Kontrola z finančního úřadu a její práva

Lhůty pro stanovení daně

Daň nelze stanovit po uplynutí lhůty pro stanovení daně, která činí 3 roky. Lhůta pro stanovení daně počne běžet dnem, v němž uplynula lhůta pro podání řádného daňového tvrzení, nebo v němž se stala daň splatnou, aniž by zde byla současně povinnost podat řádné daňové tvrzení. Tato lhůta se prodlužuje o 1 rok, pokud v posledních 12 měsících před uplynutím dosavadní lhůty pro stanovení daně došlo k:

  • podání dodatečného daňového tvrzení nebo oznámení výzvy k podání dodatečného daňového tvrzení, pokud tato výzva vedla k doměření daně,
  • oznámení rozhodnutí o stanovení daně,
  • zahájení řízení o mimořádném opravném nebo dozorčím prostředku,
  • oznámení rozhodnutí ve věci opravného nebo dozorčího prostředku, nebo
  • oznámení rozhodnutí o prohlášení nicotnosti rozhodnutí o stanovení daně.

Byla-li před uplynutím lhůty pro stanovení daně zahájena daňová kontrola, podáno řádné daňové tvrzení nebo oznámena výzva k podání řádného daňového tvrzení, běží lhůta pro stanovení daně znovu ode dne, kdy byl tento úkon učiněn.

Za určitých podmínek může dojít ke stavění lhůty pro stanovení daně. Lhůta neběží po dobu:

  • řízení, které je v souvislosti se stanovením daně vedeno před soudem ve správním soudnictví a před Ústavním soudem,
  • řízení o otázce, o níž je příslušný rozhodnout soud a která je nezbytná pro správné stanovení daně,
  • trestního stíhání pro daňový trestní čin související s touto daní,
  • od zmeškání odvolací lhůty proti rozhodnutí o stanovení daně až do oznámení rozhodnutí o jejím navrácení v předešlý stav,
  • od marného uplynutí úložní doby až do dne doručení rozhodnutí, kterým je prohlášena neúčinnost doručení rozhodnutí vydaného v nalézacím řízení, nebo
  • ode dne odeslání žádosti o mezinárodní spolupráci při správě daní až do dne obdržení odpovědi na tuto žádost nebo do dne odeslání oznámení o ukončení mezinárodní spolupráce při správě daní v dané věci.

Lhůta pro stanovení daně končí vždy nejpozději uplynutím 10 let ode dne, v němž uplynula lhůta pro podání řádného daňového tvrzení, nebo v němž se stala daň splatnou, aniž by zde byla současně povinnost podat řádné daňové tvrzení.

Vyloučení úředních osob

Úřední osoba je z daňového řízení nebo jiného postupu při správě daní vyloučena vždy, jestliže je předmětem řízení nebo jiného postupu právo nebo povinnost její nebo osoby jí blízké. . Úřední osoba je z daňového řízení vyloučena též v případě, že se v téže věci podílela daňového řízení jako úřední osoba na jiném stupni. Rovněž je úřední osoba vyloučena v případě, že její poměr k osobě zúčastněné na správě daní nebo k předmětu daně vzbuzuje jiné pochybnosti o její nepodjatosti.

Osoby zúčastněné na správě daní jsou oprávněny namítat podjatost úřední osoby, jakmile se o ní dozví. Samotné úřední osoby jsou naopak povinny skutečnosti nasvědčující podjatosti neprodleně oznámit úřední osobě stojící v čele správce daně.

Úřední osoba, o jejíž nepodjatosti jsou pochybnosti, smí do doby, než bude rozhodnuto o její podjatosti, provádět ve věci jen neodkladné úkony.

O vyloučení úřední osoby z daňového řízení v předmětné věci rozhodne úřední osoba stojící v čele správce daně. Rozhodnout o vyloučení přitom může i z vlastního podnětu. V případě, že je (osoba stojící v čele) vyloučena, určí místo ní jinou úřední osobu, která není k vyloučené úřední osobě ve vztahu podřízenosti. Není-li takové nepodjaté úřední osoby, požádá úřední osoba stojící v čele správce daně nejblíže nadřízeného správce daně, aby dožádal jiného správce daně o provedení úkonů, jejichž výkon by příslušel podjaté úřední osobě, pokud nadřízený správce daně tyto úkony neprovede sám. Proti rozhodnutí o vyloučení úřední osoby nelze uplatnit opravné prostředky.

• Teritorium: Česká republika
• Témata: Právní průvodce | Právo

Doporučujeme