Exportní cena 2018 zná vítěze. Mění se firmy i charakter českého vývozu

Soutěž Exportní cena DHL UniCredit pod záštitou agentury CzechTrade zná své vítěze. Letošní finalisté zaměstnávají téměř osm tisíc lidí a v roce 2017 dosáhli obratu ve výši 21 miliard korun. Pokud jde o český export, stále větší roli v něm hraje e-commerce.



V rámci kategorie Exportér teritoria se letošní ročník soustředil na export do zemí Blízkého východu, do nichž vyváží své výrobky 42 finalistů.

„Do letošního ročníku se mohly přihlásit společnosti, které část své produkce vyvážejí a které patří českému vlastníkovi alespoň z 51 %. Při výběru finalistů byl hodnocen růst exportu a jeho podíl na obratu,“ připomíná místopředseda představenstva CRIF – Czech Credit Bureau Pavel Finger.

Přihlášené společnosti tradičně soutěžily ve dvou kategoriích. První je „Malá společnost“, která má maximálně 50 zaměstnanců a jejíž roční obrat nepřesáhl 300 milionu Kč. Druhou kategorií je „Středně velká společnost“ s počtem zaměstnanců do 250 a s ročním obratem do 1,5 miliardy korun.

Zajímavostí je, že téměř polovina letošních finalistů vyváží do jedenácti a více zemí. „Nejvyšší počet vývozních destinací v případě jedné společnosti byl 96, což znamená, že firma vyvážela do téměř poloviny všech zemí světa. Není asi překvapivé, že mezi vývozními teritorii se nejčastěji vyskytovalo Německo,“ doplňuje Finger.

Exportní cena v číslech

Do letošního 21. ročníku se přihlásilo celkem 145 firem, kritéria pro zařazení do soutěže splnilo 133 podniků. Největší zájem o účast v soutěži byl zaznamenán od společností z Prahy, Jihomoravského a Středočeského kraje. Celkem 42 procent exportérů se letos přihlásilo poprvé.

Info o aktuálním ročníku Exportní ceny


Mění se export i firmy. Trendy je e-commerce

„Letošním ročníkem jsme vstoupili do třetí dekády pořádání soutěže. Jako zakladatelé máme v DHL velkou radost, že spolu s tím, jak se mění česká ekonomika a export, mění se i samotná soutěž a její finalisté. Tento ročník nám potvrdil aktuální trend obchodování, a to stále posilující význam nakupování online. Počet zákazníků, kteří nakupují v e-shopech, rok od roku roste a zároveň s tím roste i počet e-shopů, jejichž majitelé chtějí využít velký potenciál lokálního i mezinárodního trhu e-commerce,“ upozorňuje obchodní ředitel DHL Express pro region střední Evropy Luděk Drnec.

Tématu e-commerce se věnovalo říjnové klubové setkání exportérů. Rozmach obchodování přes internet je ale patrný i mezi finalisty letošního ročníku.

„Je to pro nás jasný impuls přemýšlet o vytvoření zvláštní kategorie právě pro ty exportéry, kteří se primárně zaměřují na online prodej a oslovují zákazníky z celého světa skrze vlastní e-shopy. Těším se, co nového nám přinese další ročník,“ doplňuje Drnec.

Vítěz je inovátorem v potravinových doplňcích

První místo v kategorii Malá společnost patří mcePharma, s.r.o., která vyvíjí a vyrábí inovativní doplňky stravy, doplňková krmiva pro zvířata, kosmetiku a funkční potraviny.

Druhou příčku obsadil výrobce sportovních letadel Zall Jihlavan airplanes s. r. o. Pomyslný bronz získala společnost INCA Agency zabývající se výrobou a prodejem výrobku Inca Collagen.

Prvenstvím v kategorii Středně velká společnost se chlubí dodavatel zařízení pro ochranu ovzduší ZVVZ-Enven Engineering, a.s. Na druhé příčce se umístila firma AXIS, a.s. věnující se strojírenské výrobě a montážím průmyslových technologií. Třetí místo patří Hansen Electric, spol. s r.o., která se zabývá výrobou, instalací a servisem elektrických zařízení určených do prostředí s nebezpečím výbuchu.

Cenu pro Globálního exportéra si odnesl výrobce filamentů do 3D tiskáren, extrudovaných hadic, trubek a profilů z polymerních materiálů, Fillamentum a.s.

Exportérem teritoria, kterým je pro letošní ročník oblast Blízkého východu, se stala společnost DCIT, a.s., divize PROVYS, která se věnuje vývoji a vývozu softwaru pro média a také kybernetické bezpečnosti.

„Státy v teritoriu Blízkého východu nabízí obrovský potenciál růstu, především v odvětvích energetiky, petrochemie, zemědělství či v automobilovém průmyslu. Region je díky množství realizovaných projektů velice atraktivní pro expanzi a upevnění postavení českých firem. Stále vykazuje velký apetit po kvalitních produktech a službách, které české společnosti dokáží poskytnout, a to v takových objemech, které jsou pro kontinuální rozvoj tak důležité,“ říká manažer strukturovaného financování a exportního financování UniCredit Bank a ředitel UniCredit Factoring Jiří Flégl.

CzechTrade posunul firmu k Land Roveru

Ocenění v kategorii Nejúspěšnější klient CzechTrade letos převzala společnost Futaba Czech, s.r.o. specializující se na výrobu karosářských a podvozkových dílů a výfukových systémů pro automobilový průmysl.

„Naším letošním nejúspěšnějším klientem se stala firma Futaba Czech z Havlíčkobrodska. Ta před navázáním spolupráce s naší agenturou dodávala pouze pro společnost TPCA a přirozeně chtěli diverzifikovat,“ připomíná generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal. 

O soutěži Exportní cena DHL UniCredit

založila ji v roce 1997 logistická společnost DHL Express CZ s cílem motivovat vývozce dobývat zahraniční trhy a získávat nová odbytiště pro své produkty. Od jejího počátku je soutěž pořádána pod záštitou vládní agentury CzechTrade. Generálním partnerem projektu je UniCredit Bank. Odborným garantem soutěže je společnost CRIF – Czech Credit Bureau. Pořadatelem je Agentura Helas, která organizuje a produkuje Exportní cenu DHL UniCredit pod záštitou CzechTrade již 11 let.


Zástupci Futaba Czech se na začátku roku zúčastnili Dodavatelského fóra pro Jaguar Land Rover, kde se představili jako kvalitní potenciální dodavatel a se zástupci JLR dohodli první objednávku nástrojů pro lisované díly. Díky oboustranné spokojenosti dnes dodávají ocelové výlisky přímo do továren Jaguar Land Rover.

V kategorii Exportní příběh roku, jejímž partonem je také CzechTrade, byla oceněna společnost Kentico Software, s.r.o. Jedná se o relativně mladou (ovšem dnes již globálně známou) firmu se sídlem v Brně, která se rozhodla agenturu CzechTrade oslovit s žádostí o pomoc při expanzi na Blízký východ.

 

„Například v Turecku už spolupráce nese své ovoce. Společnosti se zde podařilo v poměrně krátké době utržit z prodaných licencí dvaadvacetkrát více peněz, než kolik investovala do zviditelnění na zdejším trhu. Firmě Kentico Software tak zaslouženě patří titul Exportní příběh roku 2018 a těšíme se na další spolupráci,“ dodává Radomil Doležal.

Přehled výsledků 21. ročníku Exportní ceny DHL UniCredit podle kategorií:

Středně velká společnost
1. místo – ZVVZ-Enven Engineering, a.s.
2. místo – AXIS a.s.
3. místo – Hansen Electric, spol. s r.o.

Exportér teritoria – Blízký východ
DCIT, a.s., divize PROVYS

Nejúspěšnější klient CzechTrade
Futaba Czech, s.r.o.

Malá společnost
1. místo – mcePharma, s.r.o.
2. místo – Zall Jihlavan airplanes s. r. o.
3. místo – INCA agency s. r. o.

Globální exportér
Fillamentum a.s.

Exportní příběh roku CzechTrade
Kentico Software s.r.o.

 

Medailonky vítězných firem


Více informací o soutěži včetně kritérií soutěže a podrobností k hodnoceným kategoriím naleznete na oficiálním webu soutěže www.exportnicena.cz.

Pravidelné novinky e-mailem