Kreativní ekonomika a kreativní manažer



Když myšlenka dostane nějakou zachytitelnou formu, nazývá se produktem. Každý produkt lidského myšlení nebo rukou představuje záznam jeho myšlení v určitém časovém bodě. Pokud nemáme nějaký doklad o tvůrčí práci v podobě hotové věci, plánu, projektu, není tvořivost tvořivostí.

Bessemerová a Treffinger (1981) charakterizují tvůrčí produkt prostřednictvím 3 dimenzí, což může být využito i pro hodnocení produktů v praxi:

  • novost,
  • dopad výsledného řešení produktu, jeho implementace,
  • elaborace a syntéza.

Vytvořili podrobnou matrici tvořivého produktu v těchto třech dimenzích:

  1. Novost zahrnuje množství nových jednotek, technik, prostředků, pojmů, materiálů, myšlenek a hodnotí se podle:

    • originality, jedinečnosti,
    • podnětnosti pro další rozvoj tohoto produktu i pro jiné,
    • transformace v podobě přenosu a evokace do všech možných oblastí, včetně vnímání světa v obecné rovině.
  2. Dopad výsledného řešení produktu, jeho implementace, přijatelnost se hodnotí podle následujících kritérií:

    • logika ve smyslu vědecké pravdivosti a konzistence,
    • adekvátnost ve vztahu k požadované funkci,
    • vhodnost,
    • funkčnost,
    • hodnota produktu.
  3. Elaborace a syntéza ve smyslu způsobu zpracování:

    • expresivnost (sociální akceptovatelnost a úspěšnost),
    • komplexnost,
    • atraktivnost,
    • pečlivost, zručnost, usilovnost,
    • organičnost (proporční vyváženost),
    • elegance, estetičnost, harmonie.

Neznamená to, že by musely být přítomny všechny znaky dobrého tvořivého produktu. Jiný charakter mají produkty umělecké, jiný technologické, případně ekonomické (Mikuláštík, M., 2010).

Převzato z knihy „Kreativní ekonomika“ vydané nakladatelstvím Grada Publishing v roce 2010.

• Oblasti podnikání: Management | Služby | Vzdělávání, lidské zdroje

Doporučujeme