Velká Británie – infosouhrn pro E-MEET EXPORT 2020

(Aktualizováno 31. 10. 2020) Británie byla dlouhodobě na pátém místě z hlediska celkového objemu českého vývozu (za Německem, Slovenskem, Polskem a Francií), za prvních devět měsíců letošního roku se propadla na místo sedmé. Na vině není brexit – jde spíše o zaměření českého vývozu na automobilový průmysl, který je ve Spojeném království významně ovlivněn pandemií covid-19.

Velká Británie pohledem Jiřího Raka, ředitele kanceláře CzechTrade v Londýně

Pracovníkům londýnské pobočky Czech Trade, jejíž působnost se vztahuje i na Irsko, přibývají dotazy na změny obchodních vztahů po 1. lednu příštího roku, kdy skončí přechodné období a Británie přestane být vnitřním trhem EU. „České firmy se snažíme přesvědčit, že brexit může pro ně být i příležitostí nahradit některé stávající dodavatele, kteří nebudou flexibilní nebo ochotní přizpůsobit se novým podmínkám. Podle našeho názoru si obchod svoji cestu najde,” nabádá ředitel tamní zahraniční kanceláře Jiří Rak.

Problémem letošního roku, který poznamenala pandemie nového typu koronaviru a její dopady, je výrazný propad prodeje osobních automobilů. To se promítlo také do dovozů z České republiky. „Současně byla omezena výroba místních automobilek, kam mnoho českých subdodavatelů exportuje svoje výrobky,” podotýká Jiří Rak.

I z těchto důvodů se právě probíhající E-MEET EXPORT 2020 #2 setkal s velkým zájmem firem o konzultace s londýnskou kanceláří. „Měli jsme celkem 24 online schůzek. Zajímavostí je, že čtvrtina konzultací se týkala software a IT firem. Je vidět, že se tento segment v Česku velmi dynamicky rozvíjí a chce více expandovat do zahraničí,” připomíná Jiří Rak.

Diskutovalo se zejména o možnosti nalezení nového obchodního spojení, jak v současné době vstoupit na britský trh, jakým způsobem oslovit britského klienta a dotazy částečně směřovaly i brexit. „I když ne v takové míře, v jaké jsme očekávali,” připouští Rak.

Kancelář se všem firmám, které projeví zájem, snaží vyjít vstříc alespoň formou vypracování ověřeného seznamu potencionálních obchodních partnerů, kde ke každé vytipované společnosti dohledává konkrétní relevantní osoby a kontakty, a to i s pomocí placených aplikací a algoritmů. „Rovněž jsme zpracovali a na našem webu publikovali doporučení, jak sestavit oslovovací email tak, aby odpovídal britskému stylu práce a u adresáta vzbudil zájem reagovat. Snad to v současné složité době alespoň částečně pomůže,” věří ředitel londýnského zastoupení Jiří Rak.

Kontakt:
Jiří Rak, ředitel zahraniční kanceláře agentury CzechTrade Londýn
jiri.rak@czechtrade.cz

Zpět na rozcestník zemí k akci E-MEET EXPORT 2020

• Teritorium: Velká Británie

Doporučujeme