Zpracování firemního strategického plánu a motivace vrcholového managementu jsou nezbytnými, nikoli však dostačujícími podmínkami prosazení strategické změny. Úspěch spočívá v implementaci strategického plánu. Implementací rozumíme jeho transformaci do akčních plánů, které jsou rozpracovány až na jednotlivé aktivity, doplněny o alokaci zdrojů a odpovědnosti za dosažení výsledku a načasování jednotlivých aktivit. Implementace strategického plánu je složitá interdisciplinární záležitost. Fogg specifikoval osmnáct klíčových faktorů podmiňujících úspěšnou implementaci firemní strategie, které zahrnují:
- Vybudování systému odpovědnosti.
- Přetvoření faktorů strategické priority na měřitelné akční plány s osobní odpovědností.
- Dovedení strategického plánovacího procesu až na úroveň jednotlivých oddělení.
- Formulování individuální odpovědnosti. Rozpracování strategických cílů na úroveň projektového týmu, oddělení a jednotlivce.
- Rychlá změna organizační struktury, návrh organizační struktury v závislosti na firemní strategii (Structure Follows Strategy).
- Umístění správných lidí na správná místa včetně procesu náboru potřebných lidí a uvolnění nepotřebných pracovníků.
- Podpora kreativního vedení (Leadership) a mentální odolnosti.
- Odstranění aktivní i pasivní rezistence, identifikace a zbavení se rezistujících jedinců, (může jich být až jedna třetina celkového počtu lidí), odstranění vnitrofiremních procesních zábran.
- Přiměřené využívání týmové práce, týmová práce však není univerzálním prostředkem pro řešení všech problémů.
- Definice budoucí firemní kultury vycházející ze současných hodnot, specifikace budoucích hodnot, na kterých je postavena firemní etika a firemní kultura.
- Efektivní alokace lidských a finančních zdrojů do oblastí, kde firma vidí svoji budoucnost.
- Strukturování činností organizace odshora dolů tak, aby byla v souladu se strategickým plánem.
- Delegace pravomoci na úroveň týmů a jednotlivců tak, aby bylo efektivně dosaženo cílů.
- Současné provádění výběru, tréninku a výchovy talentů a lídrů pro budoucí účely.
- Soustředění na klíčové procesy (Core Business) jako zdroje konkurenční výhody, nefunkční klíčové procesy představují přímé ohrožení firmy.
- Zajištění plnohodnotné firemní komunikace.
- Průběžná kontrola průběhu implementace zvolené strategie.
- Odměna dle dosažených výsledků ve vazbě na plnění strategických i operativních cílů.
Pokud jsou tyto podmínky splněny, lze s vysokou pravděpodobností předpokládat, že firma s úspěchem implementuje strategický plán. V opačném případě se ztrácí naděje na úspěch.
Převzato z knihy „Tvorba strategie a strategické plánování“ vydané nakladatelstvím Grada Publishing v roce 2012.