Desatero pro obchodování s Francií

Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Francií doporučení pro obchodování s tímto teritoriem.

Desatero pro obchodování s Francií níže

4 doporučení pro vstup na francouzský trh za pandemické situace koronaviru:

  1. Zmapování trhu

    Stále platí, že pro úspěšnou akvizici nových obchodních partnerů ve Francii je nutná znalost a komunikace ve francouzském jazyce. Pro prvotní vyhledání kontaktů a prvotní zmapování trhu využívejte především francouzskou verzi internetového vyhledávače Google při zadávání správných klíčových slov. S těmito prvotními analýzami a vyhledáním a sestavením přehledného seznamu potenciálních odběratelů vám pomůžeme může pomoct zahraniční kancelář CzechTrade v Paříži (ZK Paříž).

    Většina webových stránek je ve francouzštině a v některých případech firmy mají firmy na svých stránkách místo kontaktního emailu uveden pouze kontaktní formulář. Ve většině případů se však obecný kontaktní email na firmu skrývá v sekci „mentiones legales“ vždy na konci každé stránky.

  2. Oslovení firmy

    První oslovení je nejlepší provést e-mailem v ve francouzštině na obecné firemní emaily. V těle emailu krátce představte vaši firmu a produkty nebo služby, které nabízíte. Do přílohy přidejte váš katalog, ceníky, dodací podmínky a další marketingové materiály v PDF, vše ideálně přeložené do francouzštiny. Prezentační email by měl být co nejstručnější a věcný.

    ZK Paříž následně doporučuje telefonickou akviziční kampaň. V tomto případě je ideální, pokud ovládáte francouzštinu. Volejte na obecná firemní telefonní čísla, kde se v 99 % případů spojíte s recepcí. Odvolejte se na předchozí emailovou konverzaci a požadujte kontakt na osobu odpovědnou za jednání s novými dodavateli. Následně této osobě opět pošlete akviziční email nebo se s ní rovnou spojte telefonicky.

  3. Reference

    Pracujte s referencemi – máte-li reference z Francie, vždy je uveďte již v prvotním oslovení.

  4. Příprava materiálů

    Momentálně již některé firmy fungují normálně, řada administrativních pracovníků je ale stále v režimu home office. Je tedy možné, že se do některé z firem nedovoláte. Věnujte mezitím čas přípravě kvalitních podkladů pro oslovení ve francouzštině. Překlady do francouzštiny před tiskem materiálů nechte zkontrolovat rodilým mluvčím.

Koronavirus – Jaká je situace ve světě?Aktuální situace ve Francii

Zpět na začátek

Desatero pro obchodování s Francií

Steve Heap / Shutterstock.com

1. Na prezentaci i francouzštině záleží

Připravte si reprezentativní dokumentaci a webové stránky, nejlépe ve francouzštině. Pokud neovládáte francouzštinu, vezměte si na první jednání tlumočníka. I přesto se ale naučte alespoň několik francouzských vět.

2. Osobní kontakt je důležitý

Při prvním kontaktu neposílejte email ani fax, raději zatelefonujte – Francouzi preferují osobní kontakt.

3. Nechte si pomoci

Využijte služeb státu v teritoriu (prezentace na veletrzích, asistenční podpora).

4. Choďte včas

Schůzku si domluvte dopředu, přijďte na ni včas, ale ne dříve. Nesnažte se francouzského partnera zastihnout mezi 12–14 hodinou, o jakýchkoliv svátcích či v srpnu.

5. Buďte jasní a struční

Vyjadřujte se strukturovaně, jasně argumentujte a navrhujte řešení.

6. Dejte si pozor na cenotvorbu

Cenu stanovujte s ohledem na západoevropskou konkurenci (Francouzi neuznají, že český výrobek může být dražší než španělský, italský či dokonce německý), nechte si prostor pro mírnou slevu.

7. Jednejte s respektem, ale asertivně

Prokazujte svému partnerovi respekt, ale nenechte se jeho požadavky zatlačit do kouta.

8. Vyčkejte na první krok partnera

Raději se chovejte formálně a nechte váš protějšek udělat první krok k méně formálnímu jednání.

9. Dávejte o sobě pravidelně vědět

Kontakt v pravidelných intervalech opakujte, vždy s novou informací. Tím je vidět, že se vaše firma rozvíjí. Buďte trpěliví a vytrvalí, na reakci francouzské strany se obvykle čeká velmi dlouho.

10. Pečlivě si prostudujte smlouvu

Věnujte pozornost obchodní smlouvě s partnerem, prověřte si bonitu partnera, pojištění. Distribuční práva specifikujte geograficky a vymezujte je časem. 

Převzato z časopisu Český exportér, přílohy Hospodářských novin a týdeníku Ekonom, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a agenturou CzechTrade.

Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo

Zpět na začátek

Pravidelné novinky e-mailem