovních sil – Hassan Mohamed Shehata
- Min. pro místní rozvoj – Mohamed Shimi
- Min. sociální solidarity – Osama Al Azhari
- Min. mládeže a sportu – Dr. Ashraf Sobhi
- Min. pro právní a parlamentní záležitosti – Mahmoud Fawzy
1.2. Zahraniční politika země
Obchodní vztahy země s EU
Výsledky vzájemného obchodu mezi EU a Egyptem dokazují pozitivní efekt implementace Asociační dohody, která je v platnosti od r. 2004 (dále Dohoda). EU je díky postavení Egypta jako přidružené země hlavním obchodním partnerem země. Ve smyslu plánovaného snižování celních tarifů dle Asociační dohody byly výrobky pocházející ze zemí EU od 1. 1. 2007 zatěžovány postupně redukovanými sazbami, které byly snižovány až na nulu. Export automobilů evropské výroby a jejich dílů byl kvůli citlivosti této položky pro obě strany posledním průmyslovým oborem, který se dočkal snížení dovozních cel až na 0 % (ke konci roku 2018). Naopak cla na dovoz egyptských výrobků do EU byla odstraněna k okamžiku vstupu Dohody v platnost. V roce 2010 obě strany přijaly dodatek k Dohodě, kterým liberalizovaly obchod s 90 % sortimentu zemědělských výrobků, takže celnímu zvýhodnění se nyní těší téměř celý rozsah obchodu mezi oběma stranami.
V posledních letech zavádí Egypt administrativní překážky pro dovoz některých vybraných produktů z EU. Vyhláškou č. 43/2016 stanovila egyptská vláda povinnost výrobců 25 kategorií spotřebního zboží od mléčných produktů přes kosmetiku po elektrospotřebiče, které je určeno pro dovoz a maloobchodní distribuci v Egyptě, zaregistrovat značku a příslušný výrobní závod. K registraci je třeba doložit mj. právní formu výrobce, seznam výrobků, licence potřebné k jejich výrobě a certifikát systému řízení kvality vydaný akreditační společností uznávanou egyptskými úřady. tyto překážky mají za cíl limitovat počet některého zboží dováženého do Egypta, neboť se egyptská vláda domnívá, že by je měl Egypt vyrábět na domácím trhu, a podpořit tak svou ekonomiku. Firmy vyvážející z EU do Egypta musejí čelit i netarifním překážkám v podobě řady registrací, licencí nebo byrokratickým prodlevám před uvolněním zboží z přístavu.
Nejvýznamnějšími partnery ze států EU je Německo, Francie, Itálie a Nizozemsko. Převážně německé průmyslové firmy mají na egyptském trhu velkou prezenci a hrají zásadní roli při státních zakázkách. Francouzské a italské firmy se podílejí z velké části na energetickém průmyslu Egypta.
Ostatní země
Zahraniční politika země je zaměřena především na diverzifikaci importu. Egypt se snaží oslovit velký počet zahraničních partnerů pro projekty strategického významu, aby nebyl finančně a politicky závislý pouze na některých zemích. Důležitými obchodními partnery je USA, nadále rostou vztahy s Čínou napříč oblastmi (obchod, obrana, kultura, kosmický program). Ve vztahu k ruské agresi vůči Ukrajině se Egypt otevřeně nepřiklání k ani jedné ze stran a snaží se zachovat princip balancování své zahraniční politiky mezi Ruskem, USA a potažmo i Ukrajinou. Důvody opatrného přístupu ze strany Egypta spočívají zejména v závislosti na dovozu obilí z Ruska a Ukrajiny a obav z odlivu ruských turistů ze země.
Z regionu Blízkého východu je Egypt částečně závislý na financování ze SAE a Saudské Arábie, jejichž rozvojové fondy a banky zajišťují financování pro strategické projekty v Egyptě. Egypt spoléhá na bezpečnostní vazby se státy Perského zálivu a Východního středomoří. Investiční projekty států Zálivu do Egypta dosahují částek až desítek mld. USD.
Egypt, Spojené arabské emiráty a Saúdská Arábie zintenzivňují společné úsilí proti bezpečnostním hrozbám. Od propuknutí konfliktu mezi Hamásem a Izraelem v říjnu 2023 si Egypt udržuje vysoký mezinárodní profil v jednáních o regulaci konfliktu i možném budoucím uspořádání a Káhira se stala pravidelnou zastávkou většiny regionálních cest zahraničních představitelů. Napouštění etiopské přehrady GERD způsobuje v regionu tenzi, Egypt společně se Súdánem přitom trvá na podpisu závazné dohody.
Od počátku roku 2024 je Egypt členem uskupení BRICS. Od členství si kromě domněného potvrzení statusu regionální velmoci slibuje příliv investic i usnadnění nákupu strategických komodit.
Zastoupení EU v zemi
The European Union Delegation to Egypt
Nile City Towers, North Tower, 10th Floor 2005 C
Corniche El Nil, Ramlet Boulaq, Cairo, Egypt
tel.: +20 2 2461 9860 fax: +20 2 2461 9883
web: https://eeas.europa.eu/delegations/egypt_en
Email: delegation-egypt@eeas.europa.eu
Christian Berger – velvyslanec
1.3. Obyvatelstvo
Národnostní složení:
Dominantní skupinou jsou Arabové. Další malé národnostní skupiny tvoří Berbeři, beduíni, Núbijci. Nepatrné je množství Evropanů, mezi nimiž mají největší podíl Italové, Francouzi, Angličané, Arméni a Řekové.
Náboženské složení: Hlavním náboženstvím je islám, který vyznává přibližně 90% obyvatel. Menšina obyvatelstva (cca 9 %) vyznává některou formu křesťanství – koptské pravoslavné, koptské katolické, řecké ortodoxní nebo protestantské.
Jazyk: Oficiálním jazykem je moderní spisovná arabština, 98 % obyvatel však používá egypstký dialekt arabštiny.
Demografický vývoj Egypta (2023)
Celková rozloha 1 010 450 km2
Celkový počet obyvatel : 106,35 mil. ke květnu 2024
Míra růstu obyvatelstva 1,6 %
Osídlená plocha 68 303 km2
Osídlená plocha (z celkové plochy) 6,8 %
Hustota zalidnění celkem 110,2 osob/km2
Hustota zalidnění (pro obydlenou oblast) 1 494,2 osob/km2
Pracovní síla 30,9 milionu
Míra chudoby 27,9%
Gramotnost (% dospělé populace) 75
zdroj: CAPMAS, Central Bank of Egypt, IMF
2. Ekonomika
Podkapitoly:
2.1. Základní údaje
Po celý rok 2023 přetrvával v Egyptě chronický nedostatek devizových rezerv, nepříznivou ekonomickou situace ještě umocnila válka v Gaze, která měla mj. negativní vliv na příjmy ze Suezského průplavu, jednoho z hlavních egyptských zdrojů deviz., kvůli útokům jemenských povstalců Hútíů v Rudém moři se největší přepravní společnosti (MSC, Maersk, CMA CGM aj.) rozhodly pozdržet některé ze svých lodí před úžinou Báb al-Mandab či raději zvolit delší trasu kolem Afriky. Vlivem propasti mezi oficiálním (uměle nadhodnocovaným) kurzem egyptské libry a kurzem na černém trhu se snížily i oficiálně evidované remitendy Egypťanů ze zahraničí. Pozitivní změna v tomto směru nastala na přelomu února a března 2024, kdy díky investici ze Spojených arabských emirátů ve výši 35 mld. EUR získal Egypt potřebnou injekci tvrdé měny a zároveň Centrální egyptská banka rozvolnila kurz egyptské libry, která se začala řídit poptávkou a nabídkou na trhu. Přes pobídky k podpoře domácího exportu a snahy o lokalizaci výroby do země zůstalo saldo obchodní bilance z pohledu Egypta nadále záporné, v roce 2023 dosáhly celkové egyptské vývozy 70,5 mld., zatímco dovozy 38,4 mld. USD. I v roce 2023 nicméně Egypt zaznamenal mírný (cca čtyřprocentní) ekonomický růst.
Egypt již delší dobu sužuje rychlý nárůst cen zboží, meziroční míra inflace se pohybuje kolem 34 %. Základní potraviny (chléb, rýže, oleje aj.) pro nejchudší obyvatele jsou nadále dotovány státem, za rok 2023 činily dotace na potraviny kolem 4 mld. USD. Přes pravidelné navyšování cen (přibližně o 10 % dvakrát ročně) musí stát výrazně dotovat i pohonné hmoty. Dovozové zboží je často nedostatkové a jeho cena (např. elektroniky nebo nábytku) v Egyptě nezřídka výrazně přesahuje cenu za totožný výrobek v Evropě. Vlivem opožděné produkce, nedostatečného zásobování a zejména masivních spekulací se na přelomu let 2023/24 podpultovým zbožím stal i obyčejný cukr. Zahraniční zadluženost Egypta roste, v roce 2023 přesáhla 40 % HDP (v absolutních číslech 165 mld. USD), celkový veřejný dluh 96 % HDP. Přes 53 mld. USD tvořily závazky vůči mezinárodním organizacím, dalších 46 mld. dlužil Egypt státům Perského zálivu. Prostředky z půjček navíc ve velké míře nadále slouží k naplňování ambiciózních a megalomanských projektů, především stále nedostavěného nového hlavního města (New Administrative Capital).
Míra nezaměstnanosti v Egyptě se v prvním čtvrtletí roku 2024 snížila o 0,2 procentního bodu na 6,7 % oproti 6,9 % ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023, řada lidí však zaměstnání oficiálně nepřiznává a pracuje v „šedé zóně“. Nadále zůstává mnohem vyšší účast mužů na pracovním procesu než v případě žen – cca 25,5 milionu mužů oproti 5,9 milionu žen.
Ukazatel | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Růst HDP (%) | 3,25 | 6,65 | 3,76 | 2,6 | 3,1 |
HDP/obyv. (USD/PPP) | 14383,44 | 16172,75 | 17080 | 17660 | 18240 |
Inflace (%) | 5,21 | 13,89 | 33,89 | 30,5 | 14,7 |
Nezaměstnanost (%) | 7,40 | 7,25 | 7,00 | 7,60 | 7,10 |
Export zboží (mld. USD) | 36,442 | 44,722 | 37,489 | 37,563 | 37,924 |
Import zboží (mld. USD) | 81,011 | 81,955 | 70,507 | 66,365 | 72,583 |
Saldo obchodní bilance (mld. USD) | -44,569 | -37,233 | -33,018 | -28,802 | -34,659 |
Průmyslová produkce (% změna) | 9,45 | 6,80 | 0,00 | 1,70 | 4,60 |
Populace (mil.) | 102,10 | 103,60 | 105,50 | 107,40 | 109,30 |
Konkurenceschopnost | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
Exportní riziko OECD | 5/7 | 6/7 | 6/7 | 5/7 | N/A |
Zdroj: EIU, OECD, IMD
2.2. Veřejné finance a státní rozpočet
Platební bilance
Transakce Egypta s globální ekonomikou vedly v prvním pololetí fiskálního roku 2023/2024 k celkovému deficitu platební bilance ve výši 409,6 mil. USD, což kontrastuje s přebytkem ve výši 599,1 mil. USD ve stejném období předchozího roku. Podle zprávy egyptské centrální banky (CBE) činil schodek běžného účtu 9,6 mld. dolarů, jedná se tedy o nárůst z 1,8 mld. dolarů.
Devizové rezervy
Podle egyptské CBE se devizové rezervy Egypta do konce března 2024 zvýšily na 40,36 mld. USD oproti únorovým 35,31 mld. USD, což představuje nárůst o 5,05 miliardy USD. Nedávný nárůst posunul egyptské devizové rezervy nad hranici 40 mld. USD poprvé od února 2022. CBE pomohla zvýšit devizové rezervy především díky investičnímu projektu Ras El Hekma v celkové hodnotě 35 mld. USD, kterou Egypt úspěšně dokončil se Spojenými arabskými emiráty na konci února 2024.
Státní rozpočet
Všeobecný státní rozpočet fiskálního roku 2024/2025 předpokládá příjmy ve výši 2,6 bilionu EGP a výdaje ve výši 3,9 bilionu EGP. Rozpočet na příští rok se zaměří na sociální výdaje a zdravotnictví a také na přilákání většího množství soukromých investic. Egypt poprvé stanoví zákonný strop pro výdaje na infrastrukturu ve výši 1 bilionu EGP, protože vláda chce do roku 2027 snížit poměr dluhu k HDP na 80 %. Rozpočet předpokládá fiskální deficit ve výši přibližně 6 % HDP, primární přebytek ve výši 3,5 % HDP a růst HDP o 4,2 %.
Daně
Daňové sazby v roce 2024 zůstávají oproti předchozímu roku téměř nezměněné, mírně se pouze zvýšila daň z příjmu fyzických osob při příjmech přesahujících 1 200 000 EGP ročně.
Veřejné finance | 2023 |
Saldo státního rozpočtu (% HDP) | -6,30 |
Veřejný dluh (% HDP) | 90,00 |
Bilance běžného účtu (mld. USD) | -6,352 |
Daně | 2024 |
PO | 22,5 % |
FO | 0 – 27,5 % dle výše příjmu |
DPH | 14 % |
2.3. Bankovní systém
Bankovní systém
Všechny banky v EAR podléhají dohledu Centrální egyptské banky (CBE) s výjimkou následujících:
- Arab International Bank
- Nasr Social Bank
- National Investment Bank
Centrální egyptská banka kontroluje a řídí měnovou, úvěrovou a celkovou bankovní politiku prostřednictvím běžných metod – diskontní a úrokové sazby, likvidity a rezervy. V únoru 2022 zavedla CBE systém dokumentárních akreditivů (L/C) pro dovozce, na konci roku 2022 byla však povinnost L/C zrušena a opět nahrazena systémem cash-against-documents. V březnu 2024 zavedla CBE plovoucí měnový kurz, čímž byla egyptská libra ponechána čistě tržním silám a vedla k rychlé depreciaci z 30 EGP/USD na téměř 50 EGP/USD, zároveň byl téměř zlikvidován černý trh s devizami, který díky uvolnění měny přestal dávat smysl. Na pádivou inflaci, která provází Egypt od počátku války na Ukrajině, CBE průběžně reaguje upravováním úrokových sazeb. Aktuální informace jsou uváděny na webových stránkách CBE.
Mezi nejvýznamnější egyptské banky patří:
- National Bank of Egypt (NBE)
- Banque Misr
- Banque du Caire
- Suez Canal Bank
- Commercial International Bank
- Arab African International Bank
Islámské bankovnictví
Egyptská centrální regulační instituce pro bankovnictví v minulosti neměla velký zájem podpořit rozvoj islámského, tj. v zásadě bezúročného a bezrizikového, bankovnictví v zemi. Výsledkem je skutečnost, že podíl těchto bank na trhu není tak významný, jako v některých jiných arabských státech. Islámské banky jsou regulovány stejným bankovním právem jako konvenční banky v zemi (zákon 88 z roku 2003). V Egyptě působí celkem 14 bank licencovaných centrálních bankou na poskytování islámských bankovních produktů, 90 % trhu však zaujímají tyto čtyři: Faisal Islamic Bank of Egypt, Abu Dhabi Islamic Bank, Banque Misr (islámská větev) a Al-Baraka Bank. Přes mírný nárůst objemu peněz, které se v islámském bankovnictví pohybují (cca 606 mld. egyptských liber) činí jeho podíl jen 4 % celkového trhu s bankovními produkty.
2.4. Daňový systém
Daňový systém Egypta je regulován daňovými zákony. Jejich transparentnost je na vysoké úrovni a jejich dodržování je vymáháno. Registraci nových plátců daní, kontrolu daňových zákonů i dohled nad výběrem daní má na starosti Egyptian Tax Authority.
Daně z příjmů
Standardní sazba daně z příjmu právnických osob je 22,5 %. Společnosti zabývající se průzkumem a těžbou ropy a zemního plynu jsou zdaňovány sazbou 40,55 %. Každá fyzická osoba žijící v Egyptě je povinna platit daně ze zdanitelných příjmů. To se týká i osob žijících v zahraničí a majících své příjmové zdroje v Egyptě. Daň z příjmu fyzických osob je progresivní a odvíjí se od výše dosaženého příjmu (minimum je 0 % u ročních příjmů do 30 000 EGP, maximum 27,5 % u příjmů přesahujících 1 200 000 EGP ročně). Fiskální rok pro výběr daní je od 1. 1. do 31. 12.
Výše daní z příjmu:
- právnické osoby z komerční a výrobní činnosti: 22,5 %
- těžba ropy, zemního plynu a minerálů: 40,55 %
- mzdy: 0 – 27,5 %
Osvobození od daní:
– důchody – odstupné, výplaty živ. nebo zdr. pojištění
– diplomatický sbor a zahr. experti žijící v Egyptě, pracující pro státní nebo soukromý sektor a mající své příjmy ze zahraničí
– veškeré zemědělské podniky při kultivaci půdy – po dobu 10 let
– zisk zemědělských organizací produkující maso, drůbež, ryby – po dobu 10 let
– příjmy z akcií a investic kotovaných na Egyptské burze
– neziskové organizace a vzdělávací instituce
– ze zisku společností ve volných zónách
Daň z přidané hodnoty
Od 1. 7. 2017 činí DPH 14 %. Zvýhodněná sazba DPH ve výši 5 % se uplatňuje na strojní vybavení pro výrobu zboží a poskytování služeb, export zboží a služeb je od daně osvobozen. Zákon o DPH obsahuje 58 kategorií zboží a služeb, na které se vztahují daňové výjimky, např. základní potraviny, dodávky zemního plynu, distribuce elektřiny nebo zdravotnické a vzdělávací služby. Kromě toho jsou některé egyptské státní orgány a subjekty osvobozeny od DPH. Vývoz zboží a služeb, stejně jako zboží a služby poskytované společnostem ve volných zónách, nepodléhají DPH.
Spotřební daně
Spotřebními daněmi jsou zatíženy tabákové výrobky, alkoholické nápoje a káva.
3. Obchod a investice
Podkapitoly:
- 3.1 Obchodní vztahy
- 3.2 Přímé zahraniční investice
- 3.3 FTA a smlouvy
- 3.4 Rozvojová spolupráce
- 3.5 Perspektivní obory (MOP)
3.1. Obchodní vztahy
Obchodní vztahy s ČR
Kladné saldo obchodní bilance z pohledu ČR přetrvávalo i v roce 2023. Oproti předchozímu roku došlo k nárůstu hodnoty vývozu z ČR do Egypta – za leden až prosinec 2023 činil 10,7 mld. Kč oproti 8,7 mld. za celý rok 2022, v nárůstu absolutních čísel však sehrála svou roli i vysoká míra inflace, z hlediska objemu zboží tedy nešlo o výraznou změnu. Postupně opět roste vývoz automobilů (oproti roku 2022 o cca 1 mld. Kč), který během koronavirové pandemie zaznamenal výrazný útlum. Statistiky dovozu z Egypta do ČR jsou oproti roku 2022 srovnatelné.
Nedostatek dovozového zboží, způsobený restriktivní politikou i chybějícími valutami, přetrvával po celý rok 2023, situace se začala lepšit až v prvním kvartále roku 2024 poté, co Egypt získal masivní investici od Spojených arabských emirátů ve výši 35 mld. USD a následně rozvolnil uměle nadhodnocovaný kurz egyptské libry. Díky tomu se uvolnily tlaky na devizové rezervy a snížilo se množství nevyřízených závazků ve výši několika mld. USD, čímž se výrazně urychlily platby za zboží putujícího do Egypta, což se týká i českých exportérů.
Český export do Egypta tradičně podporují zejména strojírenské obory, nejúspěšnějším exportním zbožím zůstávají automobily. Dobrých výsledků dosahují čeští vývozci IT zařízení, elektrotechnických zařízení, manipulační techniky. Mezi perspektivní obchodní obory patří zejména dopravní průmysl, vodohospodářský a odpadní průmysl, řešení pro nakládání s plasty a jiným škodlivým materiálem, obranný průmysl, důlní, těžební a ropný průmysl, zdravotnický a farmaceutický průmysl (modernizace zdravotnických zařízení). Všeobecný růst dovozu egyptského zboží do ČR lze připsat textilnímu oboru.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Import z ČR (mld. CZK) | 9,10 | 10,10 | 14,94 | 8,67 | 10,74 |
Export do ČR (mld. CZK) | 2,49 | 2,19 | 2,47 | 4,41 | 4,46 |
Saldo s ČR (mld. CZK) | -6,61 | -7,91 | -12,47 | -4,26 | -6,28 |
Zdroj: ČSÚ
TOP 5 položek importu z ČR
SITC 3 | Název zboží | Hodnota (mil. CZK) | Podíl z celku (%) |
781 | Automobily osobní aj. vozidla pro dopravu osob | 3726,68 | 34,71 |
122 | Tabák zpracovaný, obsahující i náhražky tabákové | 1966,46 | 18,31 |
772 | Přístr. elek. ke spínání ap. obvodů elek., odpory aj. | 825,92 | 7,69 |
742 | Čerpadla a dopravníky na kapaliny a jejich díly | 485,48 | 4,52 |
773 | Prostředky k rozvodu elektrické energie j. n. | 435,45 | 4,06 |
Zdroj: ČSÚ
TOP 5 položek exportu do ČR
SITC 3 | Název zboží | Hodnota (mil. CZK) | Podíl z celku (%) |
773 | Prostředky k rozvodu elektrické energie j. n. | 1459,70 | 32,73 |
268 | Vlna, vlákna živočišná ostatní (vč. česanců vlněných) | 580,12 | 13,01 |
057 | Ovoce a ořechy (ne olejnaté) čerstvé, sušené | 301,19 | 6,75 |
651 | Příze textilní | 214,72 | 4,81 |
841 | Oděvy a prádlo pánské, chlapecké (ne pletené, háčk.) | 179,48 | 4,02 |
Zdroj: ČSÚ
Obchodní vztahy s EU
Evropská unie jako celek je co do objemu obchodu stále nejvýznamnějším partnerem Egypta, její souhrnný podíl tvoří 35 %. Mezi členskými státy vede Německo následované Itálií, Francií a Nizozemskem. Podobně jako v případě ČR výrazně převyšuje dovoz zboží z EU do Egypta nad opačným směrem.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Import z EU (mil. EUR) | 19019,78 | 18148,08 | 21530,32 | 20913,69 | 21164,44 |
Export do EU (mil. EUR) | 8302,34 | 6365,62 | 9141,67 | 16347,19 | 11533,81 |
Saldo s EU (mil. EUR) | -10717,44 | -11782,45 | -12388,65 | -4566,51 | -9630,63 |
Zdroj: Evropská komise
Obchodní vztahy se zeměmi mimo EU
Obchodní bilance se zeměmi mimo EU nadále zůstává výrazně deficitní, přestože saldo není z pohledu Egypta tak markantní jako v uplynulých dvou letech. Všech pět největších obchodních partnerů Egypta tvoří státy mimo EU, konkrétně Spojené arabské emiráty, USA, Čína, Saúdská Arábie a Turecko. Od 1. 1. 2024 je Egypt formálním členem ekonomicko-politického uskupení BRICS s ambicí nakupovat komodit za lokální měny a přilákat do země nové investice.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Import ze zemí mimo EU (mil. EUR) | 41992,29 | 39214,23 | 53404,85 | 54894,68 | 44054,53 |
Export do zemí mimo EU (mil. EUR) | 18034,35 | 16804,70 | 24567,18 | 25020,66 | 23143,51 |
Saldo se zeměmi mimo EU (mil. EUR) | -23957,94 | -22409,52 | -28837,68 | -29874,02 | -20911,02 |
Zdroj: EIU, Eurostat
3.2. Přímé zahraniční investice
Egypt zaznamenal ve finančním roce 2022/2023 meziroční nárůst přílivu přímých zahraničních investic o 10 procent a dosáhl 10 miliard USD oproti 8,9 miliardám USD ve finančním roce 2021/2022. Pro fiskální rok 2023/2024 si Egypt stanovil za cíl přilákat do země přímé zahraniční investice ve výši 12 miliard USD. Přibližně polovina přímých zahraničních investic směřovala do služeb, třetina do výroby a 8 % tvořil ropný průmysl. Nejvýznamnějšími investory byly státy Perského zálivu (Spojené arabské emiráty, Saúdská Arábie a Kuvajt) spolu s Evropskou unií (Itálie, Nizozemsko, Francie, Belgie), USA a Velkou Británií. Roustoucí trend přílivu investic je v souladu s vládní strategií postpuné lokalizace výroby do země a vytváření původního domácího průmyslu.
Od roku 2017 je v platnosti nový zákon o investicích,
který vytvořil lepší a příznivější podmínky pro investory v Egyptě. Zákon zaručuje mezinárodním investorům řadu ochran, např.:
– Zahraniční investoři mají mít ze zákona stejné zacházení jako egyptští státní příslušníci.
– Zahraniční investoři nyní mohou získat preferenční zacházení se souhlasem Rady ministrů.
– Žádný správní orgán nemůže zrušit nebo pozastavit licence na investiční projekty bez řádného varování, řádného procesu a času na nápravu jakýchkoli problémů.
– Zahraniční investoři mají garantovaný pobyt v Egyptě po dobu trvání projektu.
– Investoři mají právo převádět své zisky do zahraničí.
– Investorské projekty mohou zahrnovat až 10 % zahraničních zaměstnanců a až 20 % investičních společností.
– Zahraniční zaměstnanci investičních společností mají právo převést své náhrady do zahraničí.
3.3. FTA a smlouvy
Smlouvy s EU
- V případě Egypta je mezi EU a touto zemí již od 25. 6. 2001 podepsána Asociační dohoda, která upravuje mimo jiné rovněž pravidla vzájemné obchodní výměny mezi Egyptem a členskými zeměmi EU.
- Asociační dohoda vstoupila v platnost 1. 6. 2004 a platí pro všechny členské země Evropské unie včetně ČR. Součástí je zóna volného obchodu, která odstranila tarifní opatření na průmyslové výrobky a usnadnila obchod se zemědělskými produkty.
- V červnu 2013 zahájily EU a Egypt rozhovory o prohloubené a komplexní zóně volného obchodu, jednání jsou v současné době pozastavena.
- V březnu 2024 podepsala EU s Egyptem dohodu o uzavření „strategického a komplexního partnerství“.
Smlouvy a memoranda s ČR
- Smlouva mezi Českou republikou a Egyptskou arabskou republikou o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku z 19. 1. 1995. Smlouva vstoupila v platnost 4. 10. 1995.
- Smlouva o spolupráci v oblasti zemědělství a potravinářského průmyslu. Smlouva byla podepsána 23. 3. 1997.
- Dohoda mezi Českou republikou a Egyptskou arabskou republikou o podpoře a vzájemné ochraně investic ze dne 29. 5. 1993.
- Dohoda o spolupráci mezi Česko-arabskou obchodní komorou a Federací egyptských obchodních komor. Podepsána 5. 3. 2000.
- Dohoda o spolupráci ve veterinární oblasti mezi vládami České republiky a Egyptské arabské republiky ze dne 13. 4. 2000.
- Memorandum o spolupráci mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a Ministerstvem energetiky a elektřiny EAR ze dne 27. 11. 1993.
- Memorandum o spolupráci mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a Ministerstvem průmyslu a obchodu EAR, včetně zřízení Smíšené obchodní komise z května 2013 (první zasedání se uskutečnilo v Káhiře v dubnu 2016).
- Memorandum o spolupráci mezi Svazem průmyslu a dopravy a Egyptskou federací průmyslu, podepsáno 31. 1. 2016 v Káhiře.
3.4. Rozvojová spolupráce
Rozvojová spolupráce s ČR
Do roku 2019 spolupracovalo velvyslanectví v Káhiře s Asociací na pomoc nemocným rakovinou v egyptské oáze Dakhla 900 km na jih od Káhiry. Jejím prostřednictvím poskytoval v rámci malých lokálních projektů prostředky z oficiální rozvojové pomoci ČR nemocným. Zejména zdravotní zařízení významně usnadnila přístup k vyšetření a plnohodnotné péči, za kterou dříve museli cestovat stovky kilometrů. Roční příspěvek na malý lokální projekt v Dakhle se pohyboval kolem 300 000 Kč.
V roce 2023 české velvyslanectví podpořilo realizaci projektu organizace Assiut Young Businessmen Association (AYBMA) zaměřeného na školení ICT v proviniích Assiut, Qena a Minya. V roce 2024 na něj úspěšně navázal projekt „ICT Training for small-scale workers from women and women with disabilities in Upper Egypt“. Cílem projektu je vyškolit 120 nezaměstnaných a nekvalifikovaných mladých venkovských žen (některých hendikepovaných) z provincií Assiut, Sohag a Luxor v oblasti ICT (grafický design nebo marketing v sociálních médiích). Projekt přispívá k ekonomické nezávislosti a sociálnímu vzestupu žen a má pozitivní multiplikační efekt na celé jejich rodinné zázemí.
Multilaterální rozvojová spolupráce
ČR se podílí na projektu Legal Rights Protection Program, který primárně realizuje holandská NGO Microjustice za finanční podpory nizozemského MZV. Hlavním cílem projektu je zvýšit právní povědomí zranitelných a marginalizovaných skupin egyptského obyvatelstva se zvláštním zřetelem na ženy, což má přispět ke zlepšení jejich sociálně-ekonomickému začlenění a posílení jejich základních práv. Nástrojem k naplnění tohoto cíle je spuštění webové stránky, která bude poskytovat základní informace zejm. v oblasti rodinného, dědického a majetkového práva a současně je propojují s vybranými právníky, kteří jsou připraveni za přiměřený finanční poplatek poskytnout právní pomoc ve složitějších případech. Tyto stránky mají být oficiálně spuštěny v červnu 2024.
3.5. Perspektivní obory (MOP)
▶ Voda a životní prostředí
Egypt trpí nedostatkem vody z důvodu rychle rostoucí populace, klimatické změny i stále nedokonalého vodního managementu. Země potřebuje zajistit 114 miliard metrů krychlových vody ročně, zatímco k dispozici má pouze 60 miliard metrů krychlových, plynoucích téměř výhradně (z 97 %) z povodí Nilu. Navíc je třeba přičíst obavy z etiopské přehrady GERD, která může tok řeky v Egyptě zpomalovat. Pod hlavičkou iniciativy „Čisté oceány“ chce Egypt podporovat projekty snižující znečištění oceánů a ochranu korálů, se zvláštním zaměřením na likvidaci plastů. Iniciativa je financována Evropskou investiční bankou a Francouzskou rozvojovou agenturou úvěrem ve výši 1,8 mld. USD a spadá do ní celkem 22 projektů. České firmy mohou nabídnout moderní řešení pro nakládání s plasty a jiným škodlivým materiálem, likvidaci škodlivých odpadů či konzultační služby v těchto segmentech.
▶ Zdravotnictví a farmacie
Egypt má za cíl ve fiskálním roce 2023/24 investovat do zdravotnických služeb 75 miliard egyptských liber, což je 4,6 % celkových investic v plánu na stejný rok. Vzhledem k rychle rostoucí populaci vnímá Egypt potřebu navýšit celkovou kapacitu zdravotnických zařízení, která je v současnosti nedostatečná a zároveň povětšinou neodpovídá moderním standardům. Na konci roku 2023 zveřejnila egyptská vláda nový investiční plán rozvoje egyptského zdravotnického systému do roku 2030. Ten počítá s rozmachem celkem 133 nemocnic s odhadovanými náklady v přepočtu 100 mld. Kč. Během roku 2025 má dojít k modernizaci a rozvoji 14 nových nemocnic, téměř 2 000 lůžek pro hospitalizaci, 705 lůžek intenzivní péče, stejně tak je třeba zajistit vybavení stovek sesteren, operačních sálů a dialyzačních zařízení.
▶ Výzkum, vývoj, inovace a vzdělávání
Egypt je vzhledem ke klimatické změně, demografickým tlakům i globálnímu růstu cen potravin i energií od začátku ruské agrese vůči Ukrajině nucen podnikat opatření, která odvrátí bezprostřední krizi i stabilizuje situaci v dlouhodobém horizontu. Vědecko-technická spolupráce poskytuje v Egyptě zejména příležitosti spojené právě s potravinovou, vodohospodářskou a energetickou bezpečností. Spolupráce se nabízí i v případě pokročilých technologií při budování nových chytrých měst. Rozvoj potom zažívá i kosmický program, kde má Egypt ambice stát se lídrem na africkém kontinentu. Možnosti vzájemné spolupráce mezi Českem a Egyptem se nadále nabízejí na poli kyberbezpečnosti a umělé inteligence, která je čím dál potřebnější nejen při budování desítek nových chytrých i odolných měst (smart & resilient cities).
▶ Energetika
S podílem 13,1 % na celkovém HDP představuje energetika pro Egypt jeden z klíčových sektorů nejen s ohledem na globální energetickou krizi, ale také vzhledem k rychle rostoucí populaci i stále silnější potřebou nahrazovat tradiční fosilní paliva obnovitelnými a udržitelnými zdroji energie. Přes dosavadní dominanci plynových i ropných elektráren investuje Egypt masivní prostředky do alternativních zdrojů energie, jejichž podíl neustále roste. Masivní investice a pobídky plánuje egyptská vláda v případě zeleného vodíku, který je považován za klíčové palivo pro dekarbonizaci těžkých průmyslových procesů a skladování obnovitelné energie ve velkém měřítku. Konkrétní příležitosti v oblasti zeleného vodíku se nabízejí v dodávkách, vybavení i údržbě rozvoden elektrické energie, kolektorů, elektrolyzérů, solárních panelů, větrných turbín i odsolovacích membrán
▶ Dopravní infrastruktura
Rozvoj dopravní sítě v Egyptě je velmi dynamický a výstavba i modernizace stávající infrastruktury zahrnuje jak dopravu silniční a kolejovou, tak i přepravu vzduchem a po vodě. Se sítí 28 civilních letišť a stále narůstajícím počtem přepravovaných pasažérů ročně vnímá vláda potřebu jejich rozšíření a modernizace, pokračuje také trend rozšiřování dopravní infrastruktury o nové železniční tratě. Stále se také rozvíjí „smart cities“, kde vznikají příležitosti pro české firmy z oblasti ICT, řízení dopravy, parkování či konzultačních služeb. Významné jsou i investice do „zelených projektů“ v dopravě, které ve fiskálním roce 2022–23 dosáhly výše 300 mld. egyptských liber. Nadále pokračuje výstavba 38 nových chytrých měst po celé zemi jako součást dlouhodobé strategie rozvoje národní infrastruktury. Mezi největší projekty chytrých měst patří Nové administrativní hlavní město (New Administrative Capital), New Alamein nebo New Mansoura. Při výstavbě chytrých měst se vyskytují příležitosti především pro chytré systémy dopravy, parkování či řízení silničního provozu. Všeobecně žádané jsou též chytré měřiče (“smart meters”) pro měření spotřeby elektrické energie, vody či plynu. Vláda se dále zaměřuje na modernizaci a rozšíření alexandrijského letiště Borg Al Arab. Egypt má zájem o navigační systémy, systémy pro řízení letového provozu a radary. V srpnu 2023 bylo podepsáno memorandum s několika mezinárodními společnostmi na výstavbu 4. terminálu mezinárodního letiště v Káhiře.
▶ Obranný a bezpečnostní sektor
Vláda tradičně plánuje zvýšit vlastní produkci vojenského materiálu a etablovat se na africkém trhu. Dlouhodobě nestálá bezpečnostní situace v sousední Libyi a Súdánu představují pro Egypt velkou výzvu s ohledem na ochranu hranic. Egypt je také nucen posílit bezpečnost, aby zabránil negativním důsledkům války v Gaze a zmírnil dopady na tržby ze Suezského průplavu. Egypt v současnosti poptává výzkumné kapacity pro realizaci obranně-průmyslového výzkumu a vývoje. Z českých výrobků země dlouhodobě projevuje zájem o ruční a lehké palné zbraně, munici, pozemní techniku včetně podvozků či výrobky duálního charakteru pro těžební potřeby (důlní výbušniny, speciální chemikálie aj.).
▶ Těžební a ropné technologie
Přes snahu o posílení obnovitelných zdrojů energie patří především těžba ropy a zemního plynu v Egyptě stále mezi důležitá odvětví s potenciálem dalšího rozvoje. Země nemá doposud zmapované veškeré lokality nerostných surovin a předpokládá, že bude v následujících letech rozdělovat další koncese (neustále se rozšiřuje průzkum těžby zlata). Mezi nejvyhledávanější komodity patří kritické nerosty, Egypt má naleziště například niobu a tantalu a vzácných zemin. Významná je také těžba a zpracování fosfátu, jednoho z klíčových vstupů výroby hnojiv, jichž je Egypt významným producentem. Ve srovnání s předchozím rokem chce Egypt zvýšit těžbu ve fiskálním roce 2023/24 o 16 %. Příležitosti se nabízejí v inovativních řešeních spojených s provozem a environmentální zátěží těžby. Kromě výrobců a dodavatelů vybavení do dolů a rafinérií se mohou uplatnit i firmy, poskytující služby v oblasti odborného poradenství, vrtání nebo chemických zkoušek.
4. Kultura obchodního jednání
Podkapitoly:
4.1. Úvod
Co by měl český exportér znát před vstupem na egyptský trh:
Egypt je oblíbenou turistickou destinací, a tak je často podceňovaný. neboť „všichni tam už byli“. Na druhé straně se mylně předpokládá, že zde všechno funguje podobně jako na evropském trhu. Je nutné přesvědčit egyptského partnera, že právě nabízené zboží nebo technologie je lepší, než má konkurence, a to i cenově. O Egypt usilují nejenom firmy z Evropy, ale i USA a čím dál více i Asie. Firemní prezentace musí být zaměřena cíleně na potřeby zákazníka.
Doporučujeme se obrátit na dokument Kultura obchodního jednání Egypt https://www.export.cz/wp-content/uploads/2020/05/Egypt-kultura-obchodn%C3%ADho-jedn%C3%A1n%C3%AD.pdf zpracovaný MZV.
4.2. Oslovení
Jak oslovit obchodní partnery?
Egyptská jména zpravidla nemají formát, na který jsme zvyklí z Evropy (křestní jméno, příjmení) a zahrnují často čtyři i více jednotlivých jmen, což se týká i vizitek. Vzhledem k obtížnosti porozumět, které z více jmen je a není vhodné používat při oslovení egyptského obchodního partnera, je dobré si oslovování se svým partnerem vyjasnit hned na počátku. Důraz je zde kladen na psaní a používání titulů před jmény (Dr, Prof, Eng), které se často kombinují.
4.3. Obchodní schůzka
Čas plyne v Egyptě jinak, než je Středoevropan zvyklý. Kdo chce podnikat v Egyptě, musí se přizpůsobit místnímu tempu a zvyklostem. Nedochvilnost při obchodních schůzkách a jednáních je záležitost poměrně rozšířená. Pracovní doba zde končí většinou kolem čtvrté hodiny odpoledne a ze strany zaměstnanců není k práci přesčas zpravidla příliš velká ochota. Kladen velký důraz na vzájemnou výměnu vizitek. Účastník obchodního jednání může očekávat od svého obchodního partnera pozvání na oběd či na večeři. Egypťané jsou národem pohostinným, společenský oběd může trvat dvě hodiny i déle. Vhodným a opětovaným zvykem je předání vhodného dárku obchodnímu partnerovi přiměřeného jeho postavení.
Načasování jednání
Nepříliš vhodným obdobím pro obchodní jednání je postní měsíc Ramadán, kdy se rytmus celé společnosti podřizuje dennímu půstu a přesunutí aktivity obyvatelstva spíše do nočních hodin. Během Ramadánu je navíc zkrácena i pracovní doba. V Egyptě se dodržuje řada náboženských svátků, sváteční dny bývají vyhlašovány s krátkým časovým předstihem a platí pro státní zaměstnance. Pravděpodobný kalendář svátků, které jsou zde hojnější než v ČR, je vhodné si předem opatřit. Pracovní týden je zde od neděle do čtvrtku. Jednání doporučujeme sjednávat od 10 hodin dopoledne. Důležitým aspektem etikety je podání ruky. V případě podání ruky mužem ženě muslimce může být podání ruky odmítnuto. Při setkání si muži obvykle podávají ruku a druhou kladou na partnerovo rameno. Během jednání, ale také kdekoliv jinde, doporučujeme si dávát pozor na styl sezení. Pokud si dáváte nohu přes nohu, směřujte podrážky bot směrem k zemi a ne k člověku. V Egyptě, zejména pro starší generaci lidí je tento zvyk považován za velmi nedůstojný a může daného člověka urazit. V Káhiře či Alexandrii počítejte s dopravními zácpami na ulicích, není rozumné si sestavovat časově napjatý program.
Co českého obchodníka při jednání nejvíce překvapí?
Zdlouhavost jednání bývá pro středoevropské obchodníky poněkud vyčerpávající. Jen úvodní zdvořilosti mohu zabrat čtvrthodinu. Není pak zvykem pouštět se do obchodního jednání hned na začátku schůzky, vždy tomu předchází rozhovor o mimopracovních věcech. Pro arabský svět, Egypt nevyjímaje, jsou typické pro úvod konverzace dotazy spíše osobního charakteru, tj. na zdraví, rodinu, děti, případně na další rodinné příslušníky. Vhodným tématem jsou první dojmy z cesty a samozřejmě egyptská kultura. Naopak se nedoporučuje zapřádat rozhovor na náboženská témata, také Egypťané hodnotí vlastní moderní historii jinak, než jsme zvyklí z našich pramenů. Připravte se na to, že oficiální jednání může být přerušováno telefonáty či konzultacemi s jinými pracovníky. Egypťané to neberou jako projev nezdvořilosti.
Jací jsou egyptští obchodníci?
Egyptský obchodník je většinou velice zkušený a znalý svého oboru. Před jednáním s egyptským obchodním partnerem je třeba počítat s tím, že ne všechna ujednání předchozího dne platí i v průběhu dalšího jednání. Při jednáních, především ve státní sféře, je poměrně běžné, že některé otázky jsou znovu otevírány, zejména s příchodem výše postaveného pracovníka. Egypťané jsou hovorní a velmi rádi debatují. Nedivte se, pokud vaši partneři budou hluční a budou uplatňovat mistrnou gestikulaci. Vztah Egypťanů k času a životu vystihují některé často používané fráze jako například: Bokra – zítra, Máleš (nemá smysl dělat si starosti), Inšalláh (bude-li si bůh přát).
Je vyjednávání s místními obchodníky jiné, ztěžují ho kulturní/náboženské/etnické odlišnosti?
Zejména ve státních podnicích, ale i v soukromém sektoru je dodržována přestávka na modlitbu. Ze stejného důvodu může být v kterémkoliv okamžiku přerušeno i právě probíhající obchodní jednání. Tato skutečnost však vyžaduje ze strany obchodního partnera toleranci.
Jak nakládají egyptští obchodníci s emocemi v rámci obchodního jednání?
Egyptští obchodníci jsou snad až na výjimky zkušenými podnikateli. Pro Araby je totiž smlouvání přirozený způsob jednání, který mají v krvi. Zpravidla ovládají světové jazyky a znají psychologii evropského partnera. Řada z nich absolvovala ve světě prestižní univerzity. O to důkladněji je třeba se připravit na obchodní jednání s egyptskými partnery.
Je vhodné resp. obvyklé nabízet při obchodních jednáních alkohol?
V Egyptě je zpravidla nevhodné nabízet alkohol při jednáních, je třeba si dát velký pozor, jelikož větší část egyptské populace je muslimská. Na druhou stranu ne všichni Egypťané zákaz požívání alkoholických nápojů dodržují. Proto je dobré nechat případnou iniciativu k objednání alkoholických nápojů na egyptském partnerovi. V Egyptě je nutno věnovat pozornost hygienické úrovni stravovacích zařízení, tzn. není vhodná konzumace např. pouličně prodávané zmrzliny, tepelně nezpracované zeleniny a nebalené vody, vyvarovat se „čerstvým“ vymačkaným ovocným džusům.
Jak se obléci na pracovní jednání?
Při formálních příležitostech a schůzkách nosí muži i ženy společenský oděv. Tato zásada je dodržována i při obchodních jednáních, zejména jsou-li vedena na vyšší úrovni. Při jednáních v nejteplejších letních měsících je možno sako odložit. Ženy by měly být přiměřeně oblečeny. Jedná se o muslimskou zemi a je nezbytné k tomu přizpůsobit chování, ale i oblékání by mělo odpovídat místním zvyklostem, tzn. sukně pod kolena nebo kalhoty, halenky bez výrazného výstřihu a s rukávy.
Jak by měl vypadat ideální jednací tým (počet členů, věkové a genderové složení týmu, šéf týmu)?
Počet členů jednacího týmu záleží především na velikosti české firmy. Účast vyššího zastoupení, jako je obchodní ředitel, je více než žádána. Věk a genderové složení týmu nehraje zásadní roli, nicméně větší důvěra je zde nakloněna mužům.
Je obvyklé obchodního partnera pozvat domů, resp. být pozván domů? Pokud ano, co je při takové návštěvě obvyklé, co čekat?
Jestliže budete pozváni do rodiny, ze zdvořilosti je lepší pozvání odmítnout. Teprve po přesvědčování můžete souhlasit. Večeře se nezřídka protáhne do pozdních večerních či ranních hodin. Vítané bude, pokud hostiteli přinesete dárek, například bonboniéru, ale třeba i broušené české sklo.
4.4. Komunikace
Je důležité vzít si s sebou tlumočníka?
Obecně platí, že není potřeba zařízení služeb tlumočníka, je však vhodné se s partnerem předem poradit pro případ, že by se pro jednání v angličtině necítil sebejistý.
Jak je to s jazykovou vybaveností?
Jako jednací jazyk je používána téměř výhradně angličtina. Pokud by však obě strany byly schopny jednat v arabštině, mělo by jednání jistě přátelštější a možná i rychlejší průběh. Obecně však platí, že není potřeba zařízení služeb tlumočníka.
Existují nějaká komunikační tabu?
K islámu se hlásí většina místního obyvatelstva, tj. přes 90 %, zbývající část tvoří téměř výhradně Koptové a pravoslavní křesťané. A proto je vhodné se vyvarovat dvojsmyslným žertům na náboženská témata, ale také tématům se sexuálním podtextem. Vhodné je také se vyvarovat konverzaci o vepřovém a alkoholu.
Jak nejlépe komunikovat (osobně, e-mail, telefon atd.)?
V Egyptě je určitě velmi důležité osobní jednání, není možné se spoléhat na internet a dělat obchod od stolu. Navíc osobní setkání je absolutně nezbytné pro získání důvěry partnera a pro zdárné uzavření obchodu. K urychlení komunikace doporučujeme komunikovat raději přes telefon a aplikaci WhatsApp než e-mail.
4.5. Doporučení
Doporučení podnikatelům, kteří se chystají do Egypta
- Nespěchejte, buďte trpěliví a navažte osobní vztahy.
- Je nezbytné si založit vlastní pobočku nebo nalézt skutečně prověřeného egyptského zástupce, který musí být registrován v rejstříku dovozců.
- Nabídněte mu exkluzivitu, zpočátku jen na omezenou dobu.
- Při jednání je důležité věnovat se platebním instrumentům, z nichž nejvhodnější je potvrzený neodvolatelný akreditiv s co možná nejjednoduššími podmínkami, aby nedocházelo k průtahům s platbami.
- Dohodnuté schůzky nebo jiné termíny raději průběžně ověřujte a připomínejte se.
4.6. Státní svátky
V Egyptě je uznáváno větší množství svátků. Vzhledem k tomu, že islámský kalendář je lunární, jsou muslimské svátky pohyblivé a meziročně se v kalendáři posunují na dřívější termín o asi 11 dní oproti předchozímu roku. Co se týče náboženských svátků, sváteční dny bývají vyhlašovány s krátkým časovým předstihem a platí pro státní zaměstnance.
Přehled svátků v roce 2024:
– Koptské Vánoce – 7. ledna
– Den revoluce – 25. ledna
– Eid Al Fitr – konec Ramadánu – 9. dubna – 14. dubna
– Den osvobození Sinaje – 25. dubna
– Svátek práce – 1. května
– Sham El Nessim – 6. května
– Eid Al Adha (svátek obětování) – 17. června – 20. června
– Den revoluce – 30. června
– Islámský nový rok – 8. července
– Den revoluce – 23. července (23.7.1952)
– Narození proroka Mohameda – 16. září
– Den ozbrojených sil – 6. října
5. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu
Podkapitoly:
- 5.1 Vstup na trh
- 5.2 Formy a podmínky působení na trhu
- 5.3 Marketing a komunikace
- 5.4 Problematika ochrany duševního vlastnictví
- 5.5 Trh veřejných zakázek
- 5.6 Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
- 5.7 Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
- 5.8 Zaměstnávání občanů z ČR
- 5.9 Veletrhy a akce
5.1. Vstup na trh
Vyhláškou č. 43/2016 stanovila egyptská vláda povinnost výrobců 25 kategorií spotřebního zboží od mléčných produktů přes kosmetiku po elektrospotřebiče, které je určeno pro dovoz a maloobchodní distribuci v Egyptě, zaregistrovat značku a příslušný výrobní závod. K registraci je třeba doložit mj. právní formu výrobce, seznam výrobků, licence potřebné k jejich výrobě a certifikát systému řízení kvality vydaný akreditační společností uznávanou egyptskými úřady.
Administraci registrace zajišťuje úřad pro kontrolu dovozu a vývozu General Organization for Export and Import Control (GOEIC), který podléhá Ministerstvu obchodu a průmyslu (Ministry of Trade and Industry, MTI). Právě ministr je poslední instancí registračního procesu a v mnoha případech není jeho zdlouhavost způsobena aparátem GOEIC, ale připravené certifikáty dlouho čekají na rozhodující podpis ministra.
Egypt povinnou inspekci, která se dříve týkala textilního zboží a obuvi, rozšířil vyhláškou 991/2015 o 23 dalších komoditních skupin od čokolády přes kosmetiku, mléčné produkty a motocykly až po pračky. Egyptská vláda však exportérům značně zkomplikovala situaci, když v červenci 2019 nečekaně zrušila akreditaci několika zahraničním inspekčním společnostem včetně renomovaných nadnárodních firem, což postihlo i řadu českých exportérů. Pro některé výrobní obory totiž nebyla v ČR akreditována žádná inspekční společnost, přičemž egyptské předpisy neumožňovaly využití služeb státem uznávaných firem působících v jiných zemích EU. Pod tlakem diplomatického zastoupení EU v Egyptě přistoupil úřad GOEIC na zmírnění podmínek uznávání inspekčních certifikátů.
Ministerstvo průmyslu a obchodu Egypta vydalo v únoru 2022 nařízení 96/2022, kterým se mění nařízení 991/2015 o inspekci dovážených potravin egyptskou General Organization for Export and Import Control (GOEIC). Nařízení stanovovalo povinnost kontroly vybraných produktů při jejich dovozu jak Národním úřadem pro bezpečnost potravin tak GOEIC – docházelo tak ke dvojitým kontrolám a velkým časovým průtahům při proclení v egyptských přístavech a na letištích. Nyní probíhá u potravinových produktů pouze kontrola Národního úřadu pro bezpečnost potravin. Tímto nařízením se nemění nařízení 43-2016 o povinné registraci dovozců vybraných produktů.
Egyptské ministerstvo financí oznámilo povinnost pro všechny importéry dovážející zboží do Egypta od července 2021 používat elektronický systém předběžné registrace – Advance Cargo Information system/ACI. ACI je elektronický celní systém, který vyžaduje po dovozcích nahrání všech potřebných dokumentů na stanovený portál před vysláním nákladu z domovského přístavu/letiště/či jiné platformy. Elektronický systém umožní egyptským úřadům monitorovat zboží a aplikovat systém řízení rizik. Při registraci na ACI získají dovozci jedinečné předběžné registrační číslo. ACI zavazuje společnosti, aby při importu do země předložily kódy identifikující prodejce, přístav a zemi původu (formulář EURO1), popis nákladu, formulář č. 4 pro platbu celních poplatků a další příslušné informace. Více informací k systému je k nalezení na webových stránkách NAFEZA.
Zrušení požadavku egyptského vlastnictví pro dovoz zboží pro komerční obchodování – Koncem roku 2023 vydal Egypt zákon, kterým ruší požadavek na 51 % minimálního egyptského vlastnictví firem, a umožňuje dovoz zboží i společnostem, které budou zcela vlastněné zahraničními akcionáři. Podle tohoto zákona jsou egyptské společnosti se zahraničními akcionáři, které drží většinu jejich akcií až do výše 100 %, oprávněny žádat o dovozní licenci, pokud splňují další kvalifikační podmínky pro licenci, jako jsou minimální kapitál nebo obrat. Doba platnosti licence pro tyto subjekty však bude omezena na 10 let s možností prodloužení o dalších 10 let. Stávající společnosti částečně vlastněné zahraničními akcionáři (až 49 %) dostávají licenci s platností na pět let, kterou lze prodloužit na neomezenou dobu. Novela vstoupila v platnost 30. října 2023.
5.2. Formy a podmínky působení na trhu
Mezi základní registrační údaje patří:
- jméno společnosti
- adresa v mateřské zemi
- výpis z obchodního rejstříku mateřské společnosti
- výpis ze stanov mateřské společnosti
- kapitálová informace o mateřské společnosti
- druh činnosti
- adresa kanceláře v EAR
- jméno a adresa právního zástupce v EAR s nótou potvrzující činnost pro zakládanou společnost
- jméno představitele kanceláře
- adresa bydliště představitele kanceláře
- plná moc představitele kanceláře na zřízení bankovního konta v EAR pro převod valut
Všechny doklady musí mít arabský překlad a superlegalizaci z velvyslanectví EAR v příslušné zemi. Následně provádí vládní investiční agentura General Authority for Investment (GAFI), Companies Department, schvalovací řízení. Pro usnadnění procedury zřizování kanceláře resp. společnosti v Egyptě zavedla GAFI koncept jednoho kontaktního místa (One-Stop-Shop), které žadateli umožní realizovat potřebné administrativní procedury na jednom místě a které tím byrokratický proces významně urychlí. Centrální úřad One-Stop-Shop sídlí v Káhiře (viz níže), celkem se po celém Egyptě nachází 14 center pro investory.
GAFI – Investment Services Branch in Cairo
Tel.: +20-2-2405 5425
E-mail: gafi-info@gafinet.org
Web: www.gafi.gov.eg
5.3. Marketing a komunikace
Státem vlastněný a široce distribuovaný deník al-Ahrám má z hlediska inzerce největší dopad. Strategicky umístěná reklama v novinách nebo časopisech může přinést dobré výsledky. Televizi sledují všichni obyvatelé (96 %) bez ohledu na vzdělání a televizní reklama je proto velmi efektivní. Další formou propagace jsou často používané billboardy, neonové reklamy na střechách, pomalované stěny a střechy domů inzerující různé zboží, faxová inzerce a reklamní poštovní kampaně. V Egyptě jsou časté výstavní akce zaměřené buď specificky, nebo pro veřejnost. Probíhají převážně na plochách káhirského mezinárodního výstaviště (organizuje General Organization for International Exhibiton & Fairs – GOIEF) nebo v Cairo International Convention & Exhibition Center (CICEC). Při vytváření marketingové strategie je třeba brát v úvahu místní zvyklosti a vyvarovat se zejména politickým a náboženským tématům.
Elektronická média se sice v zemi rychle rozšiřují, ale kvalita telekomunikačních linek a internetového připojení je všeobecně nízká. Místní instituce a firmy mají proto své webové stránky často velmi zanedbané, nepřehledné a neaktuální, často jsou pouze v arabštině a chybí anglická mutace. V posledních letech, tak jako ve zbytku světa a s ohlasem na výražně mladou populaci, prudce stoupá vliv sociálních sítí, zejména Facebook, Instragram, Twitter a TikTok.
Co se nejvýznamnějších deníků týče, většina je dostupná v listinné podobě i na internetu a některé z nich (Al Ahram, Business Today Egypt) mají i verzi v angličtině.
Některé vybrané deníky a týdeníky vhodné pro inzerci:
- Al Ahram
- Al Akhbar
- Al Gomhuria
- Al Wafd
týdeníky:
- Akhbar Al Yom
- Al Ahram Weekly
- Akher Saa
- Rose al Youssef
- Al Ahram Hebdo
- Nosf El Donia
- Hawaa
ekonomické publikace :
- Al Ahram Al Iktisadi
- Al Alam Al Yom
- Egypt Today and Business Today
- Business Monthly
- Cairo Times
5.4. Problematika ochrany duševního vlastnictví
Zákon na ochranu duševního vlastnictví č. 82/2002 plně pokrývá všechny požadavky kladené na takový zákon i z hlediska zahraničních subjektů.
- patenty a užité modely
- výkresy integrovaných obvodů
- ochranná známka, ochranná značka a geografické značení
- průmyslový vzor, autorské právo a související práva
- ochrana rostlinných druhů
Egypt je signatářem Pařížské konvence o ochraně intelektuálního vlastnictví a rovněž Madridské smlouvy o mezinárodní registraci obchodních značek.
Obecně platí, že jakákoliv osoba, ať už egyptského nebo cizího původu, která je aktivní v teritoriu a jejíž země je členem WTO, nebo je v recipročním vztahu s Egyptem, má právo zažádat o patent, ochrannou známku nebo jinou ochranu duševního vlastnictví ve smyslu zákona. Patenty, ochranné známky či potvrzení autorských práv jsou vydávány egyptským Patentovým úřadem nebo jednotlivými kompetentními ministerstvy, zpravidla do jednoho roku po podání žádosti a zaplacení poplatku. Při schvalování žádostí se prioritně kontroluje, zda cokoliv neodporuje veřejnému pořádku, morálce nebo nejsou žádosti v souladu s ochranou životního prostředí, lidského zdraví apod.
Patenty – ochrana se uděluje na 20 let od data žádosti. Držitel patentu má právo jakkoliv nakládat se svým patentem.
Obchodní značky – zde se ochrana uděluje na 10 let s tím, že je možné zažádat o prodloužení o dalších 10 let.
Autorské právo – je udělováno na 50 let, kdy automaticky zaniká. Autor může samozřejmě udělit právo nakládat s jeho vlastnictvím jiným osobám.
Průmyslové vzory a modely – po zaregistrování je ochrana zajištěna v délce 5 let, s možností prodloužení o dodatečných 5 let.
I přes jistý posun v posledním období jsou v Egyptě porušovány všechny druhy autorských práv. Jedná se zejména o nedovolený přetisk knih, padělání ochranných známek, porušování patentů, krádeže obchodního tajemství apod. Ochrana práv duševního vlastnictví je v Egyptě teprve na začátku cesty k jejich prosazování, ke kterému Egypt nutí všechny uzavřené smlouvy a dohody s EU a dalšími světovými organizacemi.
5.5. Trh veřejných zakázek
Veřejné zakázky – tendry – jsou vypisovány v souladu se zákonem č. 182/2018 a platí pro všechny vládou řízené instituce v civilním i vojenském sektoru – ministerstva, departmenty, guvernoráty, veřejné organizace atd. – pokud nejsou z tohoto zákona vyjmuty.
Zmíněný zákon nařizuje zahraničním subjektům podání nabídky do tendru výhradně prostřednictvím egyptského obchodního zástupce. Znamená to, že tendrové podmínky mohou být získány (zakoupeny) od vydávajících vládních institucí pouze prostřednictvím obchodních zástupců. V tendrových podmínkách jsou velmi detailně specifikovány povinnosti dodavatele, zatímco závazky druhé strany jsou značně obecné. Proto je zapotřebí věnovat studiu tendrových dokladů včetně všeobecných podmínek zvýšenou pozornost. Při podpisu kontraktu je třeba pečlivě zvažovat ustanovení pod body vyšší moc, konečné převzetí zařízení, čerpání záruky za provedení, řešení sporů, atp.
V praxi jsou však egyptské státní instituce schopné zajistit si výjimky z výše uvedených ustanovení zákona a odvolání proti těmto výjimkám je mnohdy velmi problematické, i když ne zcela bezpředmětné. Informace o vypsání tendrů státními úřady a společnostmi jsou obvykle zveřejňovány v denním tisku, nebo některými institucemi avizované na svých internetových stránkách.
5.6. Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
Dne 29. prosince 2022 byl konečně v důsledku dohody s MMF (Mezinárodním měnovým fondem) centrální bankou Egypta stažen požadavek potvrzeného akreditivu ke všem dovozům. Bez ohledu na to však zahraniční subjekty vyvážející zboží do Egypta čelily prodlevám s placením za své zboží po celý rok 2023, často ne vinou egyptských dovozů, ale spíše jejich bank (resp. centrální banky jako takové), které platby v zahraniční měně přísně limitovaly. V první polovině roku 2024 se díky investici od Spojených arabských emirátů za desítky miliard USD, navýšení půjčky Mezinárodního měnového fondu a uvolnění kurzu egyptské libry situace výrazně zlepšila a většina nevyřízených záležitostí byla postupně úspěšně urovnána. Díky tomu se zlepšila i očekávání firem, a celkově tak poklesl tlak na zahraniční měnu.
Všeobecně je však při podnikání v Egyptě potřeba stále počítat s delšími lhůtami při platbách za zboží.
5.7. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
Doklady
Pro vstup do EAR je vyžadován cestovní pas s platností nejméně šest měsíců od vydání víza. Vízum získá žadatel na Velvyslanectví Egyptské arabské republiky v Praze nebo zakoupí na letišti v Egyptě v hodnotě 25 USD. Další možností je nákup s předstihem přes internetové stránky https://www.visa2egypt.gov.eg/. Vízum má podobu štítku, který se vlepuje do pasu.
Profesionální kamery a fotoaparáty
Fotografování a filmování je zakázáno u vojenských a policejních osob a strategických objektů, mostů a kanálů. Obecně se nedoporučuje procházet se městy s velkým viditelným fotoaparátem.
Služby
Ceny v egyptských hotelích jsou stanoveny v závislosti na jejich úrovni, tradici a kvalitě. Obvykle se uvádí, že s ohledem na evropský standard jsou přijatelné hotely označené jako čtyřhvězdičkové a vyšší. V Egyptě je nutno věnovat náležitou pozornost nejen hygienické úrovni stravovacího zařízení, ale stravování vůbec, tj. i z místních zdrojů. V této souvislosti je nezbytné upozornit, že pro evropského strávníka je nevhodná konzumace např. pouličně prodávané zmrzliny, tepelně nezpracované zeleniny (zvláště hlávkového salátu, lusků, jahod atp.) a nebalené vody, včetně ledu přidávaného do limonád.
Doprava
Turistická místa v EAR jsou propojena relativně hustou a spolehlivou sítí vlakového, autobusového a leteckého spojení. Ve městech funguje hromadná městská doprava zajišťovaná státními autobusy. Ta je však pro Evropana neznalého místních poměrů a jazyka téměř nepoužitelná. Vedle státních dopravních prostředků spojení zajišťují soukromé mikrobusy a zejména relativně levné taxíky (k dispozici jsou též aplikace pro osobní přepravu Uber, InDrive a další).
Územní omezení
Kdo chce navštívit lokality v blízkosti libyjských hranic nebo území mimo silnice na Sinaji, potřebuje povolení od Ministerstva vnitra. Stále existují neodkrytá minová pole z předešlých válek, často “značená” pouze ostnatým drátem. Nedoporučuje se proto sjíždět ze silnic a překračovat takto označená území. Rovněž se nedoporučují navštěvovat správní oblasti střední části země (města Minia, Malawi, Sohag, Asijút, Kena), kde není bezpečnostní situace pro individuální ani organizovanou turistiku zcela příznivá (aktuální informace – viz webové stránky ZÚ Káhira).
5.8. Zaměstnávání občanů z ČR
Základním principem je skutečnost, že Egypt nepodporuje zaměstnávání cizinců, a to kvůli velké nezaměstnanosti a stále se zvyšující populaci. Nutné je získat pracovní povolení předem. Uděluje se v délce 12 měsíců a vedle vyplněné žádosti a kopie pasu musí být přiložen i certifikát o vyšetření na AIDS. Pracovní povolení uděluje Ministerstvo práce, které vyžaduje maximální detaily o osobě, která žádá o pracovní povolení (jméno firmy a její domicil, předmět a odvětví podnikání, zastávané funkce, způsob úhrady výdělku apod.).
Pracovní povolení je vydáváno na 1 rok a poté je třeba každý rok žádost obnovovat. Vydání pracovního povolení vyjde na cca 21 000 EGP/rok.
Právní základna:
Zákoník práce č. 12 z roku 2003 – článek č. 28 stanovuje povinnost pracovního povolení pro cizince
Dekret čís. 135 z roku 1996 – upravuje podmínky a způsoby vydání pracovního povolení pro cizince
Dekret čís. 469 z roku 1995 – upravuje organizaci a proces k získání pracovního povolení pro cizince
Dekret čís. 2 z roku 1979 – o zaměstnávání zahraničních expertů.
5.9. Veletrhy a akce
Významné výstavy a veletrhy v Egyptě v roce 2024:
12.2.2024 – 14.2.2024 EGYPS – EGYPT PETROLEUM SHOW – International Oil and Gas Exhibition & Conference in Egypt
25.4.2024 – 27.4.2024 Insomnia – Gaming Festival
28.4.2024 – 30.4.2024 Watrex Expo – The International Exhibition and Conference for Water and Wastewater
11.5.2024 – 13.5.2024 EGY BEAUTY & CLEAN EXPO – Egypt and Africa International Beauty, Care and Cosmetics Fair. Cosmetics, Hair Products, Perfumes, Fragrances Industry, Packaging, Raw Material and Contract Manufacturing
23.5.2024 – 26.5.2024 WORKSPACE EXPO EGYPT – The „Workspace Projects & Design Solutions Exhibition” is the only event in Egypt & Middle East specialized for showcasing the latest mega administrative & workspace projects with recent unique design solutions in a business environment
26.5.2024 – 29.5.2024 Africa Food Manufacturing – The Global Meeting Point for Innovative Solutions & Machinery in Food Manufacturing & Packaging
25.6.2024 – 27.6.2024 THE BIG 5 CONSTRUCT EGYPT – Egypt International Building & Construction Exhibition
Září 2024 – Metal and Steel – Exhibition for the Metal and Steel Industry
3.9.2024 – 5.9.2024 EGYPT INTERNATIONAL AIRSHOW – The show will feature aircraft displays, cutting-edge conferences, and an exhibition of innovative aerospace products and services.
8.9.2024 – 10.9.2024 PAPER MIDDLE EAST – International exhibition for paper, board and converting industry
15.9.2024 – 17.9.2024 SAHARA – Exhibition for agriculture and food
25.9.2024 – 27.9.2024 CITY SCAPE EGYPT – International Event for Real Estate, Investment and Development
13.10.2024 – 17.10.2024 Cairo Water Week – International Water Management and Sustainability EXPO
26.11.2024 – 28.11.2024 EGYPT ENERGY – North Africa’s leading power and renewable energy exhibition
10.12.2024 – 12.12.2024 Water, Wastewater & Infrastructure – International Conference & Exhibition
12.12.2024 – 14.12.2024 AIRTECH EGYPT – Airtech shows the future of the Compressed Air Industry in the Middle East
6. Kontakty
Podkapitoly:
- 6.1 Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
- 6.2 Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
- 6.3 Důležité internetové odkazy a kontakty
6.1. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
Velvyslanectví České republiky v Egyptě
4 Dokki Str. 125 11 Giza (Káhira),
Egypt tel.: +20 233339700 – ústředna fax: +20 237485892
web: www.mzv/cairo
email: cairo@embassy.mzv.gov.cz
ekonomické oddělení : commerce.cairo@mzv.gov.cz
konzulární oddělení: consulate.cairo@mzv.gov.cz
Mob. spojení po pracovní době a ve volných dnech na diplomatickou službu (vyhrazeno pro řešení mimořádných situací českých občanů) tel: +20 12742 7513.
Pracovní dny Velvyslanectví jsou v souladu s místní zvyklostí neděle až čtvrtek, svátky naopak Velvyslanectví dodržuje dle českého kalendáře.
Spojení z letiště a z centra města:
Pro dopravu z letiště a centra města na Velvyslanectví ČR v Káhiře je nejlepší variantou použít taxi. Letiště nabízí taxi transféry na místě, taxi je možné sehnat v centru města podstatě všude a v jakoukoliv denní hodinu. V závislosti na aktuální dopravní situaci by cesta měla zabrat okolo 60 minut z letiště na Velvyslanectví v ČR.
Kancelář Czech Trade sídlí na stejné adrese jako ZÚ ČR: 4, Dokki Street, Giza (Káhira), Egypt
Vedoucí kanceláře – Tomáš Rousek Tel: +202 33339727 Tel a Fax: +20 23760 2584
email: tomas.rousek@czechtrade.cz
CzechInvest, CzechTourism nejsou v Káhiře ani jinde v Egyptě v současné době zastoupena.
Česká Centra sídlí na stejné adrese jako ZÚ ČR.
Vedoucí kanceláře – Tereza Svášková
email: svaskova@czech.cz
web: https://cairo.czechcentres.cz
6.2. Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
Kontakty viz. název podkapitoly + další důležitá telefonní čísla
- stálá služba policie : 122
- první pomoc: 123
- turistická policie: 126
- hasiči v Káhiře: 125
- hasiči v Alexandrii: 180
Zdravotnické služby ve státních nemocnicích mají ve srovnání s evropským standardem nízkou úroveň. Poskytovanou péči navíc znehodnocují pobyty příbuzných na pokoji a chodbách. Proto jsou cizincům doporučovány služby soukromých nemocnic, které jsou podstatně nákladnější, avšak péče a služby jsou na mnohem vyšší úrovni než ve státních zařízeních. Zacházení s pacienty je na soukromých klinikách lépe organizováno a je zajištěna například pooperační péče mnohem vyššího standardu než ve státních nemocnicích. Nicméně ani v soukromých zařízeních nedosahuje hygienická úroveň, ošetřovatelská péče a mnohdy i odborné služby standardu běžného v ČR.
Hlavní soukromé káhirské nemocnice jsou:
- As-Salam International Hospital, Corniche el-Nil, P.O.Box 388 – Maadi – Cairo, tel. emergency 5240077, 5240250, 5240232
- Misr International Hospital, 12 Saraya Str., Dokki, Giza, tel. emergency 7494007, 3353567
- Dar al Fouad Hospital, tel. emergency 010-1911911, 577 7300
- Al – Salam Hospital, tel. emergency 3034780
Lékárny mají hustou síť a jsou dobře zásobené. V Egyptě neexistuje systém zdravotního pojištění pro cizince. České cestovatele je třeba upozornit, že cena za intenzivní péči v soukromé nemocnici může být vysoká a je tedy nezbytné se pojistit v ČR. Orgány místní hygienické služby nevyžadují pro pobyt v Egyptě žádné závazné očkování. Mezinárodní očkovací průkaz není proto při vstupu do země požadován. Nicméně dle doporučení WHO (Světová zdravotnická organizace) patří k ochraně každého cestovatele do této oblasti očkování proti hepatitidě A, B a břišnímu tyfu. Při déle trvajícím pobytu na jihu Egypta se doporučuje preventivní použití antimalarik. Při návratu ze Súdánu po pobytu delším než jeden měsíc se vyžaduje platné očkování proti žluté zimnici. Telefonní číslo ministerstvem sociálního zabezpečení organizované „první pomoci“ či ambulance je 123. V Káhiře je možno volit pro ambulanci ještě 5770406, 5770365, 5770123, v Gize 5615551.
6.3. Důležité internetové odkazy a kontakty
- www.idsc.gov.eg – informace vlády
- www.mfa.gov.eg – ministerstvo zahraničních věcí
- www.mti.gov.eg/english/index.htm – ministerstvo obchodu a průmyslu
- https://www.mod.gov.eg/ModWebSite/MODL.aspx – ministerstvo obrany a vojenské výroby
- www.civilaviation.gov.eg – ministerstvo civilního letectví
- http://www.moiegypt.gov.eg/ – ministerstvo vnitra
- www.mohp.gov.eg – ministerstvo zdravotnictví
- http://www.moc.gov.eg/en/home/ – ministerstvo kultury
- https://www.moic.gov.eg/ – ministerstvo investic a zahraniční spolupráce
- http://portal.mohesr.gov.eg/en-us/Pages/default.aspx – ministerstvo vyššího vzdělávání
- http://www.moee.gov.eg/english_new/home.aspx – ministerstvo elektřiny a obnovitelných zdrojů
- https://www.mof.gov.eg/English/Related%20Links – ministerstvo financí
- http://www.agr-egypt.gov.eg- ministerstvo zemědělství a zúrodňování půdy
- http://www.manpower.gov.eg/index-e.html – ministerstvo pracovních sil
- http://www.mhuc.gov.eg/ – ministerstvo výstavby a městského výzkumu
- https://egymonuments.gov.eg/ – ministerstvo turismu a památek
- https://www.mwri.gov.eg/Services/energy-in-pumping-project-pro/ – ministerstvo závlah a vodních zdrojů
- https://www.petroleum.gov.eg/en/Pages/HomePage.aspx – ministerstvo ropného průmyslu a nerostného bohatství
- https://mcit.gov.eg/en/ICT_Industry_Development – ministerstvo komunikací a informačních technologií
- http://www.mpbs.gov.eg/Arabic/Pages/default.aspx – ministerstvo pro obchodní záležitosti
- http://www.eeaa.gov.eg – ministerstvo životního prostředí
- https://www.emys.gov.eg/en – ministerstvo mládeže a sportu
- https://mped.gov.eg/home?lang=en – ministerstvo plánování a ekonomického rozvoje
- http://www.mot.gov.eg – ministerstvo dopravy
- http://www.moe.gov.eg/ – ministerstvo školství a technického vzdělávání
- http://www.jp.gov.eg/ar/Default.aspx – ministerstvo spravedlnosti
- http://ar.awkafonline.com – ministerstvo náboženských otázek
- http://www.msit.gov.eg – ministerstvo zásobování
- N/A – ministerstvo pro právní a parlamentní záležitosti
- http://www.moss.gov.eg – ministerstvo sociální solidarity
- http://www.emigration.gov.eg – ministerstvo pro imigraci a záležitosti populace
- N/A – ministerstvo pro informace
- www.cbe.org.eg – Centrální egyptská banka
- www.eces.org.eg – Centrum ekonomických studií
- www.amcham.org.eg – Americká obchodní komora
- www.erf.org.eg – Economic Research Forum
- www.eeas.europa.eu/delegation/egypt – delegace EU v Káhiře
- www.doingbusiness.org – daně, daňové předpisy, přehled zákonů
- www.eeas.europa.eu/egypt/aa/06_aaa_en.pdf – Evropská komise (informace o obchodu EU – EG)
- https://ec.europa.eu/trade/policy/countries-and-regions/countries/egypt – EU – Egypt Association Agreement